Úterý 30. listopadu 2021, svátek má Ondřej
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 30. listopadu 2021 Ondřej

Jaguar F-Type skoncoval s V6, osmiválec musel po stížnostech ztichnout

Sportovní zástupce značky Jaguar prošel výraznou modernizací. Od letoška bude mít agresivnější příď s nízkými světlomety a pozměněnou nabídku motorů. Na výběr bude dvoulitrový čtyřválec nebo rovnou pětilitrová V8.

Změnu vnějšího vzhledu nelze přehlédnout. Elegantní, nahoru protažené světlomety byly poznávacím znamením F-Typu od uvedení do prodeje v roce 2013. Sportovní model už jednou lehčí modernizací prošel, teď si ho vzali designéři do parády podruhé a byli mnohem radikálnější.

Základní silueta se nemění, ale zvětšená maska chladiče a útlé, nízko posazené světlomety dělají divy. Nové provedení vypadá agresivněji a důsledně uplatňuje moderní designérské principy, kdy pár drobností dokáže při stejném objemu změnit dojem z auta.

Nízké světlomety, mimochodem zkonstruované a vyráběné firmou Varroc v Novém Jičíně, jsou parafrází na ostatní modely značky. Jejich vpravdě minimalistické rozměry umožnilo použití nejnovější generace světelných diod – velikost stávajících lamp byla mimo jiné dědictvím toho, že původní provedení F-Typu ještě využívalo prostorově náročnější xenonové výbojky.

Fotogalerie

Někdejší pestrou nabídku motorů Jaguar důkladně prořezal. Vypadla nepříliš žádaná manuální převodovka i většina čtyřkolek, nakonec tedy kupé i kabrioletu zůstaly čtyři konkrétní varianty: 300koňový dvoulitrový čtyřválec, 450koňový osmiválcový pětilitr s pohonem zadních kol nebo všech kol a nakonec i ostrá verze téhož motoru, která má 575 koní a pohon všech kol standardně.

Zlatá střední cesta v podobě třílitrového šestiválce je věcí minulosti, respektive vybraných mimoevropských trhů. Je to škoda, ale doba je zkrátka taková, že automobilce pokračování této varianty nedovoluje. Benzinovou V6 už Jaguar v Evropě v žádném jiném modelu nenabízí, protože tento motor nevyhovuje nejnovějším euronormám na čistotu výfukových plynů. Přitom co do množství CO2 vycházel téměř stejně dobře jako základní dvoulitr.

Použití nového řadového třílitru, který zatím pohání Range Rover, Range Rover Sport a chystá se i pro nový Land Rover Defender, by zase bylo dle neoficiálních vyjádření zástupců automobilky příliš komplikované. Nikoliv neproveditelné, ale neúměrně náročné – zabudování zcela nového typu motoru vyžaduje mimo jiné projít od začátku crashtesty. A to se při odbytu několika tisícovek kusů ročně jednoduše nevyplatí, navzdory tomu, že zrovna varianta V6 byla u nás i celoevropsky tou nejžádanější.

new Jaguar_F-Type R_Dynamic_P450 RWD_fuji white

Jaguar zvolil cestu nejmenšího odporu. Existující osmiválec upravil a naladil na nové parametry: 450 koní, 331 kW a 580 Nm. Vznikl tak stroj, který je o nezanedbatelných 70 koní a 120 Nm silnější než dosavadní V6, přitom jeho cena narostla o symbolických 55 tisíc korun na „již od“ 2,46 milionu korun.

