Pátek 18. června 2021, svátek má Milan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 18. června 2021 Milan

Exkluzivní test: Jak jezdí elektroPeugeot 106

Až potkáte na dálnici malého zeleného peugeota, kterému z kufru čouhá kabel do zásuvky, není to omyl. Bližší průzkum odhalí, že na autě není "v pořádku" víc věcí. Chybí mu výfuk a namísto vrnění motoru se zpod kapoty ozývá jemné zurčení potůčku. Právě máte tu čest s elektromobilem.

Obyčejný, lehce omšelý Peugeot 106 není třeba blíže představovat. Z výroby se odporoučel v roce 2004.

"Kabel, který visí z kufru stošestky, je poznávací znamení," říká majitel elektrostošestky Jaromír Vegr. Když před ním na adresu jeho auta vypustíte z úst slovo "přestavba", nevrle se ošije. "Není to žádná přestavba! Křižíkův automobil koncem devatenáctého století taky jezdil nejdřív na elektřinu. Elektromobily tady byly a jezdily prostě dříve," říká.

Čadící motor se pod kapotu dostal díky panu Benzovi. Počátkem 20. století spalovací motor svou bitvu s elektromobilem prozatím vyhrál. Válka ale ještě podle mnohých není u konce.

Jízda je měkká
Usednete za volant a všechno je jak v jakémkoliv jiném autě. Nohy se vám zamotají do pouhých dvou pedálů stejně jako u auta s automatickou převodovkou. Pravá ruka ale nenahmatá ani volič automatu, který obvykle zaujímá místo řadicí páky.

Elektromobil Peugeot 106

Otočíte klíčky a v kapličce pod volantem na řidiče mrknou jiné kontrolky, než na které je řidič běžně zvyklý. Upozorní tak na další odlišnost od obyčejného spalovacího vozu.

Rychloměr zůstal na svém místě, druhý velký budík ukazuje, kolik "šťávy" ještě zbývá v akumulátorech.

Nahoře uprostřed je další důležitý budík, který kočímu elektrokoní říká, nakolik vybíjí baterie a kdy je auto rekuperací při zpomalování opět dobíjí.

Nalevo a napravo jsou ještě velké kontrolky, které ukazují, zda se peugeot rozjede dopředu, nebo dozadu.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Peugeot můžete koupit na www.automodul.cz

Směr, kterým se autíčko vydá, volíte tlačítkem na středovém panelu hned vedle pravého kolena. Vše jako v obyčejném autě, jízda na elektřinu je ale oproti benzinu nebo naftě příjemně měkká. Majitel auta s ním svou manželku každý den posílá do práce.

Když se chcete rozjet, musíte šlápnout na proudový pedál, samo se auto nerozjede. Když při jízdě uvolníte nohu na plynu, auto začne vcelku razantně zpomalovat, s trochou cviku se dá naučit jezdit téměř bez použití brzdového pedálu.

Hbitý tichošlápek
Výhodou elektropohonu je maximální nabídka kroutícího momentu již od "nulových" otáček, na zelenou ze semaforu vypeláší dřív, než ostatní nahmatají řadicí páku. Jede maximálně skoro stovkou, pro přesuny po městech je to až moc a mezi vesnicemi akorát.

Při pojížďkách ve městě musíte být obezřetní, chodci se kromě zraku spoléhají také na sluch a mohou vás za volantem bezhlučného auta přeslechnout.

Bimbající koncovka trčící z kufru je sice jen na ozdobu, kabel ale přesto využijete: při "tankování". Pomyslná nádrž, do které čepujete elektrony ze zásuvky, je pod dvířky v pravém blatníku.

Když druhý konec kabelu zapojíte do elektrické sítě, na přístrojovce se rozsvítí zelená kontrolka. Je vhodné si ale dobíjení s majitelem zásuvky domlouvat předem. "Benzínek je hodně, ale zásuvek ještě mnohem víc," říká Jaromír Vegr.

Baterky jsou uložené pod kapotou a pod podlahou kufru, do kterého nacpete stejných 215 litrů zavazadel jako do obyčejné stošestky.

Kilometr za dvacetník
Nabíjení trvá asi čtyři hodiny, když budete auto nabíjet na "noční" levnější proud, vyjde kilometr na dvacetník. V zimě se o topení stará benzinové teplovodní nezávislé topení.

Původní cena vozu činila něco přes milion. "Díky vysoké ceně byl vymyšlen zvláštní druh financování, kdy zákazník platil jen cenu auta bez baterií," vysvětluje Jaromír Vegr.

"Na ně pak dostal výhodný splátkový kalendář a náklady s tím spojené byly hrazeny z části z francouzského státního fondu na podporu alternativních pohonů a z části firmou PSA," dodává.

