Mercedes-Benz X: terénní pick-up s japonským původem

  • 31
Novou třídou X vstupuje stuttgartská automobilka do segmentu terénních pick-upů, kde dosud neměla svého zástupce. Spojení s Nissanem, který má s výrobou pick-upů více než 80 let zkušeností, bylo pro Mercedes strategicky správnou volbou.

Prémiová německá značka získala pro svůj nový model nejen velmi kvalitní technický základ, ale v rámci aliance Renault-Nissan i výrobní kapacity na preferovaných trzích.

Nissan Navara

Navzdory použité technice nelze Mercedes třídy X považovat za Navaru s hvězdou na kapotě. Konstruktéři odvedli obrovský kus práce, aby „iksko“ odlišili od svého méně urozeného sourozence a přiblížili jej ostatním modelům značky. To je ostatně znát už na pohled.

Mercedes X navenek překvapí zcela svébytným vzhledem, oproti japonské sestře působí mohutněji a má i nepatrně větší rozměry. Na délku vyrostl o 40 milimetrů, do výšky o 9 mm a do šířky dokonce o výrazných 70 mm. Karoserie nese prvky charakteristické pro současné modely s hvězdou na kapotě, má však trochu uhlazenější rysy bez výraznějších hran a prolisů. Mohutná příď, která obří maskou chladiče a mohutným logem budí zasloužený respekt, se asi nejvíce podobá velkému SUV GLS.

Mercedes-Benz X

Z bočního profilu je spojitost s Navarou nejčitelnější. Tvar dveří, linie oken a střechy zůstaly prakticky beze změn, zcela nové jsou naopak blatníky s měně výraznými lemy a hranatějšími výřezy pro kola. Beze změny zůstaly také rozměry korby (1587x1560x475 mm), jiný tvar ale dostaly koncové světlomety, které u třídy X nezabíhají do boků, ale elegantně kopírují tvar zadní výklopné příčky.

Podobně zásadní proměnou prošel také interiér. Hlavní roli v něm sice stále hrají tvrdé plasty, jejich povrch ale bude snadno udržovatelný a především odolný. Pro náročnější zákazníky má Mercedes k dispozici několik druhů interiérových dekorů, od kartáčovaného hliníku až po imitaci tropických dřevin, v nabídce samozřejmě nechybí ani kožené čalounění.

Přístrojové desce, která byla od základu přepracována, dominuje centrálně umístěný displej palubního infotainmentu známý z ostatních mercedesů, povědomý je i multifunkční tříramenný volant, budíky v přístrojové kapličce, tlačítka a ovladače na středové konzoli ale i páčky na sloupku řízení. Zajímavým a originálním detailem v interiéru jsou iniciály X vetknuté do mřížek výdechů ventilace. Příslušnost k Nissanu nezapře naopak klíč s dálkovým ovládáním centrálního zamykání. Ačkoliv je signovaný trojcípou hvězdou, jeho tvar je shodný s Navarou.

Mercedes-Benz X
Mercedes-Benz X

Za volantem, který je jen výškově nastavitelný, se sedí příjemně vysoko. Z hlediska prostoru pro posádku ale třída X bohužel podědila od svého japonského sourozence jistá omezení. Cestující na předních sedadlech sedí v rozměrných všestranně nastavitelných sedačkách a mají dostatek prostoru prakticky ve všech směrech, vzadu je to ale o poznání horší. Tři dospělí a standardně vzrostlí pasažéři budou ve druhé řadě strádat v podélném i příčném směru, dlouháni budou mít navíc problém s výhledem ven, případně se neubrání kontaktu se stropním polstrováním. Cestovnímu komfortu vzadu bohužel nepřispívají ani nízko uložené sedáky, které nutí pasažéry tlačit kolena do předních opěradel.

