Hyundai Kona Electric na slavné Via Chiantigiana skrze srdce Toskánska
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Naše první nabíjení u poslední ČEZ nabíječky po cestě na Rozvadov, na D5 u Benziny u Kladrub. Za 38 minut nabráno 24,5 kWh, platba z paušálu čipu ČEZu. Mezitím odskok na toaletu a kafe na modernizované a hodně příjemné pumpě.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Na A9 kousek před Mnichovem nás čekalo milé překvapení. Innogy zde vedle starších 50kW nabíječek instalovalo takzvaný HypreCharger s výkonem 160 kW, se kterým Kona nabíjela rychlosti až 71 kW. Za 46 minut jsme dobili 42,6 kWh a dostali se z 21 na 80 procent akumulátoru. Mělo se patit 0,013 eura za minutu, ale Plugsurfing nic nenapočítal. Vedle velká restaurace, venkovní fitness, parková úprava, bezplatné záchody, psí loučka.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Na A8 v Irschenbergu jsme chtěli koupit rakouskou dálniční známku, na absolutně přeplněném parkovišti s frontou bylo volné jen EV místo, tak jsme za 23 minut přidali 13,2 kWh. Starší nabíječka Innogy, autorizace QR kódem Plugsurfing, instrukce v němčině, nabíjení nakonec zdarma.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Nahoře na Brenneru, na bývalé celnici mezi Rakouskem a Itálií, čeká jedna 50kW nabíječka ABB, nabíjení je zdarma a bez autorizace. Za 50 minut jsme dobili 31,2 kWh. Druhý stojan byl rozbitý, o kousek vedle byl i pomalejší AC stojan. A vedle 16 stojanů Tesly, zhruba deset se jich tam nabíjelo. Restaurace, záchody, umělecká instalace, pohledy do kopců.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Další nabíjení jsme nasměrovali na bezplatnou ABB nabíječku na nepříliš hostinné križovatce s obchodními domy a McDonaldem v Affi, kousek od Lago di Garda. Za časový limit 45 minut (stojan se vypne, hrozí odtah) jsme nabrali 29,7 kWh a dostali se ze 45 na 85 % akumulátoru. V okolí plné zázemí, v neděli však z poloviny zavřeno.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Ubytování na bývalé farmě v kopcích nad Veronou naskytlo možnost v podobě 230V zásuvky v garáži, pomalou 10A nabíječkou z příslušenství Kony jsme ji přes nic dobili ze 76 na 100 procent, do akumulátoru tak přibilo zhruba 15 kWh. Hostitelé za spotřebovanou elektřinu nic nechtěli.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Prohlídka Verony a návštěva muzea Enza Ferrariho v Modeně zabrala více času, takže jsme ujeli jen 172 kilometrů a ubytovali se v kopcích kousek pod Boloňou. Spotřebovanou energii (cca 20 kWh) jsme opět doplnili z 230V zásuvky na terase, ráno byl akumulátor plný. Poprvé jsme využili 20m prodlužovací kabel, který jsem vezli spolu s firemní 10A nabíječkou a kvalitní Skross redukcí z italské zásuvky typu L na klasickou zástrčku typu F v boxu pod zavazadlovým prostorem. I zde paní správcová za odebranou elektřinu nic nechtěla.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
K nabíječe Ionity u Valdochiana Outlet Village jsme si trochu zajeli - jednak proto, abychom vyzkoušeli zástupce vznikající celoevropské sítě superrychlých 350kW nabíječek, a také proto, že jedno nabíjení přijde na 8 eur, což je fajn. Nabíjení jsme přes Plugsurfing bez problémů zahájili, ale během několika desítek sekund bylo přerušeno ...
