Navenek chuligán, uvnitř tichošlápek. Nový Lexus RC v testu

aktualizováno 
Čtyřmístné kupé od Lexusu používá k zastrašení nepřítele převlek pouličního bojovníka, je to ale jen dokonalá iluze. Pod slupkou z poctivé japonské oceli se totiž ukrývá kliďas s diplomatickým vychováním, hlavně pokud ho zdobí nálepka "300h".

Lexus RC | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Téměř rok po uvedení extrémní osmiválcové verze RC F přichází na evropský trh i civilnější kupé RC s dostupnější cenou a umírněným výkonem. Kromě tradičního hybridu je v nabídce i verze s novým přeplňovaným čtyřválcem, bohužel osvědčený vidlicový šestiválec byste v ceníku hledali marně.

Predátor silnic

Automobilka Lexus vybudovala své impérium na spolehlivosti, kvalitě a hybridní technologii, designu se ale až donedávna příliš odpovědně nevěnovala.

Fotogalerie

Postupné snižování závislosti na mateřské Toyotě ale přináší první ovoce a nuda je to poslední, co by vám při kontaktu s dvoudveřovým Lexusem RC napadlo.

Jeho svalnatá karoserie plná zdánlivě nekompatibilních tvarů rozhodně dokáže zaujmout a na rozdíl od předchozích modelů z výběrového chovu Toyoty vyvolává nějaké emoce. Pozitivní vždycky nebudou, to je jisté. Takhle extravagantní styl neosloví každého, my ale Lexusu za odvahu experimentovat tleskáme. Nudných nebo lehce zaměnitelných aut jsou plné ulice.

Lexus RC navenek nevypadá vizuálně tak dramaticky jako osmiválcová bestie RC F, i přesto je modelem, který je svým vzhledem na míle vzdálený od mainstreamu. Celkově oblá karoserie má aerodynamický tvar, klasické proporce a řadu detailů, které jí propůjčují velmi agresivní charakter.

Lexus RC

Asi nejvýraznější je příď s atypicky dělenými světlomety a mohutnou maskou ve tvaru vřetene, která dokáže ve zpětném zrcátku vyděsit nejen slabší povahy.

Zajímavé detaily ale nechybí ani na zádi. Nízký, do široka rozkročený postoj, světlomety vystupující z profilu karoserie, žebrované prvky nárazníku a dvojice koncovek výfuku zakomponovaná do zadního difuzoru podtrhují dynamický vzhled tohoto japonského kupé. Za pozornost stojí také prvotřídní lakování, které hlavně u safírového a rubínového odstínu oslní hlubokým metalickým efektem.

Dva metry a dost

Vnitřní prostor modelu RC je v kontextu s revolučním exteriérem spíš tradiční. Design představuje zdařilou kombinaci tradicionalismu a moderny a z hlediska provedení a výběru materiálu patří k tomu nejlepšímu, co současný japonský autoprůmysl nabízí. Dojem z luxusu na palubě kazí snad jen matné šedočerné plasty na středovém panelu.

Přístrojová deska má původ v malém sedanu IS, součástí je tedy nejen sedmipalcový displej palubního infontainmentu a kontroverzní ovládací touchpad, ale i celá řada tlačítek. Orientace mezi nimi je poměrně intuitivní, horší je to s obsluhou palubního systému. Ovládání pohybem po dotykové podložce vyžaduje cvik a zvýšenou pozornost řidiče, což může být za jízdy nebezpečné.

Z hlediska prostoru je interiér poměrně stísněný, hlavně na výšku. Přední sedadla, která mimo jiné skvěle obepínají těla řidiče i spolujezdce, jsou na danou kategorii posazena poměrně vysoko, osoby vyšší než dva metry se i v nejnižší poloze asi neubrání kontaktu se střešním polstrováním.

Lexus RC

Ještě horší je pak situace v případě, kdy je vůz vybavený střešním oknem a lepší to s prostorem pro hlavu není ani vzadu. Na dvoumístné, anatomicky tvarované zadní lavici se pohodlně usadí pasažéři s výškou tak do 175 centimetrů.

