Prémiová německá značka získala pro svůj nový model nejen velmi kvalitní technický základ, ale v rámci aliance Renault-Nissan i výrobní kapacity na preferovaných trzích.
Navzdory použité technice nelze Mercedes třídy X považovat za Navaru s hvězdou na kapotě. Konstruktéři odvedli obrovský kus práce, aby „iksko“ odlišili od svého méně urozeného sourozence a přiblížili jej ostatním modelům značky. To je ostatně znát už na pohled.
Mercedes X navenek překvapí zcela svébytným vzhledem, oproti japonské sestře působí mohutněji a má i nepatrně větší rozměry. Na délku vyrostl o 40 milimetrů, do výšky o 9 mm a do šířky dokonce o výrazných 70 mm. Karoserie nese prvky charakteristické pro současné modely s hvězdou na kapotě, má však trochu uhlazenější rysy bez výraznějších hran a prolisů. Mohutná příď, která obří maskou chladiče a mohutným logem budí zasloužený respekt, se asi nejvíce podobá velkému SUV GLS.
Z bočního profilu je spojitost s Navarou nejčitelnější. Tvar dveří, linie oken a střechy zůstaly prakticky beze změn, zcela nové jsou naopak blatníky s měně výraznými lemy a hranatějšími výřezy pro kola. Beze změny zůstaly také rozměry korby (1587x1560x475 mm), jiný tvar ale dostaly koncové světlomety, které u třídy X nezabíhají do boků, ale elegantně kopírují tvar zadní výklopné příčky.
Podobně zásadní proměnou prošel také interiér. Hlavní roli v něm sice stále hrají tvrdé plasty, jejich povrch ale bude snadno udržovatelný a především odolný. Pro náročnější zákazníky má Mercedes k dispozici několik druhů interiérových dekorů, od kartáčovaného hliníku až po imitaci tropických dřevin, v nabídce samozřejmě nechybí ani kožené čalounění.
Přístrojové desce, která byla od základu přepracována, dominuje centrálně umístěný displej palubního infotainmentu známý z ostatních mercedesů, povědomý je i multifunkční tříramenný volant, budíky v přístrojové kapličce, tlačítka a ovladače na středové konzoli ale i páčky na sloupku řízení. Zajímavým a originálním detailem v interiéru jsou iniciály X vetknuté do mřížek výdechů ventilace. Příslušnost k Nissanu nezapře naopak klíč s dálkovým ovládáním centrálního zamykání. Ačkoliv je signovaný trojcípou hvězdou, jeho tvar je shodný s Navarou.
Za volantem, který je jen výškově nastavitelný, se sedí příjemně vysoko. Z hlediska prostoru pro posádku ale třída X bohužel podědila od svého japonského sourozence jistá omezení. Cestující na předních sedadlech sedí v rozměrných všestranně nastavitelných sedačkách a mají dostatek prostoru prakticky ve všech směrech, vzadu je to ale o poznání horší. Tři dospělí a standardně vzrostlí pasažéři budou ve druhé řadě strádat v podélném i příčném směru, dlouháni budou mít navíc problém s výhledem ven, případně se neubrání kontaktu se stropním polstrováním. Cestovnímu komfortu vzadu bohužel nepřispívají ani nízko uložené sedáky, které nutí pasažéry tlačit kolena do předních opěradel.
Motory od Renaultu
Mercedes-Benz X jde do prodeje se dvěma vznětovými pohonnými jednotkami. Benzinový agregát dostanou jen modely na vybraných trzích (například Spojené arabské emiráty a Maroko). Základní provedení X220d pohání přeplňovaný vznětový čtyřválec M9T původem od Renaultu, který z objemu 2298 cm3 produkuje 120 kW/163 koní výkonu. Silnější varianta označená 250d spoléhá na stejný agregát, výkonu 140 kW / 190 koní je v tomto případě dosaženo instalací druhého turbodmychadla. Na rozdíl od Nissanu jsou obě jednotky v Mercedesu X vybavené systémem selektivní katalytické redukce pro snížení emisí výfukových plynů, který zahrnuje i sedmnáctilitrovou nádrž na močovinu (AdBlue).
V polovině příštího roku rozšíří nabídku vidlicový vznětový šestiválec vlastní produkce. Model 350d nabídne 190 kW/258 koní výkonu, trvalý pohon všech kol a samozřejmě i výrazně lepší dynamické parametry. První dojmy ze svezení se šestiválcovým „ikskem“ dokazují, že spojení to bude opravdu vydařené.
V praxi ale velmi dobře poslouží i silnější z nabízených čtyřválců 250d. Motor po nastartování překvapí příjemně tlumeným chodem a minimem vibrací. Agregát nijak neruší posádku ani při jízdě, svojí přítomnost dává najevo pouze při prudké akceleraci a rozhodně nezklame ani svým silovým projevem. Výkon 190 koní dostačuje pro svižnou jízdu po dálnici i při zdolávání terénu. Díky kroutícímu momentu 450 Nm, který je k dispozici už od 1500 otáček má vždy dostatek síly.
K uvolněnému charakteru užitkového mercedesu se dobře hodí i sedmistupňový automat. Sice nepatří k nejrychlejším, zato řadí velmi hladce a logicky. Pro snížení spotřeby a emisí udržuje převodovka motor neustále v nízkých otáčkách takže pro podřazování je zapotřebí ji trochu více pobízet plynovým pedálem. Kladně hodnotíme vzhledem ke čtyřmístnému obsazení i kombinovanou spotřebu 7,7 litru dosaženou v průběhu našeho testování.
Pracant
Ačkoliv Mercedes myslí především na náročné a po komfortu prahnoucí zákazníky, třída X nezapomněla být drsným pracantem do nepohody. Standardně nižší světlá výška než v případě Navary jej sice v prostupnosti terénem trochu omezuje, o to přesvědčivější je ale v jízdním projevu na silnici, kde mu pomáhají také upravené nápravy s rozšířeným rozchodem o 62 mm vpředu a 55 vzadu.
Víceprvková zadní náprava s vinutými pružinami sice nesnese takové zatížení, jako tuhá náprava s listovými pery, která je u pick-upů obvyklá, pro cestovní komfort, ovladatelnost a jízdní stabilitu má však jednoznačný přínos. Iksko je příjemným společníkem při jízdě po dálnici i na klikatých okreskách, nezatížená korba nezpůsobuje poskakování zádi a komfortně naladěný podvozek s přehledem absorbuje většinu nerovností. S překvapivou chutí se tenhle pětimetrový mastodont vrhá i do zatáček, na hbitosti mu ale ubírá dlouhý převod řízení, který má celkem 3,5 otáček mezi dorazy. Pick-up s hmotností přes dvaadvacet metráků sice nevybízí k silničním radovánkám, navzdory světlé výšce a vysoko položenému těžišti je až k nevíře, jak urputně se dokáže držet asfaltové podložky.
Třída X je vybavena pohonem všech kol 4MATIC, který prostřednictvím dvojice diferenciálů připojuje do záběru přední kola. Sofistikovaný sytém, který rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50, lze aktivovat za jízdy až do rychlosti 100 km/h. Pro jízdu obzvláště členitým terénem Mercedes nabízí i uzávěrku zadního diferenciálů nebo provedení s větší světlou výškou (+20 mm).
Na terénním polygonu i na prašných cestách jsme se přesvědčili, že mohutný pick-up s logem Mercedesu snese srovnání s pravověrnými off-roady. Mimořádně pevná nosná struktura vozu, které zajišťuje vysokou odolnost proti kroucení karoserie, ve spojení s vyspělým pohonem všech kol dává řidiči mimořádnou jistotu i ve složitých terénních situacích.
