Nový obří vůz Jaromíra Jágra, který je na pomezí SUV a MPV, hraje stejně jako legenda českého hokeje elektrickou extraligu, žádné ekoauto to ovšem není. Jeho nová elektrická Kia EV9 si například rozumí i s modrými čárami v pražských ulicích. Korejci s tímto modelem udělali velký pokrok a úspěšně pokračují tam, kde Renault s Espacem vyklidil pole.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
Kia EV9 jako jedno z mála aut na trhu disponuje 800voltovou technologií, která zajišťuje rychlé nabíjení. Na DC rychlonabíječce dokáže nabíjet výkonem až 210 kW, dobíjení střídavým proudem je ale jen na úrovni obvyklých 11 kW.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
Masivní kliky dveří se po odemknutí vozu vysunou.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
Kia EV9 je autem pro technofily, kteří rádi zkoušejí něco nového. Na středovém tunelu najdete čtečku otisků prstů. Každý člen rodiny si tak může za volantem vyvolat své individuální nastavení.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
Hokejista Jaromír Jágr je ambasadorem značky Kia u nás a nově jezdí s jednomotorovou verzí modelu EV9.
Autor: Kia Motors
Jednoduchost a přímočarost je vlastní nejen designu EV9, ale i grafickému ztvárnění přístrojového štítu. Bez ohledu na zvolenou konfiguraci pohonu je vždy k dispozici baterie s využitelnou kapacitou 96 kWh. Čtyřkolka ujede na „plnou“ 505 kilometrů. Během zimních měsíců to vycházelo maximálně na necelých 370 km a spotřebu 33 kWh na 100 km.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
Baterie váží 566 kg, celé auto potom 2,5 tuny. I přes tuto značnou hmotnost Kia EV9 v top provedení GT-Line nepůsobí přehnaně těžkým dojmem. Auto je na silnici hezky stabilní a díky nízko uloženému akumulátoru se v zatáčkách naklání jen minimálně. Kia se při jízdě snadno kontroluje, pružiny a tlumiče má nastavené tak, že se auto v zatáčkách naklání jen minimálně a je současně i velmi komfortní.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
S pravítky designéři pracovali i v případě interiéru. Rovnou palubní desku doplňuje i poměrně plochý volant a celkem tři propojené displeje (krajní mají 12,3“, prostřední pak 5,3“). Nechybí ani několik tlačítek rychlé volby.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
Dlouhé kapotě by slušel osmiválcový motor. Místo něj tam najdete jen frunk pro uložení nabíjecích kabelů, které se tak nemusí válet v zavazadelníku. U čtyřkolky má objem 52 litrů a nosnost 20 kg.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
Bez ohledu na zvolenou konfiguraci pohonu je vždy k dispozici baterie s využitelnou kapacitou 96 kWh. Čtyřkolka ujede na „plnou“ 505 kilometrů. Během zimních měsíců to ale vycházelo maximálně na necelých 370 km a spotřeba se většinou pohybovala nad 30 kWh na 100 km.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
Model EV9 je standardně dodáván s třímístnou posuvnou lavicí ve druhé řadě a dvěma sedadly úplně vzadu, na přání ale můžete mít také šestimístné uspořádání se dvěma sedadly uprostřed. Lavice je pohodlná. Kia EV9 je velkým rodinným elektromobilem na dlouhé cesty.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
Kia EV9 využívá globální modulární platformu (E-GMP) pro elektromobily skupiny Hyundai a sdílí mnoho hardwaru, včetně zcela nezávislého víceprvkového zavěšení a mnoha součástí hnacího ústrojí s EV6 GT. Vpředu jsou podobně jako u něj vzpěry McPherson s dvojicí spodních ramen, vzadu pak víceprvkový závěs. Zadokolka a čtyřkolka se liší naladěním podvozku, mají odlišné tlumiče, pružiny a stabilizátory.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
Lehký klíček jako by se k těžké Kie EV9 ani nehodil. Působí i relativně lacině. Kromě bezklíčového odemykání tak můžete poprvé u kie v Evropě učinit i prostřednictvím mobilu.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
Páka pro volbu jízdních režimů je umístěná dobře po ruce vpravo pod volantem.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
Hlavové opěrky jsou kvůli bezpečnosti hodně vpředu. Potah je z dosti hrubého materiálu, ale je prodyšný.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
Dobíjecí konektor v pravém zadním blatníku se zavírá na povel tlačítka. U 50kW nabíjecí stanice trvá dobití z 10 do 80 % hodinu a půl.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
Pod kapotou najdete u této výkonnější varianty přední elektromotor. Společně s tím zadním dávají k dobru výkon 283 kW (384 k) a 700 Nm točivého momentu. V režimu Eco ale Kia EV9 funguje pouze jako zadokolka a motor vpředu je fyzicky odpojený.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
