Čtvrtek 29. července 2021, svátek má Marta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. července 2021 Marta

Kde, jak a za kolik? Poradíme, u koho nejlépe nabíjet auta na baterky

Pokud chcete s elektromobilem jezdit na delší vzdálenosti, nebo jej nemáte doma jak nabíjet, neobejdete se bez čipu či aplikace k některé ze sítí veřejných nabíječek. Pomůžeme vybrat tu vhodnou.

Na nabíjení elektromobilů na veřejných stanicích není nic složitého, horší je to s přehledností aktuální nabídky. Vybrat si nejvhodnějšího poskytovatele nabíjení jak z hlediska umístění stanic, tak nabíjecích rychlostí a komfortu obsluhy, je studium na několik večerů.

Na následujících řádcích se to pokusíme maximálně zjednodušit. Tentokrát se podíváme na hlavní provozovatele nabíjecí infrastruktury v ČR, menší a lokálnější služby necháme na příště. Úplně vynecháme nabíječky Supercharger využitelné exkluzivně pro elektromobily Tesla, tam není o čem přemýšlet.

Konektory a rychlosti

Nejprve dobré zprávy. Většina moderních elektromobilů má nabíjecí konektor CCS2, se kterým zvládnete jak rychlé DC, tak pomalé AC nabíjení. A tento konektor mají všechny nabíječky všech velkých poskytovatelů nabíjení. Nemusíte se tedy bát, že přijedete ke stanici, která nebude kompatibilní.

Malá komplikace nastává u některých modelů asijských automobilek, jmenovitě Nissan Leaf, Nissan e-NV200 a první generace KIA e-Soul, které pro DC nabíjení využívají konektor standardu Chademo a pro AC nabíjení Yazaki, od kterých se upouští. Všechny nové vozy KIA i chystané nissany, již budou mít standard CCS2.

Ještě to není problém, drtivá většina nabíječek kabel s konektorem Chademo má. Avšak nové hyperchargery, které nyní instaluje Pražská energetika, již opouštěný standard vynechaly a raději nabízí dva CCS2 kabely. U takových nabíječek staré leafy a e-Souly nenabijete.

Nabíjení na E.ON

Žádná zrada řidiče nečeká ani u různě výkonných DC nabíječek. Rychlost nabíjení je vždy výsledkem komunikace vozidla s nabíječkou. Pokud na vozidlo se 100kW nabíjením přijede na 50kW nabíječku, bude se nabíjet maximálně rychlostí 50 kW. Pokud vozidlo se 40kW nabíjením přijede na 150 kW nabíječku, bude se nabíjet maximálně rychlostí 40kW.

Ani pro nabíječku, ani pro auto, to není žádný problém. Stěžovat si může ve druhém případě maximálně vaše peněženka, protože budete platit jako za superrychlé nabíjení, ale auto se bude dobíjet běžnou rychlostí.

U pomalého AC nabíjení záleží, jakou palubní nabíječkou je vozidlo vybaveno. Výkonem 22 kW (tedy 3x 32 A) lze dobíjet Renault Zoe, Audi e-Tron a některá vozidla Tesla. Většinu novějších vozů s třífázovou AC nabíječkou zvládne 11 kW  (tedy 3x 16 A) nabíjení střídavým proudem, starší Škoda a Volkswagen s dvoufázovou AC nabíječkou 7,4 kW (tedy 2x 16 A), vozy s jednofázovou nabíječkou pak 7,4 kW (1x 32 A).

PREdobré ceny, ultrarychlé nabíječky

Nabíječky Pražské energetiky už dávno nerostou jen v Praze. V hlavním městě je jejich koncentrace nejvyšší, pro řidiče jsou však připraveny na mnoha místech po celé republice. Konkurenční výhodou je velký počet velmi rychlých nabíječek s výkonem 75 kW, které najdete na skoro třiceti lokalitách, včetně Chomutova, Děčína, Jablonce nad Nisou, Trutnova, Bruntálu, Karviné, Hodonína, Jihlavy, Českých Budějovic, Přeštic a mnoha dalších. V Praze a Brně pak najdete i ultrarychlé 150kW stanice.

Nabíjení na 150 kW nabíječce Hypercharger Pražské energetiky

Pražská energetika instaluje stanice Hypercharger společnosti Alpitronic, na snímku 150kW model na parkovišti pražského obchodního centra.

Zejména v Praze najdete i velké množství pomalých AC nabíjecích bodů s výkonem 22 kW, hlavně na parkovištích obchodních domů, na trafostanicích na sídlištích a chytrých lampách.

