Testy celoročních pneumatik_voda

Testy celoročních pneumatik_voda | foto: ADAC

Jedny gumy na léto i zimu. Test celoročních pneu potvrdil, že ideál to není

  • 176
Celoroční pneumatiky sice šetří peníze, čas a prostor, ale jsou opravdu tou správnou volbou pro bezpečnou jízdu v létě a zimě? Na to se podívali odborníci z německého autoklubu ADAC a jejich partneři. Otestovali sedm modelů pro auta typu SUV a dodávky střední kategorie ve velikosti 235/55 R17.

Pneumatiky by měly mít za každého počasí dobré bezpečnostní vlastnosti pro zvládání krizových situací, před několika lety to byla jasná volba. Letní pneumatika na léto a zimní na zimu. Ovšem současný trend výrobců pneumatik je také výroba univerzálních celoročních pneumatik. Jejich podíl na trhu je kolem dvaceti procent. Podle ekonomických hodnot s nimi můžete ušetřit, ale jsou i bezpečné?

Zimní pneumatiky s množstvím lamel zajišťují dostatečnou přilnavost na sněhu a zledovatělé silnici. Na druhou stranu letní pneumatiky nabízejí vyšší stabilitu na hranici limitu při letních teplotách. Celoroční pneumatika je už z prvního pohledu mix mezi letní a zimní pneumatikou. 

Navíc kaučuková směs musí být navržena tak, aby fungovala při nízkých i extrémně vysokých teplotních podmínkách. Celoroční pneumatiky jsou proto vždy kompromisem mezi letní a zimní pneumatikou, ale nikdy je plnohodnotně nenahradí.

Pojďme se podívat podrobně, jak dopadlo sedm modelů v náročných testech. Šlo o modely Continental AllSeasonContact, Goodyear Vector 4Season Gen-2, Michelin CrossClimate+, Nokian Weatherproof, Uniroyal AllSeasonExpert 2, Vredestein Quatrac pro a Bridgestone Weather Control A005.

Test celoročních pneumatik

Prvním testem byla reakce a brzdná dráha na mokré letní silnici. Na tomto povrchu se brzdilo z 80 km/h na 0 km/h. Tady byly dokonce dva výrobci lepší než referenční letní pneumatika, která měla brzdnou dráhu 38,9 m. Jde o výrobce Bridgestone s 34,6 m a Goodyear s 37,6 m. Horší než letní pneumatika byly pneumatiky od výrobců Continental s 39,4 m, Uniroyal s 39,5 m, Michelin s 39,6 m, Vredestein s 40,3 m a nejhorší byla pneumatika od výrobce Nokian s 41,4 m, což je o 6,8 m více než vítěz.

Test celoročních pneumatik

Při testu brzdné dráhy ze 100 km/h na 0 km/h na suchém asfaltu za letních podmínek propadly všechny celoroční pneumatiky oproti referenční letní. Letní pneumatika měla brzdnou dráhu 37 m a celoroční od 6,5 m do 14,6 m více. To je obrovský rozdíl, který na okresní silnici znamená vážné důsledky pro chování auta na silnici v krizové situaci. Mezi celoročními dopadla nejlépe Michelin s 43,5 m, následují Bridgestone 44 m, Vredestein 46 m, Continental 46,9 m, Nokian 48,2 m, Goodyear 48,2 m a nejhorší byl Uniroyal s 51,6 metru.

Podobně jako na suchu to bylo na ledu a sněhu. Začněme u brzdné dráhy z 50 km/h na 0 km/h na zasněžené silnici. Zimní pneumatika to zvládla za 24,9 m. Ovšem celoroční pneumatiky byly o 1,4 m až 8,5 m horší. Nokian měl délku brzdné dráhy 26,3 m, Uniroyal 26,8 m, Goodyear 27,6 m, Continental 28,2 m, Michelin 31,3m, Bridgestone 33,3 m a Vredestein 33,4 m. Když toto porovnáme k délce přechodu pro chodce, tak ho ta nejhorší pneumatika přejede skoro tři krát.

Test celoročních pneumatik

U brzdné dráhy z 30 km/h na 0 km/h na zledovatělé silnici byly opět všechny celoroční pneumatiky horší než zimní pneumatika. Ta měla brzdnou dráhu 39,3 m a celoroční od 4,8 m až po 9,1 m horší. Konkrétně Continental 44,1 m, Goodyear a Bridgestone shodně 44,2 m, Michelin 44,3 m, Uniroyal 46,2 m, Nokian 47 m a Vredestein 48,4 metrů.

Kromě brzdné dráhy se měřila i hlučnost, kde se všechny testované pneumatiky umístily na středních hodnotách mezi známkou 2,7 až 3,4. U testu spotřeby paliva však uspěly všechny testované pneumatiky. Tam se hodnoty známek pohybovaly mezi známkou 1,5 až 2,4 (jako ve škole).

Výsledek testu je z předchozích čísel jasný. Nejhorší testovanou pneumatikou je Bridgestone Weather Control A005 a v závěsu ji následuje Vredestein Quatrac pro. O trochu lepší jsou modely Uniroyal AllSeasonExpert 2, Nokian Weatherproof, Michelin CrossClimate+ a Goodyear Vector 4Season Gen-2. Nejlepší testovanou pneumatikou s celkovou známkou 3,6 je Continental AllSeasonContact.

Žádný z testovaných typů pneumatik tak není plnohodnotnou náhradou za letní nebo zimní typy pneumatik a až na dva modely na mokré letní silnici nedosahují takových vlastností jako ty letní nebo zimní. Pokud tedy chcete bezpečnost, kupte si raději letní a zimní sadu pneumatik.   

Test celoročních gum ADAC 2020
suchomokrosníhledhlukspotřebaopotře
bení
celkem
váha hodnocení15 %30 %20 %10 %5 %10 %10 %100 %
Continental All season Contact3,62,63,02,43,01,51,53,6
Goodyear Vector 4Seasons Gen-23,82,63,62,42,81,91,03,8
Michelin Cross Climate +2,62,73,92,43,02,00,63,9
Nokian Weather proof3,92,93,02,73,42,42,03,9
Uniroyal All Season Expert 24,32,73,02,42,72,21,04,3
Vredestein Quatrac pro 3,92,65,22,72,72,51,05,2
Bridgestone Wather Control A0052,62,05,42,42,91,92,05,4
hodnocení: 0,6-1,5 velmi dobře, 1,6-2,5 dobře, 2,6-3,5 dobře, 3,6-4,5 dostatečně, 4,6-5,5 nedostatečně