Auto pro premiéra
Dnes se dá ojetý elektropeugeot koupit od čtvrt milionu výš, kupují je hlavně nadšenci, kteří jsou už svým milionovým vozovým parkem znudění a chtějí něco netradičního. Tmavě modrý elektroPeugeot 106 řídil kdysi například i belgický ministerský předseda.

Baterie mají životnost 2 až 2,5 tisíce nabíjecích cyklů, malý peugeot na ně tedy najede přibližně 250 tisíc kilometrů. Když si půjdete koupit do servisu Peugeot nové baterie, vyjde šest článků na 130 tisíc, auto jich potřebuje 20.

Pokud budete chtít auto servisovat v běžné opravně Peugeotu, dá to chvíli práce. Servisy na své elektromobily techniku a diagnostiku mají, vesměs se s nimi ale nikdy nesetkaly.

ElektroCitroën 106

Elektromobil Peugeot 106

Zeleně metalízovaný testovaný elektromobil je vlastně taková francouzská skládanka: mechaniku dodal Peugeot, elektrický pohon řízený počítačem Sagem, nikl-kadmiové baterie firma Saft a ostatní díly jsou také francouzské provenience.

Elektromobil Peugeot 106

Kromě stošestek ještě koncern PSA sdružující Citroën a Peugeot vyráběl také elektrická saxa, berlinga a partnery, celkem jich na silnice vyjelo pět tisíc.

Elektromobil Peugeot 106

V tuzemsku jezdí odhadem dvacet elektromobilů, kromě jmenovaných francouzských modelů také české favority (maximálně 7 kusů) a na registraci v Česku zatím marně čekající Volkswagen Golf třetí generace (vyrobeno jich bylo 140 a jmenují se citySTROMer).


První elektrostanice v Česku
V Desné v Jizerských horách byl v úterý 24. dubna zahájen provoz první veřejné čerpací stanice pro elektromobily v Česku. Kromě motoristů budou moci zásuvky využít i handicapovaní lidé a dobít si tu svůj vozík.

"Zatím je stanice uzpůsobena pro současné dobíjení jednoho elektromobilu a jednoho invalidního vozíku, v případě potřeby se ale dá rozšířit," říká starosta Desné Marek Pieter.

Řidiči v Desné jeho nápad podporují s tím, že je to ekologické a elektromobily mají budoucnost. "Zatím tu nikdo elektromobil nemá, ale určitě si ho lidé koupí. Začít se přeci musí s tím, že motoristé budou mít kde dobít." VÍCE ČTĚTE ZDE...

Francouzská pošta nakoupí 10 000 elektroaut
Poštovní auto

Francouzská poštovní společnost La Poste chce v příštích pěti letech nakoupit deset tisíc aut s elektromotory. Prvních pět set vozů zapojí do svého vozového parku už v příštím roce.

Do podobného projektu s elektromobily se přitom francouzská pošta pustila již před 11 lety. Záměr tehdy ale zkrachoval. Nyní La Poste nasadí vozy, jejichž technika zaručuje jízdní dosah 150 až 200 kilometrů.

Francouzská pošta má dnes největší dopravní flotilu ve své zemi. Využívá 60 tisíc aut, 30 tisíc jízdních kol, 25 letadel a tři superrychlé vlakové soupravy TGV.

La Poste testuje nové elektromobily od roku 2005. Nabití jejich litiovo-ionových baterií má přijít šestkrát levněji než tankování nafty.

"Výměnou jednoho auta za vůz s elektromotorem se přírodě uleví o čtyři tisíce tun oxidu uhličitého," uvedl šéf pošty Jean-Paul Bailly.

ElektroPeugeot 106 v číslech
rozměry (délka x šířka x výška x rozvor) 3,68 x 1,61 x 1,36 x 2,38
pohotovostní/celková hmotnost 1050/1350
maximální výkon 20 kW/27 koní
maximální kroutící moment 127 Nm
maximální rychlost 95 km/h
zrychlení 0-100 km/h 8,3 s
dojezd až 180 km, za normálních podmínek kolem 100 km
doba nabíjení 4 hodiny

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Škoda startuje prodej nového elektromobilu. Enyaq vyráží k nejnedočkavějším

Autosalony Škody zavážejí první kusy elektromobilu Enyaq, který vstupuje do...

VIDEO Hned dva čtenáři iDNES.cz nachytali novou Škodu Enyaq při cestě k dealerům, kde ve čtvrtek 13....

Kde, jak a za kolik? Poradíme, u koho nejlépe nabíjet auta na baterky

Ultrarychlá nabíječka Pražské energetiky s připojeným Renault Zoe ZE50

VIDEO Pokud chcete s elektromobilem jezdit na delší vzdálenosti, nebo jej nemáte doma jak nabíjet,...

Servisy zbrojí na elektromobilitu. Opravovat se bude méně, ale dráž

Výměna rozvodového řemenu

Elektromobily vyžadují v porovnání s vozy se spalovacími motory až o čtyřicet procent menší objem...