Nabíjení můžete spustit čipem či RFID nálepkou od Pražské energetiky, nebo skrze nabíjecí služby některých automobilek, například MeCharge od Mercedesu, ChargeNow od BMW, nebo Charging Service od Audi. Pro náhodné nabíjení jsou určeny QR kódy u jednotlivých kabelů na stojanu, které vás přesměrují na platební bránu, kterou si předplatíte zvolený nabíjecí čas.

Nabíjení PRE

Nabíjení u chytré lampy na Karlově náměstí.

Nabíječky můžete vyhledávat pomocí aplikace PRE Charge, v ní vidíte i aktuální obsazenost jednotlivých portů. Nabíjení s její pomocí nespustíte, ani nevidíte jeho průběh.

Ceník je nastaven tak, aby umožnil nabití vozidla a zároveň motivoval uživatele neblokovat nabíječku již připojeným vozidlem.

Ceník pro neregistrované zákazníky
Cena za kWh
Cena za minutu
Volné minuty
AC5 Kč
1 Kč
120
DC 50 / 75 kW
6 Kč
2 Kč
60
DC 150 kW
8 Kč
2 Kč
30

Při AC nabíjení můžete být připojení až dvě hodiny, po kterých se začne účtovat čas 1 Kč za minutu. Při 50 a 75 kW DC nabíjení je nezpoplatněné stání hodinové, u ultrarychlých pak půlhodinové, po tomto času platíte
2 Kč za minutu.

Cena pro registrované zákazníky
Cena za kWh
Cena za minutu
Volné minuty
AC4 Kč
0,50 Kč
120
DC 50 / 75 kW
5 Kč
1 Kč
60
DC 150 kW
7 Kč
2 Kč
30

Být registrovaným zákazníkem znamená mít s PRE nějakou smlouvu, například na dodávku energie do domácnosti, nebo mít smlouvu v rámci PRE Mobilita. S tou platíte fixní čtvrtletní poplatek 34 Kč plus spotřebované kWh a minuty.

Pro ty, co budou nabíjet zejména ve městě na pomalých AC nabíječkách, je připraven tarif „AC v klidu“, kdy za měsíční paušál 450 Kč dostanete 120 kWh v ceně a 40 hodin stání u nabíječky (nad rámec prvních 120 minut při nabíjení).

Pokud k nabíjecí stanici PRE přijedete bez jakékoli předchozí přípravy, i pro vás je připravena možnost nabíjet. Stačí chytrým telefonem načíst QR kód u vybraného nabíjecího kabelu a pomocí webové aplikace s platební branou zaplatit za 60, 120, nebo 180 minut nabíjení, ceny se odvíjejí od vybrané rychlosti.

ČEZnejhustší síť, chybí ultrarychlé stanice

Nejhustší síť nabíječek v rámci celé České republiky, aktuálně jich je přes 250, z toho 195 s výkonem 50 kW, má společnost ČEZ. Najdete je mimo jiné u supermarketů Kaufland, restaurací McDonalds, některých čerpacích stanicích a díky tomu i v menších městech jako Nymburk, Jičín, Jaroměř, Bruntál, Třebíč, Kašperské Hory, Domažlice, Mariánské Lázně, Teplice a mnoha dalších.

Nabíjení na ČEZ

ČEZ instaluje zejména stanice Terra od společnosti ABB, na snímku 50kW modely u restaurace s rychlým občerstvením.

Jedinou slabinou jinak poměrně husté sítě je fakt, že v ní chybí ultrarychlé nabíječky 75 kW a více. Standardem jsou stanice s výkonem 50 kW, vyšší rychlosti dosahuje jen stojan u centrály ČEZu v pražské Michli (aktuálně výkon 63 kW). U mnoha vozidel, včetně Renaultu Zoe na fotce, je tato rychlost dostatečná, některá vozidla však umí využít i mnohem větší nabíjecí výkon. Například nový Fiat 500e 85 kW, Opel Mokka-e 100 kW, Mercedes EQV 110 kW, VW ID.4 125 kW, Audi e-Tron 150 kW.

Dobíjení můžete aktivovat buď pomocí RFID čipu ČEZu, nebo mobilní aplikace Futur/e/go. V té můžete nabíjecí stanici vyhledat, zkontrolovat její aktuální dostupnost a po připojení kabelu do vozidla nabíjení spustit, ukončit a sledovat jeho průběh. K identifikaci stanice v aplikaci můžete využít i QR kód. U supermarketů Kaufland je AC nabíjení zdarma.

