Tajemný crossover jsme projeli jako první. Je to dostupné auto pro nenáročné

Exkluzivně
Labubu nebo mončičák na kolech. To je nový přírůstek do tuzemských showroomů italské značky DR Automobiles. Jmenuje se EVO Cuatro a je to dostupný crossover pro nenáročné zákazníky, kteří hledají nové auto za rozumnou cenu. Jak jezdí konkurent Škody Karoq za cenu modelu Kamiq? A co od něj lze očekávat?

EVO Cuatro je u nás horkou novinkou italské firmy DR Automobiles, jejíž auta u nás i na Slovensku prodává Agrotec Group. Cuatro bude k vidění i vyzkoušení první listopadový víkend na Prague Car Festivalu, my jsme si ho ale měli možnost vyzkoušet v předstihu.

Celá modelová řada nese označení EVO, a model Čtyři, tedy Quattro se ale v tomto případě nepíše italsky, ale španělsky Cuatro. I to možná naznačuje, kde má značka silné trhy – právě ve Španělsku potkáte auta od DR Automobiles poměrně často, například v autopůjčovnách nebo u zákazníků, kteří hledají levné auto se zárukou. V domácí nabídce italské značky ho překvapivě nenajdete. Na Apeninském poloostrově ho ale přesto koupíte coby model EMC 6 od firmy Eurasia Motors.

Celá modelová řada nese označení Evo, a model Čtyři, tedy Quattro se ale v tomto případě nepíše italsky, ale španělsky Cuatro. I to možná naznačuje, kde má značka silné trhy – ve Španělsku.

Co je to původně za auto, není ani přímo na autě jednoduché zjistit. Výsledkem téměř detektivní práce je, že se původně jedná o výrobek čínské značky Kaiyi, konkrétně o model X3. Ptáte se, co je to za značku? Vytvořilo ji Chery v roce 2014 ze své značky, která se původně jmenovala Cowin. A postupem doby se vydělila z toho velkého výrobce Chery. Takže dneska je to samostatná automobilka, která je vlastněna regionem, kde sídlí (ten má 82 %, 18 % pak drží Chery). Čistě mechanicky to je z velké části Chery Tiggo 5 v některém z předchozích vydání.

Italové ale auta od čínských automobilek speciálně upravují pro evropské silnice a následně je v italském závodě Macchia d’ Insernia i kompletují.

Potvrzeno: italská značka DR je v Česku. Auta čínského původu zabojují cenou

Po designové stránce EVO Cuatro zaujme mohutnou nápadnou přídí, a také barvou. Auto v našem testu v bledě modré metalíze působí trochu jako hračka pro děti. Robustní karoserie je sice dlouhá 4,44 metru, ale v reálu působí menší – možná kvůli vysokému podvozku nebo disproporčně velkým plastovým nárazníkům. I tou ulítlou barvou je takový labubu nebo mončičák na kolech, což osloví zejména ženskou klientelu.

Low-cost po italsku

Interiér vypadá celkem evropsky, alespoň na první pohled. Je překvapivě dobře zpracovaný. Všudypřítomné tvrdé plasty a jejich odér vás ale rychle vrátí zpět do reality low-costu.

Prostornost pro posádku je solidní. Cuatro má vpředu hodně výrazně tvarovaná sedadla, nebo přesněji bočnice opěradla i sedáku, které jsou tvrdé. Takže nějaká větší, rozložitější postava se do nich bude hodně zapasovávat. Vzadu ale potěší dlouhé sedáky, které dobře podpírají stehna a posaz je tam pohodlný.

První jízda italským číňanem: EVO 5 je jednoduché auto bez otravných hlídačů

Když máte průměrnou postavu a sedíte za pouze výškově nastavitelným volantem v optimální pozici, tak vám nevyhovuje umístění řadící páky, protože je hodně vzadu. Takže pro řazení sudých stupňů si kroutíte ramenem dozadu a narážíte loktem do bočnice opěradla. Když jedete na sluníčku a paprsky vám svítí šikmo bočním oknem na přístrojový štít, tak dobře nevidíte, kolik jedete.

Zavazadelník je spíše menší, potěší ale pravidelným tvarem i faktem, že podlaha zavazadlového prostoru je po sklopení opěradel zadních sedadel téměř zcela rovná.

Housenka dovede vyvést z míry

Uvnitř EVO Cuatro najdete hezký, přehledný přístrojový štít a výbavu, která překvapí: střešní okno, elektricky stavitelná sedadla, automatická klimatizace (byť jen jednozónová) a… světe div se: funkční FM rádio. To je opravdu něco, co není v čínských autech běžné (ani v těch mnohem dražších) – protože čínští řidiči raději streamují hudbu z mobilu. Rádio pro ně zkrátka není priorita. V režimu DAB ale rádio nepřetržitě přelaďuje, což je otravné.

Časem nabídneme auta i v supermarketu, říká muž nové automobilky v Česku

Funkční výbavu má EVO Cuatro dobrou, ale v jeho rejstříku najdete pouze čtyři airbagy – dva přední a dva boční, a to jen pro přední sedadla. Digitální přístrojový štít je přehledný a displej infotainmentu vypadá moderně – jenže všechno funguje trochu jako z Číny před pěti lety. Rychlost menu je „tak nějak průměrná“, a ani grafika příliš neohromí. Bledě modré pozadí, šedé fonty a písmo je za jízdy špatně čitelné.

