Středa 1. února 2023, svátek má Hynek
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 1. února 2023 Hynek

Jedny gumy na léto i zimu. Test celoročních pneu potvrdil, že ideál to není

Celoroční pneumatiky sice šetří peníze, čas a prostor, ale jsou opravdu tou správnou volbou pro bezpečnou jízdu v létě a zimě? Na to se podívali odborníci z německého autoklubu ADAC a jejich partneři. Otestovali sedm modelů pro auta typu SUV a dodávky střední kategorie ve velikosti 235/55 R17.
Testy celoročních pneumatik_voda

Testy celoročních pneumatik_voda | foto: ADAC

Pneumatiky by měly mít za každého počasí dobré bezpečnostní vlastnosti pro zvládání krizových situací, před několika lety to byla jasná volba. Letní pneumatika na léto a zimní na zimu. Ovšem současný trend výrobců pneumatik je také výroba univerzálních celoročních pneumatik. Jejich podíl na trhu je kolem dvaceti procent. Podle ekonomických hodnot s nimi můžete ušetřit, ale jsou i bezpečné?

Zimní pneumatiky s množstvím lamel zajišťují dostatečnou přilnavost na sněhu a zledovatělé silnici. Na druhou stranu letní pneumatiky nabízejí vyšší stabilitu na hranici limitu při letních teplotách. Celoroční pneumatika je už z prvního pohledu mix mezi letní a zimní pneumatikou. 

Navíc kaučuková směs musí být navržena tak, aby fungovala při nízkých i extrémně vysokých teplotních podmínkách. Celoroční pneumatiky jsou proto vždy kompromisem mezi letní a zimní pneumatikou, ale nikdy je plnohodnotně nenahradí.

Pojďme se podívat podrobně, jak dopadlo sedm modelů v náročných testech. Šlo o modely Continental AllSeasonContact, Goodyear Vector 4Season Gen-2, Michelin CrossClimate+, Nokian Weatherproof, Uniroyal AllSeasonExpert 2, Vredestein Quatrac pro a Bridgestone Weather Control A005.

Test celoročních pneumatik

Prvním testem byla reakce a brzdná dráha na mokré letní silnici. Na tomto povrchu se brzdilo z 80 km/h na 0 km/h. Tady byly dokonce dva výrobci lepší než referenční letní pneumatika, která měla brzdnou dráhu 38,9 m. Jde o výrobce Bridgestone s 34,6 m a Goodyear s 37,6 m. Horší než letní pneumatika byly pneumatiky od výrobců Continental s 39,4 m, Uniroyal s 39,5 m, Michelin s 39,6 m, Vredestein s 40,3 m a nejhorší byla pneumatika od výrobce Nokian s 41,4 m, což je o 6,8 m více než vítěz.

Test celoročních pneumatik

Při testu brzdné dráhy ze 100 km/h na 0 km/h na suchém asfaltu za letních podmínek propadly všechny celoroční pneumatiky oproti referenční letní. Letní pneumatika měla brzdnou dráhu 37 m a celoroční od 6,5 m do 14,6 m více. To je obrovský rozdíl, který na okresní silnici znamená vážné důsledky pro chování auta na silnici v krizové situaci. Mezi celoročními dopadla nejlépe Michelin s 43,5 m, následují Bridgestone 44 m, Vredestein 46 m, Continental 46,9 m, Nokian 48,2 m, Goodyear 48,2 m a nejhorší byl Uniroyal s 51,6 metru.

Podobně jako na suchu to bylo na ledu a sněhu. Začněme u brzdné dráhy z 50 km/h na 0 km/h na zasněžené silnici. Zimní pneumatika to zvládla za 24,9 m. Ovšem celoroční pneumatiky byly o 1,4 m až 8,5 m horší. Nokian měl délku brzdné dráhy 26,3 m, Uniroyal 26,8 m, Goodyear 27,6 m, Continental 28,2 m, Michelin 31,3m, Bridgestone 33,3 m a Vredestein 33,4 m. Když toto porovnáme k délce přechodu pro chodce, tak ho ta nejhorší pneumatika přejede skoro tři krát.

Test celoročních pneumatik

U brzdné dráhy z 30 km/h na 0 km/h na zledovatělé silnici byly opět všechny celoroční pneumatiky horší než zimní pneumatika. Ta měla brzdnou dráhu 39,3 m a celoroční od 4,8 m až po 9,1 m horší. Konkrétně Continental 44,1 m, Goodyear a Bridgestone shodně 44,2 m, Michelin 44,3 m, Uniroyal 46,2 m, Nokian 47 m a Vredestein 48,4 metrů.