Zákazník si může vybrat jeden z návodně pojmenovaných tarifů, podle toho, jak moc chce každý měsíc nabíjet.

TaxiObchodní cestující
Víkendový řidič
Pay as you go
Měsíční paušál
1 750 Kč
550 Kč
200 Kč
0 Kč
Předplacená spotřeba
500 kWh
122 kWh
36 kWh
0 kWh
Cena za kWh
3,5 Kč
4,50 Kč
5,50 Kč
7,50 Kč

Ačkoli se 1 750 Kč může zdát jako vysoká cena, 500 kWh je docela dost energie. Kupříkladu v případě Zoe vystačí na ujetí zhruba 3 000 km, kilometr tak vyjde na 58 haléřů.

Nabíjet můžete i jako neregistrovaný zákazník, jen cena za kWh je nemalých 9,50 Kč. I ČEZ se snaží motivovat zákazníky k uvolnění nabíjecí stanice po dobití, v případě DC máte na nabití 90 minut, pak se systém začne strhávat 2 koruny za minutu, na AC nabíjení máte osm hodin.

E.ONvyšší cena, partnerské nabíječky

Společnost E.ON byla dřív jasnou volbou pro nabíjení v jižních Čechách a na Moravě, ale v uplynulých měsících se konkurence dostala i tam a naopak, nabíječky E.ONu najdete na celém území, 50kW stanic již mají v provozu více než 50. Rekordně je pokryta dálnice z Prahy do Brna. Často je najdete na parkovištích obchodních domů Globus (např. Pardubice, Plzeň, Karlovy Vary, Chomutov, Liberec, Opava) a některých benzinových stanicích. 

Plánuje se také výstavba 50 stanic na parkovištích obchodů Penny. Unikátem je nabíjecí lokalita Vystrkov u dálnice D1, kde v roce 2019 zprovoznil první 175kW stanici v ČR. Dnes má v síti E.ONu sourozence na dálnici D5 na Rozvadově, další dva jsou ve výstavbě.

Nabíjení na E.ON

Nabíječky E.ON najdete například u supermarketů Globus, na snímku pilotní nabíječka u obchodu Penny. Zpravidla jde o 50kW stanice Terra od ABB.

Nabíjení lze aktivovat pomocí RFID karty a aplikace E.ON Drive, ve které můžete mimo vyhledání nabíjecí stanice proces i aktivovat, ukončit a případně na dálku sledovat. Aktuální obsazenost stanice v aplikaci nenajdete.

E.ON nabízí zajímavou partnerskou spolupráci podnikům nebo městům a vesnicím. Jednak umožňuje zapojit již existující nabíječku do vlastní sítě a tím dát k dispozici zákazníkům, přičemž část zisku z provozu připadne majiteli stanice. A jednak nabízí možnost, že si nabíjecí stanici zakoupí třeba město, E.ON zařídí všechnu „byrokracii“ a instalaci, část zisku z provozu stanice pak jde do rozpočtu dané obce. 

Ceník E.ONu je velmi jednoduchý.

zákazník registrovaný
zákazník neregistrovaný
AC - cena kWh
6 Kč
9 Kč
DC - cena kWh
6,90 Kč
11 Kč
DC 50 kW - cena kWh
9 Kč
13 Kč

Pokud se od AC nabíjení neodpojíte do osmi hodin, nebo od DC do 90 minut, začne vám systém účtovat 2 koruny za minutu. Dříve měl E.ON lákavou cenu za AC nabíjení (3 Kč za kWh), ale od 1. února letošního roku se přiblížila DC nabíjení. I nabíječky E.ONu jsou integrované do některých nabíjecích služeb automobilek, kupříkladu MeCharge od Mercedesu.

MOLplatba u kasy, nejlépe s prázdným autem

Nabíječky elektromobilů u čerpacích stanic zpravidla rostou pomocí partnerů (ČEZ, E.ON, PRE), u některých benzínek MOL však najdete nabíječky, které maďarská petrochemická společnost přímo provozuje pod značkou Plugee. Aktuálně má v provozu čtyřiadvacet 50kW DC stanic a dvě 150 kW DC stanice. Zpravidla jsou umístěny podél hlavních silničních tahů, zejména D1, D2, D5, D8. Mimo hlavní tahy je najdete v Praze, Brně, Litoměřicích, Plzni, nebo Přerově.

Nabíjení MOL

MOL využívá nabíjčky od společnosti Siemens.

