Čtvrtek 23. března 2023, svátek má Ivona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 23. března 2023 Ivona

Chrysler Grand Voyager: vaše děti ho budou milovat

Obří americký koráb je luxusní, pohodlný a díky akční ceně 830 tisíc korun i levnější než konkurenti.
Chrysler Grand Voyager

Chrysler Grand Voyager | foto: Chrysler

Každý má své vlastní ani ne sedadlo, ale doslova křeslo, obrazovku vyklápěnou ze střechy a sluchátka. Dveře se otvírají jen dotykem tlačítka – s bzučením se odsunou dozadu, takže neřešíte, jestli děti obouchají sousedův vůz na parkovišti. A věřte, že vaši prcci budou tuhle hru – stejně jako zavírání a otvírání obrovské tlamy kufru – milovat až do vybití baterie.

Chrysler Grand Voyager

Pokud jim to nezakážete, ale i pak to budou pokradmu zkoušet. A můžete je rozčilovat i tím, že jim je před nosem otevřete tlačítkem na dálkovém ovladači – to je velmi efektní možnost... A co teprve uvnitř auta! Je tam tolik místa, že na stolečku uprostřed otočných sedadel si celá rodina zahraje karty a dost prostoru má i hráč na kytaru, takže o zábavu na cestách je postaráno.

Chrysler Grand Voyager

Za osm litrů

S Grand Voyagerem jsme vyrazili na čtrnáctidenní výlet po Evropě – do Bulharska a do Řecka – a ujeli zhruba 6,5 tisíce kilometrů. Nemůžu si na nic stěžovat: spotřeba i výkon přiměřené, jízdní chování nezáludné a předvídatelné, rozbité jihoevropské silnice odfiltrované pohodlným americkým odpružením.

Může se hodit

Luxusní automobily značky Chrysler. Ponořte se
do intuitivní bezpečnosti
na obřím portálu v ČR www.automodul.cz

A "grand" v neposlední řadě i­ dobře vypadá – nesetkal jsem s ­nikým, komu by se hranatější čumák ve stylu monumentálního sedanu 300C nelíbil. Auto už nevypadá jako hodný a trochu naivní strejda, ale jako nebojácný cestovatel, který vás doveze kamkoliv.

Motorizací testovaného vozu byl původem italský agregát 2.8 CRD o výkonu 120 kilowattů, vlastně tentýž, který pohání můj vlastní pět let starý Jeep Cherokee. V něm celou tu dobu šlape bez problémů (najeto cca 150 000 km), a spotřeba je na delších trasách stejná jako u voyagera – 8,3 litru nafty na 100 km. Při křižování po okreskách si agregát vezme i méně než osm litrů, po městě si zase "hltne" kolem 11, takže celkový průměr je kolem rovných deseti litrů. A to není na takový objem a velikost a váhu auta vůbec špatné.

Chrysler Grand VoyagerChrysler Grand Voyager

Motor je velmi dobře utlumený (rozhodně lépe než u jeepu). Na auto stačí tak akorát, ale při předjíždění s plným vozem se čtyřmi lidmi a bagáží je třeba dávat si víc času. Šestistupňový automat řadí hladce, ale zrychlení není ani při "kickdownu" nijak dravé, od poklidného rodinného auta to ale nikdo nečeká.

Řadící páku automatu najdete až nahoře na palubní desce vedle výdechů klimatizace, ideálně při ruce (jakože ji zas tak často nepotřebujete).

Podvozek: ideální kompromis

Nerovnosti na silnici jsou pro "velkého cestovatele" pouze důvodem k lehkému zhoupnutí. Plavný podvozek spolu s obřím rozvorem (přes tři metry) dává autu téměř autobusové vlastnosti, stejně jako velkou stabilitu i při vysokých rychlostech, perfektně tlumí rázy od rozbitých cest. Auto se sice v zatáčkách malinko naklání, ale určitě to není "vyměklá" amerika, jak si spousta lidí myslí, chová se naprosto předvídatelně. Auto překvapivě není ani moc citlivé na boční vítr, když jsme jeli ve vichřici, auto to skoro ani nepoznalo.

