Pondělí 30. listopadu 2020, svátek má Ondřej
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 30. listopadu 2020 Ondřej

Fiat Punto D je střídmý, ale také líný

- Naftový motor 1.9 nedělá z Fiatu Punto výkonného sportovce, stejně jako všechny ostatní diesely však zaručuje nízkou spotřebu paliva. Největším kladem vozu je v jeho třídě největší kufr, interiér naproti tomu nabízí jen průměrný prostor. Pochvalu zaslouží jízdní vlastnosti italského auta, naopak hůř působí dílenské zpracování.

Punto 1.9 diesel střídá v nabídce Fiatu starý model, který však automobilka prodávala s naftovým motorem 1.7. Vozu tak na jedné straně přibylo na síle, ovšem jeho majiteli naopak z peněženky ročně ubyde okolo sedmnácti set korun. Vyšší zdvihový objem totiž naftového fiata přesouvá do dražší kategorie povinného ručení. Z redakčího testu vyplynulo, že ani zvýšení zdvihového objem u neudělalo z Fiatu Punto 1,9 D natolik pružný vůz, se kterým by bylo možné předjíždět s pocitem absolutní jistoty. Technici pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) naměřili autu zrychlení z nuly na 100 kilometrů za téměř 19 vteřin, a ani výsledky měření pružnosti nejsou valné. Z porovnání stejných měření s benzinovým typem Punto 1.2 vychází diesel o třídu hůř. Jeho akcelerace a pružnost je srovnatelná s benzinovou Fabií 1.4 (50 kW), která si už za svůj líný motor vysloužila nejednu kritiku. Nezbývá, než Fiat Punto 1.9 D pochválit pouze za záběr v nízkých otáčkách a za solidní spotřebu paliva. Ta se během testu pohybovala mezi pěti a sedmi a půl litru nafty na sto kilometrů. Spodní hranice odpovídá poklidné jízdě mimo města, horní meze vůz docílil při maximálním využívání výkonu motoru. Výbornou volbou je punto pro ty, kteří potřebují objemný zavazadlový prostor. Přes dvě stě devadesát litrů s širokým otvorem je na jeho třídu hodně. Jedinou vadou na kráse je hrana kufru vysoko nad zemí. Pod podlahou prostoru pro náklad však čeká jen kolo pro nouzové dojetí. Pokud se týká prostoru v kabině, lze fiata charakterizovat jako vůz středně široký, vzadu pro posádku těsnější v oblasti kolen a se solidní výškou nad zadním sedadlem. Bezproblémové se v testu ukázaly jízdní vlastnosti italského automobilu. Totéž platí pro komfort při přejezdu nerovností. Ze srovnání obou zmíněných vlastností se Škodou Fabií, ale přece jen vychází lépe mladoboleslavská novinka. Také čalounění interiéru punta zaostává kvalitou za fabií, ovšem lépe využitou plochu před spolujezdcem má punto. Výborný a následování hodný nápad však měli italští konstruktéři, kteří rozdělili účinek posilovače řízení do dvou cyklů. Řidič punta může přepínat mezi tužší a velmi jemnou - městskou - verzí posilovače, přičemž lehčí verze se automaticky při rychlosti okolo 80 kilometrů v hodině přepne na tužší. Řazení rychlostních stupňů není ve fiatu špatné, k dokonalosti však stále chybí krůček. Pohled do ceníku Fiatů Punto ukazuje, že malý vůz s naftovým motorem není zrovna laciný. Oproti benzinovému typu 1.2 je naftová verze o 60 tisíc korun dražší. V základní ceně navíc chybí jak zadní dělená sedačka, tak i lakované nárazníky.

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 5
Převodovka 7
Spotřeba v testu 7

Karoserie a interiér

Prostor na př. sedadlech 7
Prostor na zad. sedadlech 6
Využití kufru 8
Výhled z vozu 7

Podvozek

Jízdní vlastnosti 8
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 7
Brzdy 8

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s) 18,6
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 14,6
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 38,8
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 31,6
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Fiat Punto v interiéru působí dojmem sportovního vozu. Do ruky skvěle padne volant, kaplička s přístroji připomíná tvar přední části formule 1. Samostatnou kapitolou jsou dveřní výplně, v nichž Fiat použil madla, která poprvé uplatnil v typu Multipla. Toto řešení mě nechává chladným, neboť z ergonomického hlediska moc šikovné není. Stejně jako opěrky loktů ve dveřích - jejich nedostatečná hloubka nedá řidičově ruce uspokojivé pohodlí. Zadní část novinky je ozdobena osvědčenými světlomety, podobnými předchozímu typu. Skoro se zdá, že se změnilo jen krycí sklo, které teď je v souladu s celkovým designem rafinovanější.
Jan Prokop, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce
Fiata Punto 1,9 s pětidveřovou karoserií budou kupovat spořivější jezdci hlavně z velkých měst, ale pro většinu lidí se stane ideálním kompaktním rodinným vozem, v jeho třídě s nadprůměrným kufrem. Kdo se rozhodne pro diesel - a zájemců o naftu bude v Česku přibývat - může na trhu s ojetinami počítat s menší ztrátou hodnoty v poměru k ostatním verzím, ovšem rozdíl nebude dramatický. Pokles ceny ve srovnání s konkurencí bude lehce pod průměrem, ale opět nevelký. A to zásluhou nezadržitelného technického pokroku, jehož důsledkem se ceny konkurentů na trhu jetých vozů pomalu srovnávají. Na přelomu let 2005 a 2006 klesne prodejní cena vozu na 142 tisíc korun.
Petr Liška, autor je spolupracovník redakce

Autor:
  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přechod na elektropohon zaviní pokles příjmů z daní. Británie chystá mýtné

Vláda Spojeného království uvažuje o zpoplatnění silnic po přechodu většiny vozidel se spalovacím motorem na elektrický...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

  • Další z rubriky

Ticho a blesková akcelerace. Jízda s elektromobilem má i své výhody

Premium Budoucnost osobní automobilové dopravy bude technologicky pestrá. Různé potřeby a možnosti budou naplňovány různými...

Diody ve starším autě. Kde všude je lze legálně využít?

Premium Prakticky v každém autě lze klasické žárovky snadno vyměnit za moderní diody. Má to ale jeden háček.

Toyota GR Supra 2.0: Jak moc jí chybí litr objemu a dva válce?

Premium Život a novinářská práce mě naučily přistupovat k věcem bez předsudků – a je vlastně úplně jedno, jestli se to týká...

Chladno a nebezpečno. Testovali jsme letní pneumatiky v podzimním počasí

Premium V podzimním období může dokonce i malý pokles teploty znamenat drastické prodloužení brzdné dráhy auta na letních...

SOUTĚŽ: Vyhrajte balíček 12 skvělých pudingů Dr. Oetker
SOUTĚŽ: Vyhrajte balíček 12 skvělých pudingů Dr. Oetker

Kdo by neměl rád puding? Chutná skvěle samostatně, se šlehačkou a čerstvým ovocem, ale i jako náplň do dortů. Navíc je přirozeně bezlepkový. Nyní...

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...