Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mazda CX-7: jedy z dieselu zničí močovina

  12:30
Mazda CX-7 je docela velké SUV za dobrou cenu. Nezapře sportovní sklony modelů japonské automobilky a chlubí se silným motorem, který s emisemi bojuje netradiční technikou.
Mazda CX-7

Mazda CX-7 | foto: Mazda

Původně ji japonská automobilka postavila pro Ameriku, tam mají - nebo spíš měli - SUVčka asi ještě raději než Evropani. I proto, když před dvěma roky překonala Atlantik, mohla nabídnout jen přeplňovaný benziňák. Celkem se jich do nynějšího faceliftu prodalo 190 tisíc, z toho třicet tisíc v Evropě.

Může se hodit

Japonské automobily nové generace Mazda CX-7
Nedělejte kompromisy!
www.automodul.cz

Teď se prodeje skoro určitě zvednou, CX-7 totiž dostává turbodiesel. A Evropani, snad vyjma benzinumilovných Rusů, do SUVček nejradši tankují naftu. Cena základní verze s turbodieselem je 735 tisíc korun.

Mazda CX-7

Mazda označuje svůj zvýšený model jako sportovní crossover (kříženec), označení SUV odsunuje do pozadí. Má to logiku, terénně zaměřená auta pronásledují ekologové a CX-7 je až nezvykle sportovně přímočará - je to opravdu SPORTOVNĚ-užitkové auto.

Na první seznámení s inovovanou Mazdou CX-7 a jejím novým velmi důležitým motorem pozvala automobilka redakci do rakouského Kitzbühelu.

Facelift

Změnu poznáte na první pohled. Zepředu vypadá agresivněji díky velkým výřezům v čumáku; přibyl chrom. Nový je přední a zadní nárazník.

lepidlo místo svářečky

Nárůst hmotnosti, způsobený zpevněním karoserie (asi o pět procent), Mazda kompenzovala použitím speciálních spojů, které kombinují bodové sváření s vrstvou lepidla mezi spojovanými součástmi. Takovéto spoje jsou při srovnatelné pevnosti výrazně lehčí než tradiční svařované.

Měnilo se ještě pár detailů, třeba mlhovky, zůstaly svalnaté blatníky a typická mazdí tvář.

Uvnitř se toho měnilo také dost. Usedáte do pohodlných, tak akorát tvrdých sedadel. Plasty vypadají hezky, jsou tvrdé, ale pečlivě seskládané.

Mazda CX-7 dostala novou navigaci. Její, na dnešní poměry podměrečný displej, je utopený až hluboko pod hodně skloněným čelním sklem. Když bude za volantem starší řidič, kterému už oči tolik neslouží, moc jejích služeb nevyužije, protože je daleko.

Navíc grafika rozhodně nepatří k nejpřehlednějším a dá se ovládat jen z volantu, takže vám spolujezdec moc nápomocný nebude.

Novinkou je systém monitorování mrtvého úhlu, který sleduje prostor po obou stranách vozu a upozorní řidiče, nachází-li se tam, kam chce vyjet, jiné auto.

Systém monitorování mrtvých úhlů (RVM)

Zajímavý prvek příplatkové výbavy je založen na dvojici širokopásmových radarů s pracovní frekvencí 24 GHz, umístěných na levé i pravé straně zadní části vozu. V rychlostech přes 60 km/h upozorní radary řidiče na přítomnost jiného vozidla v sousedním jízdním pruhu. Radary mají dosah přibližně 50 m a fungují i v nepříznivých klimatických podmínkách. Nachází-li se v jejich dosahu jiné vozidlo, rozsvítí se indikátor v zrcátku na příslušné straně. Pokud řidič zapne směrovku na tu stranu, odkud se blíží jiný vůz, indikátor se rozbliká a navíc se rozezní akustický výstražný signál.

Nový motor

To nejdůležitější na inovované sportovně-užitkové mazdě, je nový commonrailový motor. Hliníkový turobodiesel 2,2 litru už známe z Mazdy 6; má 173 koní a 400 newtonmetrů. Měnilo se třeba turbodmychadlo a velmi se změnil výfukový systém.

Turbodiesel splňuje přísnou chystanou ekonormu Euro 5. Konstruktéři toho dosáhli pomocí selektivní katalytické redukce, ničící jedovaté oxidy dusíku. Právě to by mohla být cesta dieselů do amerických osobáků, které dnes pijí téměř bez výjimky benzin.

Uživatel naftové CX-7 musí občas dotankovat speciální roztok jménem AdBlue, vyrobený na bázi močoviny, který ve výfuku oxidy odbourává. Na displeji v pravém budíku vidíte, když aditivum dochází. Dolít ho umí v servisu. AdBlue je uskladněno v nádrži o objemu 15,5 l, která je pod podlahou kufru.

