Ford Galaxy - prostor za ranec peněz

  14:52aktualizováno  14:52
Velkoprostorový Ford Galaxy nabízí pohodlné svezení až sedmi cestujícím, ale je drahý: cenou se blíží k milionové hranici. Platí se právě za pohodlí pro velkou posádku. Vždyť běžný vůz střední třídy (například Volkswagen Passat) uveze pohodlně čtyři pasažéry. Když s nimi jede pátý, pohodlí na zadním sedadle klesá.

O komfortní svezení pěti, šesti nebo sedmi cestujících se snaží minivany. Ty stojí oproti vozům, jako je Ford Galaxy, i polovinu. Minivan Renault Scénic uveze pětičlennou posádku, Fiat Multipla pobere šest a Opel Zafira sedm lidí. Tak velkoryse pojatou kabinu jako velkoprostorový vůz však minivany nenabídnou.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých automobilů Ford Galaxy 
na online obřím portálu www.automodul.cz

 Jestliže se řidič za volantem minivanu cítí podobně jako v osobním autě, ve Fordu Galaxy (shodný vůz s dvojicí Volkswagen Sharan a Seat Alhambra) už má někdy pocit, že řídí malý autobus. Přesně 1665 kilogramů těžké a přes čtyři a půl metru dlouhé vozidlo budí respekt nejen u člověka za volantem, ale také u řidičů ostatních vozů. Šofér i jeho spolujezdec si přitom užívají nejvíce prostoru.

Místa mají dost především do šířky. Podle výsledků měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) je na předních sedadlech ve výši loktů do šířky více místa (o centimetr) než v silničním korábu typu Peugeot 607. A v kabině nejširší vůz střední třídy - Volkswagen Passat - už v tomto parametru zaostává za galaxy o šest a půl centimetru.

Technici ÚSMD konstatovali také velkou dávku prostoru v druhé řadě sedadel sedmimístného fordu, kde mohou být až tři posuvná sedadla (prostřední je za příplatek 13 500 korun). Když jsou postavena úplně dozadu, mají cestující v druhé linii tolik místa pro kolena, jako nabízejí velikáni střední třídy Renault Laguna a Volkswagen Passat. Ve třetí řadě Fordu Galaxy ÚSMD naměřil vzadu stejně místa jako na zadních sedadlech Škody Octavia.

Pokud se uskromní druhá linie, přibude místo v poslední řadě. Do výšky silueta galaxy sice převyšuje octavii o 30 centimetrů, uvnitř to však není znát. Naopak. V druhé řadě sedadel je místa do výšky zhruba jako v mladoboleslavském autě a ve třetí linii je ho ještě skromněji než v prostřední. Galaxy má dva páry běžně otevíraných dveří, ale zdá se, že praktičtější by byly posuvné zadní.

Páté, výklopné dveře jsou těžké a rozměrné, ovšem umožňují dobrý přístup k zavazadlům. Pokud cestuje sedmičlenná posádka, pro tašky moc prostoru nezbývá. Kufr s objemem 330 litrů má například i Volkswagen Golf. Skládáním nebo vyjmutím některého z pěti sedadel se však zavazadlový prostor Fordu Galaxy rozrůstá až k objemu 2600 litrů.

V takovém případě vůz slouží jako malá dodávka a dokáže odstěhovat i velké předměty. Tomu pomáhá i nízká nákladová hrana. Automobil v testu MF DNES poháněl motor 1.9 TDI s výkonem 85 kilowattů a šestistupňovou převodovkou. Pohonná jednotka pochází z dílen Volkswagenu, se kterým Ford velkoprostorové vozy společně vyrábí. Galaxy 1.9 TDI akceleruje podle výsledků měření v ÚSMD z klidu na stokilometrovou rychlost za 14,6 vteřiny.

Pro srovnání: lehčí Octavia TDI se zastaralejším motorem o výkonu 81 kW stejnou disciplínu v ÚSMD zvládla za méně než 12 vteřin. Ford Galaxy těží z řady předností motorů TDI. K těm patří zátah v nízkých otáčkách a nenáročnost na palivo. Vždyť spotřeba nafty Galaxy TDI klesala během testu při pomalé jízdě i pod šest litrů na 100 kilometrů, na dálnici se ustálila na 7,5 litru a ve městě se dostala pod průměrných deset litrů na sto kilometrů.

Jízdní vlastnosti velkého Fordu Galaxy ztrácejí až v extrémních situacích, kdy však pomůže příplatkové ESP (26 100 korun). Nejdražší a trochu i exotickou doplňkovou výbavou je v ceníku ke galaxy televizní sestava za 129 tisíc korun. Jde o dvě televizní obrazovky v zadní části opěrek předních sedadel.