Přímou náhradou za šestiválec však nový osmiválec není. Má jinou charakteristiku, svojí mamutí silou se opírá do extrémně dlouhých převodů, kdy dvojku jde točit daleko nad 100 km/h a na osmičku se ručička otáčkoměru přehoupne přes dva tisíce až v nějakých 160 km/h. Jiný je i zvukový projev, místo frenetického jekotu šestiválce se v prostřední verzi F-Typu zabydlelo údernější, ale méně návykové burácení velkoobjemového motoru. Proti předchozí verzi V8 je navíc novinka běžně i ve sportovním režimu tišší.

new Jaguar_F-Type R Coupé AWD_Sorrento_yellow

Jaguar především umravnil hukot a prskání motoru po nastartování. Za jízdy už výfuk taky tolik neburácí a neprská, jeho zvuk se nezarývá tak hluboko do hlavy. Oficiálním zdůvodněním je reakce na stížnosti zákazníků (a že si někteří opravdu stěžovali), faktem ale je, že F-Type měl v minulosti problémy s regulačními orgány. Jeho zvuk byl opakovaně shledán hlučnějším, než povolují normy, a automobilka musela v tomto směru podniknout i svolávací akce.

Svezení s F-Typem P450, jak se nová osmiválcová varianta oficiálně jmenuje, je nicméně velmi příjemné. Motor má dostatek sil v libovolných otáčkách a důrazně táhne až do omezovače. Verze s pohonem zadních kol je hravá, má přesné řízení a dobře nakalibrovanou elektroniku. Kombinace aktivního diferenciálu a přibrzďování jednotlivých kol se nenechá znervóznit ani při opravdu ostrém zacházení.

new Jaguar_F-Type P300_Corventible RWD_bluefire

Zároveň však nejde přehlédnout, že přední kola jsou zatížena o 75 kg těžším motorem. Proti šestiválci tak ubylo trochu hravosti ve vlásenkách a F-Type se posunul směrem ke kategorii cestovních vozů. Navíc se v konečném důsledku Jaguar v podstatě vyvázal z možnosti přímého srovnání s šestiválcovými Porsche a BMW nebo Toyotou Supra.

Pro ty nejnáročnější je určen nový F-Type R, doplněný označením P575. Z něj se dá snadno vyčíst výkon, 575 koní neboli 423 kW. Točivý moment vrcholí šílenou hodnotou 700 Nm a ve spojení s pohonem všech kol je výsledkem zrychlení na stovku za pouhé 3,7 sekundy.

Tato varianta vyjde nejméně na 3,34 milionu korun. To oproti stávající verzi P550 představuje zdražení o 180 tisíc, v ceně je ale mimo silnějšího motoru také vylepšené nastavení podvozku, které bylo dříve vyhrazeno speciální verzi SVR. Ta naopak vyšla o nemalých 420 tisíc dráž než nový F-Type R.

new Jaguar_F-Type R_Dynamic_P450 RWD_fuji white

Rozdíl proti slabšímu osmiválci není jen v rychlosti a výkonu, ale i ve způsobu podání. Jestliže v P450 je rychlost cítit z pečlivě regulovaných, ale znatelných pohybů karoserie, P575 se naopak prezentuje maximální efektivitou. Auto se v zatáčkách v podstatě vůbec nenaklání a všechna čtyři kola neochvějně jedou přesně tam, kam řidič poručí volantem. Skoro jako by pro F-Type R neexistovaly fyzikální zákony.

To základní varianta P300 je z úplně jiného těsta. Extrémně silný dvoulitr (300 koní/221 kW, 400 Nm) se rozhodně nenechá zahanbit a nepůsobí dojmem dýchavičného souputníka ze samého dna nabídky. V rozletu mu pomáhají dvě podstatné výhody: nakrátko odstupňovaná převodovka a hmotnost nižší o 140 až 223 kg než u osmiválcových souputníků.

new Jaguar_F-Type P300_Coupé RWD_eigergrey

Takový F-Type se v zatáčkách cítí jako ryba ve vodě. Patnáctimetrákové auto relativně kompaktních rozměrů se hravě prosmýkne každou zatáčkou a umí vykouzlit obyčejný úsměv na tváři. Vše se odehrává v menších rychlostech, čtyřválcová verze to ale umí podat tak, že si jízdu užijete a přitom nebude chování auta působit otravně. Výkonový odstup od obou osmiválců se tak projevuje hlavně pozvolnějším zrychlováním s plynovým pedálem zadupnutým do podlahy.

