Sobota 23. října 2021, svátek má Teodor, Theodor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 23. října 2021 Teodor, Theodor

Mikro hot-hatch. Stokoňová Kia Picanto je zábavný mrňous

Picanto je nejmenší a nejlevnější kia. Městské mini přijíždí v drsňácké verzi X-Line. Za jednoduchou techniku se Picanto nestydí, ale dokáže jí obalit atraktivním a robustním autem. Navíc parádně jezdícím.

Kia Picanto | foto: Jan Váca, iDNES.cz

Hot-hatch, to je speciální čeleď automobilových chuligánů. Jsou to nadupané verze hatchbacků, které jinak známe jako obyčejná auta, jimiž maminky vozí děti do školy a sebe do práce. Jenže za ty roky se to všechno nějak zašmodrchalo.

První hot-hatche začaly brousit okresky někdy v polovině sedmdesátých let, Volkswagen Golf GTI s Renaultem 5 Alpine měly tehdy kolem stovky koní (golf 110, alpinka 92) a byly to klasičtí okreskoví uličníci. Jenže za ty desítky let jejich potomci nabrali na síle, kilech a centimetrech. A tak mají jejich dnešní pokračovatelé trojnásobek výkonu, který dokážete naplno „prodat“ jen na okruhu. Jenže na ten se každému nechce a 300 koní v sofistikovaném drahém autě je nad jeho možnosti. 

Kia Picanto
Kia Picanto

Sto koní, délku mezi třemi a půl a čtyřmi metry, hmotnost kolem tuny a z ní plynoucí hravou ovladatelnost - takové parametry dnes musíte hledat o dvě patra níž. Nasupená městská kabelka nakonec umí předvést nečekaný elán. Takové auto si užijete i na normální okresce, ždímat z něho můžete výkon v rámci tolerance strážců pořádku a v pondělí ráno s ním manželka bez brblání nad ostrou spojkou a žíznivostí motoru odveze caparty do školky.

Kia Picanto X-Line v číslech

  • motor: benzinový přeplňovaný litrový tříválec 1,0 T-GDI
  • max. výkon: 74 kW/100 koní
  • max. točivý moment: 175 Nm
  • spotřeba v testu: 5,5 l/100 km
  • sprint 0–100 km/h: 10,1 s
  • max. rychlost: 180 km/h
  • délka: 3 595 mm
  • rozvor: 2 400 mm
  • objem kufru: 255 l
  • cena verze X-Line 1,0 T-GDI: 324 980 Kč
  • základní cena picanta: 219 980 Kč

Picanto samozřejmě není hot-hatch tak jak ho chápeme. Ale pokud ctíte heslo, že kůň je tak dobrý, jak udatného má jezdce, dokážete se s picantem za 325 tisíc pobavit. Náramně. Navíc nevypadá infantilně (to se občas těmto miniaturám stává) a když oblékne outdoorové doplňky, je z něj fešák.

Malý městský sprinter

Auta stále rostou, i když to často není třeba. U kapesních městských střízlíků jsou centimetry navíc spíš na obtíž. Za posledních deset let průměrné auto kategorie Kia Picanto narostlo o dva centimetry, takže je stále kolem tří a půl metru dlouhé.

Picanto je i v nové generaci svým formátem typické městské auto. U něj je tedy důležité, aby bylo opravdu malé. Takže stále měří 3595 mm, stejně jako předchůdce (pro ilustraci, ten první VW Golf měl na délku 370 centimetrů a bylo to plnohodnotné rodinné čtyřmístné auto, dnes je jeho aktuální generace o půl metru delší).

Nová generace picanta dorazila v loňském roce. Verze X-Line přidala na podzim kromě 15 mm světlé výšky (nově 156 mm) ještě plastové doplňky kolem celé karoserie. Pro parkovištní potyčky je tedy tato miniatura připravena velmi dobře. Svými rozměry je sice X-Line malý, ovšem jízdními vlastnostmi a příjemným dojmem ze skvěle odhlučněného interiéru je to úplně dospělé auto. Jedno z nejlepších v této kategorii.

