Jízda s autem, kterému jde z výfuku vodní pára, už není sci-fi

aktualizováno 
Auta na vodík má dnes k dispozici každá větší automobilka. Samozřejmě jsou to prototypy, ovšem takové, které jsou schopny normálního provozu. Tam jsme také vyzkoušeli Nissan X-Trail FCV neboli Fuel Cell Vehicle - vůz poháněný palivovým článkem.

Nissan X-trail FCV | foto: Nissan

Policejní vozy se zapnutými majáky před i za autem a pomalá jízda kolem jednoho bloku - tak vypadala má první jízda s "vodíkovým" autem. Jmenovalo se Chevrolet Sequel a bylo to v Palm Springs v roce 2007.

O rok později jsem na švédském ostrově Gotland proháněl vodíkovou Hondu FCV - povolili nám dvě kolečka na testovacím okruhu. Potřetí jsem se svezl teď: s Nissanem X-Trail na běžných okreskách v okolí britského Cranfieldu, kde má automobilka vývojové centrum a kam pozvala skupinu evropských novinářů. Jezdit jsem mohl tak dlouho, dokud mě to nepřestalo bavit, nebo než by došel vodík v nádrži. Jenže toho tam bylo tak na 500 kilometrů, a tolik času jsem neměl...

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Nissan můžete koupit na www.automodul.cz

Jak se vodíková technologie dostává do běžného provozu, s nadsázkou by se dalo říct "zevšedňuje" - mění se i samotná auta. Na chevroletu bylo vidět, že je to prototyp, vše bylo trochu jinak než u běžného auta a nepůsobil moc bytelně; honda se zase tvářila hodně futuristicky.

A naposledy x-trail - nebýt jiné přední masky a polepů s nápisy FCV, nerozeznáte jej od sériového auta; i uvnitř je všechno stejné, vyjma informačního displeje o tocích energie a vyvýšených zadních sedaček. Pod nimi je totiž nádrž se stlačeným vodíkem.

Víc vodíku, větší nádrž

V nádrži vyrobené z uhlíkových vláken se také skrývá jedna z velkých změn oproti předchozímu vodíkovému x-trailu, vyvinutému v roce 2002: dvakrát víc vodíku. Podařilo se to díky zdvojnásobení tlaku ze 350 na 700 MPa a praktickým výsledkem je jedenapůlkrát větší dojezd na "jednu bandasku" - celých 500 kilometrů. Protože je nádrž stejně velká jako ta původní, nijak neutrpěl prostor pro cestující na zadních sedadlech.

Nissan X-Trail FCV - nádrž na vodík

Nissan X-Trail FCV - nádrž na vodík

Jeden viditelný rozdíl však vodíkový x-trail oproti obyčejnému má: nižší světlou výšku, takže vůbec nepůsobí jako SUV. Vinna je "tlustá" podlaha, která ukrývá samotné srdce auta - palivový článek. Je opět menší než ten ve starším modelu, dokáže však vyprodukovat více síly - 90 kilowattů oproti 63 kW.

Tahle energie pohání elektromotor, roztáčející přední kola (x-trail tedy v této verzi není čtyřkolkou). Pro milovníky technických údajů: maximální krouťák je 280 newtonmetrů; celé auto váží 1 790 kilogramů; jeho délka 4,48 metru se nijak nezměnila. Lithium-iontová baterie, která umí podle potřeby ukládat nebo nabízet elektrickou energii, je uložena pod podlahou kufru nad zadní nápravou.

Jak to jezdí

Odpověď je jednoduchá: úplně normálně. A na cestě možná sedí paradoxně ještě trochu líp než normální x-trail, protože vodíková nádrž a baterie zatěžují zadní nápravu, která má jinak u prázdného teréňáku tendenci odskakovat v zatáčkách a na nerovnostech.

Jízda je velmi příjemná, pokud odhlédnu od toho, že jsem na každém kruhovém objezdu nebo na křižovatce chtěl najíždět do protisměru - inu, Anglie. Elektromotor propůjčuje vozu lineární zrychlení, zcela neslyšné a nepocítitelné je i řazení, jež obstarává bezstupňová variátorová převodovka.

Nissan X-Trail FCV

Prostě od nehlučného "nastartování" a posunutí páky voliče na "Drive" jenom šlapete na plyn a na brzdu. Slyšíte pouze hluk odvalujících se pneumatik a tyristorové bzučení, které vám nejvíc ze všeho připomene jízdu trolejbusem.