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
... a déle než minutu a půl nevydrželo během tří pokusů mých a pokusů technika na help-lince Ionity ani jednou. Po asi 10 minutách telefonování to skončilo omluvou a konstatováním, že jde o poruchu nabíjecí stanice. Pak nás ale napadlo něco takřka absurdního - k výpadku došlo vždy, když někdo ručně otevřel dveře vozu (vystoupil, nebo sáhl pro batoh, kabelku ...). Zkusili jsme to tedy ještě jednou bez otvírání dveří a s výkonem až 73kW dobili 31kWh, na 89 % akumulátoru. Rychlostním limitem byla zřejmě kombinace teploty 39 °C (i když na ploše parkoviště bez jakéhokoli vánku mi to připadalo jako naprosté peklo) a předchozí svižné jízdy.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Když už jsem si říkal, že je fajn, že jsem cestou nepotkal žádného bezohledného jedince, který blokuje nabíječku spalovacím vozem (což se v ČR stává poměrně často), potkal jsem u Lidlu toto bílé Audi, blokující jednu celou a třetinu z druhé nabíjecí pozice. Ach jo. Bezplatné AC nabíjení bylo pouze 4kW, takže během těch 20 minut nákupování v akumulátoru přibylo jen zhruba 1,3 kWh ... což je skoro jedno.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Cestou od Pisy k plážím ve Viareggiu, jsme se stavili na nabíječce společnosti Enel (takový italský ČEZ) u obchodního centra na Via Pisanta. K aktivaci nabíjení je třeba aplikace JuicePass s vlastním profilem. Platí se 0,5 eura za 1 kWh, našich 29,76 kWh tak přišlo na 15 eur. Nabíječka má umět až 93kW nabíjení, do Kony ale posílala maximálně 51 kW. Sousední eGolf byl připojen na pomalejší AC nabíjení.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
V kopcích nad Cinque Terre, kousek od Levanta, jsme mohli nabíjet přes noc ze zásuvky v koupelně, ke slovu tak přišla i 20m prodlužovačka. Majitel ubytování nám dokonce nabídl redukci, naše však měla větší zatížitelnost, a tak jsme nabídky nevyužili. Do akumulátoru jsme přidali zhruba 17 kWh. Za nabíjení jsme neplatili, vozidlo se stalo předmětem zvědavých dotazů u snídaně.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Odpoledne vyrážíme na cestu zpět do ČR, přičemž po průjezdu terénem kolem Cinque Terre a zastávkou v Portovenere dorážíme s 19 procenty energie v akumulátoru na bezplatnou ABB nabíječku v Affi kousek od Lago di Garda, kde jsme nabíjeli již cestou na jih. Během 45minutového limitu dobijeme na 68 procent, využíváme toaletu v McDonaldu (a dáme si pití, abychom nebyli za příživníky) a vyrážíme dál.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Na odpočívadle Paganella kousek nad Trentem opět na bezplatné ABB nabíječce za zhruba 35 minut doplňujeme ze 49 na 81 procent a vydáváme se na Brenner. Bývali bychom dojeli i bez této zastávky, ale s kopcovitým terénem před námi ve mne přece jen zvítězila opatrnost. Kafe a přestávka ale bodly. Parkování je v koutku parkoviště naplněné kamiony a dodávkami s dřímajícími řidiči.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
I druhá zastávka na Brenneru se obešla bez čekání, dorazili jsme ale chvíli po půlnoci a veškeré zázemí bylo již dvě hodiny zavřené. Dobili jsme ze 41 na 80 procent (opět bezplatně) a užili si 13 °C horského vzduchu, což bylo po 40°C italských vedrech nesmírně příjemné. V pozadí vidíte prázdný les nabíječek Tesla, jedna odjela těsně po našem příjezdu, druhá přijela chvíli před naším odjezdem.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
S elektřinou z Brenneru jsme projeli celé Rakousko a dojeli až nad Mnichov do městečka Zolling k bezplatné nabíječce u - ve čtyři ráno beznadějně zavřené - benzinky Esso. Za 36 minut jsme dobili ze 40 na 77 procent, pak jsme nechali nabíjet právě dorazivšího německého kolegu v novém Nissanu Leaf. Nabíjecí DC stanice portugalského výrobce Efacec má nepříjemnou vlastnost - hrozně píská.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Protože jsem na německé dálnici zkusmo upaloval rychlostí 150 - 160 km/h (spotřeba byla podle palubního počítače zhruba 26 kWh/100 km), museli jsme pak v protivětru a dešti na české dálnici naopak jet mezi 110 - 115 km/h a i tak jsme k ČEZ nabíječce u Benziny u Kladrub vedle D5 dojeli jen s 12 % akumulátoru. Jezdit nad 130 km/h se s elektromobilem nevyplácí - odpor vzduchu roste se čtvercem rychlosti a na spotřebě je to velice znát. Za 52 minut jsme dobili na 58 % (nabíjení šlo překvapivě pomalu) a vyrazili na poslední etapu domů.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Tam jsme dorazili s 11 procenty akumulátoru a abychom jej nechali po náročném týdnu vysokých teplot a převážně vysokorychlostního nabíjení trochu zregenerovat, připojili jsme jej k nabíječce EVELINE I (dnes se tento model jmenuje EVELINE MAX) od české společnosti EV Expert a v režimu 1x 16 A (tedy rychlostí 3,6 kWh za hodinu) jej dobili na plnou kapacitu. Predikce vozu byla 18 hodin, druhý den ráno bylo hotovo.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Ne na všech stojanech lze přepnout komunikační jazyk, ale zpravidla jsou i piktogramy poměrně návodné.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Hyundai Kona Electric v kopcích nad Boloňou.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Hyundai Kona Electric v kopcích nad Boloňou.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Screenshoty z aplikace ChargeMap
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Screenshoty z aplikace PlugSurfing
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Screenshot z aplikace JuicePass
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz