Úterý 7. července 2020, svátek má Bohuslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. července 2020 Bohuslava

VIDEO: Našli jsme jediný elektromobil Nissan Leaf v Česku

aktualizováno 
František Kubiš je nadšený elektromobilista. Auto, které by nabíjel elektřinou ze solárních článků na střeše svého domu, sháněl tenhle Rožnovan pět let. Nakonec ho získal na druhém konci Evropy, v Portugalsku. Na vlastní pěst si dovezl Nissan Leaf. Je jediný v Česku.

Tenhle většinou modrou metalízou lakovaný nissan se dokonce loni stal evropským autem roku. Ale koupit ho je dnes stále skoro nemožné. "V České republice dnes oficiální cestou Nissan Leaf ještě bohužel koupit nelze," říká Marek Vodička, tiskový mluvčí českého zastoupení japonské značky.

Poskytnout leafu základní servis by prý značkové servisy měly umět. Výjimkou je samotný elektrický systém vozu, na který musí být mechanici speciálně vyškoleni. "Vše se oficiálně rozběhne až příští rok, kdy zahájí továrna v britském Sunderlandu výrobu leafů pro středoevropské trhy," vysvětluje. "V únoru 2012 se vůz Nissan Leaf prodával na 11 trzích v Evropě, celkem u 110 dealerů. Do konce března 2013 se tento počet téměř zdesetinásobí a bude nabízen u 1 000 dealerů ve 23 zemích," slibuje Marek Vodička.

Nissan Leaf

Nissan Leaf v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor 4445 x 1770 x 1550 x 2700 mm
  • hmotnost  1612 kg
  • motor třídavý synchronní elektrický 80kW
  • točivý moment  280 Nm, v rozsahu 0 - 2730 ot/min
  • akumulátor  24 kWh, maximální zatížitelnost více než 90kW
  • maximální rychlost  145 km/h - elektronicky omezena
  • dojezd 175 km
  • topení  5 kW elektrické, přenos tepla kapalina-výměník

"Když jsem zjistil, že se dá na internetu registrovat do pořadníku, tak jsem neváhal a okamžitě se registroval. Ani jsem moc neřešil, jak ho z Portugalska dostanu do České republiky," líčí FrantišeK Kubiš. "Důležité bylo, že konečně existuje auto, které si můžu koupit."

V Portugalsku je elektrický nissan k mání hlavně kvůli tomu, že tamní vláda elektromobilitu výrazně podporuje, staví se ve velkém nabíjecí stanice a automobilky se snaží od počátku nabídnou své elektrické modely.

Před deseti lety si František Kubiš koupil poslední auto se spalovacím motorem, byl to Peugeot 307SW 2.0HDi. A sháněl elektromobil, poohlížet se po autě do zásuvky začal už v roce 2002. "Pokaždé, když jsem našel na internetu článek, že nějaká automobilka představila elektromobil, obratem psal dané automobilce s žádostí o zakoupení představovaného vozidla," popisuje propagátor elektromobilů.

Po rezervaci nakonec našel firmu, která mu auto přivezla; 30 212 eur platil v eurech a 148 tisíc doplácel v Česku na DPH. Celkem ho modrý nissan do zásuvky stál nějakých 895 tisíc korun. Na českých silnicích zůstává stále exotem.

Městský ideál

"Je dynamický, jezdí naprosto hladce, tiše. Člověk nevnímá, že má auto motor," líčí Kubiš. Používá ho nejčastěji na jízdy do padesáti kilometrů. Typicky najezdí asi 35 kilometrů denně. Kdo by chtěl jezdit dál, narazí na omezený dojezd.

Naftový peugeot teď stojí odložený a na vyjížďku vyrazí jen zřídka. Hlavně když jede majitel na delší cestu. S leafem se z Rožnova pod Radhoštěm ale odváží klidně i do Brna. Je to necelých sto padesát kilometrů, na to plně nabité baterky leafu stačí.

Doba nabíjení úplně vybitého nissanu je sedm hodin. Automobilka má ale i speciální nabíječku, která dokáže baterii dobít na 80 % kapacity za pouhých 30 minut.

Fotogalerie

Výrobce uvádí dojezd 175 kilometrů, reálný je podle Kubiše tak do 150 km. "Na ideální dojezd bych se dostal, kdybych jezdil šedesátkou," popisuje majitel. Prý se tak dá ujet dokonce až 220 kilometrů. Při cestě na brněnské výstaviště ukázal počítač po příjezdu dojezd osm a půl kilometrů. Počítadlo dojezdu je podle Kubiše přesné. "Když víte, že vám zbývá pět kilometrů a auto píše, že ujede sedm, tak vás to netrápí, protože víte, že to ujedete."

Provoz auta majitele nestojí vlastně nic, František Kubiš má totiž na střeše svého domu solární panely. Kdyby nabíjel ze sítě, kilometr jízdy by ho ve špičce stál asi osmdesát haléřů. S lacinější sazbou, kterou dodavatelé elektřiny nabízejí, by to byla polovina.

Elektromobil prakticky nepotřebuje servis. Nemusíte měnit olej ani další komponenty. Taxa za povinné ručení je velmi nízká. Stejné jako u normálního auta je opotřebení pneumatik.

