Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ford Galaxy - prostor za ranec peněz

  14:52
Velkoprostorový Ford Galaxy nabízí pohodlné svezení až sedmi cestujícím, ale je drahý: cenou se blíží k milionové hranici. Platí se právě za pohodlí pro velkou posádku. Vždyť běžný vůz střední třídy (například Volkswagen Passat) uveze pohodlně čtyři pasažéry. Když s nimi jede pátý, pohodlí na zadním sedadle klesá.

O komfortní svezení pěti, šesti nebo sedmi cestujících se snaží minivany. Ty stojí oproti vozům, jako je Ford Galaxy, i polovinu. Minivan Renault Scénic uveze pětičlennou posádku, Fiat Multipla pobere šest a Opel Zafira sedm lidí. Tak velkoryse pojatou kabinu jako velkoprostorový vůz však minivany nenabídnou.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých automobilů Ford Galaxy 
na online obřím portálu www.automodul.cz

 Jestliže se řidič za volantem minivanu cítí podobně jako v osobním autě, ve Fordu Galaxy (shodný vůz s dvojicí Volkswagen Sharan a Seat Alhambra) už má někdy pocit, že řídí malý autobus. Přesně 1665 kilogramů těžké a přes čtyři a půl metru dlouhé vozidlo budí respekt nejen u člověka za volantem, ale také u řidičů ostatních vozů. Šofér i jeho spolujezdec si přitom užívají nejvíce prostoru.

Místa mají dost především do šířky. Podle výsledků měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) je na předních sedadlech ve výši loktů do šířky více místa (o centimetr) než v silničním korábu typu Peugeot 607. A v kabině nejširší vůz střední třídy - Volkswagen Passat - už v tomto parametru zaostává za galaxy o šest a půl centimetru.

Technici ÚSMD konstatovali také velkou dávku prostoru v druhé řadě sedadel sedmimístného fordu, kde mohou být až tři posuvná sedadla (prostřední je za příplatek 13 500 korun). Když jsou postavena úplně dozadu, mají cestující v druhé linii tolik místa pro kolena, jako nabízejí velikáni střední třídy Renault Laguna a Volkswagen Passat. Ve třetí řadě Fordu Galaxy ÚSMD naměřil vzadu stejně místa jako na zadních sedadlech Škody Octavia.

Pokud se uskromní druhá linie, přibude místo v poslední řadě. Do výšky silueta galaxy sice převyšuje octavii o 30 centimetrů, uvnitř to však není znát. Naopak. V druhé řadě sedadel je místa do výšky zhruba jako v mladoboleslavském autě a ve třetí linii je ho ještě skromněji než v prostřední. Galaxy má dva páry běžně otevíraných dveří, ale zdá se, že praktičtější by byly posuvné zadní.

Páté, výklopné dveře jsou těžké a rozměrné, ovšem umožňují dobrý přístup k zavazadlům. Pokud cestuje sedmičlenná posádka, pro tašky moc prostoru nezbývá. Kufr s objemem 330 litrů má například i Volkswagen Golf. Skládáním nebo vyjmutím některého z pěti sedadel se však zavazadlový prostor Fordu Galaxy rozrůstá až k objemu 2600 litrů.

V takovém případě vůz slouží jako malá dodávka a dokáže odstěhovat i velké předměty. Tomu pomáhá i nízká nákladová hrana. Automobil v testu MF DNES poháněl motor 1.9 TDI s výkonem 85 kilowattů a šestistupňovou převodovkou. Pohonná jednotka pochází z dílen Volkswagenu, se kterým Ford velkoprostorové vozy společně vyrábí. Galaxy 1.9 TDI akceleruje podle výsledků měření v ÚSMD z klidu na stokilometrovou rychlost za 14,6 vteřiny.

Pro srovnání: lehčí Octavia TDI se zastaralejším motorem o výkonu 81 kW stejnou disciplínu v ÚSMD zvládla za méně než 12 vteřin. Ford Galaxy těží z řady předností motorů TDI. K těm patří zátah v nízkých otáčkách a nenáročnost na palivo. Vždyť spotřeba nafty Galaxy TDI klesala během testu při pomalé jízdě i pod šest litrů na 100 kilometrů, na dálnici se ustálila na 7,5 litru a ve městě se dostala pod průměrných deset litrů na sto kilometrů.

