Úterý 20. října 2020, svátek má Vendelín
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 20. října 2020 Vendelín

Mrazivý řev a rychlost Mustangu Shelby. Zkrotí ho jen zkušení borci

Jméno Shelby GT350 je nesmazatelně zapsáno do automobilové historie. Právě toto provedení Fordu Mustang z roku 1965 patří k nejvyhledávanějším sběratelským kusům. Ford ho teď oživil, když upravil stávající generaci Mustangu. A ač je ta mnohem modernější, svou ďábelskou povahou dává na původní model vzpomenout.

Nejdřív špatná zpráva: ačkoli se aktuální generace Fordu Mustang konečně prodává globálně, provedení GT350 se to netýká. A nejspíš to tak zůstane – nejsilnější aktuální „tovární“ Mustang zůstane vyhrazen jen pro americké zákazníky, ti evropští mají smůlu. Tedy pokud samozřejmě nesáhnou po individuálním dovozu, což je asi jediná cesta, jak Shelby GT350 do Evropy dostat. Ale sehnat ho asi nebude úplně jednoduché, po ostrém mustangu bude velká poptávka.

Ford Mustang Shelby GT350

Důvodem, proč se toto auto na evropský trh asi nepodívá, je cena. Ford by totiž musel nechat udělat zvlášť homologaci a ta by auto, které bude prodáváno v menších sériích, výrazně prodražila. Už tak startuje Shelby GT350 na ceně lehce přes 56 tisíc dolarů, tedy asi jeden a čtvrt milionu korun. Kdyby se k tomu připočetly náklady na homologaci, dovoz, místní clo a DPH, rázem by v showroomu Fordu toto provedení stálo klidně dva miliony korun. A to už je cena, na které začíná třeba BMW M3, takže Shelby GT350 by bylo auto jen pro pár nadšenců.

Brutální osmiválec

A to je velká škoda. Shelby GT350 je totiž úžasné auto, které by byla radost na evropských silnicích vídat. Už na první pohled je to řádně přiostřený Mustang, i když nepůsobí překvapivě nijak teatrálně, jak to u amerických svalovců bývá. Snad jen žlutý lak provedení, které jsme mohli vyzkoušet na testovacím polygonu Fordu v belgickém Lommelu, auto zvýrazňuje tak, že si jej nelze nevšimnout. Jinak jsou ale úpravy vzhledu decentní – auto dostalo nové aerodynamické prvky, třeba „lízátko“ vepředu nebo přítlačné křídlo na zádi, mírně přepracována je maska chladiče a nemohou samozřejmě chybět loga s kobrou odkazující na značku Shelby.

Hlavní změny se ovšem odehrály v technice. Nejenže byl přepracován podvozek a Shelby dostal lepivé semi-slick pneumatiky, které drží jako přibité. Ale velkou pozornost inženýrů si vysloužil osmiválec pod kapotou. Z něj se stala opravdová lahůdka. Už po nastartování zní skvěle, osmiválcový ryk je pak s narůstajícími otáčkami doveden k dokonalosti. Auto zní doslova šíleně a pomáhá tomu i fakt, že Ford u tohoto provedení nesáhl po přeplňování.

Ford Mustang Shelby GT350
Ford Mustang Shelby GT350

Ne že by američtí konkurenti v podobě Chevroletu Camaro ZL1 nebo Dodge Challenger Hellcat či Demon zněli špatně – to rozhodně ne, ale přeplňování dává zvuku trochu jiný charakter. U Mustangu je zvuk čistší, takový mechanický, místy až strojově kovový. Díky tomu, že osmiválec spoléhá na atmosférické plnění a že se přepracování dostala jak kliková hřídel, tak třeba olejová vana, navíc motor může točit až neuvěřitelných 8 250 otáček. Když jej vyženeme až k omezovači, běhá z toho mráz po zádech. Řidič v tu chvíli vnímá parádně už samotný mechanický zvuk motoru. Písty ve válcích, „cvrkot“ ventilů a zuřivé supění sání vytvářejí opravdu jedinečný akustický koncert, který ještě podtrhuje výtečný zvuk vyladěného výfuku. Všechny složky jsou přitom v krásné harmonii, není to tak, že by tu motor nebo výfuk zbytečně převládal. A tak to má být, řidič vůz krásně vnímá.

Rychlost neskrývá

Osmiválec, který dostal zvýšený objem na 5,2 litru a jehož výkon narostl o 105 koní na parádní porci 526 plnokrevníků, překvapí chutí po otáčkách. Onen mechanický koncert si za volantem GT350 vychutnáte opravdu snadno, protože motor se do otáček hrne nečekanou rychlostí. Není to extrémní vysokootáčková pila, ale oproti standardnímu osmiválci 5.0 litru v provedení GT je změna dramatická. Standardnímu motoru je třeba dát trochu čas, než se rozhodne se vytočit do rychlejšího tempa, u GT350 k tomu ale agregát není třeba zbytečně přemlouvat.

Fotogalerie

Svou syrovostí a tím, že vlastně vůbec nemaskuje rychlost, překvapí Ford Mustang Shelby GT350 především. I když auto zkoušíme na velké testovací ploše, kde v podstatě v okolí nic není, zpoza volantu tu rychlost jasně vnímáme, každých pět kilometrů v hodině navíc servíruje Mustang s velkým dramatem a za zvukového doprovodu osmiválce to vypadá, že auto je ještě mnohem rychlejší, než co říkají papírová data.

