Pondělí 28. září 2020, Den české státnosti
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 28. září 2020 Den české státnosti

Requiem za Mitsubishi. Něžný obr outlander je tajný tip na povedené auto

Pokud se zeptáte v Mitsubishi na nejúspornějšího outlandera, na první dobrou označí v Evropě tak populární plug-in hybrid PHEV. Ale spotřebu kolem pěti litrů můžete s velkým rodinným vozem držet i bez elektromotorů. Spolehlivý naftový turbomotor 2,2 litru skýtá příjemné a rovněž ekonomické svezení.

Když dvě kola nestačí, automatika pomůže autu sepnutím pohonu zadní nápravy. | foto: mitsubishi-motors.cz

V porovnání s elektro-spalovacím modelem PHEV je tu ještě jedna výhoda, s dieselem se dostanete níž cenově, takže už při pořízení auta ušetříte. Respektive, ušetřili jste. Mitsubishi nedávno ohlásilo, že v Evropě končí a pozastavuje představování nových modelů, nicméně náznaky tohoto kroku bylo možné rozpoznat už dřív (analýzu čtěte zde).

Nerealistické emisní předpisy a na ně navázané likvidační pokuty stanovené Evropskou unií jsou hlavním důvodem, proč se Mitsubishi stahuje z Evropy. Ale dieselové agregáty řešili ekoaktivisté ještě o něco dřív. Poslední outlandery s naftovým, hospodárnějším a léty prověřeným motorem, dovezla japonská automobilka do Česka v roce 2019. A nám se dostal do rukou jeden z posledních dostupných modelů.

Mitsubishi Outlander v Česku

  • Automobilka vstoupila s modelem na český trh v roce 2002, ještě předtím ho zde prodávala společnost Denzel.
  • První generace se vyráběla v letech 2001 – 2006 a byl to sportovec i do terénu, ale s velkým talentem pro silnici.
  • Druhá generace z let 2006 – 2012 byla vzorem pro francouzské vozy Peugeot 4007 a Citroën C-Crosser. Auto ubralo trochu na plynu a stal se z něj příjemný společník, který uspokojí rodinu.
  • V třetí a poslední generaci vyráběné od roku 2012 se SUV změnilo ve spokojeného padesátníka, který chce mít svůj klid a bezpečnost a pohodu upřednostňuje před sportovními ambicemi.
  • Na českém trhu dlouhodobě tvoří sedmnáct procent prodeje japonské značky.
  • Na rozdíl od západní Evropy (například v Nizozemsku byl outlander PHEV dlouho nejprodávanější automobil vůbec) v Česku nikdy nešlo o masově prodávaný vůz, včetně plug-in hybridu PHEV zde našlo své zákazníků 5 500 vozů.

Outlander patří mezi vozy, které zevnitř nabídnou víc než zvenku. Alespoň tedy, co se prostoru týká. Na prověřeném designu, s dominantní otevřenou přední maskou se třemi diamanty místo nosu, splývavými liniemi a svislými boky lze kritizovat máloco. Tady uštěpačné poznámky nemají šanci a Mitsubishi jednoduše vypadá na silnici dobře. Na první pohled, možná dílem i pro vysokou stavbu karoserie, nepůsobí mohutně jako třeba jeho nejbližší soupeř, Škoda Kodiaq. V interiéru se však hraje zcela jiná muzika.

Outlander je jednoduše rozlehlý, nahoru, dolů i do stran a s prostorem pro vypasenou rodinu ani s místem pro zavazadla si starosti dělat nemusíte. Na třetí řadu sedaček (sedmimístná konfigurace může být příjemným rodinným bonusem) si kromě dětí sedne jen partička podvyživených Asiatů nebo stopující páreček Liliputánů. Ale to není problém, nikdo asi nepočítá s tím, že by tímto autem přepravoval na delší vzdálenosti sedm dospělých lidí. Kufr nabízí se sklopenými sedadly příjemných 667 litrů, ale sedačky lze jednoduše vyjmout, čímž se dostáváme k naložení vánočního stromečku, všech dárků pro manželku a i ta vana s kapry by se vešla.

S naší výbavou Intense+ si moc neužijete elektronického posouvání sedaček (prostě není), ani nabíjení tří mobilů najednou (USB vstupy jsou dva) a možná trochu zamrzí, že u tak drahého japonského vozu chybí parkovací čidla, to však podle Mitsubishi není problém. „Řidiči dnes upřednostňují parkovací kameru, kterou má outlander ve všech výbavách a parkovací senzory je možné na vyžádání za menší poplatek na vůz doplnit. Pro bezpečnost provozu je nejdůležitější, že nechybí hlídání mrtvého úhlu a další asistenční systémy,“ vysvětluje mluvčí českého zastoupení značky Marek Vodička.

Kdo touží po elektricky nastavitelných sedačkách nebo třeba parkovací kameře s úhlem pohledu 360°, ten si musí připlatit za výbavu Instyle+, a to už se cena nového vozu dostává přes 900 tisíc. Pro někoho to dává smysl, někdo radši téměř sto padesát tisíc ušetří. S vyšší výbavou by majitel dostal i k navigaci, ale pokud je možno zobrazit na zabudované obrazovce prostřednictvím systémů Android Auto či CarPlay navigaci z mobilu, přestává dávat smysl platit za její méně přesnou a složitěji aktualizovanou verzi.

