Sobota 4. července 2020, svátek má Prokop
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 4. července 2020 Prokop

Honda Jazz: génius malého velkoprostoru má vždy unikátní hybrid

aktualizováno 
Honda, to je mainstreamová automobilka vyrábějící prémiové vozy. Z pohledu techniky to platí určitě: obdivuhodně vypiplaná a funkční mechanika je ovšem někdy zabalena možná trochu kontroverzně ulítlým designem, v kabině se to taky občas zrovna nepozná.

Honda si za tu výlučnost nechá zaplatit, ale není to navoněné obyčejné auto, opravdu funguje a je často unikátní.

A přesně takový je Jazz. Dát půlmilion za malé čtyřmetrové auto se zdá šílenost. Jenže jazzisté vědí, proč je chtějí za malé MPV dát. Ono je to sice malé auto, ale je dospělé a „velké“. Nejen duchem, i kabinou. Uvnitř vypadá fajnově, je pohodlná, prostorná – i vzadu. Jen kufr by mohl být větší než třísetlitrový.

První rychlou seznamovačku s nejnovější čtvrtou generací jsme si dali na cestách a obchvatu na okraji Prahy. Podvozek je perfektně utlumený, pohodlný a zároveň jistý. Před vysokými retardéry není třeba mít obavy, jazz je tiše, suverénně přelétne, příčné drncáky vyžehlí. Ani není třeba moc přibrzdit.

Na dálnici je stabilní, tichý. Vůbec se nechová jako malé auto. Kola v rozích jazz podepřou v zatáčkách, do těch si můžete najíždět zostra. To je další „rozměr“ světa hond – sportovní naturel umí dát i čistě rodinnému pracantovi.

Řízení je tak akorát tuhé, všechno ladí, funguje. Skvělý je výhled. Za obřím čelním sklem sedíte jak na rozhledně, přístrojovka je schválně placatá, aby ve výhledu nic nepřekáželo. Funkční vychytávkou je unikátní konstrukce předních sloupků. Ty jsou kromobyčejně tenké, v zájmu tuhosti jsou dole rozvidlené, ale silnější noha je ta zadní, přední tak může být subtilnější a méně překážet výhledu.

Honda Jazz

Ergonomicky perfektní je pracoviště řidiče, Honda se v zájmu bezpečnosti, intuitivnosti a přehlednosti vrací k tlačítkům, takže klimatizaci dokážete ovládat poslepu. Skvělá jsou sedadla, vpředu to jsou opravdu křesla, ve kterých si pohovíte i při cestě na dovolenou. Zadní pak mají sedáky v té správné výšce, aby se tam sedělo pohodlně i dospělému, pro zajímavost, oproti předchůdci mají o dva a půl centimetru tlustší výplň.

U Jazzu se konstruktérům daří obdivuhodně kouzlit s prostorem, do malého zevnějšku umí schovat velký vnitřek. Je to opravdové MPV, zadním sedačkám můžete vyklopit sedák a dát za přední opěradla třeba kolo. Čtyřicetilitrovou nádrž má jazz pod předními sedadly, to je specialita malých hond. Z ní navíc motor benzin jen usrkává, tak do pěti litrů.

Unikátní hybrid

Jazz čtvrté generace je totiž v Česku k mání vždycky jako hybrid. Unikátní systém spojující zážehový atmosferický čtyřválec 1,5 litru s elektrickou trakcí ale funguje jinak než obvykle. Je to sériovo-paralelní hybrid – sériový v nízkých a paralelní ve vysokých rychlostech. Dá se to říct i tak, že v městských rychlostech funguje jako elektromobil, na okresce a dálnici zas jako klasický hybrid. Do nějaké sedmdesátky totiž pracuje jako dieselelektrická lokomotiva, nebo chcete-li kdysi Opel Ampera, to znamená, že spalovací motor funguje jako elektrárna, a kola roztáčí elektromotor, pro vykrývání odběrových špiček je na palubě malý trakční li-ion akumulátor (v něm se schová energie asi na dva kilometry šouravé elektrické jízdy). Za cedulí města, kde už šlápnete na plyn, spojka propojí čtyřválcovou patnáctistovku napřímo (celé soustrojí se obejde bez klasické převodovky) a spalovací motor roztáčí přední kola rovnou. Stejně fungovala už předchozí generace hybridního Jazzu, ten nový už tedy bez benzino-elektrické trakce nepořídíte vůbec.

