Neděle 17. října 2021, svátek má Hedvika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 17. října 2021 Hedvika

Americký sen? Ani náhodou, tohle auto je evropské. Přesto skvělé

O Highlanderu jste možná slyšeli, že to je velké „americké SUV“. Což znamená houpavé, neohrabané auto pro rodinné výlety plné pikniků a hamburgerů. Ale Ameriku z něj necítíte. I když se vyrábí v USA. Snad na první pohled, ale na silnici hraje jiné noty. K nemotornému hrochovi má daleko. Není to úplně závodník (což ani nemá být), ale svižně se s ním jet dá. A cítíte se v něm prostě dobře.

V oblasti designu se Toyota v posledních letech neuvěřitelně vyšvihla. Highlander zaujme všude, kde se objeví. | foto: mahiDNES.cz

Zatím to byla jen drobná C-HR, nejprodávanější světové SUV RAV4 a trochu specifický Land Cruiser, který nikdy neopustil outdoorový rodokmen. To bylo vše, Toyotě velké auto se zvýšeným podvozkem dlouho chybělo. Alespoň tedy v Evropě, v zemích na východě i ve Spojených státech nikoliv. Highlander se za mořem prodává již víc než dvě desítky let.

Rozhodnutí posunout ho na evropské trhy bylo dlouho na stole, ale prodávat se začal až v roce 2021. A podle vedení automobilky rozhodně nejde o imagovou záležitost. O pouhý marketingový trik. „Chceme na něj vytvořit poptávku. Sedmimístná SUV budou za chvíli chybět. Úspěšně se prodává v Rusku a na Ukrajině, je to evropská varianta velkého SUV s velkým výkonem a přitom nízkou spotřebou,“ vysvětluje šéf české Toyoty Martin Peleška.

Spotřeba a tedy „ekologičnost“ vozu byla při rozhodování zásadní. V době, kdy jiné automobilky tlačené emisními limity v Evropě zmenšují či z ní rovnou utíkají, Toyota se mohla vydat opačným směrem. Jinak než v hybridu highlandera nekoupíte a díky tomu dosahuje skvělých čísel. Motor 2.5 Hybrid Dynamic Force dosahuje výkonu 246 koní a dovoluje zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,3 sekundy. Spotřeba se přitom pohybuje podle výrobce kolem 6,6 litru. A pokud nebudete závodit, přes sedm litrů byste se skutečně dostat neměli. Benzinovému čtyřválci totiž pomáhají hned dva synchronní elektromotory s permanentním magnetem - jeden u přední, druhý u zadní nápravy.

Do podvozku byly usazeny bez potíží, auto má bez pěti centimetrů pět metrů na délku, k celkem standardní šířce pod dva metry dobře sedí výška něco přes metr sedmdesát. O pár centimetrů auto předčí v Česku oblíbené BMW X5 nebo Mercedes GLE. A to platí i pro prostor v kabině. Za třetí řadou sedadel sice zbývá pouze 241 litrů, ale s jejím sklopením se objeví obří kufr s objemem 658 litrů, po sklopení druhé řady, která se dá vyrovnat na podlaze do perfektně rovného lehátka, máte už skoro dva tisíce litrů. Gauč pro čtyři lidi možná nepřevezete, zejména kvůli užším pátým dveřím, ale se standardní postelí nebo tři metry dlouhými krabicemi nebudete mít problém.

Highlander je jednoduše o ještě rozložitější než typické rodinné SUV s třetí řadou sedadel. Ta bývá častým terčem kritiky, pohodlně se v ní usadí tak parta japonských školáků. U nové toyoty to je trochu lepší, ti školáci už nemusí být Japonci. Ale největší rozdíl je asi v prostoru pro nastupování, to není zdaleka takový problém, jako tomu bylo třeba v Nissanu Qasquai+2.