Podstatnou výhodou základního modelu je také cena od 1,71 milionu korun – stojí tedy jen o málo víc než polovinu co vrcholný F-Type R. Nevýhodou je méně kultivovaný projev a vytříbený zvuk čtyřválce s extrémním měrným výkonem. Na to se ale dá po pár minutách jízdy plně a snadno zapomenout.

Autoři:
  • Nejčtenější

Odtažený vrak Škody 120 se vydražil za víc než stonásobek vyvolávací ceny

Přes sto lidí se přišlo podívat na premiérovou dražbu autovraků, které nechalo Ústí nad Labem odstranit z ulic. Radnice...

Neuvěřitelný příběh Fordu Transit. Nejstarší na světě čeká v Česku na opravu

Premium Měl být vyvezen do Afriky. V Německu nejspíš sloužil jako zmrzlinářské auto. Na koncerty s ním jezdila legendární...

Svět Jawa: Titul byl na dosah, nejrychlejší třistapadesátka světa byla zrádná

Jawa postavila svůj první motocykl na start silničních závodů v roce 1932, už třetí rok po svém vzniku. František Brand...

Autoland Česko. V srdci Evropy vyrábíme sedmnáct aut, prohlédněte si je

Česko patří rozlohou a počtem obyvatel mezi menší země Evropy, naopak v automobilovém průmyslu mezi významnější...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat, co se nekazí a slouží. Tipo je zapomenutý poklad z bazaru

Premium Ačkoli Fiat v roce 2015 oživil legendární jméno Tipo, žádný revoluční model jako ten původní z druhé půlky osmdesátek...

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

  • Další z rubriky

Fantastický nesmysl. Osmiválcový Defender uhrane zrychlením i jízdou v terénu

Premium Můžete lamentovat, že Defender už není, co býval. A máte samozřejmě pravdu. Nový Defender je ale celkově mnohem lepší...

Bájná ojetina bez investic existuje: Opel Insignia s dvoulitrovým dieselem

Premium Sen každého hledače ojetých aut – koupit utajený poklad. Auto, které je lepší, než prodávající tuší, a neumí si za něj...

Nedávno sci-fi, brzy standard. Podívejte se na vychytávky elektrohyundaie

Pomocí kamer vám ukáže místa, kam při odbočování normálně nevidíte, pomocí 3D vizualizace pomůže vyjet i z...

Rovné linky a ostré hrany. Hyundai Ioniq 5 kombinuje retro s modernou

Premium Ioniq 5 je nejhranatější auto na trhu, je hranatější než nový Defender. I když má v sobě tento elektromobil dávku...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Neočkovaný herec Etzler je na kyslíku s oboustranným zápalem plic

Miroslav Etzler skončil s covidovou atakou a oboustranným zápalem plic v nemocnici. Své příznivce na sociálních sítích...

Světem se kvůli mutaci valí lavina výprodejů. Padají akcie, ropa i bitcoin

Kvůli nové mutaci koronaviru, která byla detekována v Jihoafrické republice, klesly v pátek asijské akcie nejvíce za...

Michal po mně skočil, popsala start intimního života zrzka z experimentu

Z šesti dvojic televizní Svatby na první pohled čeká rozhodnutí už jen tři páry. Jarda s Romanou spolu zůstali, vztah...

Zákeřná rakovina endometria. Jaké jsou varovné příznaky?

O rakovině děložního čípku se hovoří často, už proto, že je jí možné předejít očkováním. Ženské orgány však může...

Souboj na talíři skončil. Kašpárek, Forejt a Punčochář ukázali rodiny

Velkým finále skončila v úterý večer kulinární show Souboj na talíři. Diváci se dozvěděli, kdo ze tří skvělých kuchařů...