Systémový výkon je 109 k (80 kW) a točivý moment 253 Nm. Spalovací motor má 72 kW a 131 Nm. Aby to nebylo tak jednoduché, elektromotory jsou v celém řetězci dva. Jeden 70kilowattový funguje jako generátor a je spojený s motorem, ten druhý 80kW a 253 Nm je pak hnací, napojený přímo na kola. Mezi nimi je pak spojka, která je propojí někde mezi šedesátkou a osmdesátkou. Jak a kdy se sepne přemosťovací spojka, hlídá elektronika, všechno funguje hladce, i díky dobrému odhlučnění kabiny posádka ani nevnímá, co ji veze.

Honda Jazz

Spíš než hodnoty výkonu o celé té strojovně vypovídají v tomto případě čísla zrychlení – stovka pod deset sekund není na hybrid zaměřený primárně na co nejúspornější jízdu vůbec špatná, a maximálka 175 km/h taky ne.

Ta půlmilionová cenovka vypadá hrozivě, Jazz to kompenzuje nabitou výbavou – v základu jsou LED světla, mlhovky, dešťový senzor, čtečka dopravních značek, vyhřívaná přední sedadla, adaptivní tempomat nebo deset airbagů (kromě těch obvyklých obalujících posádku zvenku ještě dva kolenní a středový mezi předními křesly). Za čtyřicet tisíc navíc je pak navrch třeba alarm, polokožený interiér, infotainment, parkovací senzory. Za dalších třicet pak mimo jiné bezklíčkové odemykání a startování, vyhřívaný volant, hlídač mrtvého úhlu, navigace nebo parkovací kamera; 610 tisíc pak stojí trekkingové provedení Crosstar na větších kolech zvyšujících podvozek o jeden a půl centimetru. To je nabídka pro ty, kdo chtějí ducha SUV.

  • Nejčtenější

Chytrý nápad rozšíří nabíječky elektromobilů v Praze bez kopnutí do země

Zhruba 60 nových nabíjecích stanic pro elektromobily letos zprovozní Pražská energetika na sídlištích v hlavním městě,...

Nezničitelná auta. Poradíme, jak vybrat ten pravý ojetý vůz

Premium Atmosférický zážehový motor, co nejméně komplikovaná elektronika a jednoduchý podvozek – to je zjednodušeně recept na...

Policie jde do akce. Neukázněné řidiče bude lovit i vrtulníky

Takzvaně „dopravně bezpečností akci“ zahájí ředitel dopravní policie Jiří Zlý oficiálně v pátek 26. června v poledne....

Autofotka týdne: Dvacet minut staré lamborghini za 7,5 milionu na maděru

Vozidla Lamborghini Huracán Performante Spyder, otevřené verze italského supersportu v přiostřeném provedení s výkonem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dovolená v apartmánu na kolech je zážitek. Ale levné to není

Dobrodružství, nezávislost, romantika, komfort. Dovolená v luxusním apartmánu na kolech je skvělý zážitek na celý...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Kolosální hora švédské oceli jezdí za osm litrů díky úsporným drátům

V provozu jsme vyzkoušeli, jak funguje nejnovější takzvaná mild hybridní technologie s 48V akumulátorem. A to na...

Test palubních kamer. Vyplatí se připlatit si za kameru s rozlišením 4K?

Premium Zobrazí záznam kamery s lepším rozlišením opravdu více detailů? Televizory s rozlišením 4K existují už dávno, u...

Bydlíky jen za pár korun. Jak správně vybrat obytný přívěs

Premium Nejkrásnější dovolená je prý v domku na dvou kolech. Komfortní, romantická, a přitom levná. Jak vybrat co nejlepší...

Elektrický Opel Corsa boduje 100kW nabíjením a skvěle vypadá

Opel Corsa-E rozšiřuje nabídku elektromobilů na českém trhu a jako první přijíždí na nové platformě francouzského...

O novém vztahu jsem svého manžela informovala, říká Světlana Witowská

Moderátorka Světlana Witowská (47) kromě konce v hlavních zpravodajských pořadech České televize řeší také nový vztah....

Výpadek systémů T-Mobilu pokračuje. Operátor přestal účtovat mobilní data

Už téměř 24 hodin nefungují T-Mobilu interní systémy. Podle operátora si náprava vyžádá desítky hodin. Problém nastal v...

Peníze zapomněla v bankomatu, poctivého nálezce odmítli v bance i na úřadě

Stát se to může každému z nás. Jsme zamyšlení, roztržití nebo nám zrovna zazvoní telefon a tak transakci u bankomatu...

Bývalá pornoherečka Mia Khalifa žádá stažení videí. Fanoušci sepsali petici

Fanoušci bývalé pornoherečky jménem Mia Khalifa (27) požadují v nové petici, aby byla z internetu stažena veškerá videa...

Místo litrů mléka denně nasadil dietu. Zhubl sto čtyřicet kilo

Ještě před pár lety vážil Phil Kayes z Velké Británie dvě stě padesát kilogramů a lékaři ho varovali, že se kvůli...