Houpavý elegán

Při jízdě po silnici je třeba pracovat s premisou, že auto má provozní hmotnost
1 600 kilogramů a pod kapotou „jen“ 150 koní. Na trhání asfaltu nebo ostré průjezdy serpentin je potřeba zapomenout ještě před stisknutím startovacího tlačítka. Jinak vše v pořádku, velkokapacitní dostavník si spokojeně brumlá po dálnici a sbírá se i ve vyšších rychlostech, pohodlně sveze i po vesnických okreskách a dovolí vám z výšky zdravit létající mladíky ve feliciích.

Kvůli automatické převodovce CVT s plynule měnitelným převodovým poměrem i pro reakci naftového turbomotoru je potřeba po sešlápnutí plynového pedálu chvilinku počkat, než se dá vůz do pohybu. A je vhodné se s tímto efektem naučit trochu pracovat, aby ono uvedení do pohybu neprobíhalo prudkým trhnutím, ale jen plynulým zhoupnutím. To je však co do kritiky jízdy vše. Ta je v první řadě pohodlná, v druhé řadě příjemná a určitě není ostrá, což může vyhovovat tatínkům od rodin i navoněným tetám. 

Jeho světlá výška 190 mm není ve světě offroadů nijak výjimečná, ale když má 4x4 se třemi různými režimy, musí něco umět. Samozřejmě, Toyota Land Cruiser to není, vzduchové odpružení nenahradíte, přesto v segmentu SUV outlander mimo silnice vyčnívá. I na nezpevněném povrchu nabídne příjemnou jízdu s minimem zaškobrtnutí a hlavně se schopností dostat se i z hlubších a pořádně mokrých problémů. Celkově lze konstatovat, že nejčastější kritika moderních SUV, tedy fakt, že rezignovaly na sportovní vlastnosti, se outlanderu netýká. Až polňačku zas vystřídá pohodlí asfaltu, outlander může pokračovat v krasojízdě.

Ze tři možných režimů čtyřkolky jsme nejvíce využili ten automatický („auto“), který je nejuniverzálnější, spojka připojí zadní kola, když začnou ta přední klouzat. A dělá to většinou lépe, než by zvládl méně zkušený řidič, problémem není ani brodění ve středně hlubokém bahnu. Dávkování výkonu bylo téměř bezchybné. Ale i další dva režimy mají smysl. Podle momentální potřeby určují, kolik síly a točivého momentu ke každému kolu doputuje. V bažinách s ním sice nakonec stejně zapadnete, ale ruku na bezpečnostní pás, kdo s tužbou po těchto terénech by kupoval outlandera?

Mitsubishi Outlander pojme sedm pasažérů.

Mitsubishi Outlander pojme sedm pasažérů.

Celkově zůstává záhadou, proč si outlander za roky svého pobytu na českém trhu nevydobyl silnější postavení. Obzvlášť ve srovnání se západní Evropou, kde se stal levnější a často preferovanou variantou k prémiovým SUV zejména německé provenience. Ale není všem dnům konec, třeba Evropská unie sundá nohu z plynu a Mitsubishi i další automobilky své rozhodnutí o odchodu ze starého kontinentu ještě přehodnotí. 

Aktuální stav je takový, že se budou v Evropě prodávat stávající mitsubishi tak dlouho, dokud jim to dovolí stávající homologace, upravovat a přehomologovávat auta podle nové normy, která vstoupí v platnost v průběhu příštího roku, už značka nebude. Dealeři se ale ještě budou dozajista předzásobovávat na dlouho dopředu. 

Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D v číslech

  • motor: 2268 ccm, řadový zážehový čtyřválec, 110 kW (150 koní)/3500 min-1, 380 Nm/1750-2500 ot.
  • zrychlení 0-100 km/h: 10,2 s
  • max. rychlost: 200 km/h
  • kombinovaná spotřeba: 5,3 litru na 100 km
  • objem zavaz. prostoru: 128/667/1608 l
  • provozní hmotnost: 1600 kg
  • délka x šířka x výška x rozvor: 4695 x 1810 x 1680 x 2670 mm
  • cena testovaného vozu: 890 000 Kč
Autor:
  • Nejčtenější

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...

Prověřeno na vlastní sklo: na čelní okno povinné ručení nestačí

Loni kolem toho byl skandál mezi pojišťovnami na českém trhu. Jeden z menších hráčů na trhu prohlásil, že pojištění na...

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

Sundej vlajku, nebo ti vypálíme dům. Agresivita demonstrantů v USA roste

Premium Demonstrace proti policejní brutalitě, jak to nazývají protestující i média, začínají být docela brutální i vůči...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

  • Další z rubriky

Nejsilnější čtyřválec světa. Testujeme Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+

Premium Na klikaté cestě mezi Radešovem a Srním jedu už asi popáté a pořád tu změnu nechápu. Nové „áčko“ se prkenné neřízené...

První elektroškodovka je městský čipera. Při výletech dál nevěřte dojezdu

První den školního roku představí Škoda svůj nový elektromobil. Velkému a mohutnému Enyaqu ovšem už přes půl roku...

Jedny gumy na léto i zimu. Test celoročních pneu potvrdil, že ideál to není

Celoroční pneumatiky sice šetří peníze, čas a prostor, ale jsou opravdu tou správnou volbou pro bezpečnou jízdu v létě...

Mitsubishi Space Star ukazuje, proč je mrňavých aut škoda

Space Star je tak trochu jako tlačítkový telefon, který má i v době smartphonové stále hodně příznivců. Přehršel...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...