Nápad na nové evropské kvóty: firmám by hrozil povinný nákup elektroaut

Elektrický Mercedes-Benz LE 306

Když něco lidé nechtějí kupovat dobrovolně, musí se k tomu donutit. Takto zřejmě uvažují pracovníci...

Sekera na daních za elektromobilitu bude v miliardách eur

Tesla by ráda uplatnila pro ukládání energie ze solárních panelů spíše domácí...

VIDEO Majitelé elektromobilů se zatím můžou radovat, protože neplatí dálniční známky, silniční daň,...

Lekce moderního myšlení. ID.4 vysvětluje, jak skončí automobilismus

Volkswagen ID.4

VIDEO Autoprůmysl prochází největší změnou v historii. A změnit se bude muset i publikum – o těch našich...

Neue Klasse revival: nová éra BMW v zajetí voltů a terabajtů

Sedan BMW 1500 „Neue Klasse“ při premiéře na autosalonu ve Frankfurtu nad...

Po šedesáti letech od představení prvního zástupce přelomové řady modelů, pro které se vžilo...

  • Nejčtenější

Nesnesitelný génius Jozef Kabaň. Pomníkem slavného designéra jsou škodovky

Premium Jozef Kabaň, fantasticky talentovaný, neskutečně pracovitý, ale stejnou mírou paličatý slovenský designér je jednou z...

Nemáte na hogo-fogo karavan? Český kutil si poradí, už jen vychytává mouchy

Premium Máte pocit, že na pořízení obytňáku na vysněnou nezávislou dovolenou potřebujete milion nebo aspoň statisíce korun?...

GLOSA: Ostudné české silnice nezvládne ani rolls. Prorazil jsem u něj gumu

Středočeské okresky už nepřipomínají silnice ani s hodně velkou dávkou tolerance. Jsou místa, kde si jen vybíráte menší...

Hyundai Bayon bude hvězdou českých sídlišť. Je jednoduchý, líbivý, příjemný

Až při osobním setkání pochopíte, že je o dost jiné, než jak jste si ho představovali podle fotek. Na nich vypadá o...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejlepší auto světa hýčká a uhrane. Chrám luxusu a pohodlí Rolls-Royce Ghost

Rolls-Royce je v dnešní přetechnizované době, a o autech to platí o to víc, poctou fortelnosti starých mistrů. Úcta k...

Znásilnil mě lékař. Prvně mě muž osahával v deseti. Oběti popsaly své zážitky

Premium Ve vlaku, v práci, u lékaře, na táboře. Sexuální obtěžování zažívají především dívky již ve velmi mladém věku, často se...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Z dětství jsem si nesla zranění, rodinu chceme, říká Gregor Brzobohatá

Premium Vítězka Miss World, topmodelka, zakladatelka nadace a influencerka Taťána Gregor Brzobohatá přijala další výzvu: právě...

  • Další z rubriky

Má 340 koní, ale zběsilou jízdu od něj nežádejte. Hybridní volvo zaujme jinak

Premium Výkonná volva mají specifickou auru. Zatímco podobně rychlá BMW nebo audi řidiče svádějí k dupání na plyn, majitelé...

Drsňák do terénu, pracant do lesa, elegán do města. Srovnali jsme japonské pick-upy

Premium Pick-upy nemusejí být jen pracovní stroje. Mohou také představovat způsob, jak si do života dodat chybějící porci...

Žádný městský „týpek“ v kovbojských botách. Nové Subaru XV umí i v terénu

Premium Subaru XV není ani s e-Boxerem, který dostalo loni, žádný trhač asfaltu. Japonci mu ale přidali několik novinek,...

Víceválcový kabriolet pořídíte i do půl milionu. Musíte však pečlivě vybírat

Premium Jako odpověď na otázku, jaký je nejlepší kabriolet nebo roadster do půl milionu, vás automaticky napadne Mazda MX-5....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Moderátor Aleš Cibulka skončil na jednotce intenzivní péče

Čtyřiačtyřicetiletý Aleš Cibulka měl v sobotu v rozhlasovém pořadu Tobogan dělat narozeninový rozhovor s herečkou Marií...

Primark v Praze otevřel: fronta až od koně, hasiči lidi ve vedru kropili

S ročním zpožděním způsobeným koronavirovými restrikcemi se na Václavském náměstí otevřela pobočka irského řetězce s...

Dojemné parte Šafránkové. Nikde mě nehledejte, jsem všude, také tedy ve vás

Pozůstalí po herečce Libuši Šafránkové ve čtvrtek zveřejnili netradiční smuteční oznámení. Dominuje mu černobílá...

Toto XXL mi lichotí, říká Farna. Je tváří billboardu na Times Square

Ewa Farna (27) se s písní Tělo dostala až na slavnou obří reklamní obrazovku na newyorské Times Square. Spotify zde...