Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První jízda s Infiniti Q50. Zkusili jsme, jak se řídí auto po drátě

Vyzkoušeli jsme řízení po drátě. Ve světové premiéře přijíždí v sériově vyráběném autě právě teď. Dostává ho novinka v podobě sedanu Infiniti Q50.

A je to odvážný krok za důležitou hranici, za kterou se nikomu moc nechtělo. Doteď nedotknutelnou mechanickou vazbu nahradí počítače spojené dráty. Vývojáři Infiniti si tedy dali nelehký úkol. Právě revoluční řízení je prací vývojového centra v Barceloně, kam redakci iDNES.cz na vyzkoušení této novinky japonská značka pozvala.

Infiniti Q50

Stále ještě platí, že mezi volantem a koly musí být mechanická vazba. Systém v novém Infiniti má tedy ještě mechanickou zálohu. Mezi řídící tyčí a pastorkem na hřebeni je spojka. Ta je za normálního provozu rozpojená a ve chvíli, kdy dojde k poruše, spojka sepne a mechanicky spojí kola s rukama řidiče. To pro uklidnění těch, kteří elektronice nevěří.

Řízení obstarávají tři elektromotory, na každém kole jeden, ale ty jsou spojené mechanicky, aby se kola natáčela stejně. Třetí elektromotor je na volantu a obstarává zpětnou vazbu. Když stojíte na semaforu a hodně se soustředíte, cítíte ve volantu velmi jemné chvění od běžícího motorku. 

Infiniti Q50

To všechno komandují řídící jednotky, povídající si po metrech kabelů. A spousta senzorů.

Na smysly samotného řidiče nepůsobí "řízení po drátě" o nic uměleji než dnešní přeposilovaná řízení bez citu většiny moderních aut. Když o tom nevíte, nepoznáte rozdíl. Naopak, když máte přímé srovnání a usednete do auta, které ho nemá, zdá se vám, že zatáčí o něco neochotněji. Ve slalomu působilo Q50 s novým řízením mrštněji.

Elektronika neomezovaná mechanikou totiž může Q50 nabídnout různé nastavení tuhosti a strmosti řízení. Když nastavíte ten nejsportovnější mód, projedete slalom jen jemnými pohyby volantem. A inženýři na bezpečnostní prvky zase unikátní systém řízení využili pro asistenta pro udržování v jízdních pruzích.

U Infiniti vyzdvihují ještě jednu výhodu. Protože kola a volant nic nespojuje, nepřenášejí se vibrace k rukám řidiče. Nejlíp se to pozná na rozvrásněné silnici nebo na retardérech. Tam, kde řidič čeká aspoň jemné vibrace do rukou a masáž dlaní, se nic neděje. Volant se ani nehne, na retardér tak můžete najíždět s rukama z volantu.

Čekal jsem videohru a ve výsledku jsem mile překvapen. Kdo tomu nevěří, ušetří u Q50 za příplatek a dostane klasické elektrohydraulicky posilované řízení.

Nová doba

Infiniti je malá značka. Nissan ji před pětadvaceti lety zřídil, aby uspokojil náročnější zákazníky, kteří kupovali BMW, Mercedesy a pak Lexusy. Infiniti však Evropu dobývá jen zvolna. V Česku má jediný obchod. Průhonické dealerství a servis má měřeno čísly vlastně velmi dobré výsledky. Obslouží celou desetimilionovou republiku.

Nejnovější přírůstek Q50 by měl být jedním ze stěžejních modelů. Míří proti trojkovému BMW nebo letos novému Lexusu IS. Vnějšími mírami i velikostí kabiny však pokukuje po vyšší třídě Mercedesu E a Audi A6. Na délku má 4,8 metru. Rozvor je velkorysých 285 cm.

Zvenčí je to atlet. Vlnobití křivek a prolisů tentokrát designéři chvályhodně umravnili. Příď je nízká a agresivní. Boky svalnaté a záď důstojně mohutná. Jen pro upřesnění: Až se budete ošívat nad "japonským" výrazem Q50, vzpomeňte si, že na design u značky dohlíží Alfonso Albaisa, Američan kubánského původu. A Q50 je právě jeho dílem.