Hodně specifické je i ovládání klimatizace. Tlačítka připomínají klávesy piana, ikonky jsou jako z dětské hry a font je tak malý, že i s brýlemi na čtení tipujete, co mačkáte. Auto navíc nemá klasické číselné zobrazení nastavených stupňů, jak jsme zvyklí u evropských značek, ale jakousi „housenku“ místo stupňů Celsia, kde metodou pokus-omyl regulujete teplotu podle pocitu na „housence“ s čísly od 1 do 16.

Bez turba pro klidné jezdce

Motor obligátního objemu 1,5 litru je bohužel bez přeplňování. S výkonem 115 koní a točivým momentem 135 Nm to není zrovna žádný trhač asfaltu. Je navíc spojen s dost „natěžko“ zpřevodovanou pětistupňovou převodovkou. Takže čtyřválec musíte trošku točit a ono se mu moc do těch otáček nechce.

EVO Cuatro v číslech

  • délka/šířka/výška/rozvor (mm): 4 400 / 1 831 / 1 653 / 2 632
  • objem kufru: 450–1 000 l
  • objem nádrže: 46 l
  • pohotovostní hmotnost: 1 300 kg
  • hmotnost při plném zatížení: 1 696 kg
  • motor: benzinový čtyřválec 1499 ccm, 86 kW (115 koní), 136 Nm
  • převodovka: manuální, 5 rychlostí
  • max. rychlost: 175 km/h
  • cena: 494 900 Kč s DPH

Agregát pod kapotou točí při 130 km/h na pětku 3 500 otáček, což se projevuje v kabině pořádným hukotem, a to i přestože má EVO Cuatro celý motor zakapotovaný, což je u auta této kategorie rarita. Tichá jízda? Jen do hranice 120 km/h. Věděli jste, že toto je maximální povolená rychlost na většině čínských dálnic? A ani o kilometr víc si tam nikdo nedovolí jet kvůli sociálnímu kreditu a restrikcím, před kterými není úniku. Tahle hranice ale není jen otázkou pravidel. Je to i limit, pod který většina čínských aut jezdí ještě rozumně, tiše a kultivovaně.

A na dálnici se objevují i první známky nejistoty. Ač má EVO Cuatro slušně naladěné řízení, podvozek se už v rychlejším tempu výrazně kymácí. Přidejte k tomu manuální převodovku s dlouhými, kostrbatými drahami s patrnou vůlí v kulise řazení, a je jasné, že toto není zrovna dálniční express. Také spojka je kapitola sama o sobě. Má totiž takový prokluz, že si budete klást otázku, jak dlouho to celé vlastně vydrží. Auto se s ní rozjíždí těžko a nepřirozeně a člověk si připadá jako nekňuba v autoškole.

Kompromis výměnou za zajímavou cenovku

Na 18palcových kolech s pneumatikami Giti se cuatro chová měkce, ale trochu nejistě. V zatáčce se zakloní, zhoupne a ještě vám pošle do řízení jemný otřes. Celkově působí dojmem malého auta – ačkoliv z hlediska svých rozměrů to žádný mrňous není.

Velkorysá světlá výška 18,2 cm slibuje solidní schopnosti v terénu a hodí se i v boji s obrubníky ve městech. V černém plastu se navíc ztratí i nějaký ten terénní lišej.

EXKLUZIVNĚ: První jízda italského drsňáka v Česku. Nová značka DR má své X

Přední sloupky jsou široké, ale odsazená vnější zpětná zrcátka trochu pomáhají. Zadní sloupek je ale velmi široký a vytváří velký slepý úhel. Auto naštěstí disponuje kamerami, které dokážou vytvořit 360stupňový pohled na vůz, navíc s vizualizace auta, kterým lze na displeji prstem pohybovat a prohlížet si konkrétní situace v jeho okolí. Při ovládání potěší, že elektronická parkovací brzda má i funkci autohold.

EVO Cuatro je auto pro ty, kteří chtějí nový vůz se zárukou za co nejnižší cenu, a nechtějí řešit ojetiny. Za 494 900 Kč nabízí v tomto segmentu slušně prostorný interiér a zajímavou cenovku. Auto formátu Škody Karoq má základní cenu jako menší model Kamiq. Jenže zároveň je to auto plné kompromisů. Od jízdního projevu přes infotainment a kostrbaté řazení až po detaily, které odhalíte až po několika dnech používání.

Pro cement v montérkách od Gucciho? DR PK8 je Ital s čínským rodokmenem

Spotřeba kolem 8,5 litru benzínu je standardní pro čínská auta, komfort podvozku spíš tužší, hlučnost vysoká a ergonomie plná zvláštností. Vůz má pouze čtyři airbagy a s pouhými 360 litry je podprůměrný zavazadelník. Design a poměr ceny a užitné hodnoty ale možná leckoho obměkčí.