Toyota Highlander

Ještě bychom se vrátili ke zmínce o X5 a GLE. V prostoru je highlander překonává, v jiných věcech zase trochu ztrácí. Ale vracíme se k nim proto, že to jsou vozy, s nimiž by se měla největší Toyota porovnávat. Na českých webech se totiž také můžete setkat s úvahami, jak highlander překonává Kodiaq, v čem je lepší než hvězda škodovky... Tak bylo by smutné, kdyby byl v něčem horší, zaplatíte za něj o půl milionu víc, což ho řadí i do jiné třídy, než v které je kodiaq. Ceny podobných SUV začínají na dvou milionech korun.

Ale jeho nejpříjemnějším překvapením je samotná jízda. Ačkoliv patří k nejdelším osobním autům, které můžete v Česku na silnici potkat, nemáte vůbec pocit, že byste řídili velké auto. Nesetkáte se s efektem, který je vlastní třeba nejmohutnějším volkswagenům. Jejich výrobce se snaží nahnat prostor v autě a posadí řidiče v podstatě na přední kola. Potom máte za volantem pocit tak trochu jako v liazce. U největší Toyoty šli konstruktéři jiným směrem.

Jakmile usednete za příjemně tvarovaný volant, nařídíte si sedačku a zapnete motor, auto se tak trochu srazí. Jasně, je to jen pocit, ale v highlanderu velké auto neřídíte. Na silnici se chová stejně jako trochu menší RAV4, nebo třeba Nissan Qasquai. Ale jede o kus líp. Zadní „převis“ jakoby auto na silnici uklidňoval. Tam, kde „ravku“ ještě rovnáte, highlander už bezpečně drží. Oba sice těží z využití modulární platformy TNGA, která byla od počátku vyvíjena tak, aby zajistila co nejlepší jízdní vlastnosti, ale u highlandera díky jeho dálce funguje o něco líp.

Toyota Highlander 2.5 Hybrid i-AWD

technická data

Motor: zážehový, 2 487 cm3

Nejvyšší výkon: 140 kW (190 koní) při 6 000 ot/min

Krouticí moment: 239 Nm při 4 300 až 4 500 ot/min

Převodovka: automatická

0-100 km/h: 8,3 s

Nejvyšší rychlost: 180 km/h

Převodovka: automatická

Kombinovaná spotřeba: 7,1 l/100 km

Objem nádrže: 65 l

Rozměry: 4 966 × 1 930 × 1 690

Objem zavazadlového prostoru: 241 l, 658 l, 1 909 l

Pohotovostní hmotnost: 2 015 kg

Houpavost jiných vysokých aut se mu vyhýbá. Navzdory obrovským kolům drží jako samurajský meč při úderu. Sice nemá být stejně ostrý, ale o to je jistější. U jiných velkých SUV máte, zejména v úzkých zatáčkách, pocit, že se nevejdete na silnici. Tady ne. Řízení má spíš „osobákové“, na něm najdete opravdu málo důvodů ke kritice. Kdo chce velet velrybě a občas si rád užije mořskou nemoc, tomu highlandera nedoporučujeme.

Řazení automatu odpovídá ceně vozu. Planetová převodovka s automatem skvěle spolupracuje, se situací, kdy převod přeskočí a motor si zařve jako u levnějších toyot jako třeba u yarisu, se nesetkáte. Řazení většinou ani nevnímáte. Auto zrychluje, žádné významné zvyšování otáček nezaznamenáte.

Na dálnici je to podle očekávání královská jízda, v méně náročném terénu si také poradíte. Mód trail funguje dobře, ale nakonec je to vždy o gumách a odvaze najet do hlubokého terénu. Čtyřkolka se zapíná automaticky, tam toho moc nevymyslíte. Ale kdo touží po stříkajícím blátě do okének, sáhne spíš po land cruiseru, takže nazouvat na tohle auto gumy do terénu asi moc smysl nedává.