Chválíme jednodotykové ovládání pro deaktivaci asistenta pro jízdu v jízdním pruhu. Pohyb je ovládán malým spínačem na pravé straně sloupku řízení a na volantu jsou obvyklé pomocné spínače. Zobrazení s údaji klimatizace je na displeji bohužel schované vpravo za věncem volantu. Během jízdy na něj tedy hůř vidíte. Nastavování teploty fyzickými přepínači je ale dobře přístupné.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
Kia EV9 je jedním z nejširších osobních aut na našich silnicích. Se sklopenými zrcadly má na šířku 1 980 mm, se zrcátky cca 2,3 metru. Na úzkých silnicích je to tedy dobrodružnější a mnohá parkovací místa tak jsou pro auto příliš úzká. V těsných garážích ale lze využít parkovací asistent s dálkovým ovládáním.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
Při obsazení všech sedadel máte k dispozici zavazadlový prostor o objemu 333 litrů, pokud stisknutím tlačítka snadno sklopíte opěradla zadních sedadel, získáte ložný prostor o objemu 828 litrů. Ve dvoumístném uspořádání je potom k dispozici plných 2 393 litrů. Čtyřkolka navíc může táhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 2,5 tuny.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
Co dělá Kiu EV9 výjimečnou, je nejen její délka 5 015 mm, kvůli níž je dokonce delší i než velká Kia Telluride pro USA. Má také obří rozvor – 3 100 mm, což je o 400 mm víc, než kolik měří na délku Smart ForTwo! Na výšku korejský model měří 1 780 mm. A cena? Ta startuje na 2,1 milionu Kč, ale auto je již s komplexní výbavou.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
S pravítky designéři pracovali i v případě interiéru. Rovnou palubní desku doplňuje i poměrně plochý volant a celkem tři propojené displeje (krajní mají 12,3“, prostřední pak 5,3“). Nechybí ani několik tlačítek rychlé volby.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
Přední sedadla neposkytují příliš velkou boční oporu a řízení je poněkud umělé. Akcelerace na padesátku je ale dechberoucí. Čtyřkolka se dvěma elektromotory s celkovým výkonem 283 kW (384 k) potřebuje na sprint na stovku 5,3 s a jede dvoustovkou.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
Auto je plné USB-C přípojek zepředu dozadu, v kufru má ale i 230voltovou zásuvku (V2L, Vehicle to Load), do které můžete např. v kempu přes speciální „pahýl“ připojit kávovar, vysavač nebo pracovat s elektrickým nářadím.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
Elektrická Kia EV9 je nejnovějším příkladem proměny značky Kia. Ta zhruba před patnácti lety přešla ze značky s obyčejnými nevkusnými modely na výrobce schopného vyrábět velmi originální auta jako Stinger či model EV6. Větší, šesti- až sedmimístný model EV9 chce tuto proměnu značky potvrdit, a to v ještě mnohem působivějším stylu.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
Na třetí řadě sedadel se pohodlně odvezou spíše jen menší pasažéři, kteří si navíc mohou nastavovat sklon opěradel a mají k dispozici vlastní výdechy ventilace, držáky nápojů a nabíjecí USB-C vstupy.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
Logika ovládání infotainmentu potěší, stejně jako řada funkcí, které majiteli usnadňují soužití s vozem.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
V souvislosti se zdejším energetickým mixem se tedy nejedná o nijak ekologický vůz. Ve městě ale samozřejmě neprodukuje žádné místní emise z pohonného ústrojí.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
Elektromobilita v zimě není žádnou idylkou.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
U DC rychlonabíječky Kia EV9 dokáže nabíjet výkonem až 210 kW.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
Na některá dobíjecí místa se Kia EV9 vejde jen tak tak.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
Dlouhé kapotě by slušel osmiválcový motor. Místo něj tam najdete jen frunk. A pod ní u této výkonnější varianty přední elektromotor. Společně s tím zadním dávají k dobru výkon 283 kW (384 k) a 700 Nm točivého momentu. V režimu Eco ale Kia EV9 funguje pouze jako zadokolka a motor vpředu je fyzicky odpojený.
Autor: Vladimír Löbl, iDNES.cz
Hokejista Jaromír Jágr je ambasadorem značky Kia u nás a nově jezdí s jednomotorovou verzí modelu EV9.
Autor: Kia Motors
Ve srovnání s rolbou na úpravu ledové plochy se Kia EV9 nemusí cítit nijak méněcenně.
Autor: Kia Motors
Hokejista Jaromír Jágr je ambasadorem značky Kia u nás a nově jezdí s jednomotorovou verzí modelu EV9.
Autor: Kia Motors
Ve srovnání s rolbou na úpravu ledové plochy se Kia EV9 nemusí cítit nijak méněcenně.
Autor: Kia Motors