Motory od Renaultu

Mercedes-Benz X jde do prodeje se dvěma vznětovými pohonnými jednotkami. Benzinový agregát dostanou jen modely na vybraných trzích (například Spojené arabské emiráty a Maroko). Základní provedení X220d pohání přeplňovaný vznětový čtyřválec M9T původem od Renaultu, který z objemu 2298 cm3 produkuje 120 kW/163 koní výkonu. Silnější varianta označená 250d spoléhá na stejný agregát, výkonu 140 kW / 190 koní je v tomto případě dosaženo instalací druhého turbodmychadla. Na rozdíl od Nissanu jsou obě jednotky v Mercedesu X vybavené systémem selektivní katalytické redukce pro snížení emisí výfukových plynů, který zahrnuje i sedmnáctilitrovou nádrž na močovinu (AdBlue).

V polovině příštího roku rozšíří nabídku vidlicový vznětový šestiválec vlastní produkce. Model 350d nabídne 190 kW/258 koní výkonu, trvalý pohon všech kol a samozřejmě i výrazně lepší dynamické parametry. První dojmy ze svezení se šestiválcovým „ikskem“ dokazují, že spojení to bude opravdu vydařené.

Mercedes-Benz X

V praxi ale velmi dobře poslouží i silnější z nabízených čtyřválců 250d. Motor po nastartování překvapí příjemně tlumeným chodem a minimem vibrací. Agregát nijak neruší posádku ani při jízdě, svojí přítomnost dává najevo pouze při prudké akceleraci a rozhodně nezklame ani svým silovým projevem. Výkon 190 koní dostačuje pro svižnou jízdu po dálnici i při zdolávání terénu. Díky kroutícímu momentu 450 Nm, který je k dispozici už od 1500 otáček má vždy dostatek síly.

K uvolněnému charakteru užitkového mercedesu se dobře hodí i sedmistupňový automat. Sice nepatří k nejrychlejším, zato řadí velmi hladce a logicky. Pro snížení spotřeby a emisí udržuje převodovka motor neustále v nízkých otáčkách takže pro podřazování je zapotřebí ji trochu více pobízet plynovým pedálem. Kladně hodnotíme vzhledem ke čtyřmístnému obsazení i kombinovanou spotřebu 7,7 litru dosaženou v průběhu našeho testování.

Pracant

Ačkoliv Mercedes myslí především na náročné a po komfortu prahnoucí zákazníky, třída X nezapomněla být drsným pracantem do nepohody. Standardně nižší světlá výška než v případě Navary jej sice v prostupnosti terénem trochu omezuje, o to přesvědčivější je ale v jízdním projevu na silnici, kde mu pomáhají také upravené nápravy s rozšířeným rozchodem o 62 mm vpředu a 55 vzadu.

Víceprvková zadní náprava s vinutými pružinami sice nesnese takové zatížení, jako tuhá náprava s listovými pery, která je u pick-upů obvyklá, pro cestovní komfort, ovladatelnost a jízdní stabilitu má však jednoznačný přínos. Iksko je příjemným společníkem při jízdě po dálnici i na klikatých okreskách, nezatížená korba nezpůsobuje poskakování zádi a komfortně naladěný podvozek s přehledem absorbuje většinu nerovností. S překvapivou chutí se tenhle pětimetrový mastodont vrhá i do zatáček, na hbitosti mu ale ubírá dlouhý převod řízení, který má celkem 3,5 otáček mezi dorazy. Pick-up s hmotností přes dvaadvacet metráků sice nevybízí k silničním radovánkám, navzdory světlé výšce a vysoko položenému těžišti je až k nevíře, jak urputně se dokáže držet asfaltové podložky.

Třída X je vybavena pohonem všech kol 4MATIC, který prostřednictvím dvojice diferenciálů připojuje do záběru přední kola. Sofistikovaný sytém, který rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50, lze aktivovat za jízdy až do rychlosti 100 km/h. Pro jízdu obzvláště členitým terénem Mercedes nabízí i uzávěrku zadního diferenciálů nebo provedení s větší světlou výškou (+20 mm).

Na terénním polygonu i na prašných cestách jsme se přesvědčili, že mohutný pick-up s logem Mercedesu snese srovnání s pravověrnými off-roady. Mimořádně pevná nosná struktura vozu, které zajišťuje vysokou odolnost proti kroucení karoserie, ve spojení s vyspělým pohonem všech kol dává řidiči mimořádnou jistotu i ve složitých terénních situacích.

Na členité trati jsme ocenili i schopnosti asistenta pro sjíždění svahů a uzávěrky diferenciálu, která v režimu Low mění převodový poměr a tím usnadňuje plynulý pohyb na různorodém povrchu. Vzhledem k velkým vnějším rozměrům jsme v terénu s povděkem kvitovali i přítomnost kamerového systému, který poskytuje 360° výhled kolem vozu, ten ostatně přijde vhod i při parkování nebo couvání s přívěsem.

Mercedes X, který se bude vyrábět ve španělské Barceloně a argentinské Cordóbě, jde do prodeje ve třech stupních výbavy. Základní Pure sází na praktické využití a zahrnuje třeba nelakované nárazníky, ocelová kola, autorádio s přehrávačem USB, elektricky ovládaná boční okna a vnější zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizaci, palubní počítač, tempomat a asistent pro sledování jízdního pruhu nebo sytém pro sledování dopravního značení.

Střední stupeň Progressive obsahuje navíc nárazníky v barvě karoserie, kola z lehkých slitin, podélné střešní nosiče, kůží potažený volant a hlavici řadicí páky, automaticky cloněné vnitřní zpětné zrcátko, automatické stěrače, nebo systém upínacích lišt pro zabezpečení nákladu na korbě.

Nejvyšší výbava Power, která je k dispozici výhradně se silnějším agregátem, nabídne navíc větší kola, diodové světlomety, autorádio s přehrávačem CD, elektricky ovládaná přední sedadla, automatickou klimatizaci, systém pro sjíždění svahů, systém pro bezklíčkový vstup.

Tradičně bohatý je i seznam příplatkové výbavy, individualizačních prvků a doplňků pro využití nákladového prostoru.

Mercedes z platformy převzaté od Nissanu Navara dokázal vytěžil maximum. Úpravy, které konstruktéři stuttgartské značky na mohutném pick-upu provedli, jej od původně pracovního vozu posunuly podstatně blíž k modelům kategorie SUV, ovšem při zachování solidních užitných vlastností a výtečných terénních schopností. 

Za japonským sourozencem zaostává pouze ve dvou ohledech. Pohled do technických dat ukazuje, že Třída X má ve srovnání s Navarou nepatrně horší dynamické parametry. Ty jdou na vrub zhruba o 200 kilogramů vyšší hmotnosti, která souvisí s provedenými úpravami. Tradičně vyšší je ve srovnání s Nissanem i cena.

Mercedes-Benz X v číslech
Provedení 220d 220d 4 MATIC 250d 250d 4MATIC
Motor přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec 2298 ccm
Výkon kW / koní 120 / 163 120 / 163 140 / 190 140 / 190
Točivý moment (Nm) 403 403 450 450
Převodovka / počet stupňů man/6 man/6 man /6 (auto/7) auto/7
Pohonzadních kol 4x4 zadních kol 4x4
Maximální rychlost (km/h) 172 170 184 (179)* 175
Zrychlení z 0-100 km/h (s) 12,5 12,9 10,9 (11,4)* 11,8
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 7,4 7,6 7,3 (7,7)* 7,9
Délka / šířka / výška (mm) 5340 / 1920 / 1819
Rozvor (mm) 3150
Pohotovostní hmotnost (kg) 2133 2213 2161 (2169)* 2234
Užitečné zatížení (kg)1067 1037 1039 (1031)* 1016
Max. hmotnost taženého přívěsu (kg) 3500
Objem palivové nádrže (l) 73
Světlá výška (mm) 202 (222)**
Brodivost (mm) 600
Nájezdový úhel vpředu ( vzadu (°) 29 (30)**
Přechodový úhel (°) 20,4 (22)**

Základní cena (Kč) 973 445 1 028 500 1 093 235
* platí pro verzi 250d s automatickou převodovkou
** platí pro příplatkové provedení s vyšší světlou výškou