Úterý 4. října 2022, svátek má František
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 4. října 2022 František

S tímto kabelem nabijete elektromobil kdekoli. Pomalu i velmi rychle

Elektromobil můžete nabíjet kdekoli, kde je přístup k elektrické zásuvce. Tedy, pokud máte vhodný kabel. Vyzkoušeli jsme sadu Moon2Go, se kterou možnosti dobíjení v destinacích rozšíříte na maximum.

Nabíjecí sadu Moon2Go jsme vyzkoušeli s novým Renaultem Zoe. | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Až 80 procent nabíjení elektromobilů neprobíhá podle statistik na veřejných nabíjecích stanicích, ale doma, případně ve firmách. Pokud jedete na víkend na chatu, chalupu, nebo třeba k babičce na vesnici, nemusíte se stavovat cestou u veřejné nabíječky, stačí vozidlo po příjezdu připojit do místního elektrického rozvodu a nechat jej nabíjet.

K tomu může posloužit jednofázový, zpravidla 10A nebo 12A kabel z příslušenství vozu. Připojíte jej do klasické zásuvky, do které jinak připojujete sekačku na trávu nebo třeba rádio. Z ní se vozidlo nabíjí výkonem zhruba 2,4 kW, naplnění akumulátoru může trvat desítky hodin. Leckde se nabízejí i rychlejší alternativy, zejména v podobě průmyslových třífázových zásuvek.

Tyto možnosti se vám otevřou v případě, že základní nabíjecí kabel z příslušenství vozu vyměníte za schopnou nabíjecí sadu, která tyto varianty dokáže využít. My jsme vyzkoušeli sadu Moon2Go, jejímž výrobcem je rakouská společnost NRGkick. Nemusíte ji používat jen na cestách, ale i jako domácí nabíječku, pokud nechcete instalovat wallbox (což je technicky to samé, jen v podobě boxu na stěně).

Redukce skoro na všechno

Nabíjecí kabel Moon2Go dorazil v pevném transportním obalu s uchem, ve kterém se nachází i redukce pro přizpůsobení podmínkám v místě nabíjení. 

Nabíjecí kabel Moon2Go se všemi přibalenými redukcemi

Nedílnou součástí nabíjecího kabelu je velká zástrčka CEE 5p 32A/400V pro nejrychlejší, až 22kW nabíjení. Pokud je v místě nabíjení jen menší třífázová zásuvka, pak využijete redukci na CEE 5p 16A/400V zástrčku. Když se s elektromobilem dostanete do kempu, pak bývají nejčastěji k dispozici třípólové CEE zásuvky na 16A/230V, i tuto redukci v balení najdete. Nechybí ani redukce na klasickou jednofázovou zásuvku, zde je stropem nabíjecí proud 13 A. K vozidlům se zpravidla přidávají 10A nabíječky, takže i v tomto případě si rychlostně polepšíte.

Jediné co může situaci zkomplikovat je třífázová zásuvka ve starém čtyřpólovém TN-C provedení, kde je funkce nulového (N) a ochranného vodiče (PE) řešena společně v podobě jednoho vodiče (PEN). Dnes je využíváno pětipólové zapojení s odděleným nulovým a ochranným vodičem nazvané TN-S, kde lze využívat proudové chrániče. Ačkoli existují (a kutilové vyrábí) redukce ze 4p na 5p, odporuje to normě, rozdělení TN-C na TN-S lze v souladu s normou provést jen v rozvaděči. Pokud na daném místě budete nabíjet častěji, je určitě vhodnější domluvit se s elektrikářem na správném zapojení nové zásuvky k rozvaděči než bastlit redukci.

Nastavení výkonu

Nabíječka podle připojené redukce pozná, jaký maximální příkon smí použít a tedy i jaký výkon nabídnout. Ne vždy je potřeba nabíjet dostupným maximem, naopak, někdy je vhodnější nabíjet nižším proudem a rozložit celý proces v delším čase. K tomu slouží jediné tlačítko na boxu nabíjecího kabelu, kterým můžete půl minuty po zapnutí „cyklovat“ v nabídce nabíjecích proudů: 10, 13, 16, 24, 32 A. Zvolitelným maximem je vždy hodnota připojené redukce, vybranou hodnotu si nabíječka do příště pamatuje.