Příjemný je vyšší posaz i nastupování jako do autobusu, perfektní sedačky, jimž chybí pouze odvětrávání. Samozřejmostí je pak výkonná klimatizace, výrobce mluví o třízónové, protože spolujezdec i posádka vzadu si mohou nastavit vlastní teplotu. Dětem vzadu ovšem můžete ovládání "klimy " zamknout, aby si junioři nenastavovali příliš nízkou teplotu (což dělají často). Když jsme u těch dětí – moc šťastné není umístění ovladače vyhřívání zadních sedaček, které je na dveřích vedle stahování oken. Zatímco to zamknout lze, vyhřívání ne. Zejména malým dětem je pak problém vysvětlit, že čudlík nesmí mačkat. A že to souvisí s tím, že je pálí zadek...

Chrysler Grand Voyager

A další drobný postřeh, u kterého si nejsem jistý, jestli je to minus nebo plus: pásy na zadních sedadlech jsou hypercitlivé, a dětem, které sebou pořád "melou", nedovolí žádný pohyb, naopak – čím víc sebou hází, tím je přikurtují více. Určitě je to přínos bezpečnosti, ale pohodlné to věru moc není...

Drobné vychytávky

"Grand" dostojí svému jménu i v tom, že hýří praktickými detaily. Nemyslím teď magneticky přichycenou baterku v kufru, ale třeba hlavně výklopná větrací okénka v poslední řadě sedadel, auto se tím dá u moře průběžně větrat. A skvělé jsou opravdu objemné úložné prostory pod podlahou druhé řady sedadel, kam se kromě složeného stolečku vejde spousta dalších věcí, od dek, spacáků, až po cennosti, které nechceme vláčet sebou.

U amerických aut se donedávna moc nemyslelo na takové věci, jako je ovládání audiosoustavy na volantu, u nového voyageru to ale neplatí. Ze spodní strany volantu nařídíte vše potřebné. Jen mě potrápila podivná logika příplatkového audia s pevným diskem, který si skladby z flashdisku nakopíroval bez ohledu na mé adresáře, takže skladby pak přehrával podle vlastní logiky. Navigace fungovala sice bezvadně, ale raději bych audio vyřešil mnohem levněji vlastním rádiem s jednodušším ovládáním.

Na dlouhých nočních cestách jsem ocenil i decentní nazelenalé podsvícení budíků, které neruší, a vypínatelný displej navigace.

Chrysler Grand Voyager

Za kolik?

V době letního testování stála verze Limited 2.8 CRD přesně 1­ 174 tisíc korun, ovšem další příplatky (metalíza 19, entertaiment paket – dva osmipalcové displeje, DVD přehrávač, sluchátka, ovladač – 56, navigace s 30 GB harddiskem 30 a systém flexibilních sedadel s otočným stolkem, otočná sedadla ve 2. řadě 16 tisíc korun) ji vyhnaly na 1,3 milionu korun.

Podzim ovšem řádně zamíchal ceníkem a rázem přiblížil voyagera obyčejným smrtelníkům. Chrysler vytvořil takzvaný paket "family line", takže za 830 tisíc korun (s daní) dostanete auto v plné elektrické výbavě včetně sklápěcích sedaček, s testovaným motorem a automatickou převodovkou (jiná se nanabízí), chybí jen navigace, DVD. A touhle cenou se rázem přiblížil na dostřel o 30 cm kratšímu Renaultu Grand Espace (775 tisíc s 2.0 dci a automatem) a je výhodnější než – znovu o 25 cm kratší – dodávkoidní VW Multivan (972 tisíc s 2.0 TDi a automatem DSG, výbava Startline). A na rozdíl od nich dostanete auto, s nímž rozhodně nesplynete s davem...