Není to ale proto, že by Mustang byl děsivý z hlediska mechaniky nebo po stránce jízdních vlastností. Shelby je prostě zkonstruován tak, že tu rychlost řidiči chce dát pocítit a to je paráda. Pro běžnou jízdu to bude znamenat, že si jej řidič užije, i když nepojede zrovna nijak ostře. Na druhou stranu zapomeňte, že by to bylo pohodlné cestovní granturismo – takovou roli může plnit standardní 5.0 GT, ale Shelby bude přece jen na dlouhé cesty trochu hlasitý.

Jen pro zkušené

Shelby překvapuje také ovládáním. Aktuální generace mustangu se v podstatě proslavila tím, že z auta, které jezdilo rychle jen rovně, je najednou úplně jiný vůz – stačilo přitom v podstatě jen vyměnit archaickou zadní nápravu za víceprvkové zavěšení. U GT350 to v kombinaci se silným motorem a polozávodními pneumatikami znamená, že auto neskutečně drží. Ano, je těžké a svou hmotnost dá Mustang řidiči pocítit, ale opět platí, že ji nemaskuje a ta se dá krásně vnímat. Správně nabrzdit a poskládat velké kupé do zatáčky tak není problém, obzvlášť, když brzdy jsou opět famózní.

Ford Mustang Shelby GT350
Ford Mustang Shelby GT350

Mohlo by se zdát, že díky výkonu motoru a jeho krásně lineárnímu průběhu pak bude Shelby GT350 ideálním nástrojem pro jízdu bokem s kouřícími pneumatikami. Jenže tak to vlastně vůbec není – ano, jde to, ale řidič, který to chce s tímto provedením dělat, musí být už opravdu hodně zkušený. GT350 drží tak, že utrhnout jej není snadné a udržet v plynulém smyku ještě složitější. Podepisuje se na tom i hmotnost vozu; i když je auto čitelné, přesné detaily v přenosu váhy při nájezdu do zatáčky cítí jen opravdu zkušení borci. I testovací jezdci Fordu, kteří nám zkoušeli radami pomáhat, připouštěli, že krotit zrovna tento kousek není jednoduché a ani oni sami občas neví, proč auto udělalo zrovna to, co udělalo.

Silný GT350 se tak paradoxně opět stává jakousi „nebezpečnou bestií“, i když z úplně jiných důvodů než původní provedení. A to je na něm to skvělé – svézt se s ním může skoro každý, ale pohrávat si s ním na limitu jen ten, kdo opravdu ví moc dobře, co dělá. Shelby je tak jedním z mála zástupců aut, kde si špičkovou rychlost musí řidič opravdu zasloužit, není to to samozřejmé a rychlé auto, jakým se dnešní mnohé sportovní vozy staly. Tím je výjimečný a krásný.

  • Nejčtenější

Motor se třemi tisíci koňmi se při měření před diváky rozletěl na kusy

Tři tisíce koní. Tolik údajně vydolovalo americké tuningové studio Industrial Injection z naftového motoru v pickupu...

Ventilková válka: od pomsty v Jizerkách k vypouštění pneu SUV v Paříži

Vypustit kola a zahodit ventilky. Stará dobrá pomsta, kterou myslivci trestali lufťácké houbaře, když zajeli autem do...

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Tesla na suchu. Práce na továrně u Berlína stojí kvůli nezaplacené faktuře

Tesla má kuriózní potíž se stavbou své Gigafactory na výrobu elektrických vozidel v Německu. Velké staveniště se totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Ignorovat cukání auta se nevyplácí. Nepravidelnost motoru se přitom dá odstranit

Premium V zimě a vlhku mají zejména starší auta časté problémy s nepravidelným během motoru, což se kromě jiného projevuje...

První elektroškodovka je městský čipera. Při výletech dál nevěřte dojezdu

První den školního roku představí Škoda svůj nový elektromobil. Velkému a mohutnému Enyaqu ovšem už přes půl roku...

Subaru Outback: zábavný staromilec to na půl roku v Evropě balí

Outbacku je pětadvacet let. Aktuální pátá generace se s českým trhem loučí. Neskutečně příjemné auto už se nevyrábí, na...

Jedny gumy na léto i zimu. Test celoročních pneu potvrdil, že ideál to není

Celoroční pneumatiky sice šetří peníze, čas a prostor, ale jsou opravdu tou správnou volbou pro bezpečnou jízdu v létě...

V Česku teď můžeme mít až 700 tisíc covid pozitivních, domnívá se neurobiolog

Promořování společnosti je hazard a tvrdit, že se musíme s koronavirem naučit dalších 10 let žít, je nerozum. V...

Tvoje tvář má známý hlas bude bez Stárkové. Zkolabovala kvůli covidu-19

Show Tvoje tvář má známý hlas pokračuje už v sobotu večer sedmou epizodou. Jedna z účinkujících však v ní bude chybět....

Nejbohatší Čech celý v černém a roušce. Petr Kellner se ukázal na Twitteru

Nejbohatší Čech a majoritní vlastník společnosti PPF Petr Kellner se ukázal na Twitteru celý v černém a v černé roušce....

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Vypadá jak matka třicátnice, co má ráda víno, kritizuje Billie Eilish bloger

Autor herních recenzí, Angličan Chris (29), zkritizoval zpěvačku Billie Eilish (18) kvůli jejímu vzhledu na momentce,...