Nabíječky MOL byly dlouho v testovacím provozu zdarma, letos v únoru je přepnuli na placený režim. V nabídce jsou jen dvě položky, jednorázová platba za AC nabíjení a jednorázová platba za DC nabíjení. První stojí 259 Kč, druhá 333 Kč, pokud jste u ultra rychlé nabíječky, je to 450 Kč. Zda chcete jen „docucnout“ pár procent na další cestu, nebo dobíjíte ze dvou procent na osmdesát, není podstatné, cena je stejná. Spuštění a ukončení nabíjení fyzicky provádí obsluha čerpací stanice.

Je tedy jasné, že u MOLu se vyplatí nabíjet buď v nouzi, kdy víte, že k jiné nabíječce bezpečně nedojedete, nebo když máte velký prázdný akumulátor a čas nabíjení využijete k občerstvení, protažení, či nějaké práci v „kavárenském“ zázemí benzinky.

Ionityukrutně rychlé, mnohdy ukrutně drahé

Ionity je celoevropská síť ultrarychlých 350kW nabíječek, za kterou stojí automobilky BMW, Daimler AG, Ford, Volkswagen a Hyundai Motors. Jsou užitečné zejména při dlouhých trasách napříč Evropou, ve spojení s vozy s velmi rychlým nabíjením. V této kombinaci můžete doplnit energii pro ujetí sta kilometrů doslova za pět minut. V ČR jsou tři nabíjecí lokality Ionity: na D5 v Berouně, na D1 u obce Nupaky a na D1 na odpočívadle Pávov.

Nabíjení Ionity

Tradičním výrobcem nabíječek pro Ionity je společnost Tritium, nejnovější generace nabíječek je na zakázku přímo pro Ionity. Dodavately mají být jak Tritium, tak ABB, rozhraní pro uživatele bude shodné.

Za nabíjení lze platit dvěma způsoby. Buď pomocí partnerské nabíjecí služby, tedy zejména některou z nabíjecích služeb spolupracující automobilky, nebo pomocí webové aplikace s platební branou. Zatímco s vhodným tarifem automobilky se lze dostat na docela rozumné ceny kolem 8 Kč za kWh, při přímé platbě je cena doslova ukrutná, 21 Kč za kWh.

Právě tato položka v ceníku v mnohých článcích a diskuzích vyústila v závěr „jízda na elektřinu je dražší než na benzin“, což je sice v případě 21 Kč za 1 kWh rozhodně pravda, ale za tuto cenu bude u Ionity nabíjet jen málokdo. Navíc je to špičková služba pro nejnáročnější zákazníky, většina řidičů využije cenově atraktivnější varianty.

Lidlzdarma během nákupu

Jsou případy, kdy lze energii do elektromobilu doplnit i bezplatně. Typickým příkladem jsou nabíjecí stanice u rekonstruovaných nebo nově stavěných prodejen Lidl. V tuto chvíli jsou v provozu u prodejen v Horoměřicích, Praze, Čestlicích, Benátkách nad Jizerou, Pardubicích, Hradci Královém, Brně, Slavkově u Brna, Olomouci a Ostravě, u některých dalších se chystají.

Nabíjení u Lidlu

50kW nabíječky ABB jsou u prodejen Lidl výrazně označené. Na snímku poslední přírůstek, v Benátkách nad Jizerou.

Nabíjení u prodejen je bráno jako služba zákazníků a konkurenční výhoda, pokud jedu elektromobilem, raději nakoupím u prodejny, kde během nákupu doplním akumulátor, než u prodejny, kde bude vozidlo jen stát. Je proto přinejmenším slušností na těchto stanicích nabíjet jen v případě, že během nabíjení v obchodě nakoupíte. 

Noví hráči?

Nabíjení elektromobilů je novou obchodní příležitostí, které se postupně chopí i jiní než dnešní velcí energetičtí hráči. Někteří to již udělali a povíme si o nich v příštím díle.

A některé se teprve zvolna rýsují. Zaujala nás třeba společnost Charge and ride, která vdechne druhý život ruině funkcionalistické stavby architekta Ladislava Machoně, desítky let chátrající benzinové čerpací stanici na pražském Zličíně. Byla součástí rozvoje automobilismu za první republiky, nyní bude součástí rozvoje elektromobility.

Původní pobočku společnosti Vacuum Oil Company Charge and ride v rámci pilotního projektu promění v nabíjecí hub, který nabídne jak ultrarychlé nabíjecí stanice, tak i kvalitní zázemí a doplňkové služby.