Nissan Leaf

V únorových mrazech jezdil nissan bez problémů. "Dokonce víc bez problémů než spalovací auto," říká Kubiš s úsměvem. "Nemohou se objevit problémy se startováním," dodává. Výrobce garantuje, že do minus 35 stupňů nebudou žádné potíže. "Jen dojezd s klesající teplotou klesá. Při minus patnácti až dvaceti stupních dojezd klesl někam k osmdesáti kilometrům," říká majitel jediného leafu v Česku, který si dokonce koncem března odvezl z veletrhu Amper, pořádaném na brněnském výstavišti, titul českého elektromobilu roku 2012.

František Kubiš má s Nissanem Leaf najeto sedm a půl tisíce kilometrů. Auto by prý doporučil každému, kdo jezdí na krátké vzdálenosti a má v záloze auto na dlouhé trasy. "Určitě bych si ho bez váhání koupil znova," říká a prozrazuje, že už má závazně objednaný krásný velký rodinný liftback Tesla S.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

S tímto kabelem nabijete elektromobil kdekoli. Pomalu i velmi rychle

Nabíjecí sadu Moon2Go jsme vyzkoušeli s novým Renaultem Zoe.

Elektromobil můžete nabíjet kdekoli, kde je přístup k elektrické zásuvce. Tedy, pokud máte vhodný...

Rallye Bohemia má i závod pro elektromobily, vyrazí z Liberce

Jan Sýkora a Štěpán Palivec během Rallye Bohemia

I v letošním roce bude součástí doprovodného programu Rallye Bohemia i soutěž elektromobilů a vozů...

Elektromobilu je nejlíp ve městě. Zkoušeli jsme spotřebu couráním Prahou

Testovací trasa vedla i přes pražský Žižkov.

Elektromobily mají největší spotřebu elektrické energie při vysokých rychlostech, a proto se při...

Autofotka týdne: Smutný konec superelektromobilu

James Dyson a prototyp jeho elektromobilu

Sir James Dyson, vynálezce unikátního stavebního kolečka s gumovým míčem místo kola a hlavně...

Prodej elektromobilů v Evropě poprvé překonal Čínu, Česko předehnalo USA

Putování elektromobilem Audi e-tron do Monaka na nejslavnější evropské eko...

V západní Evropě se v 1. čtvrtletí poprvé prodalo více elektromobilů než v dosud vedoucí Číně. Na...

Registrace elektromobilů rostou, ale benzin stále s přehledem vede

Plug-in hybridní Škoda Superb iV

VIDEO Koronavirová krize dopadla na prodeje elektrických aut méně než na vozy s klasickým typem pohonu,...

Jak zrychlit nabíjení elektromobilů? Nabití z klasické zásuvky trvá i den

Nabíjení elektromobilu

U elektromobilů trvá dobíjení z běžné zásuvky pro ujetí smysluplné vzdálenosti příliš dlouho. Běžná...

  • Nejčtenější

Chytrý nápad rozšíří nabíječky elektromobilů v Praze bez kopnutí do země

Zhruba 60 nových nabíjecích stanic pro elektromobily letos zprovozní Pražská energetika na sídlištích v hlavním městě,...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Dovolená v apartmánu na kolech je zážitek. Ale levné to není

Dobrodružství, nezávislost, romantika, komfort. Dovolená v luxusním apartmánu na kolech je skvělý zážitek na celý...

Bydlíky jen za pár korun. Jak správně vybrat obytný přívěs

Premium Nejkrásnější dovolená je prý v domku na dvou kolech. Komfortní, romantická, a přitom levná. Jak vybrat co nejlepší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Octavia RS bude také bez hybridu. Dostane i TSI se samosvorem nebo superTDI

Škoda odhalila nové motorizace pro vrcholové provedení Octavie. RS bude mít poprvé v historii v nabídce tři druhy...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Kolosální hora švédské oceli jezdí za osm litrů díky úsporným drátům

V provozu jsme vyzkoušeli, jak funguje nejnovější takzvaná mild hybridní technologie s 48V akumulátorem. A to na...

Honda Jazz: génius malého velkoprostoru má vždy unikátní hybrid

Honda, to je mainstreamová automobilka vyrábějící prémiové vozy. Z pohledu techniky to platí určitě: obdivuhodně...

Elektrický Opel Corsa boduje 100kW nabíjením a skvěle vypadá

Opel Corsa-E rozšiřuje nabídku elektromobilů na českém trhu a jako první přijíždí na nové platformě francouzského...

Nový Seat Leon je skvělý, přišel však o cenovou výhodu

Kdyby Škoda vyráběla Octavii jako klasický hatchback s krátkou zádí, byla by přesně taková, jako je nový Leon. Čtvrtá...

Fakultní nemocnice v Motole
Zdravotní laborant/laborantka

Fakultní nemocnice v Motole
Praha
nabízený plat: 25 500 - 34 320 Kč

O novém vztahu jsem svého manžela informovala, říká Světlana Witowská

Moderátorka Světlana Witowská (47) kromě konce v hlavních zpravodajských pořadech České televize řeší také nový vztah....

Peníze zapomněla v bankomatu, poctivého nálezce odmítli v bance i na úřadě

Stát se to může každému z nás. Jsme zamyšlení, roztržití nebo nám zrovna zazvoní telefon a tak transakci u bankomatu...

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Výpadek systémů T-Mobilu pokračuje. Operátor přestal účtovat mobilní data

Už téměř 24 hodin nefungují T-Mobilu interní systémy. Podle operátora si náprava vyžádá desítky hodin. Problém nastal v...

Influencerka propaguje reálná ženská těla s celulitidou

Danae Mercerová je další z influencerek, která chce ukázat světu, že je Instagram jen klam. Podle novinářky stačí dobrá...