Na členité trati jsme ocenili i schopnosti asistenta pro sjíždění svahů a uzávěrky diferenciálu, která v režimu Low mění převodový poměr a tím usnadňuje plynulý pohyb na různorodém povrchu. Vzhledem k velkým vnějším rozměrům jsme v terénu s povděkem kvitovali i přítomnost kamerového systému, který poskytuje 360° výhled kolem vozu, ten ostatně přijde vhod i při parkování nebo couvání s přívěsem.
Mercedes X, který se bude vyrábět ve španělské Barceloně a argentinské Cordóbě, jde do prodeje ve třech stupních výbavy. Základní Pure sází na praktické využití a zahrnuje třeba nelakované nárazníky, ocelová kola, autorádio s přehrávačem USB, elektricky ovládaná boční okna a vnější zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizaci, palubní počítač, tempomat a asistent pro sledování jízdního pruhu nebo sytém pro sledování dopravního značení.
Střední stupeň Progressive obsahuje navíc nárazníky v barvě karoserie, kola z lehkých slitin, podélné střešní nosiče, kůží potažený volant a hlavici řadicí páky, automaticky cloněné vnitřní zpětné zrcátko, automatické stěrače, nebo systém upínacích lišt pro zabezpečení nákladu na korbě.
Nejvyšší výbava Power, která je k dispozici výhradně se silnějším agregátem, nabídne navíc větší kola, diodové světlomety, autorádio s přehrávačem CD, elektricky ovládaná přední sedadla, automatickou klimatizaci, systém pro sjíždění svahů, systém pro bezklíčkový vstup.
Tradičně bohatý je i seznam příplatkové výbavy, individualizačních prvků a doplňků pro využití nákladového prostoru.
Mercedes z platformy převzaté od Nissanu Navara dokázal vytěžil maximum. Úpravy, které konstruktéři stuttgartské značky na mohutném pick-upu provedli, jej od původně pracovního vozu posunuly podstatně blíž k modelům kategorie SUV, ovšem při zachování solidních užitných vlastností a výtečných terénních schopností.
Za japonským sourozencem zaostává pouze ve dvou ohledech. Pohled do technických dat ukazuje, že Třída X má ve srovnání s Navarou nepatrně horší dynamické parametry. Ty jdou na vrub zhruba o 200 kilogramů vyšší hmotnosti, která souvisí s provedenými úpravami. Tradičně vyšší je ve srovnání s Nissanem i cena.
Provedení | 220d | 220d 4 MATIC | 250d | 250d 4MATIC |
---|---|---|---|---|
Motor | přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec 2298 ccm | |||
Výkon kW / koní | 120 / 163 | 120 / 163 | 140 / 190 | 140 / 190 |
Točivý moment (Nm) | 403 | 403 | 450 | 450 |
Převodovka / počet stupňů | man/6 | man/6 | man /6 (auto/7) | auto/7 |
Pohon | zadních kol | 4x4 | zadních kol | 4x4 |
Maximální rychlost (km/h) | 172 | 170 | 184 (179)* | 175 |
Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 12,5 | 12,9 | 10,9 (11,4)* | 11,8 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 7,4 | 7,6 | 7,3 (7,7)* | 7,9 |
Délka / šířka / výška (mm) | 5340 / 1920 / 1819 | |||
Rozvor (mm) | 3150 | |||
Pohotovostní hmotnost (kg) | 2133 | 2213 | 2161 (2169)* | 2234 |
Užitečné zatížení (kg) | 1067 | 1037 | 1039 (1031)* | 1016 |
Max. hmotnost taženého přívěsu (kg) | 3500 | |||
Objem palivové nádrže (l) | 73 | |||
Světlá výška (mm) | 202 (222)** | |||
Brodivost (mm) | 600 | |||
Nájezdový úhel vpředu ( vzadu (°) | 29 (30)** | |||
Přechodový úhel (°) | 20,4 (22)** | |||
Základní cena (Kč) | 973 445 | 1 028 500 | - | 1 093 235 |
* platí pro verzi 250d s automatickou převodovkou ** platí pro příplatkové provedení s vyšší světlou výškou |