Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První jízda: Micra už není malá a dostala reproduktor do hlavové opěrky

Pátá generace Nissanu Micra změnila v podstatě všechno, co mohla – především design a rozměry. Navíc nabídne prémiovou hudební aparaturu. V Česku se začne prodávat až v dubnu, ale my jsme ji projeli už nyní.
Nissan Micra

Nissan Micra | foto: Nissan

Nissan inovuje slovník, micra už neznamená malý. Jeho slavný malý model, se kterým před pětadvaceti lety udělal díru do světa, v novém vydání měří čtyři metry.

Auto s výraznou tváří moderních nissanů je klasický hatchback kategorie malých čtyřmetrových aut. Oproti o velký kus kratšímu předchůdci, který byl typickým městským vozem na pomezí kategorií nejmenších a malých aut, novinka především hodně vyrostla a už se o ní rozhodně nedá hovořit jako o miniautě.

Nissan Micra

Na délku se zvětšila o 17,4 centimetru a s 3 999 mm přerostla i největšího domácího konkurenta, Škodu Fabia (3 992 mm). Je i širší a nižší než dřív. I díky tomu, jak narostla, nahradí v nabídce Nissanu i model Note.

Světoběžnice

Tohle jméno je pojem. Před pětadvaceti lety to bylo jedno z prvních aut z Asie, které Evropa přijala za své a dokonce ho zvolila autem roku (v roce 1993). Poprvé v historii tak byl Evropským autem roku vůz z Asie.

Zajímavý je také její životopis. První, hodně hranatá generace představená v roce 1982, se vyráběla v Japonsku. Druhá - nejslavnější ze všech, vydržela ve výrobě 11 let (1992-2003, v jižní Asii dokonce do roku 2007), tu stavěli v britském Sunderlandu a také v Japonsku.

Stejně tak třetí - velmi odvážně tvarovanou - generaci, vyráběnou do roku 2010. Čtvrtá generace modelu dostala hodně nevýrazný zakulacený vzhled a byla autem doslova pro celý svět. Auta pro Evropu se vyráběla v Indii, produkce ale běžela taky v Japonsku, Thajsku, Číně, Mexiku a Indonésii.

Novou pátou generaci Micry bude Nissan vyrábět ve fabrice Renaultu ve Francii.

Už to nemá být auto pro ženy, což naznačuje především design. Pryč jsou minulé zakulacené tvary, teď karoserii vévodí ostré linie. Otázkou samozřejmě je, jestli to výrobce nepřehnal, protože ztratit původní zákazníky a přitom neoslovit nové je velmi snadné. Vzhled jde ještě dále vylepšit různými barevnými doplňky karoserie na střeše, kapotě či boku vozu, a to pomocí polepů, na které se vztahuje tříletá záruka stejně jako na celé auto.

Podobně personalizovat se dá také interiér - sedák, loketní opěrku ve dveřích, kolenní opěrku a část přístrojového panelu můžete mít v barvě odpovídající jedné ze tří hlavních laků Micry – modré, oranžové nebo červené.

Řidič za volantem snadno najde tu správnou pozici – výrobce tvrdí, že nastavení sedadla ladil ve vývojovém týmu jak zaměstnanec vysoký 203 centimetrů, tak jeho kolegyně o výšce pouze 152 cm. Ale na zadních sedadlech už není místa na rozdávání a trochu překvapivě tu mají pasažéři k dispozici pouze manuální stahování oken. O 35 litrů se mezigeneračně zvětšil i zavazadlový prostor, a to na rovných 300 litrů.

Vrcholem výbavy je ovšem audiosystém BOSE Personal. Ten slibuje vykouzlit s pouhou šesticí reproduktorů hudební zážitek prémiové kvality. Vychutnat si ho má především řidič, protože jeho sedadlo je vždycky obsazeno. Dva z oněch šesti reproduktorů jsou proto umístěny v opěrce jeho hlavy. Řidič má díky nim dojem prostorového zvuku, aniž si přesně uvědomí, odkud přesně vychází. Systém navíc umožňuje širokou míru individuálního nastavení. Další reproduktory jsou pak umístěny v předních dveřích a A sloupcích karoserie.

Nissan Micra
Nissan Micra

Široká je také nabídka bezpečnostních asistenčních systémů. V Micře můžete mít systém sledování jízdního pruhu, nouzového brzdění, rozpoznávání dopravních značek, automatického přepínání dálkových světel, panoramatický kamerový parkovací systém a systém sledování mrtvého úhlu.

Přestože se Micra vyrábí v rámci jedné aliance s Renaultem ve francouzském výrobním závodě ve Flins společně s modelem Clio, zástupci Nissanu zdůrazňují, že obě auta nemají s výjimkou motorů technicky nic společného.

Mají především zcela jinou podvozkovou platformu. Nissan použil pro Micru svoji vlastní V-platformu. Vpředu jsou vzpěry McPherson se stabilizátorem, vzadu tuhá torzní příčka. Jízdní vlastnosti jsou i při dynamické jízdě velmi jisté, pomáhá tomu i systém, který v zatáčkách automaticky přibrzďuje vnitřní kolo a auto se kolem něj ochotněji stáčí.

Na nerovnostech je znát trochu tvrdší nastavení podvozku, i když díky dalšímu systému inteligentní regulace jízdy auto zmírňuje kývání vpřed/vzad zejména při přejíždění vyšší terénní nerovnosti, například přes zpomalovací práh.

