Historie se opakuje. Před šestnácti lety – psal se rok 1996 – dorazilo tehdy úplně nové, nejmenší Audi A3 s novou platformou, kterou měly sdílet i další modely koncernu Volkswagen. Jako druhé auto, které na ní vyjelo s minimálním odstupem, byla Škoda Octavia první generace – první opravdu novodobá škodovka, která se vlastně stala legendou. Octavia tak měla modernější základ než tehdejší golf. Letos to bude podobné. Na modulární platformě MQB dorazí po audině nový golf (autosalon v Paříži v září) a pak v závěsu nová octavia. "A do toho se ještě zamotá nový Seat Leon," dodává Jan Klíma, tiskový mluvčí českého zastoupení koncernu VW.
Dnes už se zrovna nenosí postavit auto zgruntu nově; i sám Volkswagen, který je s Audi sbratřený ve stejnojmenném koncernu, se u stávajícího passatu omezil jen na modernizaci původní techniky. Audi A3 má ale úplně novou modulární platformu MQB a k tomu zcela nové motory nastrojené tou nejlepší technikou, která je dnes k mání. Je to opravdu nové auto.
Předvoj octavie
Nová platforma – to je vlastně technický základ podvozku auta – je velmi modulární a chytrá. "Vlastně jediné, co je na ní pevně dané, je vzdálenost horního uchycení vzpěr přední nápravy McPherson od pedálů," popisuje Klíma. Je to ta nejtužší část auta, jinak všechno ostatní je maximálně variabilní: rozvor, převisy i pohon se může měnit. A3 je tak připravená třeba i na hybridní verzi, možnost volby pohonu všech kol je samozřejmostí, dorazí i provedení na plyn.
Největší zajímavostí je ale to, že díky tomu budou modely stojící na MQB dostávat dvě různé zadní nápravy. Silnější provedení budou mít sofistikovanou víceprvkovou nápravu Multi-link, kterou má dnešní golfu, octavie a ostatních. Slabší verze dostanou jednodušší řešení s torzní příčkou. Stejné řešení dostane právě i octavia. Výrobce to obhajuje tím, že zákazník rozdíl stejně nepozná. A mezi námi, jednodušší řešení je samozřejmě lacinější. Stejné řešení dvou různých zadních náprav použili vývojáři i u nově uváděného Volkswagenu Beetle (ten ale stojí na starší platformě, zadní náprava s torzní příčkou pochází od americké verze VW Jetta).
Dalším společným znakem nové konstrukce MQB jsou motory více skloněné vzad, což znamená víc místa pro posádku v kabině, menší zatěžování přední nápravy a proto větší ochotu k zatáčení.
Samozřejmě to neznamená, že A3 bude jezdit stejně jako golf, leon nebo octavia. Jde o společný technický základ, který usnadní a zlevní vývoj dalších modelů. "Vývojáři popisují, že jednou z vůbec nejtěžších věcí bylo nadefinovat na začátku práce na nové platformě, co má zůstat neměnné a naopak, co všechno by mělo být variabilní," říká pro iDNES.cz Jan Klíma.
A3 třetí generace je také příkladem drsné diety. Kapota a blatníky jsou z hliníku, to ušetřilo deset kilo. Tím ale boj s kily teprve začal. Vysokopevnostní oceli použité na skelet ušetřily 25 kilo. Lehčí jsou i nové motory. Benzinová 1,4 dnes váží 107 kilogramů, to je o 21 méně než u předchozí generace motoru. Nejvíc kilogramů v jeho případě uspořilo použití hliníku na místo litiny na blok motoru.
Nová sedadla ušetřila čtyři kila a optimalizovaná kabeláž kilo a půl. Přední náprava pak dalších šest kilogramů. K tomu ještě další kila dolů na dalších číslech. Suma sumárum je to osmdesát kilogramů minus oproti předchůdkyni. Se základním benzinovým motorem teď váží 1 175 kg, tedy stejně jako A3 první generace.
Známé tvary
Nová Audi A3 se na první pohled zdá velmi podobná té předchozí. "Je to ale úplně nové auto. Vypadá jinak. Postavte si ho vedle stávajícího modelu a zjistíte, že má úplně jiné proporce. Je hranatější, působí mohutněji, je nižší a zároveň širší," reagovali zástupci značky před třemi měsíci na autosalonu v Ženevě na ohlasy veřejnosti. "A3 se vyrobilo 2,6 milionu, takže není důvod ji výrazně měnit," komentoval to lapidárně Jan Klíma. Nutno dodat, že se A3 dodnes stále skvěle prodává, i když je na trhu devátým rokem.
