Čtvrtek 9. prosince 2021, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 9. prosince 2021 Vratislav

Daihatsu balí v Evropě kufry. Fajnšmekři mohou litovat

Daihatsu se stáhne z Evropy a moc řidičů značku oplakávat nebude. Ale znalce, kteří nenakupují v konfekci a pasou po pracantovi ukrývajícím nečekané kvality, by mohl mrňous s pohonem všech kol zaujmout. Daihatsu Sirion má navíc i zajímavou cenovku.

Sirion Daihatsu 4×4 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Automobily značky Daihatsu jsou na českých silnicích vidět asi tak často jako paní Columbová v seriálu o potměšile chytrém inspektorovi. Značka si za to nepochybně může sama: chvilku to u nás zkoušela s oficiálním zastoupením, ale brzy se pro malý zájem vzdala.

Lépe se této sestře japonské Toyoty v poslední době nevedlo ani v ostatních koutech Evropy. Například v Německu loni prodala o polovinu aut méně než v roce 2009. Směšných 5 317 kusů, zrovna tolik, kolik tam prodá Volkswagen golfů za jediný týden.

Ve světle této tristní bilance přichází zpráva, že do dvou let se Daihatsu stáhne i ze zbytku Evropy. Je tento ústup skutečně důsledkem kombinace "nepříznivého kurzu jenu a vysokého cla do zemí EU", jak uvádí oficiální zpráva? Nebo je daihatsu pro zhýčkané evropské motoristy jednoduše nezajímavé auto?

Sirion Daihatsu 4x4

Odpověď je někde uprostřed, jak ukázala týdenní zkušenost s městským autem Daihatsu Sirion, které si redakce iDNES.cz půjčila k otestování od nezávislého dovozce. Oficiální zastoupení japonská značka v Česku nemá.

Šarmem neokouzlí

Zatímco v domovském Japonsku je Daihatsu oblíbeným producentem takzvaných Kei-Cars, tedy roztomilých lehkých drobečků dlouhých maximálně 3,39 metru s objemem motoru do 660 cm3, v Evropě jde nejlépe na odbyt nenápadný model Sirion.

Pětidveřový hatchback dlouhý 3,6 metru je typickou ukázkou zvláštních představ, jaké mají o evropském vkusu manažeři automobilky v japonské Osace. Že se zájemcům o nové auto zatemní z půvabu sirionu mysl, je stejně pravděpodobné, jako že skupina amerických turistů upřednostní kofolu před coca-colou.

Zamilovat si daihatsu není snadné, zvlášť, když automobilka podceňuje téměř vše, co český motorista považuje za důležité. Zabouchnutí dveří doprovází spíše plechový než sympaticky dunivý zvuk a plasty použité v interiéru vypadají tak lacině, že by obstály jen ve srovnání s rumunskou dacií.

Sirion Daihatsu 4x4

A tak zatímco vyznavačům německého pojetí auta by sirion už v tuto chvíli nesměl přejet práh jejich garáže, hledači skrytých kvalit se mohou vítězoslavně usmívat. Pokud je mercedes synonymem pro komfort, BMW pro dokonale projetou zatáčku a volvo si lidé spojují s bezpečností, pak daihatsu má pověst nepřekonatelného automobilového dělníka. A sirion není v tomto ohledu žádnou výjimkou.
 
Na pohled subtilní vozík váží necelou tunu, přitom ale uveze úctyhodných 490 kg nákladu. Kompaktní rozměry karoserie nezabránily konstruktérům vytvořit čtyři velkorysá místa pro cestující (celkem jich sirion při troše skromnosti uveze pět), kde ani výška postavy kolem 190 centimetrů není na překážku.

Sirion Daihatsu 4x4

Široké a relativně vysoké dveře umožňují pohodlné nastupování a chytře obestavěný prostor nabízí i bezpočet odkládacích poliček. Nejsou tu jen do počtu, všechny jsou dobře použitelné, stejně jako šikovně umístěný držák na litrové lahve v loketní opěrce předních dveří. A kdo v jednoduchém interiéru hledá i nějakou tu zvláštnost, najde ji v dělených opěradlech zadních sedadel. Jejich sklon je možné nastavit ve dvou polohách.

Kufr sirionu je ve srovnání s prostorným interiérem v jasné defenzivě. Jeho 225 litrů je na velký nákup trochu málo, pokud jsou složená zadní sedadla, pak vznikne prostor s objemem 630 litrů (měřeno pod spodní hranu bočních oken). Podlaha kufru a složená sedadla jsou přitom v jedné rovině, což je v této kategorii aut věc spíše výjimečná.