Kia Picanto
Kia Picanto

Na zvyklosti kategorie je v některých ohledech opravdu „honosné“. A na někoho může působit i dotaženějším dojmem než model Rio, které je v nabídce Kie o kategorii a půl metru délky výš. Ilustruje to drobnost: zadní okna se stahují do dveří kompletně, vyšší výbavy Picanta mají elektrické stahování v základní výbavě. Ano, je to prkotina, ale v době kdy někteří výrobci raději vymýšlejí výmluvy pro to, že nemají okna v zadních dveřích stahovaná vůbec, to vlastně vysvětluje filozofii, s kterou dnes korejské značky staví auta - jdou na to tak trochu postaru, se „staromódní“ poctivostí.

Že jde o moderní auto potvrzují i materiály použité při výrobě. Picanto zhublo mezigeneračně z 930 na 902 kilogramů. Třeba i díky tomu, že namísto původních 22 má nově skelet 44 procent použité vysokopevnostní oceli, to ušetřilo na karoserii sedm kilogramů (původně 226 kg, nově 219 kg).

Ten korejský skrček má vždycky pětidveřovou karoserii, dva dospělé a dvě děti do něj poskládáte hravě. Kabina je až nečekaně velká, dává dojem auta o kategorii výš, z aut z kategorie nejmrňavějších dává pocit asi největší dospělosti. Přístrojovka je vysloveně líbivá, fajnově vystrojená z hezkých materiálů. Potěší velké logicky uspořádané ovladače s chytře tvarovaným panelem řízení klimatizace, který zbytečně neodhaluje moc hladkého plastu a jeho velké ovladače nahmatáte poslepu.

Dobré jsou sedačky; mohou být vyhřívané stejně jako volant. Sedí se možná trochu výš, to tak u malých aut bývá, konstruktéři tak posádce vnutí „židlový“ posaz s nohama dolů, takže ušetří centimetry na délku. Picanto má jen výškově stavitelný volant, za to má ale třeba výškově stavitelné horní úchyty předních bezpečnostních pásů.

Fotogalerie

Přední křesla jsou odsunuta od dveří (pro lepší ochranu při bočním nárazu), takže mají řidič se spolujezdcem k sobě velmi blízko lokty. Užší než ostatní auta picanto není, tlusté dveře a poloha sedadel v hodně obestavěném interiéru ovšem ten pocit dávají.

Na 2,4metrovém rozvoru zbylo i místo na slušný 255litrový kufr. Je hodně hluboký s vysokánskou nákladovou hranou, kočárek tam na bok vměstnáte, ale bude to fuška, protože ho musíte zvedat hodně vysoko (vyprošťování je ještě náročnější). Boky kufru má picato zakryté, není tam jen choulostivý lakovaný plech jako třeba u bratislavských trojčat Seat Mii, VW Up!, Škoda Citigo.

Tříválcový turbolitr

Picanto se v „terénní“ verzi X-Line (a také sportovní GT Line) chlubí přeplňovaným tříválcovým litrem, ten do obyčejnějších provedení nepořídíte. Auto se stovkou koní pod kapotou peláší s neuvěřitelným elánem. Sprinty ze semaforů jsou parádní disciplínou a na německé dálnici se rozparádí až na sto osmdesát. To pak ovšem ze své 35litrové nádrže upíjí osm litrů. Když jezdíte podle českých předpisů, dostanete se pod pět.

Motor má typický tříválcový zvuk, hrčivý ostrý hlas se ozve při výraznějším zátahu, ve městě to neobtěžuje a na dálnici ho přehluší aerodynamika. Aby se turbo roztočilo, potřebuje motor aspoň 1400 otáček, pak táhne s nečekaným elánem, ten poleví kolem čtyř tisíc otáček. V tomto rozmezí je motor pružný a rozjede picanto na stovku za nějakých deset sekund.