Zvenčí ji od té předchozí rozeznáte nejbezpečněji, když je postavíte vedle sebe. Silné, tvary, jednoduché vyvážené proporce, díky kterým ji identifikujete na první pohled designéři zachovali. Fígl, podle něhož tu novou poznáte, jsou přední světla: směrem k masce chladiče se zužují a do jejich spodní hrany se zakusuje vlnka.
Parádní je interiér s jednoduchou, subtilní přístrojovkou; jak je u Audi zvykem, je kdo posledního detailu vycizelovaný, dokonale sestavený. Látkové sedačky se nám na posez líbily víc než kožené. Ty zas vypadají luxusněji.
Berte benzin
A jak úplně nová A3 na nové platformě jezdí? Přesně, jak čekáte. Podvozek je jistý, tvrdší, ale ne nepohodlný. O dírách víte, ale nevyklepou z vás duši. Audi, které ve třech generacích dělá značce jen radost, skvěle zatáčí. Jede s lehkostí, ale zároveň je dravé.
Na Mallorce, kam Audi redakci na první kilometry s novou A3 pozvalo, jsme odhalili očekávatelné. Pokud chcete agilitu a nejlepší obratnost, berte benziňák. Hliníkový motor zatěžuje přední nápravu míň než litinový turbodiesel. Benzinové auto tak sice jen o fous, ale přece jen rychleji stáčí čumák za volantem. Působí tak lehčím a vyváženějším dojmem. Řízení moc upovídané není, ale je přesné, jisté a spíš tužší, jak to má u hatchbacku, který si nechá říkat sportovní, být.
Nejvíc se po prvních jízdách všem líbila nová A3 s benzinovým přeplňovaným motorem 1,4 TFSI. Zcela nový 140koňový agregát (k mání bude i slabší 122koňové provedení) je vybavený technologií vypínání poloviny válců, která má šetřit palivo. Motor je hezky točivý a má dost sil. A když se loudáte městem, jedete úsporně na dva válce. Lehký motor nezatěžuje přední nápravu, její kola mají spoustu přilnavosti a donutit auto k nedotáčivosti znamená najet si do zatáčky moc rychle nebo úplně hloupě. Naopak, když jedete zostra, máte pocit jako by vám zadní náprava pomáhala ve vykroužení oblouku.
Jako nevětší neduh se ukázalo odstupňování převodovky. Šestistupňový manuál má hodně těžké převody, takže občas byste chtěli na výjezdu ze zatáčky více vytočený motor, což v utažených vlásenkách Mallorky znamenalo řadit jedničku. Kdo se nechce zabývat řadicí pákou, pořídí si dvouspojkový automat DSG, u Audi nazývaný S-tronic.
Turbodieselová jedna-šestka je klasikou, kterou zná už stávající A3 a třeba i superb s fabií. Sedmasedmdesátikilowattový motor je pro relativně malou a lehkou A3 akorát. Auto s ním jede hezky svižně, je ale hlavně dálničním sprinterem. Na prudké změny režimů, vytáčení a podřazování do vysokých otáček při dračení v zatáčkách zrovna zvědavý není. Protože má motor víc kil, reaguje o něco méně ochotně na otočení volantu a auto se subjektivně o fous víc naklání než s motorem 1,4.
Prozatím se v A3 představují silnější motory. Další dva do nabídky jsou úplně nové. Dvoulitrový turbodiesel a benzinová přeplňovaná osmnáctistovka s kombinovaným přímým i nepřímým vstřikováním, variabilním časováním a zdvihem ventilů a dalšími špičkovými technologiemi současné motorařiny. Časem dorazí i slabší motory, určitě se A3 dočká benzinové 1,2 TSI.
Na silnici v létě
"Vezměte si ceník stávající A3 a moc daleko od cen té nové nejste," říká Jan Klíma. Nejlevnější "stará" A3 dnes začíná na necelých 520 tisících. Prodeje odstartují začátkem léta, první auta by měla dorazit k zákazníkům v srpnu. Pětidveřová verze, která se ve stávající generaci jmenuje Sportback a tvoří většinu českých prodejů A3, se představí do konce letoška.