Když AdBlue dojde, motor přejde do nouzového režimu, ztratí tah. Po vypnutí už ho nenastartujete. Servisní intervaly (20 tisíc kilometrů) jsou ale nastavené tak, aby se nic takového nestalo.

Čištění spalin SCR

Selective Catalytic Reduction = selektivní katalytická redukce snižuje množství škodlivin ve výfukových plynech tím, že vstřikuje do výfukového potrubí před katalyzátor aditivum na bázi močoviny. Aditivum dopadá na speciální povrch, kde se promíchá s výfukovými plyny, vycházejícími z filtru pevných částic (DPF). Jejich teplo okamžitě rozkládá močovinu na čpavek, který začne reagovat s oxidy dusíku (NOx) ve výfukových plynech. Dochází pak k rozkladu oxidů dusíku na neškodný dusík a kyslík.

Pod patnáct set otáček se motoru vůbec nelíbí. Musíte ho na nafťák nezvykle točit. Hranice, kdy je příjemný a klidný začíná dvojkou. Pod dva tisíce otáček má hrubší hlas.

Plynulý zátah pohasíná někde kolem 3700 otáček. Ještě ve čtyřech tisících má ale ještě sílu auto ve stošedesátce zrychlit. Maximálka je u CX-7 dvě stě.  Při klidné jízdě stačí silnému nafťáku 7 a půl litru paliva, běžné ježdění znamená osmi- až devítilitrovou spotřebu.

Líbit se bude superpřesné řazení. Krátká řadička běhá po krátkých přesně vymezených drahách. Pro Evropu je k mání jen šestistupňový manuál. O doplnění nabídky o automatickou převodovku se teprve rozhoduje.

Jistá jízda

Pohon všech kol obstarává v mazdě aktivní systém pohonu všech kol, který samočinně přerozděluje točivý moment. Elektronicky řízená spojka, uložená před zadním diferenciálem, přelévá točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 100:0 až 50:50 podle aktuálních provozních podmínek.

Mazda CX-7

Jízda po okresce je klidná, skvěle si CX-7 vede na dálnici - s lehkostí a jistotou po ni "letí". Ruší vás akorát hluk od odvalujících se kol. Podvozek je dost tvrdý (s faceliftem dostal nové tlumiče), dozvíte se o každé spáře a díře, je to cena za to, že se CX-7 nehoupe jako většina SUVček.

Podvozek inovované mazdy si ale neumí poradit s roletou na dálnici, zvlněný povrch rozvibruje celé auto, obzvlášť, když je na většich devatenáctipalcových ráfcích z nabídky. Základní jsou osmnáctipalcové.

Líbí se pevné, přesné řízení s velmi dobrou zpětnou vazbou. Řídíte hezkým malým sportovně tvarovaným volantem, akorát se nevyznáte v té hromadě tlačítek na něm. Některé funkce ovládáte pouze jimi, což není vždy praktické.

Mazda CX-7 2,2 MZ-CD v číslech
motor vznětový přeplňovaný čtyřválec
zdvihový objem (ccm) 2184
pohon/převodovka všech kol/6stupňová manuální
max. výkon (kW/k) 127/173
max. krouticí moment (Nm) 400
spotřeba město/mimo město/kombinace (l) 9,1/6,6/7,5
max. rychlost (km/h) 200
zrychlení 0-100 km/h (s) 11,3
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4700 x 1870 x 1645 x 2750
objem nádrže/zavazadlového prostoru (l) 69/455-774
provozní/celková hmotnost (kg) 1800/2430
základní cena (Kč) 734 900

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřel šéf slavného studia Pininfarina, jež obléklo Zetor, Ferrari i Mattoni

13. dubna 2024

Zemřel Paolo Pininfarina, šéfovi legendární designérské společnosti Pininfarina bylo 65 let....

Německý boj o klima. Ministr dopravy děsí řidiče plány na zákazy jízdy

17. dubna 2024

Německý ministr dopravy Volker Wissing vystrašil miliony německých řidičů slovy o možných plošných...

Jaké jsou vyhlídky autoprůmyslu v Evropě? Diskutovat budou experti i politici

17. dubna 2024

Sledujte debatu o konkurenceschopnosti Evropské unie, budoucnosti automobilového průmyslu, cílech...

Čínské Chery začínalo s fejkovým toledem. Ze Španělska chce nyní dobýt Evropu

17. dubna 2024

Chery se stane první čínskou automobilkou, která bude mít v Evropě svoji továrnu. Bude to právě ve...

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud Flotily duchů, která...