Jízdní vlastnosti velkého Fordu Galaxy ztrácejí až v extrémních situacích, kdy však pomůže příplatkové ESP (26 100 korun). Nejdražší a trochu i exotickou doplňkovou výbavou je v ceníku ke galaxy televizní sestava za 129 tisíc korun. Jde o dvě televizní obrazovky v zadní části opěrek předních sedadel.

Martin Kovář, který vozy v testech MF DNES posuzuje jako tělesně handicapovaný řidič, nepochválil těžké páté dveře Fordu Galaxy. Zato s velkým vnitřním prostorem byl spokojen. "Dlouho jsem jezdil s Fiatem Mulitpla, do kterého se mi nastupovalo stejně jako do galaxy, tedy trochu hůře než do běžného auta. Na vině jsou vysoko umístěná sedadla."

Nárazové zkoušky

EURO NCAP ***1)
Poznámka: 1) Testován byl Volkswagen Sharan před faceliftem (v roce 1999)
Nejlepší výsledek *****
nejhorší výsledek *

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 8
Převodovka 8
Spotřeba v testu 8

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 8
Využití kufru 7
Výhled z vozu 7

Podvozek
Jízdní vlastnosti 7
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 9
Brzdy 8
Poznámka: min 1, max 10

Měření MF DNES (Ford Galaxy 1.9 TDI/85 kW)

Zrychlení 0-100 km/h (s) 14,6
Zrychlení 0-400 m (s) 19,5
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 9,0
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 18,8
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 29,9
Pramen: ÚSMD


Očima designéra
Karoserie Fordu Galaxy prošla mírnými optickými retušemi, které se dotkly především světlometů. Zatímco zadní nejsou žádnou erupcí invence, přední zaslouží pozornost. Koneckonců - na nic jiného se návrháři zaměřit nemohli, neboť design modelu galaxy musí zapadnout do firemního image nejen fordu, ale i Volkswagenu. Kvůli tomuto základnímu požadavku nebylo možné očekávat novinky, které přinesl ford focus. Design galaxy je zkrátka kompromisem, který těží z bezkonfliktního vzhledu a malé závislosti na přibývajících letech.
JAN PROKOP, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Zhruba 90 procent majitelů velkoprostorových vozů žije v páru a 70 procent z nich má děti mladší osmnácti let. Významný - asi čtvrtinový - je i podíl majitelů, kteří velkoprostorový automobil využívají při práci. Rostoucí zájem o zmíněná vozidla se však projeví spíše v prodeji kompaktních minivanů. Poslední dobou přitom míchají karty především Citroën Xsara Picasso, Renault Mégane Scénic a další sice menší, ale rodinám cenově dostupnější auta. Je takřka jisté, že majitel velkoprostorového fordu musí počítat s poněkud vyšší ztrátou hodnoty, než tomu bude u nevlastního sourozence Volkswagenu Sharan. Rozdíl může dosahovat asi 10 až 15 procent. Odhad ceny galaxy po pěti letech provozu proto zní: 480 tisíc korun.
TOMÁŠ MAJER, autor je spolupracovníkem redakce

 

Evropa chce prostor

Velkoprostorový vůz - anglicky řečeno van - je v kursu. V roce 1995 si různé značky vanů v Evropě pořídilo 218 tisíc zákazníků, loni dealeři různých značek prodali už 1 655 000 vozů kategorie označované také MPV. Před šesti lety reprezentoval auta s velkým prostorem jen Chrysler Voyager jakožto zakladatel třídy a Renault Espace v roli evropského průkopníka. Francouzskou automobilku brzy následovaly další evropské koncerny. Ford se spojil při vývoji vozu MPV s Volkswagenem a Fiat s francouzským PSA. V roce 2000 už velký van důrazně vytlačil z bývalých výsadních pozic menší vozy, i když nazývané jako velkoprostorové. S minivany začal opět Renault se Scénikem, postupně se přidávali další výrobci. Největší slávu na tomto poli zatím sklízí Opel se svou sedmimístnou zafirou. Příští rok by se měl přidat i Volkswagen s minivanem na platformě golfu, nejspíše další generace. K velkoprostorovým vozům se už počítají i takzvané mikrovany jako Hyundai Atos nebo Opel Agila.  (buč)

 

 


 

Ford Galaxy - zezadu

Ford Galaxy

Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...