Budoucí nabíjení Zličín

Dnes ruina, v budoucnu moderní rychlonabíjecí lokalita se zázemím.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Žďárská firma otevřela nabíjecí stanici pro elektromobily, služba je zdarma

Nové nabíjecí místo před sídlem společnosti DEL je osazeno dvěma nabíječkami....

Inženýrská firma DEL ze Žďáru nad Sázavou otevřela před svým sídlem ve Strojírenské ulici nové...

Tesla otevře svou síť nabíjecích stanic také elektromobilům jiných značek

Komplexnost konceptu Tesly od počátku potvrzuje i budování sítě ultrarychlých...

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla otevře v letošním roce svou síť dobíjecích stanic také...

Česko dá miliardy na nabíječky, v roce 2030 bude půl milionu elektroaut

Rychlonabíječka elektromobilů Škoda v Praze na Podbabě

Do roku 2030 by na českých silnicích mělo podle Národního plánu čisté mobility jezdit až půl...

Strach z kolapsu: v USA a Německu řeší, jak omezit nabíjení elektromobilů

Ilustrační foto

VIDEO Přestože elektromobilů je v celkovém vozovém parku jen minimum, už dvě země řeší, že v určitých...

Nejrychlejší tesla za 2,8 milionu korun jezdila jen tři dny, pak vzplála

Tesla Model S Plaid se tři dny po dodání majiteli při jízdě vznítil.

VIDEO Nejnovější model Tesly S Plaid si nový majitel užil jen tři dny a málem při tom přišel o život....

Nové bytovky budou mít dobíječky pro auta. Ke každému parkovacímu místu

ilustrační snímek

Změť prodlužovaček visících z balkonů panelových sídlišť jako dystopický obraz budoucnosti...

Budou elektromobily zlevňovat? Všichni věští, že ano, důvody pro to nejsou

BMW iX je novou technologickou výkladní skříní BMW Group, jeho modulární...

Jedním ze dvou argumentů odpůrců elektromobilů je vedle dlouhého nabíjení pořizovací cena takových...

  • Nejčtenější

Do Česka zamíří ojetiny po povodních. Takové auto je dobré jen do šrotu

Německo, Belgie a Nizozemsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do...

Policie přebírá kodiaqy za čtvrt miliardy, Hamáček má elektrický enyaq

Skoro na den přesně před rokem prohlásil ministr vnitra Jan Hamáček, že octavie začínají být policistům malé. Jeho...

Zkusili jsme nejlepší nabíječku v ČR: doplní 1200 km/h, energii bere z vody

Je na ní 12 ultrarychlých nabíjecích stojanů, elektřina pochází výhradně z vodní elektrárny a má nadstandardní zázemí...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nový problém pro elektromobily: Čína kontroluje dodávky magnetů

Západní svět, zejména Evropská unie, se rozhodl v zájmu záchrany planety v blízké budoucnosti nahradit spalovací...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

Srovnávací test hybridů do zásuvky. O vítězi rozhodovala cena

Premium Po městě jezdíte na elektřinu, ale nemusíte se bát vyjet ani na delší cestu mimo město, protože vaše auto má kromě...

Kde, jak a za kolik? Poradíme, u koho nejlépe nabíjet auta na baterky

Pokud chcete s elektromobilem jezdit na delší vzdálenosti, nebo jej nemáte doma jak nabíjet, neobejdete se bez čipu či...

Peklo, nebo pohoda? Elektrickou škodovkou jsme zajeli do Chorvatska

S elektrickou Škodou Enyaq iV 80 jsme se vydali prakticky vyzkoušet, jak lze moderním elektromobilem absolvovat cestu...

Žádný městský „týpek“ v kovbojských botách. Nové Subaru XV umí i v terénu

Premium Subaru XV není ani s e-Boxerem, který dostalo loni, žádný trhač asfaltu. Japonci mu ale přidali několik novinek,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...

Ostych a stud před kolegy jsou ztracená energie, míní Vica Kerekes

Slovenská herečka maďarského původu Vica Kerekes (40) přijala nabídku režiséra Tomáše Svobody a zahraje si v jeho...

Neteř princezny Diany se vdala. Vzala si o 32 let staršího miliardáře

Lady Kitty Spencerová (30) se vdala. Neteř princezny Diany si vzala jihoafrického módního magnáta Michaela Lewise (62)....

Britney Spears se ukázala nahoře bez. Prý na protest proti otci

Britney Spears (39), která s otcem bojuje u soudu kvůli opatrovnictví a správě jejího majetku, zveřejnila na sociálních...