Box s elektronikou.

Udávaný proud platí pro každou jednu fázi, takže pokud nabíjecí sadu připojíte do třífázové zásuvky, nastavíte proud 10 A a zapojíte do například Jaguaru i-Pace, budete nabíjet výkonem 2,4 kW. Pokud připojíte třeba Škodu Citigo, pak se bude nabíjet výkonem 4,8 kW. A pokud Renault Zoe, pak výkonem 7,2 kW. Záleží na tom, zda je vozidlo osazeno jedno, dvou, nebo třífázovou palubní nabíječkou.

V případě Renaultu Zoe s průměrnou spotřebou 15,5 kWh na 100 kilometrů jsme při maximálním vytížení 16A třífázové zásuvky nabíjeli rychlostí 72 kilometrů dojezdu za hodinu.

Pod kontrolou v aplikaci

Nabíjecí proud, potažmo výkon, lze řídit přesněji z aplikace Moon2Go pro chytré telefony. Zde si můžete jezdcem přesně vybrat od 6 A do 32 A (nebo kam vás redukce pustí) a zároveň vidíte, jaký proud skutečně kabelem protéká.

Aplikace Moon2Go

Mimo toho vám dá aplikace podrobné informace o zatížení jednotlivých fází, o napětí a frekvenci ze sítě. Změří, kolik energie bylo do vozu při posledním nabíjení přeneseno, uloží i tři poslední. Nechybí ani celková hodnota „od resetu“. Nabíjení můžete v aplikaci i přerušit.

Škoda je, že kabel komunikuje pouze pomocí Bluetooth, Wi-Fi by umožnilo kontrolu i na delší vzdálenost.

Nabíjecí kabel není jen kabel

Mírně zavádějící termín „nabíjecí kabel“ by mohl někoho svést k úvaze, že lze elektroauto nabít obyčejným kabelem, pokud by se ně něj namontoval vhodný konektor. Není tomu tak. Důležitá je elektronika, který se skrývá na kabelu v černém boxu s tlačítkem a kontrolními diodami.

Konektor „mennekes Type 2“ je evropským standardem pro AC dobíjení elektromobilů. Vedle pětice notoricky známých vodičů - 3 fáze, nulák, zem má dva speciální piny, takzvaný control pilot a proximity pilot. První jmenovaný nese PWM signál z elektroniky kabelu, který palubní nabíječku informuje o tom, jaký proud může využít. Druhý pin slouží pro kontrolu, zda je konektor správně připojen a „dozasunut“ do konektoru. Pokud se nespojí s pinem ve vozidlu, nabíjení nezačne.

Součástí nabíjecího „kabelu“ je obvod vysílající PWM signál, podle kterého palubní nabíječka ve vozu pozná, jaký maximální proud si může od kabelu vzít, a také elektronika, která pomocí bezpečnostního pinu pozná, že je kabel k vozidlu správně připojen. 

Součástí kabelu je také stykač, který spojí a zase rozpojí vodiče jednotlivých fází, jakmile k tomu dostane povel od vozidla nebo z aplikace. Po zapojení do zásuvky je 230V napětí pouze v kabelu od zásuvky do „boxíku“, dál zatím ne. Teprve ve chvíli, kdy konektor zapojíte do vozidla a propojí se i komunikační a bezpečnostní pin, může být do zbytku kabelu, a tedy ke konektoru vozidla, puštěno napětí. 

Díky nabíjecí sadě jsme mohli naplnit akumulátor v brněnském parkovacím domě Domini park. Jsou zde totiž jen klasické 16A CEE zásuvky, nikoli wallboxy.

Na straně elektromobilu je kabel nabíjecí sady Moon2Go osazen konektorem Mennekes Typ 2, což je evropský standard, který má naprostá většina v Evropě prodávaných elektromobilů. Některé starší modely Nissan, Kia nebo Fiat byly osazené japonským jednofázovým standardem Yazaki/Typ 1, na který by bylo třeba použít redukci. Od tohoto standardu se v Evropě již prakticky upustilo, drtivá většina zákazníků to nebude muset řešit.