Martin Kovář, který vozy v testech MF DNES posuzuje jako tělesně handicapovaný řidič, nepochválil těžké páté dveře Fordu Galaxy. Zato s velkým vnitřním prostorem byl spokojen. "Dlouho jsem jezdil s Fiatem Mulitpla, do kterého se mi nastupovalo stejně jako do galaxy, tedy trochu hůře než do běžného auta. Na vině jsou vysoko umístěná sedadla."

Nárazové zkoušky

EURO NCAP ***1)
Poznámka: 1) Testován byl Volkswagen Sharan před faceliftem (v roce 1999)
Nejlepší výsledek *****
nejhorší výsledek *

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 8
Převodovka 8
Spotřeba v testu 8

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 8
Využití kufru 7
Výhled z vozu 7

Podvozek
Jízdní vlastnosti 7
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 9
Brzdy 8
Poznámka: min 1, max 10

Měření MF DNES (Ford Galaxy 1.9 TDI/85 kW)

Zrychlení 0-100 km/h (s) 14,6
Zrychlení 0-400 m (s) 19,5
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 9,0
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 18,8
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 29,9
Pramen: ÚSMD


Očima designéra
Karoserie Fordu Galaxy prošla mírnými optickými retušemi, které se dotkly především světlometů. Zatímco zadní nejsou žádnou erupcí invence, přední zaslouží pozornost. Koneckonců - na nic jiného se návrháři zaměřit nemohli, neboť design modelu galaxy musí zapadnout do firemního image nejen fordu, ale i Volkswagenu. Kvůli tomuto základnímu požadavku nebylo možné očekávat novinky, které přinesl ford focus. Design galaxy je zkrátka kompromisem, který těží z bezkonfliktního vzhledu a malé závislosti na přibývajících letech.
JAN PROKOP, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Zhruba 90 procent majitelů velkoprostorových vozů žije v páru a 70 procent z nich má děti mladší osmnácti let. Významný - asi čtvrtinový - je i podíl majitelů, kteří velkoprostorový automobil využívají při práci. Rostoucí zájem o zmíněná vozidla se však projeví spíše v prodeji kompaktních minivanů. Poslední dobou přitom míchají karty především Citroën Xsara Picasso, Renault Mégane Scénic a další sice menší, ale rodinám cenově dostupnější auta. Je takřka jisté, že majitel velkoprostorového fordu musí počítat s poněkud vyšší ztrátou hodnoty, než tomu bude u nevlastního sourozence Volkswagenu Sharan. Rozdíl může dosahovat asi 10 až 15 procent. Odhad ceny galaxy po pěti letech provozu proto zní: 480 tisíc korun.
TOMÁŠ MAJER, autor je spolupracovníkem redakce

 

Evropa chce prostor

Velkoprostorový vůz - anglicky řečeno van - je v kursu. V roce 1995 si různé značky vanů v Evropě pořídilo 218 tisíc zákazníků, loni dealeři různých značek prodali už 1 655 000 vozů kategorie označované také MPV. Před šesti lety reprezentoval auta s velkým prostorem jen Chrysler Voyager jakožto zakladatel třídy a Renault Espace v roli evropského průkopníka. Francouzskou automobilku brzy následovaly další evropské koncerny. Ford se spojil při vývoji vozu MPV s Volkswagenem a Fiat s francouzským PSA. V roce 2000 už velký van důrazně vytlačil z bývalých výsadních pozic menší vozy, i když nazývané jako velkoprostorové. S minivany začal opět Renault se Scénikem, postupně se přidávali další výrobci. Největší slávu na tomto poli zatím sklízí Opel se svou sedmimístnou zafirou. Příští rok by se měl přidat i Volkswagen s minivanem na platformě golfu, nejspíše další generace. K velkoprostorovým vozům se už počítají i takzvané mikrovany jako Hyundai Atos nebo Opel Agila.  (buč)

 

 


 

Ford Galaxy - zezadu

Ford Galaxy

Autor:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

První svezení s Teslou Model 3: hi-tech prémiovka v laciném provedení

Tesla Model 3

Jeden z nejpopulárnějších a nejdiskutovanějších elektromobilů současnosti, Tesla Model 3, se dostal Prahy. První jízdní...

Elektrický Jaguar nabízí famózní svezení, slabinou je domácí nabíjení

Vzduchový podvozek Jaguaru i-Pace skvěle vyžehlí i hodně hrbolatou cestu.

První elektrický jaguar překvapivě není sportovní sedan, ale luxusní SUV. Výrobce se tak pustil do vod, kde zatím zcela...

Zakladatelka rodu SUV potvrzuje, že Toyota hybrid umí. RAV4 se povedla

Toyota RAV4

Toyota RAV4 zakládala kategorii SUV před pětadvaceti lety. Teď přijíždí nová pátá generace. Je hranatější, prostornější...

Najdete na iDNES.cz