Pochválit naopak musíme pro Lexus typicky obrovská vnější zpětná zrcátka, která nejenže na jedničku plní svůj úkol, ale nevytvářejí ani žádný aerodynamický hluk.

Nezklame ani zavazadlový prostor, který v případě kupé asi nebude hrát při výběru velkou roli. S objemem 374 litrů je sice spíš podprůměrný, má ale pravidelný tvar a dojezdovou pneumatiku ukrytou pod polstrovaným dnem. Majitelé hybridní verze se musí spokojit s objemem 340 litrů.

Čerstvý vítr

Nejdostupnější motorizací modelu RC je přeplňovaný čtyřválec 200t, který nahrazuje ve výrobním programu zavedený atmosférický šestiválec označený 250. Nový agregát produkuje z dvoulitrového objemu výkon 245 koní a je vybavený řadou pokročilých technologií.

Kromě přímého vstřikováním paliva a turbodmychadla typu TwinScroll dostal motor vodou chlazenou hlavu válců s integrovaným výfukovým potrubím, nebo sací kanály a potrubí vyrobené ze syntetické pryskyřice. Moderní pohonná jednotka navíc dokáže přepínat mezi Ottovým a Atkinsonovým cyklem, ve kterém vlivem pozdějšího zavírání sacích ventilů dochází ke snížení hydraulické ztráty a tím i k redukci spotřeby paliva. K té má ostatně dopomoci i standardní osmistupňová automatická převodovka odvozená od té, kterou používá sportovní provedení RC F.

Lexus RC

Pokud jste očekávali, že jízdní dynamika dvoulitrového kupé bude stejně ostrá jako jeho vzhled, budete zklamáni. Motor má sice slibné předpoklady, ale jakoby je v praxi nedokázal využít. Na vině je nejen velká pohotovostní hmotnost vozu (cca 1 700 kg), ale i přespříliš ekologicky naladěný management motoru a převodovky.

Osmistupňový automat preferuje uhlazenost před rychlostí a jen velmi neochotně podřazuje. Výrazně bystřejší smysly bohužel nemá ani ve sportovním módu, kde by rychlé a hrubější změny převodů byly určitě žádoucí. Pak je tu ještě manuální režim, který sice bezvýhradně akceptuje pokyny řidiče, i v něm je ale řazení až příliš robotické a hladké.

Lexus RC

Motor se navzdory dvoukomorovému přeplňování chová téměř atmosféricky. Z nízkých otáček se sbírá trochu pomaleji, zhruba od třech do pěti tisíc otáček táhne plynule a důsledně.

Na změnu polohy plynového pedálu sice reaguje s nepatrnou prodlevou, zprostředkovanou dynamikou ale určitě nezklame. Akceleraci z nuly na 100 km/h za 7,5 vteřiny však nebudete tomuto uhlazenému kupé snad ani věřit, motoru totiž i při plném zatížení chybí výraznější zvukový projev. V konečném zúčtování nás příliš nenadchla ani spotřeba. Při lehce svižnější jízdě si Lexus RC 200t v průměru neřekl méně než o 10 litrů.

Zvuk ticha

Hybridní kupé asi není úplně sexy, ale v době „sportovních“ dieselů je atmosférický benziňák podpořený elektromotorem rozhodně menším zlem, tím spíš, pokud dělá lepší dojem než základní verze 200t s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem. Hybrid je sice ještě těžší a línější, ale celkově působí podstatně vyváženějším dojmem. Pohonné ústrojí je zde stejně jako v případě sourozenců IS, GS a NX složené z atmosférického čtyřválce pracujícího v Atkinsonově cyklu (co to je, čtěte zde), který z objemu 2,5 litru produkuje výkon 181 koní, a synchronního motorgenerátoru s permanentním magnetem a výkonem 143 koní.

Kombinovaný výkon obou agregátů má hodnotu 223 koní a přenos na kola zadní nápravy je řešen tradičně skrze planetovou převodovku E-CVT s plynule měnitelným převodem. Ta je sice podobně jako bezestupňový variátor orientována na hladký projev, nezklame však ani rychlostí.

