Úterý 7. července 2020, svátek má Bohuslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. července 2020 Bohuslava

S tímto kabelem nabijete elektromobil kdekoli. Pomalu i velmi rychle

aktualizováno 
Elektromobil můžete nabíjet kdekoli, kde je přístup k elektrické zásuvce. Tedy, pokud máte vhodný kabel. Vyzkoušeli jsme sadu Moon2Go, se kterou možnosti dobíjení v destinacích rozšíříte na maximum.

Nabíjecí sadu Moon2Go jsme vyzkoušeli s novým Renaultem Zoe. | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Až 80 procent nabíjení elektromobilů neprobíhá podle statistik na veřejných nabíjecích stanicích, ale doma, případně ve firmách. Pokud jedete na víkend na chatu, chalupu, nebo třeba k babičce na vesnici, nemusíte se stavovat cestou u veřejné nabíječky, stačí vozidlo po příjezdu připojit do místního elektrického rozvodu a nechat jej nabíjet.

K tomu může posloužit jednofázový, zpravidla 10A nebo 12A kabel z příslušenství vozu. Připojíte jej do klasické zásuvky, do které jinak připojujete sekačku na trávu nebo třeba rádio. Z ní se vozidlo nabíjí výkonem zhruba 2,4 kW, naplnění akumulátoru může trvat desítky hodin. Leckde se nabízejí i rychlejší alternativy, zejména v podobě průmyslových třífázových zásuvek.

Tyto možnosti se vám otevřou v případě, že základní nabíjecí kabel z příslušenství vozu vyměníte za schopnou nabíjecí sadu, která tyto varianty dokáže využít. My jsme vyzkoušeli sadu Moon2Go, jejímž výrobcem je rakouská společnost NRGkick. Nemusíte ji používat jen na cestách, ale i jako domácí nabíječku, pokud nechcete instalovat wallbox (což je technicky to samé, jen v podobě boxu na stěně).

Redukce skoro na všechno

Nabíjecí kabel Moon2Go dorazil v pevném transportním obalu s uchem, ve kterém se nachází i redukce pro přizpůsobení podmínkám v místě nabíjení. 

Moon2Go

Nabíjecí kabel Moon2Go se všemi přibalenými redukcemi

Nedílnou součástí nabíjecího kabelu je velká zástrčka CEE 5p 32A/400V pro nejrychlejší, až 22kW nabíjení. Pokud je v místě nabíjení jen menší třífázová zásuvka, pak využijete redukci na CEE 5p 16A/400V zástrčku. Když se s elektromobilem dostanete do kempu, pak bývají nejčastěji k dispozici třípólové CEE zásuvky na 16A/230V, i tuto redukci v balení najdete. Nechybí ani redukce na klasickou jednofázovou zásuvku, zde je stropem nabíjecí proud 13 A. K vozidlům se zpravidla přidávají 10A nabíječky, takže i v tomto případě si rychlostně polepšíte.

Jediné co může situaci zkomplikovat je třífázová zásuvka ve starém čtyřpólovém TN-C provedení, kde je funkce nulového (N) a ochranného vodiče (PE) řešena společně v podobě jednoho vodiče (PEN). Dnes je využíváno pětipólové zapojení s odděleným nulovým a ochranným vodičem nazvané TN-S, kde lze využívat proudové chrániče. Ačkoli existují (a kutilové vyrábí) redukce ze 4p na 5p, odporuje to normě, rozdělení TN-C na TN-S lze v souladu s normou provést jen v rozvaděči. Pokud na daném místě budete nabíjet častěji, je určitě vhodnější domluvit se s elektrikářem na správném zapojení nové zásuvky k rozvaděči než bastlit redukci.

Nastavení výkonu

Nabíječka podle připojené redukce pozná, jaký maximální příkon smí použít a tedy i jaký výkon nabídnout. Ne vždy je potřeba nabíjet dostupným maximem, naopak, někdy je vhodnější nabíjet nižším proudem a rozložit celý proces v delším čase. K tomu slouží jediné tlačítko na boxu nabíjecího kabelu, kterým můžete půl minuty po zapnutí „cyklovat“ v nabídce nabíjecích proudů: 10, 13, 16, 24, 32 A. Zvolitelným maximem je vždy hodnota připojené redukce, vybranou hodnotu si nabíječka do příště pamatuje.

Moon2Go

Box s elektronikou.

Udávaný proud platí pro každou jednu fázi, takže pokud nabíjecí sadu připojíte do třífázové zásuvky, nastavíte proud 10 A a zapojíte do například Jaguaru i-Pace, budete nabíjet výkonem 2,4 kW. Pokud připojíte třeba Škodu Citigo, pak se bude nabíjet výkonem 4,8 kW. A pokud Renault Zoe, pak výkonem 7,2 kW. Záleží na tom, zda je vozidlo osazeno jedno, dvou, nebo třífázovou palubní nabíječkou.

