Nejlevnější auta nanovo: první svezení s Daciemi Logan a Sandero

aktualizováno 
Když se v roce 2004 představila první generace Dacie Logan, asi ani výrobce netušil, jak úspěšnou kariéru má před sebou. Velké levné auto původně určené pro méně náročné trhy se totiž úspěšně etablovalo i v západní Evropě, stejně jako hatchback sandero, který rozšířil nabídku o čtyři roky později. Teď jsou tu oblíbené dacie podruhé.

Dacia Sandero | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Trefa do černého

Za úspěchem první generace loganu, který odstartoval novodobou historii rumunské značky, stála především cenová politika. Dostupné auto s jednoduchým designem, velkým vnitřním prostorem a prověřenou technikou Renaultu oslovilo hlavně nenáročné zákazníky a díky šrotovnému v některých zemích i ty, kteří by se jinak spokojili s ojetinou.

Dacia Logan

Jenže osvědčené praktiky, které na zákazníky zabíraly před pár let,y už dnes tak dobře nefungují. Postavit levné rodinné auto se navíc snaží stále víc výrobců, takže se u Dacie musí mít na pozoru. Oživit nabídku a navázat na úspěchy první generace a prodejního šlágru jménem Duster teď přijíždí nový logan a sandero.

Vzhled jako přidaná hodnota

Dvojice rumunských novinek nezapře jistou příbuznost s předchůdci a nijak ji netají ani výrobce. Ostatně i rozdíly v rozměrech jdou na vrub především designu.

Logan je teď o 100 mm delší, o 7 mm užší a o 8 mm nižší. Hatchback sandero mezigeneračně narostl o 38 mm, menší je naopak na šířku i na výšku (minus 14 mm a minus 16 mm). I s omezeným prostorem pro vývoj se konstruktérům podařilo proměnit oba modely k nepoznání. Ikonami v oblasti designu se asi nestanou, rozhodně však zaujmou.

Nová, podstatně výraznější příď ve stylu modelů Dusteru a Lodgy nejlevnějším daciím sluší, stejně jako přepracované zadní partie. Celek teď působí nejen robustně, ale i podstatně propracovanějším dojmem. Ospravedlňovat fádní design nízkou pořizovací cenou už výrobce rozhodně nemusí, obě nové dacie se totiž mohou pochlubit celkem pohledným kabátem. Vyloženě povedené je hlavně pseudoterénní Sandero Stepway opatřené řadou pěkných plastových doplňků a zvýšenou světlou výškou.

Pohlednější praktik

Podobně rozsáhlými úpravami prošel také interiér. Výhradně tvrdé plasty a jednoduché funkční tvary tu jsou i nadále, opticky však působí prostor pro posádku o poznání lépe. Zcela nové pojetí přístrojové desky a dveřních výplní daciím prospělo. Snaha o unifikaci vzhledu s ostatními sourozenci se totiž příznivě projevila nejen na kvalitě materiálů, rozsahu funkční výbavy, ale i z hlediska ergonomie.

Dacia Sandero

Bohužel ani v druhé generaci se zákazníci nedočkají podélně nastavitelného sloupku řízení. Nově si naopak mohou pořídit třeba multimediální systém MediaNav s barevným dotykovým displejem, rádiem, navigací a Bluetooth handsfree nebo tempomat s omezovačem rychlosti.

V tom nejpodstatnějším, tedy v nabídce vnitřního prostoru se obě novinky naštěstí nijak nezměnily. Nadprůměrně velký rozvor obou modelů ještě narostl, i když jen nepatrně: o 4 mm u sedanu a o 1 mm u hatchbacku. Velkorysý prostor pro posádku i zavazadla tak bude patřit k největším přednostem i v nové generaci.

Shodný s předchůdcem je i objem zavazadlového prostoru obou modelů, 510 litrů u loganu a 320 litrů v případě sandera. Možnosti využití nově rozšiřuje standardně dodávaná asymetricky dělená a sklopná zadní řada sedadel.