Interiér zahrne moderními technologiemi a luxusem. Líbí se skvělé odhlučnění. Místa je pro všechny v obou řadách dost. Dvojice vepředu si hoví ve skvěle tvarovaných a pohodlných sedadlech. Před spolujezdcem je hodně vykousnutá přístrojovka. Zadní lavice je výhradně dvoumístná. Prostřední místo je opravdu nouzové.

Infiniti Q50

Středový panel přístrojovky obsadila skvěle vypadající a fungující dotyková obrazovka. Nad ní je ještě jedna, aby byla navigace pořád k vidění. A kdo nerad dotykáče, je tu ještě klasický otočný ovladač pro pohyb v menu klasickým způsobem. Navíc důležité funkce je ještě možné ovládat tlačítky.

Kabina je prostorná, horší je to s místem v kufru. Když sáhnete po hybridní verzi, vejdou se do něj tak dva kuříky na palubu do letadla, diplomatka a kabát. Řečí čísel: diesel naloží 510 litrů, hybrid 400. U dieselu jsou sklopná zadní opěradla, u hybridu tomu překážejí baterky.

Nové infiniti je ovšem hlavně řidičské auto. Tak má jezdit sportovně laděný sedan této kategorie. Cítíte, že má pohon zadních kol, ale není zákeřně kousavý. Koncepci využívá efektivně, průjezdy zatáčkou jsou tak dravé a zároveň jisté.

Jízda je zároveň komfortní a ladná. Jak si však povede na českých silnicích, je otázka. Ráfky totiž obouvají pneumatiky se zesílenou bočnicí (run-flat). A s těmi jsou třeba moderní bavoráky kostitřasy.

Pod kapotu je na výběr mezi turbodieseleovým čtyřválcem 2,2litru, vypůjčeným od Mercedesu, a šestiválcovým vidlicovým atmosferickým benziňákem s výkonem 364 koní, který je vždy spojený s elektromotorem v hybridním soustrojí. Elektromotor je vložený mezi měnič automatu a motor přes dvě spojky.

Hybridní pohon není na palubě k otupení závodivých choutek řidiče jako třeba u lexusů. Infiniti přidává říz a sílu. Na rozjezdu tak má řidič 546 newtonmetrů. Infiniti přirovnává "hybridizaci" k přeplňování, 50kilowattový motor má přidat pohonu elán a rozumná spotřeba je příjemným bonusem.

Elektrifikaci pojímá Q50 efektivně. Není pokrytec, a tak se pochlubí pořádně tlustými koncovkami výfuků. Elektromotor používá při vlažných rozjezdech a poskocích po městě. Když chcete razantně vystartovat, motor nastartuje a vystřelí. Tříapůllitrový šestiválecmá nádherný zvuk. Zvonivě halasí a táhne podporován skvěle pracující sedmistupňovou převodovkou. Na stovku vystřelí za pět sekund, to mluví za všechno.

Infiniti Q50

Automat řadí hladce a rychle. Když se ve sportovním módu zapomene a nepodřadí, uděláte to vy pádly pod volantem. Anebo to zachrání motor lineární gradací výkonu. Chce to aspoň tři tisíce otáček.

Infiniti vyžaduje specifickou náturu. Není tuctové zvenku ani zvenčí a vyžaduje nadšence, kterému nevadí, že jediná "infinitárna" široko daleko je jen v Praze.

Cenovka 861 tisíc korun s DPH za nejlevnější Q50 s turbodieselem je zajímavá. Základní verze má manuální šestistupňovou převodovku, se sedmistupňovým automatem pak stojí 916 tisíc korun. Hybrid startuje lehce pod hranicí 1,3 milionu. Za šedesátitisícový příplatek je k mání i s pohonem všech kol, ten se však bohužel nechystá pro diesel, který má podle plánů Infiniti dělat 60 procent evropských prodejů.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Milánský ohňostroj kreativity. Podívejte se na auta trochu jinak

25. dubna 2024

Letošního Milánského týdne designu se opět zúčastnily i automobilky. Tento tradiční svátek...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...