Kia Picanto

I za vysokých rychlostí je dokonale stabilní, ani při dálničních rychlostech nepovlává. V táhlém oblouku se zapře o rozkročená kola umístěná až v rozích karoserie. Elán na zašmodrchané okresce podporuje stabilizační systém, který přibrzďuje vnitřní kolo, takže se auto ochotněji stáčí do zatáčky. Posádce dává picanto dojem festovnosti, řidič zas pochválí rychlé a pevné řízení, na jehož pokyny malé auto čiperně reaguje.

Podvozek je na největších 16palcových ráfcích, které picanto může dostat, stále obstojně komfortní. Velké retardéry přepluje s jemným zhoupnutím. Picanto nemá rádo klasické příčné prahy, na nich se od přední nápravy ozve rána. K jízdnímu projevu snad jen jedna výhrada: moderní vozy mají pečlivě minimalizované jízdní odpory - sundáte nohu z plynu a auto zpomaluje jen pozvolna, takové plachtění ale picantu zrovna moc nejde.

  • Nejčtenější

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Policie loví v levém pruhu. Důkazy pořizuje i ze vzduchu

Dopravní policie se začala zaměřovat na víceproudé komunikace a řidiče v jízdních pruzích. V záři a říjnu kontrolovala...

Doprava a zásobování v ohrožení. Dieselům došlo AdBlue a extrémně zdražuje

Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (ANO) bude o situaci kolem AdBlue jednat se zástupci dopravců,...

Moc ohledů na pumpičkáře, stěžují si řidiči na nové otázky v autoškole

Do testů pro závěrečné zkoušky v autoškolách přibývají nové otázky. Ty se zaměřují především na novinky v praktickém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přijdeme až o 300 tisíc vozidel, řekl v Rozstřelu šéf sdružení autoprůmyslu

Výroba aut byla léta tahounem českého průmyslu. Nedostatek čipů ovšem nyní začíná tohoto tahouna dostávat na kolena. ...

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Brutální síla a pohodlí. BMW Alpina B8 Gran Coupé vyniká svezením

Premium Na základě BMW M850i Gran Coupé připravila německá Alpina svůj další osmiválcový model. Vzniklo exkluzivní čtyřdveřové...

Kombinace luxusu a tradice. Mercedes-Benz S 400 vás ohromí komfortem

Premium Existují auta a autíčka. Mercedes třídy S samozřejmě patří k těm prvním. V nové generaci světu ukazuje současné...

Svižný kompromis na dva způsoby. Octavia nabídne prostor, Golf zážitek

Premium Auta z koncernu Volkswagen jsou skvělý příklad toho, co vše ovlivní odlišné naladění a tvar karoserie. Nová Octavia RS...

Bájná ojetina bez investic existuje: Opel Insignia s dvoulitrovým dieselem

Premium Sen každého hledače ojetých aut – koupit utajený poklad. Auto, které je lepší, než prodávající tuší, a neumí si za něj...

Najděte svou vnitřní krásu: Otestujte nutrikosmetiku od Manufaktury
Najděte svou vnitřní krásu: Otestujte nutrikosmetiku od Manufaktury

Podpořte krásný vzhled své pleti a pokožky nejen zvenku, ale také zevnitř. Objevte nutrikosmetiku značky Manufaktura. Hledáme 30 uživatelů, kteří s...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Rodině postavil dům za Prahou. Z obří obývací kuchyně se stal problém

Pan Jarda je původem z Uherského Brodu, ale již léta pracuje a žije v Praze. Pro svou lásku Alenu a jejich dvě děti...

Střelba proti kameře je běžná, ale herec za nehodu nemůže, tvrdí Dvořák

Zpráva, že americký herec Alec Baldwin při natáčení westernu zastřelil kameramanku a postřelil režiséra, vyvolala...