V případě Renaultu Zoe s průměrnou spotřebou 15,5 kWh na 100 kilometrů jsme při maximálním vytížení 16A třífázové zásuvky nabíjeli rychlostí 72 kilometrů dojezdu za hodinu.

Pod kontrolou v aplikaci

Nabíjecí proud, potažmo výkon, lze řídit přesněji z aplikace Moon2Go pro chytré telefony. Zde si můžete jezdcem přesně vybrat od 6 A do 32 A (nebo kam vás redukce pustí) a zároveň vidíte, jaký proud skutečně kabelem protéká.

Aplikace Moon2Go

Aplikace Moon2Go

Mimo toho vám dá aplikace podrobné informace o zatížení jednotlivých fází, o napětí a frekvenci ze sítě. Změří, kolik energie bylo do vozu při posledním nabíjení přeneseno, uloží i tři poslední. Nechybí ani celková hodnota „od resetu“. Nabíjení můžete v aplikaci i přerušit.

Škoda je, že kabel komunikuje pouze pomocí Bluetooth, Wi-Fi by umožnilo kontrolu i na delší vzdálenost.

Nabíjecí kabel není jen kabel

Mírně zavádějící termín „nabíjecí kabel“ by mohl někoho svést k úvaze, že lze elektroauto nabít obyčejným kabelem, pokud by se ně něj namontoval vhodný konektor. Není tomu tak. Důležitá je elektronika, který se skrývá na kabelu v černém boxu s tlačítkem a kontrolními diodami.

Konektor „mennekes Type 2“ je evropským standardem pro AC dobíjení...

Konektor „mennekes Type 2“ je evropským standardem pro AC dobíjení elektromobilů. Vedle pětice notoricky známých vodičů - 3 fáze, nulák, zem má dva speciální piny, takzvaný control pilot a proximity pilot. První jmenovaný nese PWM signál z elektroniky kabelu, který palubní nabíječku informuje o tom, jaký proud může využít. Druhý pin slouží pro kontrolu, zda je konektor správně připojen a „dozasunut“ do konektoru. Pokud se nespojí s pinem ve vozidlu, nabíjení nezačne.

Součástí nabíjecího „kabelu“ je obvod vysílající PWM signál, podle kterého palubní nabíječka ve vozu pozná, jaký maximální proud si může od kabelu vzít, a také elektronika, která pomocí bezpečnostního pinu pozná, že je kabel k vozidlu správně připojen. 

Součástí kabelu je také stykač, který spojí a zase rozpojí vodiče jednotlivých fází, jakmile k tomu dostane povel od vozidla nebo z aplikace. Po zapojení do zásuvky je 230V napětí pouze v kabelu od zásuvky do „boxíku“, dál zatím ne. Teprve ve chvíli, kdy konektor zapojíte do vozidla a propojí se i komunikační a bezpečnostní pin, může být do zbytku kabelu, a tedy ke konektoru vozidla, puštěno napětí. 

Moon2Go

Díky nabíjecí sadě jsme mohli naplnit akumulátor v brněnském parkovacím domě Domini park. Jsou zde totiž jen klasické 16A CEE zásuvky, nikoli wallboxy.

Na straně elektromobilu je kabel nabíjecí sady Moon2Go osazen konektorem Mennekes Typ 2, což je evropský standard, který má naprostá většina v Evropě prodávaných elektromobilů. Některé starší modely Nissan, Kia nebo Fiat byly osazené japonským jednofázovým standardem Yazaki/Typ 1, na který by bylo třeba použít redukci. Od tohoto standardu se v Evropě již prakticky upustilo, drtivá většina zákazníků to nebude muset řešit.

Nacvičte si balení

Nabíjecí sada Moon2Go dělá to, co dělat má a za několik měsíců testování jsme s ní neměli žádný problém. Výhrady mám k povrchové úpravě plastového „boxíku“, který sice elektronice zajistí voděodolnost (krytí IP66, nabíjeli jsme pod sněhem i v prudkém dešti) a působí pevně a robustně, ale pokud parkujete na zámkové dlažbě, hodně snadno jej odřete, testovací kus již rozhodně jako v katalogu nevypadá. A také dá trochu cviku smotat kabel se všemi redukcemi do pouzdra, na druhou stranu je pak příjemně kompaktní a nezabírá moc místa. U testované verze má kabel délku 5 metrů.

Za volantem elektroaut

Využít ji můžete i pro každodenní domácí nabíjení, zde je nevýhodou pouze manipulace, musíte nabíjecí sadu vyndat a konektory na obou koncích zapojit. Zapojení jednoho konektoru na kabelu vedoucího od wallboxu je rychlejší a pohodlnější. O trošku. 