Nissan Micra

Motory budou zprvu jen tři: dva benzinové tříválce (1.0 54 kW a turbomotor 0.9 66 kW) a jeden naftový čtyřválec (1.5 dCi 66 kW), přičemž oba 66kilowattové agregáty sdílí Micra s Renaultem Clio. Testovali jsme především litrový tříválec, který je velmi dobře odhlučněný, řekl bych, že lépe než v Cliu. V nízkých otáčkách moc síly nemá, je potřeba ho trochu víc vytáčet, čímž ale logicky stoupá spotřeba. Místo papírové 4,6 l/100 km jsme překonávali spíše šestilitrovou hranici.

Výrobce slibuje do roku 2018 rozšíření nabídky pohonných jednotek, stejně jako možnost zvolit jinou než pětistupňovou manuální převodovku. Jaká to bude, prý ještě není úplně jasné, rozhodovat se nejspíš bude mezi automatickou dvouspojkovou EDC od Renaultu, kterou používá Clio, nebo CVT převodovkou Xtronic od Nissanu.

O úspěchu či neúspěchu Micry bude hodně rozhodovat také cena, která zatím není známa. Micru ale čeká velmi těžký boj, protože konkurence je velká. Po Citroënu C3 a Fordu Fiesta se letos ještě představí třeba nové generace modelů Kia Rio nebo Volkswagen Polo.

Autoři:
  • Nejčtenější

Další prudiči na palubě. EU přichystala řidičům nový bezpečnostní dozor

Čím více pruhů tím více Adidas, a čím více asistentů, tím více ADAS? Když jde o bezpečí, tak musí žerty stranou. Povinné asistenční systémy ve všech nových vozech musí od 7. července podle Evropské...

8. července 2024,  aktualizováno  12:14

Hitu z Tuzexu šel motor opačně. Ferrari sekretářek slušelo i české sexbombě

Jedním z nezapomenutelných malých Fiatů s motorem vzadu je typ 850, mladší bráška kultovní šestistovky. A protože i osmsetpadesátka se v nemalých počtech dovážela do Československa a letos slaví...

9. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nový rolls má kontinentální premiéru na karlovarském festivalu

Rolls-Royce si pro chlubení se obnoveným Cullinanem v České republice opět vybral slavný festival v Karlových Varech. Evoluce superluxusního SUV má na jedné z nejvýznamnějších společenských a...

5. července 2024

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých 45 koní, zrychlení na stovku za 19,1 sekundy, dojezd kolem 200 kilometrů, a ne zrovna přesvědčivé...

12. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

První týdny s teslou. Výrazná úspora, překvapení a Euro na palubě

Tesla Model Y má za sebou první měsíc dlouhodobého testu. Auto funguje bez výhrad, ale ukazuje se, že člověka přecházejícího na elektromobilitu čeká řada změn. Teslu si pořídil spolupracovník redakce...

9. července 2024

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých 45 koní, zrychlení na stovku za 19,1 sekundy, dojezd kolem 200 kilometrů, a ne zrovna přesvědčivé...

12. července 2024

Dálnice jsou v ČR pro elektroauta zdarma, cizinci však prohrávají s byrokracií

Premium

Petra, Pražanka vdaná do Nizozemska, se jako každé léto chystá navštívit příbuzenstvo v Česku, s rodinou se rozhodli pro cestu svým elektrickým audi. Bateriová auta nemusí v Česku platit za dálnice....

12. července 2024

Vlak má vždycky přednost. Při nehodě fyzikální zákony nepřemůžete

Jen v několika málo případech je viníkem srážky auta a vlaku strojvedoucí. V drtivé většině je chyba na straně řidičů, kteří si myslí, že to stihnou, ignorují výstražná světla a mnohdy i závory....

12. července 2024

Italský obytňák na francouzských základech je hubeňour pro mírně pokročilé

Výrobci obytných aut hledají díry na trhu stejně jako velké automobilky. Vznikají tak modely na pomezí mezi dosud zavedenými modelovými řadami. Přesně do takového výklenku italské Etrusco zamířilo...

11. července 2024

Lela Vémola je na starých fotkách k nepoznání. Takto vypadala před plastikami

Kamarádka Lely Ceterové, Petra Batthyányová sdílela na sociálních sítích osmnáct let starou fotografii, na které je se...

Třískovi jsem šest let platil letenky a hotel, vzpomíná Jan Hrušínský

Premium Táta Rudolf ho uměl pochválit, ale také pokárat. Jednou v šatně mu například vmetl, že mu celé představení zkazil svojí...

Krásná dcera Václava Klause mladšího se bude vdávat, vezme si házenkáře

Kateřina Klausová (25), dcera Václava Klause mladšího, řekla své ano Tomášovi Pirochovi (24), reprezentantovi České...

Zemřel dětský kamarád mimozemšťana Alfa. Herec usnul v rozpáleném autě

Zemřel herec Benji Gregory. Televizním divákům je známý jako Brian z populárního sitcomu 90. let Alf. Gregorymu bylo 46...

Nenašla na trhu, co potřebovala, tak začala vyrábět sama. Zákazníků přibývá

Jana Podroužková má ráda pohyb a baví ji design. Oboje nakonec skloubila a založila vlastní značku Dhaara. Ta za osm...