Sirion Daihatsu 4x4

Konkurence jen z Itálie

Kdo pro sirion zahořel sympatiemi a nemusí mít na přední masce logo Daihatsu, může ušetřit i nějaké peníze. Prakticky identické auto nabízí Subaru jako model Justy za 280 000 korun. Jeho pražský importér, firma Carpenter, za něj žádá o deset tisíc méně než za výbavou srovnatelný sirion. Na rozdíl od daihatsu je však subaru k mání jen s nejmenším litrovým tříválcem a sedmdesáti koňmi.

To daihatsu nabízí ještě dva větší motory, volitelnou automatickou převodovku a také verzi s pohonem všech čtyř kol. A právě testovaná verze 4×4 dává koupi sirionu punc smysluplné volby. Protože od chvíle, kdy z českého trhu potichu zmizel stejně obdařený Suzuki Swift, je spolu s Fiatem Panda jediným zástupcem čtyřkolek v této kategorii.

Sirion Daihatsu 4x4

Já a ještě Lada Niva

Za slušného počasí není jednoduché výhody čtyřkolky odhalit. Zadní kola zaberou za asistence viskózní spojky až ve chvíli, kdy některé z předních kol začne prokluzovat. Na suchu tak lze připojení zadní nápravy vyzkoušet například při rychlém rozjezdu – efektní start s kvílejícími pneumatikami sirion 4×4 prostě neumí.

V sibiřských podmínkách letošní zimy však během týdenního ježdění musela nutně přijít i hvězdná hodinka malého sirionu. Stalo se tak v okamžiku, kdy se po úzké, zledovatělé silničce statečně vydrápal do osady na ještědském hřebeni. Kromě staré Lady Nivy to ve stejnou dobu bez řetězů nezvládl nikdo další, ani dnes tak populární SUV.

Průměrně si daihatsu během testu řeklo o 6,8 liru benzínu na sto kilometrů. Právě tolik, kolik by mělo spotřebovat i podle výrobce, což je za mrazivého počasí výsledek víc než dobrý. A protože to samé si myslí i samotné Daihatsu, rozhodlo se do názvu auta vměstnat ještě ekologický přívlastek eco.

Cena sirionu klesla

Aby nedošlo k nedorozumění, sirion vůbec není dokonalé auto. Při vyšších rychlostech se u něj naplno projeví přísný ekonomický dohled výrobce, kdy chabé odhlučnění interiéru propouští hluk od motoru a podvozku v míře sotva příjemné.  A na viklavé řazení pětistupňové převodovky si člověk musí zvykat stejně, jako na plochý zvuk rádia integrovaného v přístrojové desce.

Sirion Daihatsu 4x4

Důležité věci, jako jsou brzdy a jízdní stabilita v zatáčkách, si však Daihatsu dokázalo pohlídat. Stejně tak benzinovou třináctistovku, která se svou ochotou vytáčet dokáže i bez turba proměnit čtyřkolku v auto, se kterým je radost jezdit. Úsporu na materiálech naštěstí Daihatsu kompenzuje poctivou výrobou, takže zpracování auta ošizené není.

Vysoký kurz jenu se kupodivu projevil tak, že oproti loňsku dovozce snížil cenu sirionu 4×4 o devětatřicet tisíc. Dnes za něj chce přesně 350 000 korun. Ovšem i konkurence zlevnila. Čtyřkolka Panda už nestojí čtyři sta tisíc, ale momentálně jen 299 900. Na rozdíl od pandy má však siron v sériové výbavě klimatizaci, litá kola i autorádio, takže cena stejně vybaveného auta je nakonec velmi podobná. Malé daihatsu také vůbec nenabízí elektronicky stabilizační systém ESP. U pandy je za příplatek 7 500 korun.

Sirion Daihatsu 4x4

Individualistům chybět bude

Průměrně laděný český motorista, který si pochvaluje měkčené plasty ve své fabii a nasává voňavý interiér svého passatu, odchodu Daihatsu želet nebude. Ale přesto, že jeho evropské zastoupení zdaleka nenabízí místním motoristům to, kvůli čemu je značka ve své domovině tak populární, můžeme odchodu Daihatsu litovat. Z trhu zmizí lehká a prostá auta s vysokou užitnou hodnotou a pověstí nezlomných služebníků. Na první pohled to není právě efektní kombinace, ale zdejší majitelé daihatsu nikdy nepluli středním proudem. O to hůř se jim bude hledat adekvátní náhrada.