Toky energií, nabíjení baterií a podobné zajímavosti můžete - pokud chcete - sledovat na rozměrném displeji, který jinak skrývá také navigaci. To ale není nic moc nového, známe to třeba i z "obyčejných" hybridních lexusů. Prostě - až se vyřeší technické problémy s produkcí vodíku, nebude lepšího paliva. Vždyť jediným odpadem, exhalací, je z výfuku jdoucí vodní pára.

Jak to funguje

Vodík je nejjednodušším chemickým prvkem na naší planetě. Problém je, že to není palivo, které by se někde dalo těžit podobně jako ropa, ale musí se - v současné době poměrně pracně a s vynaložením velkého množství energie - vyrábět.

V motorech se také nespaluje (až na výjimečný experiment v podobě BMW 7 Hydrogen), nýbrž nejčastěji reaguje v takzvaném palivovém článku se vzdušným kyslíkem. Tím vzniká elektrická energie, pohánějící elektromotor nebo motory - dost často bývají dva, ale i čtyři (u každého kola jeden).

Energie, která není okamžitě využita k jízdě, se ukládá do baterií. Používají se nejčastěji lithium-iontové, a stále se zmenšují. Vodík se v autech skladuje jako stlačený plyn v tlakových nádobách (zmíněné BMW používá zkapalněný vodík, skladovaný při teplotě -252 stupně Celsia).

Až se bude psát rok...

Automobilka Nissan pracuje na vývoji palivových článků od roku 1996; o tři roky později provedla první jízdní testy s vozem R´NESSA FCV. Ten ovšem ještě získával v palivovém článku energii z tekutého metanolu.

V roce 2001 zahájil Nissan "vodíkovou pětiletku", do níž investoval (společně s partnerským Renaultem) v přepočtu 17,5 miliardy korun. Ještě v tomto roce zahájila automobilka testy na veřejných komunikacích v Kalifornii s terénním modelem X-Terra, už používající stlačený vodík.

Nissan X-Trail FCV

Nissan X-Trail FCV

V roce 2002 přišla první generace vodíkového x-trailu, již v březnu roku 2004 jej začala firma nabízet vybraným firmám a úřadům v Japonsku na operativní leasing; od loňska jej nabízí - ovšem pouze s řidičem - také speciální autopůjčovna.

Systém palivových článků automobilka stále vylepšuje, na rok 2010 plánuje uvést v severní Americe a v Japonsku nový FCV model. A jak vidí u Nissanu budoucnost vodíku coby zdroje energie pro automobily? "Počítáme s tím, že do pěti let budou automobilky pracovat na zlepšení jízdního dosahu na jednu nádrž vodíku a zlepšení technických vlastností. Kolem roku 2015 čekáme drastické snížení ceny vodíkových aut (nyní stojí vodíkový prototyp kolem milionu eur - pozn. aut.) a brzy nato snížení cen samotného paliva. To už pak bude dostupnější v síti čerpacích stanic, jež se začnou houfně stavět," říká šéf technického vývoje Nissan pro Evropu Hideto Murakami. To by se měla psát třicátá léta 21. století. Ale kdoví, jak rychlý nakonec vývoj bude - automobilky, čelící současné krizi, už mnohdy drahý vývoj alternativních technologií utlumují...

Nejčtenější

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Novou značku okruhu řidiči nechápou, vypadá divně. A platí i ta stará

Stará (vlevo) a nová verze informativní dopravní značky  IP1 - Okruh

Nová pravidla silničního provozu přinesla zvláštnost, které si moc řidičů nevšimlo. Přibylo pár nových podob...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

Velké srovnání prostornosti aut: velikost vždy nerozhoduje

Velké srovnání prostornosti osobních automobilů

Jak velké interiéry mají testovaná auta? Která z nich nabídnou nejvíce prostoru? Obzvlášť pro řidiče s rodinami bývá...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

Auto pro každou postavu. Jak nesáhnout při výběru vozu vedle?

Čemu byste měli věnovat pozornost při výběru auta, pokud jste nadprůměrně...

Jaké prvky auta nejvíce ovlivňují jeho vhodnost pro lidi s různou výškou? S pomocí dvou řidičů, kteří měří 155 a 200...

O sto tisíc lepší ceed. Novinka ze Žiliny vypadá mnohem honosněji

Kia XCeed

Obyčejná Kia Ceed startuje s ceníkem na 365 tisících, za pětadvacet tisíc navíc máte 120koňový turbotříválec a za sto...

Najdete na iDNES.cz