Hybridní RC se za doprovodu typického kvílení hrne kupředu až nečekaně svižně a v dynamice na stovku zaostává asi jen o vteřinu za silnější benzinovým protějškem. Okamžitá reakce převodovky, která mimo jiné umožňuje i ruční změnu šesti stupňů, tento drobný deficit navíc pocitově smazává. Pro německé zákazníky zvyklé na úseky dálnic bez omezení rychlosti ale může být jistým zklamáním maximální rychlost, která kvůli konstrukčnímu řešení převodovky dosahuje jen 190 km/h.

Lexus RC

RC 300h se jako správný full-hybrid uvádí do pohybu jen za pomoci elektromotoru a při jemném zacházení si především ve městě vystačí s jízdou na elektřinu. Připojování spalovacího motoru, které závisí na požadované dynamice, zvoleném jízdním režimu a stavu energie v akumulátorech, je bezprostřední a téměř neznatelné. Propracované odhlučnění kabiny skvěle izoluje posádku nejen od zvuku motoru, ale i od většiny vnějších vlivů.

Hybridní provedení nemá takové sportovní ambice jako čistě zážehové kupé, v praxi jeho projev ale výrazně slabší není. Agresivní jízdu stylem brzda plyn si vnutit nenechá a vyžaduje specifické zacházení, při správném zapojení řidiče se odmění nejen příjemným temperamentem, ale především mimořádnou jemností a cestovním komfortem.

Ani v případě RC 300h se nám nepodařilo přiblížit výrobcem avizované spotřebě. Na vině zde byl především profil trati s výrazným podílem okresních silnic a dálnic, kde se výhody kombinovaného pohonu vytrácejí. I tak jsme stejnou trasu zdolali s celkem příznivým průměrem 7,6 litru.

Místo letu plavba

Rozvor náprav naznačuje, že emotivní kupé od Lexusu není postaveno na podvozku žádného ze sourozenců, ale není to tak úplně pravda. Speciálně vyztužené šasi používá přední zavěšení s dvojitými lichoběžníky pocházející z rodinného sedanu GS, zadní víceprvkovou nápravu si pro změnu vypůjčilo od modelu IS.

Lexus RC má přirozeně podvozek s tužší charakteristikou, přesto je dostatečně poddajný, aby dokázal absorbovat velké množství nerovností. A jde mu to velmi dobře i v případě provedení F Sport a Luxury, které standardně jezdí na nízkoprofilových pláštích o rozměru 19". O palec menší kola (standardně u výbavy Executive) o něco lépe tlumí příčné nerovnosti, jinak je ale rozdíl minimální.

Pečlivě odladěný podvozek je velmi odolný vůči přenosu vibrací do karoserie a dokáže výtečně utlumit i silnější rázy od kol. Statečně se pere nejen s nástrahami silnic, ale i s nadváhou vozu, fyzikální zákony však neoklame. Adaptivní tlumiče (ve výbavě F Sport) sice důsledně eliminují náklony v zatáčkách, ale k obratnosti nijak zásadně nepřispívají. Se čtyřválcovým motorem na přídi „ercéčko“ dobře zatáčí, při prudkých změnách směru působí toporně. K lehkonohým „kupátkům“, které doslova letí po asfaltu a na požádání smýkají pozadím, má tohle auto hodně daleko. Že jde povahou spíš o obránce než útočníka, naznačuje svým často unáhleným zásahem i stabilizační systém.

Lexus RC

Řízení má sice tlumenější zpětnou vazbu, je ale přesné, citlivé a navzdory elektrickému posilovači nepůsobí uměle. U benzinového provedení se zdá být o něco tužší, prospěl by mu však strmější převod.

Úlohu příjemného každodenního společníka plní Lexus RC skvěle. Nabízí mimořádný komfort, jednoduché, i když trochu odtažité ovládání, a má předvídatelné chování. I při vysokých rychlostech působí velmi stabilně, nenechá se rozhodit ani nerovnostmi silnice a má velmi dobrou trakci. V jeho strojovém projevu ale chybí jistá přímočarost.