Chrysler Grand Voyager v číslech

motor turbodiesel

2.8 CRD

max. výkon

120 kW při 3800 ot.
max. kroutící moment 360 Nm/1600 - 3000 ot.

komb. spotřeba (l/100 km)

8,8/8,3** (údaj výrobce/naměřená v testu)

délka/šířka/výška/rozvor v mm

5 143/1 954/1 750/3 078

objem kufru (l)

3 296 maximální, 1 936 za 2. řadou sedadel (+118 pod sedadly 2. řady); 638 za 3. řadou sedadel

zákl. cena

1 174 000 Kč

současná akční cena

830 000 Kč (Family line)

  • Nejčtenější

Lidový VW odhalen. Elektromobil do 600 tisíc korun vytvořili za měsíc

Koncept ID.2all vznikl za pouhý měsíc. Po kvapném odchodu dnes už bývalého šéfdesignéra Volkswagenu Jozefa Kabaně, jenž...

Zkusili jsme porsche pro chudé. Nový elektrický hyundai nepřehlédnete

Nejdůležitější na elektrických autech je spotřeba. Není to kvůli hospodskému naparování, je to nutnost, aby bateriové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Stát prodává lamborghini. Zabavený supersport nabízí lacino

Ministerstvo vnitra prodává zánovní supersport. Nasupené Lamborghini Huracán s výkonem 610 koní a maximálkou 325 km/h...

ANALÝZA: Převratné baterie změní svět elektroaut, jen je nikdo nevyrobil

Baterie elektromobilů nejsou dokonalé, vědí a přiznávají to všichni. Z výčtu nedostatků je třeba zmínit potenciální...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ekoaktivisté školí z ekonomie: za drahé elektrovozy prý můžou leasingovky

Bruselská ekologická organizace Transport & Environment (T&E) obvinila leasingové společnosti, že jsou to ony, kdo...

Finsko není mistr světa ve vzdělání. Naopak. Mýtus, který trval 20 let, padá

Premium Ještě nedávno se do Finska jezdilo jako na safari, aby jiné země okoukaly tajemství tamního školství, nejlepšího na...

Revma vzniká v plicích. Nyní došlo ke zlomu v léčbě, říká profesor Vencovský

Premium Bolest, ztuhlost, otoky a deformace kloubů, především na rukou. Tak si většina lidí představuje revmatoidní artritidu,...

V Česku neměl šanci, v cizině metastázy zmizely. Léčbu hradí pojišťovna

Premium Na rakovinu prostaty umírá v Česku asi 1 500 mužů ročně. Když vyčerpají všechny metody léčby, nezbývá jim než čekat na...

Mazda CX-60 jde proti proudu. Nejsilnějším argumentem je podélně uložený motor

Premium Pozor, Mazda CX-60 není jen další velké SUV. Tedy, velká je, ale není to jen obyčejná krabice – má dospělou techniku s...

Zkusili jsme nový Range Rover Sport. Dá vám pocit, že máte věci ve svých rukou

Premium Už si ani neumíme představit, že by „velký“ Range Rover neměl svůj dynamicky vyhlížející derivát s přídomkem Sport. Na...

Obratné Audi SQ8. Auto, které se umí přikrčit k zemi a napnout svaly

Premium Druhá nejlepší verze auta v nabídce bývá často ta nejzajímavější. Dostanete ji zpravidla podstatně levněji, nebývá o...

Nečekaná zábava na každý den. Nejrychlejší T-Roc je skvělý univerzál

Premium Sportovně laděné SUV T-Roc R patří k mým nejoblíbenějším autům koncernu VW. Svůj talent šikovně maskuje relativně...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...

Levnější papriky, cukr i vejce. Češi v zahraničí šetří tisíce a stát tratí

Levnější vejce, maso i zelenina. Čechy ženou vysoké ceny potravin do obchodů v zahraničí. V Polsku ušetří tisíce za...