V nabídce je navíc i verze s automatickou převodovkou CVT, která vyjde o 36 000 Kč dráže, ale její motor disponuje přeplňovanou variantou patnáctistovky s větším výkonem 153 koní i točivým momentem 210 Nm. A to již může být docela zajímavá varianta nejen pro dámskou klientelu.

Vstoupit do diskuse (15 příspěvků)

Nejčtenější

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

Záhadný vůz budoucnosti zamotal hlavu i umělé inteligenci. Víme, co je zač

Exkluzivně
Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Ani kvíz ověřující, zda čtenáři znají jméno šéfredaktora iDNES.cz Matyáše Kaisera, ani koncept sedmdesát let neexistující automobilky. Záhadný prototyp auta budoucnosti, který se o víkendu v noci...

Spartak byl snem českých motoristů, lidový byl jen na oko. Slaví sedmdesátiny

Škoda 440

Za první lidový automobil vyráběný v tehdejším totalitním Československu se považuje Škoda 440, zvaná Spartak. Skutečnost ovšem nebyla tak růžová, jak by se pouhým uvedením takové klasifikace mohla...

18. listopadu 2025

Podvozky nám ladí technici Maserati, říká šéf nové čínské značky v Česku

Premium
Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

Do Česka míří další čínská automobilová značka. Výhradním distributorem nových vozidel a originálních náhradních dílů značky Leapmotor bude v tuzemsku a dalších čtyřech zemích regionu skupina Emil...

18. listopadu 2025

Pět aut najednou. Supersporty s osmiválcem i na baterky v soutěži iDNES.cz

CDX-04-z boku

Vlastimil Galásek z Brušperku je bez diskuze nejaktivnějším účastníkem designérské soutěže iDNES.cz. Do redakce doputovalo hned pět návrhů, s nimiž mu pomáhala umělá inteligence. Tři supersporty...

18. listopadu 2025

Mezi modlitbou a petardami. Nejbarevnější automobilová pouť světa

Kněží pokropí auta svěcenou vodou a poté majitelé rozlévají na kola a na zem...

Podle náboženské tradice Panna Marie prodlužuje život předmětům i lidem. Proto první věc, kterou by měl člověk při koupi auta udělat, bez ohledu na to, zda je nové nebo ojeté, je dojet si s ním do...

17. listopadu 2025

Kam jedeš, dědo? Jaké panují obavy a jaká platí pravidla pro seniory za volantem

Premium
Už ti bylo pětašedesát, tak nesahej na volant. Už máš svoje roky, určitě se...

Už ti bylo pětašedesát, tak nesahej na volant. Už máš svoje roky, určitě se vybouráš... Když přijde řeč na řízení auta, začíná válka generací, píše Magazín DNES.

17. listopadu 2025

Na motorkářskou show dorazil prezident, jednoruký jezdec i gladiátorský potěr

FMX GLADIATOR GAMES 2025

V pražské O2 aréně se konal další ročník FMX Gladiators Games. Odpolední představení navštívily podle očekávání hlavně rodiny s dětmi. Ještě větší počet diváků dorazil večer na druhou show.

16. listopadu 2025

Fiasko čínského SUV na slavných schodech do nebe. Automobilka se kaje

SUV Chery u Nebeské brány. Test dopadl fiaskem.

Dramatické záběry z testovací akce automobilky Chery Automobile se šíří po čínských sociálních sítích. Nové SUV Chery Fulwin X3L při pokusu zdolat strmé kamenné schody slavné Nebeské brány Tchien-men...

16. listopadu 2025

Přijíždí další tichá Tatra. Zní jako elektrický zubní kartáček

Tatra Force e-Drive BEV 8×8

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks představila na pražském e-Salonu 2025 svůj první plně bateriový náklaďák. A ne ledajaký. Elektrický kolos s názvem Tatra Force e-Drive BEV 8×8 si vozí 3 tuny...

15. listopadu 2025,  aktualizováno  10:02

Prozkoumali jsme sci-fi auto z pražského natáčení. Postavili ho v Česku

Futuristický koncept Kaiser při natáčení v Praze

Fantoma nočních ulic Prahy jsme i tento týden načapali při natáčení v Karlíně. Podařilo se nám nahlédnout do interiéru.

15. listopadu 2025

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

14. listopadu 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V rollsu: jsme hogo fogo, máme řidiče a chceme do sociální sítě miliardářů

Podcast V autě Pavla Cypricha a Františka Dvořáka

Máme řidiče, který nás při klábosení o autech a všem ostatním vozí v rolls-roycu. Víte, že mají majitelé těchto chrámů na kolech svou vlastní sociální síť? Proč je rolls víc než jen obyčejné auto,...

14. listopadu 2025

Utajená světová premiéra na pražském elektrosalonu. Česká motorka z garáže

Exkluzivně
Světová premiéra elektrického motocyklu SILEN Revo-1 na veletrhu e-SALON v Praze

Bokem hlavních expozic se na veletrhu elektromobility na výstavišti v pražských Letňanech představil stroj, který by si zasloužil mnohem výsostnější místo. Na letošním e-Salonu se ve světové premiéře...

14. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.