Dříve výrobky firmy braly za srdce kromě fandů značky a lidí s potížemi s páteří, kteří si nemohli vynachválit typické hydropneumatické pérování citroënů, hlavně zákazníky, kteří víc než cokoliv jiného na autě sledovali atraktivní a neotřelý vzhled. Těch posledních nyní v autosalonech zřejmě ubude, ale podle všeho přijde mnohem víc jiných. Tato teorie se po prvních měsících prodeje francouzské novinky potvrzuje i na trhu pro značku Citroën tak malém, jako je Česká republika.
Může se hoditŠiroká nabídka nových |
Citroën C5 2.2 HDI SX, který se podrobil testu MF DNES, byl špičkovou technikou nabitý natolik, že se jen těžko dala zahnat černá myšlenka na to, co se bude dít, až se ty vymoženosti jednou s věkem vozu "zblázní". Vždyť už u nového automobilu kupříkladu automaticky podle deště ovládané stěrače několikrát změnily rychlost bez logiky a viditelně opodstatněného podnětu.
Modelu nechybí nic z výbavy pro bezpečnost - ABS s rozdělováním brzdné síly, asistent brzdného účinku, detektory podhuštění pneumatik se čtyřmi senzory, posilovač s variabilním účinkem, šest airbagů... K pohodlí posádky přispívá výkonná klimatizace, multifunkční displej, palubní počítač, elektricky nastavitelná sedadla a kromě mnoha dalšího se dokonce i vnější zpětná zrcátka sklopí, když vůz zastaví k parkování.
Kdo zná citroëny - vysloužilce s hydropneumatickým pérováním z minulých desetiletí, které stávají smutně svěšené i ve zdejších ulicích, se u modelu C5 jistě bude ze všeho nejdřív zajímat o hydroaktivní odpružení. Odpověď výrobce? Je nové, už třetí generace, automaticky mění světlou výšku automobilu podle rychlosti jízdy a stavu vozovky. Zda skutečně bude sloužit bez nároků na údržbu - jak firma slibuje - pět let nebo 200 tisíc kilometrů, ukáže až čas.
Už nyní se však i v testu MF DNES potvrdilo, že nový podvozek garantuje velmi solidní komfort jízdy. Navolit lze standardní nebo sportovní režim, nicméně v rámci zkušebních jízd se ukázalo, že sportovní styl jízdy automobil sice stráví, ale moc mu nechutná. Ostatně - u vozu daného ražení to v řadě případů není neobvyklé, ale C5 se v zatáčkách přece jen naklání víc. Řízení je přesné, stopu drží model přesně. Maximální pohodlí garantuje prostorný a velkoryse vybavený interiér, jehož parametry jsou - s výjimkou jen průměrného kufru při sedadlech v základním postavení - na samé špici třídy.
Bezmála půldruhé tuny vážící kolos zvládá i vysoké rychlosti za složitých podmínek (déšť, vítr) s bezpečnou jistotou, v testu ani náhodou nesměřoval ke kritické situaci. Dynamické vlastnosti jsou - jak potvrzuje tabulka s výsledky měření na jiném místě stránky - solidní. Na první dojem zjistitelnou slabinou je horší výhled dozadu. Dál zlobily už jen drobnosti kupříkladu v podobě ztuha a nešikovně fungujících kliček otvírání předních dveří.
Spotřebou nafty se Citroën C5 v testu MF DNES přiblížil vozům s pověstně úspornými motory TDI značky Volkswagen: ve městě bral sice o trochu víc - téměř 7,5 litru na 100 kilometrů, avšak dálniční jízdu zvládal za 6,5 litru. Při rychlostech atakujících maximum za sedm litrů na 100 kilometrů, poklidné cestování po obyčejných silnicích vyžadovalo šest litrů paliva na 100 kilometrů.
Citroën C5 naznačil, že výrobce nabírá směr od progresivního ke konzervativnímu ražení designu. Firma rovněž slibuje kvalitu větší než u předchozích modelů. Vůz nabízí velký vnitřní prostor. Jízdní vlastnosti jsou komfortní, sportovnější cestování není tou pravou parketou pro model C5. Dynamické vlastnosti jsou na dobré úrovni. Automobil je doslova nabitý moderní technikou, která snad až budí obavy, zda nebude s přibývajícím časem dělat problémy. Výrobce však slibuje, že kupříkladu hydroaktivní podvozek třetí generace bude sloužit bez nároků na údržbu pět let nebo 200 tisíc kilometrů. To ukáže až čas. Nepříjemný je špatný výhled z vozu dozadu. Citroën C5 zřejmě bude získávat příznivce pro značku, ovšem stále ještě bude v Česku ztrácet na hodnotě rychleji než konkurenti značek na zdejším trhu tradičnějších a zavedenějších.