V diskuzích se lze setkat s tvrzením, že 16A nebo 32A CEE zásuvky nejsou na vysokou trvalou zátěž stavěné. S dotazem jsem se proto obrátil na tradičního slovenského výrobce CEE zásuvek, společnost SEZ DK, jejichž podomítkovou zásuvkou IZV 1653 jsem již do různých elektromobilů přenesl několik megawatthodin elektrické energie. 

Podle zástupce firmy Petera Kosíka jsou všechny jejich zásuvky a vidlice vyráběny a testovány na konstantní zátěž nominálním proudem, tedy plných 16 A pro 16A modely, 32 A pro 32A modely. Při testech jsou 16A zásuvky zatěžovány proudem 22 A, přičemž oteplení do stabilizovaného stavu činí 35 Kelvinů, norma má limit 50 K.

Cena sady Moon2Go, 30 990 Kč včetně DPH, není rozhodně nízká, dostanete za ni univerzální, bez problémů fungující a výborně provedené řešení nabíjení elektromobilu.  


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

První jízda: Elektrická MX-30 je mazda se vším všudy. Není pro každého

Mazda MX-30

Elektromobilita v podání Mazdy je tradičně trochu jiná, než bývá zvykem u konkurence. Japonská...

Chytrý nápad rozšíří nabíječky elektromobilů v Praze bez kopnutí do země

nabíječka Janovská

Zhruba 60 nových nabíjecích stanic pro elektromobily letos zprovozní Pražská energetika na...

Utopit, hlídat... a vyhodit. Požáry elektromobilů i hybridů bývají fatální

Hasiči v Čestlicích zasahovali u požáru hybridního automobilu, který vzplál v...

VIDEO Hasiči v noci na čtvrtek zasahovali v autoservisu v Čestlicích u požáru hybridního vozu. S auty...

Apple objevil další věc, kterou má Android už dvanáct let

Operační systém Apple iOS 14

VIDEO Představení nové verze mobilního systému iOS přineslo několik poměrně zásadních designových i...

Auta jsou jako porno, dští ekologové a chtějí zakázat jejich propagaci

Uniklá reklama na Ford s bývalým italským premiérem Berlusconim a třemi spoře

V době, kdy i největší optimisté ztrácejí naději, že se autoprůmysl a na něm závislá evropská...

Prodej elektromobilů v Evropě poprvé překonal Čínu, Česko předehnalo USA

Putování elektromobilem Audi e-tron do Monaka na nejslavnější evropské eko...

V západní Evropě se v 1. čtvrtletí poprvé prodalo více elektromobilů než v dosud vedoucí Číně. Na...

Registrace elektromobilů rostou, ale benzin stále s přehledem vede

Plug-in hybridní Škoda Superb iV

VIDEO Koronavirová krize dopadla na prodeje elektrických aut méně než na vozy s klasickým typem pohonu,...

  • Nejčtenější

Chytrý nápad rozšíří nabíječky elektromobilů v Praze bez kopnutí do země

Zhruba 60 nových nabíjecích stanic pro elektromobily letos zprovozní Pražská energetika na sídlištích v hlavním městě,...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Dovolená v apartmánu na kolech je zážitek. Ale levné to není

Dobrodružství, nezávislost, romantika, komfort. Dovolená v luxusním apartmánu na kolech je skvělý zážitek na celý...

Bydlíky jen za pár korun. Jak správně vybrat obytný přívěs

Premium Nejkrásnější dovolená je prý v domku na dvou kolech. Komfortní, romantická, a přitom levná. Jak vybrat co nejlepší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Octavia RS bude také bez hybridu. Dostane i TSI se samosvorem nebo superTDI

Škoda odhalila nové motorizace pro vrcholové provedení Octavie. RS bude mít poprvé v historii v nabídce tři druhy...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Elektrický Opel Corsa boduje 100kW nabíjením a skvěle vypadá

Opel Corsa-E rozšiřuje nabídku elektromobilů na českém trhu a jako první přijíždí na nové platformě francouzského...

První jízda: Elektrická MX-30 je mazda se vším všudy. Není pro každého

Elektromobilita v podání Mazdy je tradičně trochu jiná, než bývá zvykem u konkurence. Japonská značka k elektromobilitě...

Honda Civic Type R. Zuřivec, který je vypiplaný k dokonalosti

Civic Type R je definicí hot-hatche. Ostrý, zuřivý, rychlý, halasný. Přesně to auto, které dnešní korektně opatrná doba...

Test BMW X5 M50i: spojení každodennosti s divokostí. Ale nechybí tomu něco?

Premium Osmiválcová X5 je samozřejmě extrémní a drahé auto na pořízení i provoz. Je to ale také fantastický vůz s neobyčejně...

Najdete na iDNES.cz