Jde s dobou

Asi největší pokrok nastal pod kapotami nových dacií.  Osvědčené čtrnáctistovky a šestnáctistovku už v nabídce nenajdete, pryč je také zastaralá verze naftové jednapětky. Základní motorizaci teď představuje čtyřválec 1,2 litru s výkonem 75 koní, který výrobce nabízí i v přestavbě na LPG, ovšem s trochu sníženým výkonem (72 koní).

Nabídku zážehových jednotek dále pokrývá moderní přeplňovaný tříválec 0,9 TCe, který se teprve nedávno premiérově představil ve čtvrté generaci Renaultu Clio. Vznětové motory jsou v nabídce dva, shodně patnáctistovky DCi páté generace s výkony 75 a 90 koní.

Přeplňovaný litr

Dražší benzinovou motorizaci jsme vyzkoušeli při představení modelů ve Španělsku, kam redakci automobilka pozvala, jako první. Podle předpokladů a předchozích zkušeností z clia jsme očekávali, že podlitrové TCe nebude mít s rozhýbáním nových levných dacií problém. Skutečnost je ale lepší než předpoklady.

V malém renaultu se přeplňovaný tříválec trochu víc ozýval, tady je jeho hluk slyšet podstatně méně. Pocitově lepší práci tu odvádí 90 benzinových koní i z hlediska dynamiky a vlastně nejen pocitově. Pohled do technických údajů prozrazuje, že dacie ve sprintu na stovku clio poráží o 1,1 vteřiny. V ostatních aspektech je projev motoru u obou aut stejný. V nízkých otáčkách je línější, má plynulou gradaci výkonu a pro udržení dynamiky je zapotřebí držet ho v otáčkách. Při trochu svižnější jízdě si vystačí zhruba se 6–7 litry benzinu.

Dacia Sandero

Dacia Sandero

To LPG verze základní dvanáctistovky je úplně z jiného těsta. Její projev je nečekaně vágní. Při rozjezdech má motor tendenci zhasínat, v nízkých otáčkách nejeví příliš chuti do života a přidušeně bohužel působí i v ostatním spektru otáček. Jeho odezva na pokyny od plynového pedálu je pomalá a při dálničních rychlostech navíc nepříjemně duní. Jediným pádným argumentem pro jeho koupi jsou tak nižší provozní náklady.

Tou nejlepší a bohužel i nejdražší volbou pro dvojici rumunských novinek je silnější vznětová motorizace. Patnáctistovka s výkonem 90 koní sice nenabízí nejlepší dynamiku, v ostatních ohledech tento deficit vrchovatě vynahradí.

Má kultivovaný chod, minimální vibrace, v běžném provozním režimu je solidně odhlučněná. Nabízí vždy dostatek síly, rychle se sbírá z jakýchkoliv otáček, má dobře vyhlazený turboefekt a v kombinovaném cyklu se navíc spokojí s pěti litry nafty.

Všechny motory jsou standardně spojeny s manuální pětistupňovou převodovkou, která se od minule trochu zlepšila v kultuře řazení. Dlouhé dráhy, která musí páka v kulise urazit, jí ovšem zůstaly i nadále.

Solidní jistota

Dacie nepatří k autům, která by si kladla za cíl ukojit řidičské vášně svých majitelů, na tom však rozhodně není nic špatného. Potenciální zákazníci při jízdě z bodu A do bodu B stejně ocení spíš cestovní komfort a snadné ovládání, a to jim nové dacie zajistí spolehlivě.

Měkčím nastavením podvozku, který dobře absorbuje nerovnosti, rumunský výrobce potvrzuje orientaci především na východní trhy. Komfortní charakter naladění, který přijde vhod i na našich rozbitých cestách, bývá často vykoupen nižší jízdní stabilitou a hůře předvídatelným chováním.

O to příjemnější je zjištění, že nové dacie žádnými závažnými neduhy netrpí. Nejezdí jako třídní premianti, ale rozhodně se po stránce jízdních vlastností nemají za co stydět. Mezigeneračně se zvětšila hlavně jistota v rychle projížděných zatáčkách, citelně lepší je chování při rychlé změně směru, pocitově klidnější je i zadní náprava tvořená torzní příčkou.