Závěry z testu
Měření MF DNES
Pramen: ÚSMD
Zrychlení 0-100 km/h (s)
11,8
Zrychlení 0-400 m (s)
18,1
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)
8,7
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)
15,6
Brzdná dráha z 80 km/h (m)
27,1
Hodnocení MF DNES
MOTOR A PŘEVODOVKA
Pružnost motoru | 9 |
Převodovka | 9 |
Spotřeba v testu | 7 |
KAROSERIE A INTERIÉR
Prostor na př. sedadlech | 9 |
Prostor na zad. sedadlech | 9 |
Využití kufru | 8 |
Výhled z vozu | 8 |
PODVOZEK
Jízdní vlastnosti | 8 |
Řízení a ovladatelnost | 8 |
Tlumení nerovností | 9 |
Brzdy | 9 |
Euro NCAP
Výsledky bariérových testů Citroënu C5:
x x x x |
Prognóza odhadce
Citroën C5 bezpochyby osloví i na českém trhu více zájemců než jeho předchůdci. Ještě nějaký čas však potrvá, než bude v tuzemsku opravdu konkurovat tradičně zavedeným značkám. V obchodu s ojetými vozy, kde více než reklama platí skutečná kvalita a pověst automobilu prověřená časem, může nová strategie francouzské firmy fungovat rychleji. Přestože lze očekávat větší pokles hodnoty v závislosti na čase, který bude lehce pod průměrem ve srovnání s konkurencí, zájem o model poroste. Na trhu ojetin se C5 bude nabízet za různé ceny a bude hodně záležet na stavu a místě. Po pětiletém provozu a zhruba 150 tisících kilometrů klesne hodnota vozu zhruba na 290 tisíc korun. Fanda citroënu bude ochoten zaplatit více, ostatní zájemci se budou snažit sehnat auto levněji.
Tomáš Majer, autor je spolupracovníkem redakce
Když vadí handicap
Automobil střední třídy obvykle má všechno, co posádka - a to i ta s tělesně znevýhodněným jedincem - potřebuje k bezpečné přepravě. Platí to také o Citroënu C5, u něhož navíc oceňuji dešťové a světelné senzory, které reagují bezpečněji než řidič. Pohodlí umocňuje kromě mnoha jiného také neobvyklá dvojitá loketní opěrka na předních sedadlech. Typický hydropneumatický systém může zvyšováním nebo snižováním světlé výšky podvozku pomoci k nastupování do auta méně pohyblivým. Problémem zůstává vyšší cena, která ani u nejlevnějších verzí a po možných daňových úlevách pro handicapovaného motoristu do výše sta tisíc korun neklesne pod půlmilionovou hranici.
Martin Kovář, autor je spolupracovníkem redakce
Očima designéra
Je mi trochu líto designérů, kteří budou muset spolknout hořkou pilulku chladnějšího přijetí Citroënu C5 na trhu, čímž vlastně shrnuji svou největší výtku ke karosérii. Jakmile se však pozorovatel smíří s velmi konzervativním vzhledem vozu, začne na něm objevovat jiné hodnoty. Celkově robustní design bude oproti předchůdcům daleko pomaleji stárnout.
Pětidveřový liftback maskovaný za sedan má také co nabídnout. Zavazadlový prostor je daleko přístupnější, byť za cenu nezvykle tvarovaných a mohutných sloupků, které výrazně omezují výhled dozadu.
Jiný svět se pak otevírá při usednutí za volant C5. Například přístrojová deska je velmi elegantní a praktická. Dominantní jsou dvě oblé křivky, které vymezují "sféry vlivu" řidiče a spolujezdce. Za tvarovým řešením nezaostává ani zpracování, které používá kvalitní materiály.
Co se týká vnitřního prostoru, byly na tom citroëny vždy výborně, především díky tradičně velkému rozvoru. Ani C5 není výjimkou, přestože v přímém srovnání s konkurenční Škodou Superb neobstojí.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce
Výsledky měření vnitřního prostoru vybraných automobilů (v milimetrech)
model |
místo pro kolena vzadu |
výška vzadu |
šířka vpředu |
šířka vzadu |
úhlopříčka kufru |
výška hrany kufru |
šířka/výška otvoru kufru |
objem kufru |
Citroën C5 |
185 |
885 |
1550 |
1530 |
1230 |
700 |
1160/720 |
455/1310 |
Opel Vectra 4 dv. |
165 |
835 |
1430 |
1430 |
990 |
720 |
870/460 |
500/- |
Peugeot 406 |
175 |
865 |
1455 |
1458 |
1170 |
710 |
1230/460 |
430/- |
Volkswagen Passat |
195 |
860 |
1475 |
1475 |
970 |
705 |
940/440 |
475/800 |
Renault Laguna |
195 |
850 |
1465 |
1465 |
1100 |
705 |
940/1100 |
430/1500 |
Škoda Octavia 1) |
70/95 2) |
855 |
1420 |
1425 |
1190 |
710 |
990/880 |
528/1328 |
Poznámky: 1) uvedeno jen pro srovnání, jedná se o vůz o třídu menší; 2) nová octavia
Pramen: ÚSMD, MF DNES
Citroën C5 |
Citroën C5 dokáže měnit světlou výšku buď podle pokynů řidiče nebo v závislosti na rychlosti jízdy. |
Citroën C5 - palubovka |
Citroën C5 - zboku |
Citroën C5 - zavazadlový prostor |