Resumé

Lexus RC je vyspělé a velmi emotivní auto. Jeho design je příslibem nevšedních zážitků z jízdy, v praxi tohle kupé ale ničím neohromí. Je to prostě lexus se vším všudy, velmi tichý, příjemně komfortní a trochu odtažitý. Nečekali jsme, že by se „ercéčko“ s polovinou motoru mohlo měřit s nadupanou osmiválcovou verzí RC F, ale takhle umírněný charakter také ne.

Za volantem modelu RC nezažijete příliš vzrušení, tenhle od pohledu extrovert vás bude především hýčkat a to mu jde v hybridním provedení o poznání lépe než s novým přeplňovaným motorem. Škoda jen, že na evropském trhu chybí verze 350 se zpěvným atmosférickým šestiválcem a třísetkoňovým výkonem.

Připlatit se vyplatí

Ceny modelu RC na českém trhu startují na částce 1 260 000 Kč (200t Executive). Prostřední provedení F Sport je v prodeji od 1 445 000 Kč, nejvyšší Luxury si tuzemský importér cení na 1 545 000 Kč. Kupé s hybridním pohonem označené 300h je ve všech případech dražší o příznivých 40 tisíc korun.

Standardní výbava modelu RC zahrnuje osm airbagů, všechny obvyklé brzdové, trakční a stabilizační systémy, dvouzónovou klimatizaci, kožené čalounění, elektricky nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla, palubní infotainment se sedmipalcovým displejem, CD přehrávačem, DAB tunerem a Bluetooth, dále tempomat, volič jízdních režimů, parkovací senzory vpředu a vzadu, LED světlomety, 18" kola z lehkých slitin atd.

Nejvyšší provedení Luxury obsahuje navíc třeba adaptivní tempomat, navigační systém Lexus Premium s internetovými službami, přednárazový bezpečnostní systém, systém sledování mrtvého úhlu, asistent pro udržení v jízdním pruhu, systém sledování provozu v příčném směru za vozem, elektrochromatická zpětná zrcátka, odvětrávaná přední sedadla, vyhřívaný volant, špičkový audiosystém Mark Levinson se 17 reproduktory a DVD přehrávačem, 19" kola z lehkých slitin, parkovací kameru a mnoho dalších prvků.

Chuligánský osmiválcový model RC F jsme testovali loni na jaře:

Dakar 2019

Rallye Dakar 2019 probíhá 7. - 17. ledna. Letošní 41. ročník se pořádá výhradně na území Peru. Trasa Rallye Dakar 2019 je rozdělena na 10 etap s celkovou délkou přes 5500 km. Z toho sedm etap se pojede na písku.

Nadcházející etapy:
17. 1. (Pisco - Lima)

Na start letos Dakar přilákal i 26 Čechů. Mezi nimi jsou: Aleš Loprais, Martin Kolomý, Martin Prokop, Martin Macík. Kompletní seznam českých jezdců a přehled etap pro Dakar 2019 najdete zde

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Bodový systém funguje, chceme ho zpřísnit, říká šéf dopravní policie

Zakladatel Českého sdružení dopravních nehod Stanislav Vondruška (vlevo) a šéf...

V uplynulém roce při dopravních nehodách v Česku zemřelo nejvíce lidí za poslední tři roky. Situaci na silnicích...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

S revolvery na roboauta a blokování nabíječek. Tak Američané brání pokroku

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...

Na doby první průmyslové revoluce, kdy dělníci rozbíjeli stroje, protože se báli, že jim seberou práci, začínají...

Další z rubriky

Peugeot 508 SW nehoní litry ani centimetry a nejlepší je zase s dieselem

Peugeot 508 SW

Pokud vám jde o maximální objem kufru, tak pro vás Peugeot 508 SW není tou pravou volbou. Toto auto totiž musíte zvolit...

ANALÝZA: Ford zas spolu s Jaguarem a Land Roverem, tentokrát v úzkých

Range Rover Velar

Pokles prodejů nových aut v loňském roce v Číně i Evropě, nejistota kolem Brexitu, tažení proti naftě a prosazování...

Krása marnivosti: dvanáctiválcový Bentley Continental GT

Bentley Continental GT

Ať ekoaktivisté a ti, kteří chtějí jezdit na elektřinu, puknou vzteky. Správné auto má vypadat takto. Opulentní kupé...

Najdete na iDNES.cz