Daihatsu Sirion 1,3 ECO 4WD v číslech

Motor:
- objem (cm3)  1 298
- výkon (kW/k)  67/91 při 6 000 ot.
- točivý moment (Nm)  120 při 3 200 ot.
Zrychlení (0–100 km)  12,0 s
Max. rychlost (km/h)  165
Komb. spotřeba .......6,8 l

Rozměry:
- délka (mm)  3 605
- šířka (mm)   1 605
- výška (mm)  1 550
- rozvor náprav (mm) 2 430
Hmotnost (kg) 980
nosnost (kg) 490
Objem kufru (l) 225
palivové nádrže (l) 38

Záruka výrobce: 3 roky
Základní cena:  350 000 Kč

Autoři:
  • Nejčtenější

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Německý tisk na stopě zemětřesení ve VW: šéf Škody Schäfer má vést Volkswagen

Další kolo sporů mezi šéfem koncernu Volkswagen Herbertem Diessem a německými odbory, které se na úrovni vedení celé...

Polská krabice od banánů umí drift, přežije crashtest a pak se opraví větví

Před třiceti roky představil Fiat revoluční miniauto Cinquecento. Ne, to není vtip. Ta krabice na kolečkách, kterou...

Tlak na elektromobilitu je „za hranou“, varují výrobci. Stojí obrovské peníze

Automobilky jsou pod tlakem, aby co nejrychleji a v co největší míře přešly na elektromobilitu. Většina výrobců to díky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová Dacia Jogger bude hit. Oslava obyčejnosti, pod 360 tisíc jezdí na LPG

Dacia sice plánuje oslovovat i zákazníky s rozpočtem větším než malým, a proto nedávno uvedla na trh elektrický model...

TEST: Hodinky místo mobilu děti pohlídají i zabaví

Premium Co umějí chytré hodinky se SIM kartou pro děti? Nahradí mobil. Dá se na ně dovolat a většinou i sledovat jejich polohu...

Opatření bojkotuje stále více lidí, cítí se podvedeni, říká psycholog

Premium Doba covidová je už dlouhá. Zatímco při první vlně epidemie byli lidé v Česku většinou ukázkově disciplinovaní, nyní je...

Velké dilema třetí dávky: míchat, či nemíchat vakcíny?

Premium Posilující dávka očkování naráží na možnost volby. Řada Čechů řeší, kterou vakcínou si nechat svoji imunitu proti...

  • Další z rubriky

Dynamikou drtí, komfortem rozmazluje. Elektrický expres z Ingolstadtu nadchne

Premium Zpráva z tisku: vědcům z koncernu Volkswagen se po desetiletích pokusů povedlo extrahovat čistou rychlost bez...

Nedávno sci-fi, brzy standard. Podívejte se na vychytávky elektrohyundaie

Pomocí kamer vám ukáže místa, kam při odbočování normálně nevidíte, pomocí 3D vizualizace pomůže vyjet i z...

Kombinace jemnosti, síly a rychlosti. Luxusní Rover snese i trochu bahna

Premium Luxusní SUV se silným zážehovým motorem je stále znamenitý recept pro toho, kdo se chce přemisťovat jinak než obyčejně....

Forester je nejoblíbenější ojetina Subaru. Variátorová převodovka vydrží

Premium Ojeté Subaru Forester z let 2012 až 2018 má překvapivě robustní techniku a je poměrně levně opravitelné. Ceny se však...

Hledání dárku pro dítě nebo maminku: Co takhle jim darovat zábavu ve vaně?
Hledání dárku pro dítě nebo maminku: Co takhle jim darovat zábavu ve vaně?

Na relax ve vaně mnohdy v každodenním shonu zapomínáme. Koupelovými solemi a koncentráty německé značky tetesept darujete svým blízkým odpočinek a...

Žilková: Byla jsem těhotná s Menzelem, potrat byl pro mě rozvodem s Bohem

Veronika Žilková překvapila informací o tom, že kdysi čekala dítě s Jiřím Menzelem. O nevěře manžela, vztahu s...

Moje tetování nad rozkrokem vyznívá vulgárně, stěžovala si paní

Nebylo tak úplně promyšleno, kvůli přemíře alkoholu vlastně nebylo ani zamýšleno. Tetování vyznívá explicitně sexuálně,...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Měli jsme zůstat točit v Sydney, říká Chris Hemsworth o práci v Praze

Australský herec Chris Hemsworth (38) v Praze natáčí pokračování akčního filmu Vyproštěn. V české metropoli by měl štáb...

Syna jsem viděl, když mu byly tři. Pak až v jeho padesáti, říká Ladislav Frej

Premium „Po představení neusnu. Je půl třetí ráno, sedím v kuchyni, chroustám piškoty bez lepku, piju mlíko a mudruju, co jsem...