Nacvičte si balení

Nabíjecí sada Moon2Go dělá to, co dělat má a za několik měsíců testování jsme s ní neměli žádný problém. Výhrady mám k povrchové úpravě plastového „boxíku“, který sice elektronice zajistí voděodolnost (krytí IP66, nabíjeli jsme pod sněhem i v prudkém dešti) a působí pevně a robustně, ale pokud parkujete na zámkové dlažbě, hodně snadno jej odřete, testovací kus již rozhodně jako v katalogu nevypadá. A také dá trochu cviku smotat kabel se všemi redukcemi do pouzdra, na druhou stranu je pak příjemně kompaktní a nezabírá moc místa. U testované verze má kabel délku 5 metrů.

Za volantem elektroaut

Využít ji můžete i pro každodenní domácí nabíjení, zde je nevýhodou pouze manipulace, musíte nabíjecí sadu vyndat a konektory na obou koncích zapojit. Zapojení jednoho konektoru na kabelu vedoucího od wallboxu je rychlejší a pohodlnější. O trošku. 

V diskuzích se lze setkat s tvrzením, že 16A nebo 32A CEE zásuvky nejsou na vysokou trvalou zátěž stavěné. S dotazem jsem se proto obrátil na tradičního slovenského výrobce CEE zásuvek, společnost SEZ DK, jejichž podomítkovou zásuvkou IZV 1653 jsem již do různých elektromobilů přenesl několik megawatthodin elektrické energie. 

Podle zástupce firmy Petera Kosíka jsou všechny jejich zásuvky a vidlice vyráběny a testovány na konstantní zátěž nominálním proudem, tedy plných 16 A pro 16A modely, 32 A pro 32A modely. Při testech jsou 16A zásuvky zatěžovány proudem 22 A, přičemž oteplení do stabilizovaného stavu činí 35 Kelvinů, norma má limit 50 K.

Cena sady Moon2Go, 30 990 Kč včetně DPH, není rozhodně nízká, dostanete za ni univerzální, bez problémů fungující a výborně provedené řešení nabíjení elektromobilu.  


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Ojeté BMW i3 se vyplatí. Aneb karbonového elektromobilu se nebojte

BMW i3

První elektromobil od BMW aktuálně končí a přímého nástupce nemá. Mnichovská značka zvolila opravdu...

Platba bankovní kartou za dobití elektromobilu je stále v nedohlednu

Nabíjecí UFC HUB ČEZ

Rozdíl v dobití elektromobilu a dotankování spalovacího auta není jen v délce tohoto procesu nebo...

Nový šéf Volkswagenu hodlá usilovat o urychlení přechodu k elektromobilům

Šéf Porsche Oliver Blume od 1. září převezme po Herbertovi Diessovi vedení...

Německý automobilový koncern Volkswagen se bude snažit urychlit přechod k elektromobilům. Na...

Nová sedmimístná elektrická škoda v plné parádě. Místo znaku má nápis

Škoda Vision 7S

VIDEO Škoda představila studii elektrického SUV Vision 7S, která má být také slabikářem zcela nového...

Peklo s nabíjením v elektromobilním ráji. Boj o šťávu a prášky na uklidnění

Elektrickým Fordem Mach-e do Norska

Naprostí elektroamatéři vyrazili do světa. Do Norska a zpět to bylo šest tisíc kilometrů. Čtěte...

Nastražte uši. Nehod chodců s bezhlučnými elektromobily přibývá

Renault Megane E-Tech 100% elektrický

VIDEO V Česku i dalších zemích přibývá případů nehod, často i smrtelných, kdy chodec při přecházení...

Německo ukončí štědré dotace na elektroauta. Lidé už je prý koupí i tak

V USA vymysleli „elektrický galon“ MPGe, má hodnotu 33,7 kilowatthodin.

VIDEO Německo od příštího roku sníží finanční podporu pro nákup elektromobilů. Vládní koalice se shodla...

  • Nejčtenější

Průšvih jako Brno. Kamion jel tunelem v protisměru, dispečink nereagoval

Premium Brněnským Královopolským tunelem projel před dvěma týdny kamion v protisměru. Kamery v dispečinku, které na tunel...

Čínská ofenziva elektroaut převálcuje Evropu, varuje analýza

Před pár lety byla čínská auta Evropanům k smíchu. Kopie evropských nebo amerických aut z mnohdy nefunkčními částmi...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nový favorit se z Řecka vrátí domů. Český závodník za něj dal 600 tisíc

Premium Úplně nová Škoda Favorit s nájezdem 34 kilometrů, která se objevila v aukci v Řecku, se vrátí domů do Česka. Dražbu...

Svezli jsme se na první superkoloběžce v Česku. Je to kyberpunková mašina

Elektrokoloběžka s duší kyberpunkové motorky, tak by se dal označit Segway SuperScooter GT2. Je to primárně vozítko na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda vymýšlí, jak šetřit plynem. Zaměstnanci se bojí o práci

Zaměstnanci automobilky Škoda kvůli krizi neodpracovali v součtu miliony pracovních hodin, za které firma vyplatila...

Puč v Kremlu? Vzpoura generálů? Už se řeší, kdo nahradí Putina

Premium Vzhledem k průběhu ruského vojenského dobrodružství na Ukrajině se začínají objevovat spekulace, že vláda Vladimira...

Bez jazyků i peněz. Čtyřicátnice svým cestováním „Za Kačku“ nakazila tisíce lidí

Premium Levně za posledních pár let navštívila čtyři světadíly, 45 zemí a 69 ostrovů. „Prachobyčejná“ Kateřina Ostrá z Blanska...

Tajemství ženského mokrého orgasmu odkryto. Pokus zjistil původ tekutiny

Premium Záhada to byla pro ženy, pro muže, pro vědecké kruhy. Squirting, ženský mokrý orgasmus, byl dlouho neznámou, včetně...

Na okruh v „silniční formuli“. S Mercedesem-AMG One můžete jet přes 350 km/h

Premium Mercedes připravil světovou premiéru „sériové“ verze ultimativního supersportu AMG One, který má lidem ochotným...

Alpine A110 S má blízko k dokonalosti. Jak se povedla reinkarnace staré ikony?

Premium Výlet do horských průsmyků snad nemůže být stylovější. Alpine A110 S na klikatých silnicích nejen senzačně vypadá, ale...

Elektrická budoucnost v praxi. Volkswagen uchvátí silou virtuální reality

Jsou naší budoucností a budeme v nich jednou jezdit všichni, pokud se naplní diktát Evropské unie. Jak to bude vypadat?...

Tichý a nesmírně komfortní. Nový Range Rover spojuje různorodé dovednosti

Premium Už před časem, při oficiálním uvedení na český trh, jsem si mohl nový Range Rover prohlédnout, posadit se do něj a...

Pavlína: Moje práce je báječná. Z obyčejných žen dělám neobyčejné
Pavlína: Moje práce je báječná. Z obyčejných žen dělám neobyčejné

Realizovat se a přitom si vydělávat a dělat něco, co má smysl. Takovou výzvu přijala Pavlína Heyduková, která už téměř 20 let dělá, podle svých...

Úmrtní list Alžběty II. odhalil příčinu i čas smrti královny

Britská královna Alžběta II. zemřela na stáří. Vyplývá to z jejího úmrtního listu, který ve čtvrtek zveřejnil skotský...

Dcera Neumannové randí s modelem. V mém životě muž není, říká její matka

Dcera legendární lyžařky Kateřiny Neumannové, osmnáctiletá Lucie randí s úspěšným modelem Oliverem Průchou. Promluvili...

Slovenské ekonomice hrozí kolaps, varuje premiér. Žádá pomoc EU, mluví o zestátnění

Premiér Eduard Heger varuje, že slovenské ekonomice hrozí kvůli prudce rostoucím nákladům na energie kolaps. Obrovský...

Z odebrání titulu jsem šokovaný a smutný, říká dánský princ Nikolai

Dánská královna Margrethe II. (82) se tento týden rozhodla odebrat tituly všem potomkům svého druhorozeného syna, kteří...

Rus streamoval plynový hořák, aby se vysmál Evropanům. Twitch zasáhl

Zatímco se Evropané kvůli nedostatku plynu připravují na tuhou zimu, Rusové je provokují tím, že na internet vysílají...