Hřenští hasiči si teď připadají jako Alenka v říši divů. K povodním, požárům, záchraně horolezců nebo turistů donedávna vyjížděli s letitými tatrovkami T148. Vedení obce jim díky dotaci Evropské unie mohlo pořídit nový speciál.
Teď už čekají jen na garanční prohlídku a naprogramování vysílaček, aby nablýskaný obr mohl tatrováckou babičku zastoupit.
Jak má nový speciál vypadat, si hasiči naporoučeli sami. Hřensko a okolí každoročně trápí povodně, lesní požáry nebo neukáznění turisté, kteří někam spadnou. I proto má speciální čtyřkolka zvýšenou brodivost až 1,5 metru. Zároveň je oproti klasickým šestikolovým hasičským tatrám nižší. Její výška, s kterou se dá pomocí hydrauliky ještě manipulovat v rozmezí 12 centimetrů, dosahuje jen 2,85 metru.
Jízdní komfort se vůbec nedá srovnat se starou tatrovkou. Pokud hasič chtěl ve "148" zařadit, musel mít s řízením zkušenosti, nebo víc posilovat. Nový terénní speciál je vybaven 14stupňovou mechanickou převodovkou s poloautomatickým řazením. Šoférovi stačí sledovat displej, jak systém sám řadí, případně mu pomoci joystickem přeřadit na jiný rychlostní stupeň. Na sto kilometrů tenhle "drobeček" spolyká asi 30 litrů nafty. Vysokou průchodnost terénu zaručuje čtyřkolce malý rozvor. Je kratší než u šestikolového provedení, které Tatra také nabízí.
Vůz je vybaven větším počtem hadic pro potřeby lesních požárů ve skalách. Na rozdíl od devětatřicetiletého předchůdce má ve svých útrobách elektrickou centrálu, motorovou rozbrušovačku nebo moderní dýchací přístroje. Luxusem je pro místní hasiče i automaticky výsuvný stožár se světlometem a kamera pro couvání.
Čtyřkolku hasiči předvedli s plnou vodní náplní, tedy se 4 300 litry vody a 300 litry pěnidla. Při vyhýbání se protijedoucím vozidlům si 22tunový kolos lehce poradil jak s metrovými bariérami u silnice, tak i s jízdou ve dvaceticentimetrovém sněhu po podmáčeném poli.
Hasičský speciál Tatra
|