Dvě televize

Z dálky vám přijde obrovský, při jízdě menší a v detailech interiéru opět obrovský. Obrazovku rozdělenou na dvě části znají například majitelé BMW, 12,3 palce stačí, abyste na polovině sledovali satelitní navigaci, zatímco na druhé měli třeba ovládání klimatizace. Nebo cokoliv dalšího, co si vyberete. Pro přehled při jízdě určitě platná vychytávka.

Head-up displej jen potvrzuje kategorii vozu. Stejně jako bezdrátové nabíjení telefonů či přepínatelné digitální vnitřní zpětné zrcátko. To je mimochodem věc, na kterou si nejdříve musíte zvyknout. Navzdory širokoúhlým záběrům prostoru za vozidlem, které nabízí, zůstane část řidičů u standardních zpětných zrcátek.

Přehledná kaplička s rychloměrem, ekonoměrem a velkým displejem palubního...

Největší světová automobilka konečně nechala nepokojný minijoystick i klouzavovou destičku omylem přemontovanou z notebooku historii a díky dotykovému dispeji a pár logicky funkčním tlačítkům konečně nemusíte zastavovat, když si chcete ve svém luxusním autě nastavit navigaci. Ta je mimochodem za příplatek téměř dvaceti tisíc, jinak můžete obrazovku využívat na zobrazení navigace ze svého mobilu pomocí apple car či android auto, tedy aplikací, které začaly zabudované autonavigace postupně posílat do důchodu.

Asistenční systémy jsou celkem standardní ve své kategorii, trochu nepotěší toyoťácky zlozvyk kvůli kterému musíte po každém nastartování vypínat otravný hlídač jízdních pruhů (kdo ho používá, ať zvedne ruku) a adaptivní tempomat je vcelku opatrný a zpomaluje za vozidlem podle mého názoru příliš brzy. Ale to je bohužel dnes běžné, nejen u toyot. Zato nouzové brzdění včetně rozpoznání chodců a cyklistů se může hodit, nám jednou zachránilo předek auta (a tomu renaultu zase zadek).

Trochu kritiky by si ale zasloužil kamerový systém sledující okolí vozidla pod úhlem 360°. Ne snad proto, že by špatně fungoval, nebo nepomáhal. Naopak, ze všech asistenčních systémů na autě patří mezi nejlepší, ale proto, že ho highlander má až v nejvyšší výbavě. Takže ho v autě za milion a půl korun nedostanete.

Pohodlí je téměř bezchybné, odkládací plochy na mobil(y) a další nezbytné náležitosti působí hodně prakticky. Snad jen sedačky by mohly být promyšlenější - sice jsou široké a umožňují se pohodlně rozvalit, ale krátký sedák bude pro vzrostlejší řidiče lehce nepohodlný. A protažení blíž ke kolenům, jako nabízí třeba BMW, k dispozici není. A když jsme u té kritiky, také premiérový highlander má, stejně jako jiný toyoty, volant zahřívaný jen na některých místech. Když si chcete zahřát dlaně, přehmátnutí do „studené části“ není zrovna příjemné.

Boční nášlapy nejsou dnes u SUV pravidlem, ale u tak vysokého auta jako je...

Boční nášlapy nejsou dnes u SUV pravidlem, ale u tak vysokého auta jako je highlander, rozhodně potěší.

Nejsilnější stránkou není ani výhled z auta. Přední sklo by mohlo být vyšší a celkově byste u tak velkého auta čekali, že bude mít třeba při couvání lepší výhledové úhly. Za chvíli si však zvyknete.

Samostatné ovládání klimatizace pro cestující na zadních sedadlech je velmi příjemné, nicméně v cenové kategorii nad milion a půl korun tak nějak samozřejmostí. Ano, cena. Ta prostě, navzdory nezpochybnitelným kvalitám, bolí. Proto se highlander nikdy nestane „masovkou“.