Fotogalerie

Jen u Sandera Stepway, který má o 44 mm větší světlou výšku, se musí řidič vyrovnat s většími náklony karoserie a s menší odolností vůči bočnímu větru.

Řízení vybavené v dnešní době trochu archaickým hydraulickým posilovačem představuje solidní standard. Není zbytečně přeposilované, jak bývá zvykem u elektrických konkurentů a zajišťuje alespoň obecnou představu o tom, co se děje s předními koly.

Trochu za očekáváním zůstala jen brzdová soustava. Nástup má vlažnější, dávkování není úplně přesné a pod zátěží má tendenci rychle vadnout. Pro všechny případy jsou všechny verze vybaveny obvyklými elektronickými asistenty, mezi kterými nově nechybí ani ESP.

Nová generace, stejná cena

Dacie Sandero a Sandero Stepway jsou na našem trhu v prodeji už nyní, logan dorazí do českých showroomů v únoru. Cenová politika kopíruje nabídku předchozí generace. Základní sandero v provedení Access je k mání za 159 900 Kč (1,2 16V 55 kW), nejlevnější Sandero Stepway ve verzi Ambiance lze pořídit za 219 900 Kč (0,9 TCe 66 kW). Cena modelu Logan zatím nebyla stanovena, dá se však očekávat, že základní provedení nebude stát víc než 180 tisíc Kč.

Bohatší základ i seznam příplatků

Mezigeneračně se zlepšila také výbava. Základní provedení Access zahrnuje čtveřici airbagů, ABS, ASR a ESP, posilovač řízení, asymetricky dělenou zadní lavici v poměru 1/3 : 2/3 a dva úchyty ISOFIX na zadních sedadlech. Vyšší výbava Ambiance zahrnuje navíc dálkově ovládané centrální zamykání, elektrické ovládání předních oken a nárazníky v barvě karoserie. Nejvyšší provedení Arctica je bohatší o palubní počítač, manuální klimatizaci, rádio s přehrávačem CD a ovládáním pod volantem, Bluetooth handsfree, mlhové světlomety, výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče. V seznamu příplatkové výbavy najdete navigační systém, parkovací senzory, tempomat s omezovačem rychlosti, kožené čalounění, kola za lehkých slitin a další doplňky.

Dacie Logan a Sandero v číslech
Motorizace1,2 16V1,2 16V LPG0,9 TCe1,5dCi1,5dCi
Zdvihový objem (cm3)1149114989814611461
Max. výkon (kW/koní)55/7553/7266/9055/7566/90
Max. točivý moment (Nm)107105135200220
Zrychlení 0-100 km/h (s)14,515,111,114,612,1
Maximální rychlost (km/h)156154175164173
Průměrná spotřeba (l/100 km)5,97,5**5,23,83,8
Délka / šířka / výška / rozvor (mm)4347 / 1733 / 1517 (4058 / 1733 / 1518)*/ 2634 (2589)*
Objem kufru (l)510 (320)*
* údaje pro model Sandero
** litrů LPG

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Pracant se na dálnici trápí. Revírem elektrické dodávky Nissanu je město

Nissan e-NV200

Elektrická dodávka e-NV200 Evalia od Nissanu připomíná, že elektrická vozidla často nejsou tak univerzálně použitelná...

Ikonické Mini slaví kulatiny. Svezli jsme se v tom starém i v novince

Srovnali jsme staré a nové MINI

Před šedesáti lety, v dubnu 1959, sjelo z výrobní linky továrny Longbridge v Birminghamu první mini. Srovnání starého a...

Napříč republikou na baterky. Bez nabíjení, courání a hlavně plynule

Hyundai Kona Electric

Rozumný člověk jede z Prahy do Ostravy vlakem, je to rychlé, pohodlné, levné. Jezdí tak i lidé z nošovické fabriky...

Najdete na iDNES.cz