Ceny startují na 1 399 900 Kč, pokud toužíte po lepších světlech, parkovací kameře nebo dvacetipalcových kolech (bez kterých je tohle o dost méně sexy), musíte zaplatit 1 550 000 Kč, v nejdražší výbavě stojí Highlander 1 800 000, přičemž s pár dalšími vychytávkami se blížíte dvěma milionům. Ano, je to lepší auto než například Hyundai Santa Fe HEV, velikášská Toyota se asi nehodlá poměřovat s korejským Hyundaiem, ale půl milionu je půl milionu.

Autor:
  • Nejčtenější

Dieselům hrozí paralýza. Drahý plyn brzdí výrobu AdBlue, auto bez něj nejede

Premium Majitelé moderních dieselových aut mohou mít brzy velké problémy. Znehybnit jejich auta může nedostatek plynu. Za vším...

Škoda přestala vyrábět i objednávat karoq. Aut ubývá, mizí i skladovky

Omezování výroby kvůli nedostatku čipů způsobuje čím dál viditelnější úbytek aut na trhu. Leasingové společnost kvůli...

VIDEO: Řidiči dřou auta o retardéry. Jejich výška i úhel mají jasná pravidla

Škrt. Škrt. Škrt. U zpomalovacího prahu na Koterovské ulici v Plzni se několikrát za hodinu ozývá nepříjemný zvuk....

Miliardář na penzi se s elektrotříkolkou za sto tisíc tlačí do cyklopruhů

Kanadský miliardář s rakouskými kořeny Frank Stronach se ve svých 89 letech rozhodl spasit svět jakýmsi křížencem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilky dodavatele nelákají. Česká firma tlumí výrobu a odmítá zakázky

Okula Nýrsko, výrobce plastových výlisků pro elektroniku, automobily a farmacii, postupně ustupuje od dílů pro...

KOMENTÁŘ Jindřicha Forejta: Jak prezident mohl z ARO jmenovat šéfa soudu

Premium Proč mohl prezident republiky v úterý 12. října bez komplikací jmenovat předsedu Krajského soudu v Brně, i když řadové...

Manželé v sukních. Gender Blender boří stereotypy v oblékání

Premium Oblékají se podle vlastních pravidel a svými outfity boří společenské konvence. Manželský pár Michaela a Vlastimil...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

  • Další z rubriky

Intenzivní závodní zkušenost. S cupovou octavií na mosteckém autodromu

Premium Mostecký autodrom nabízí všem fanouškům motorsportu unikátní závodní ochutnávku. I bez závodní licence si totiž můžete...

Dynamikou drtí, komfortem rozmazluje. Elektrický expres z Ingolstadtu nadchne

Premium Zpráva z tisku: vědcům z koncernu Volkswagen se po desetiletích pokusů povedlo extrahovat čistou rychlost bez...

Fantastický nesmysl. Osmiválcový Defender uhrane zrychlením i jízdou v terénu

Premium Můžete lamentovat, že Defender už není, co býval. A máte samozřejmě pravdu. Nový Defender je ale celkově mnohem lepší...

Swift Sport Hybrid je auto na každý den. Sedí mu okresky s horším povrchem

Premium Sportovní předokolky mají hned několik výhod. Jsou relativně dostupné a jejich provoz i údržba se výrazně neliší od...

Vysoké ceny dohnaly Bohemia Energy ke krachu. Dotkne se to téměř milionu lidí

Firma Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR, ukončí činnost a dodávky elektřiny a...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

Leoš Mareš se pochlubil šťastnou novinou. Bude trojnásobným tatínkem

Leoš Mareš (45) a jeho druhá manželka Monika (40) čekají miminko. Moderátor se zprávou pochlubil v ranním vysílání...

Psychiatr mě sexuálně napadl, partner málem zabil, popisuje dcera Urbánkové

Dcera zpěvačky Nadi Urbánkové (82) Jana Fabiánová (42) promluvila o sexuálním napadení v ordinaci lékaře. Zavzpomínala...

Babiš žádá cenový strop pro klienty Bohemia Energy a kompenzaci pro všechny

Premiér Andrej Babiš vyzval Energetický regulační úřad, aby zvážil zastropování cen u dodavatelů energií, kteří...