Kromě brzdné dráhy se měřila i hlučnost, kde se všechny testované pneumatiky umístily na středních hodnotách mezi známkou 2,7 až 3,4. U testu spotřeby paliva však uspěly všechny testované pneumatiky. Tam se hodnoty známek pohybovaly mezi známkou 1,5 až 2,4 (jako ve škole).

Výsledek testu je z předchozích čísel jasný. Nejhorší testovanou pneumatikou je Bridgestone Weather Control A005 a v závěsu ji následuje Vredestein Quatrac pro. O trochu lepší jsou modely Uniroyal AllSeasonExpert 2, Nokian Weatherproof, Michelin CrossClimate+ a Goodyear Vector 4Season Gen-2. Nejlepší testovanou pneumatikou s celkovou známkou 3,6 je Continental AllSeasonContact.

Žádný z testovaných typů pneumatik tak není plnohodnotnou náhradou za letní nebo zimní typy pneumatik a až na dva modely na mokré letní silnici nedosahují takových vlastností jako ty letní nebo zimní. Pokud tedy chcete bezpečnost, kupte si raději letní a zimní sadu pneumatik.   

Test celoročních gum ADAC 2020
suchomokrosníhledhlukspotřebaopotře
bení
celkem
váha hodnocení15 %30 %20 %10 %5 %10 %10 %100 %
Continental All season Contact3,62,63,02,43,01,51,53,6
Goodyear Vector 4Seasons Gen-23,82,63,62,42,81,91,03,8
Michelin Cross Climate +2,62,73,92,43,02,00,63,9
Nokian Weather proof3,92,93,02,73,42,42,03,9
Uniroyal All Season Expert 24,32,73,02,42,72,21,04,3
Vredestein Quatrac pro 3,92,65,22,72,72,51,05,2
Bridgestone Wather Control A0052,62,05,42,42,91,92,05,4
hodnocení: 0,6-1,5 velmi dobře, 1,6-2,5 dobře, 2,6-3,5 dobře, 3,6-4,5 dostatečně, 4,6-5,5 nedostatečně
Autor:
  • Nejčtenější

Powerbanka je skoro zázrak. Malá krabička nastartuje i úplně „mrtvé“ auto

Zima dává autobateriím pěkně zabrat. Pokud už na podzim nebyly v nejlepší kondici, může je první větší mráz dorazit. A...

Dva roky s Toyotou Proace. Japonská eurododávka si rekordní prodeje zaslouží

Premium Nejprodávanější „rodinná dodávka“ v Česku je Toyota Proace Verso. Převlečený francouzský „multivan“ láká zákazníky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Na trhu elektroaut začala cenová válka, Tesla je levnější než Škoda

Premium Počátkem roku otřásla Tesla trhem s elektromobily v cenové hladině nad milion korun, když své nejmenší modely radikálně...

VIDEO: Superb s pluhem ve Švédsku čistí silnice

Sněžný pluh nemusí být obrovský, nemusí být ani oranžový. V některých zemích běžně používají i osobní auta, zvlášť tam,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejrychlejší traktor světa brzdí padákem. Vznikl, aby pokořil rekord

Ještě než byste dokončili celý nápěv „Jede traktor – je to Zetor“, by nejspíš dorazil z jednoho konce ranveje na druhý....

Láska je evoluční finta, zamilovanost porucha emocí, říká psycholog Klimeš

Premium Láska je mocná emoce a bezesporu ta nejhezčí. A má hodně podob, které člověka nutí dělat různé věci. Mozkové okruhy...

Ruská lež je ohromná zbraň. Proč je Putin stále oblíbený, líčí reportér Karas

Premium Býval nejdéle sloužícím zahraničním zpravodajem České televize. V Polsku, v Rusku i na Ukrajině strávil Miroslav Karas...

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Komfort ve francouzském stylu. Hybridní Citroën C5 X je zárukou klidné jízdy

Premium Citroën trochu nečekaně doplnil svoji nabídku vrcholným modelem s označením C5 X. Jde o chytře postavený velký...

Blesk je brácha nejprodávanějšího auta USA. V útrobách mu bzučí elektrony

Odložme teď stranou všechny koncepční výhrady, které máme k elektromobilitě, a že jich je víc, než by se vešlo na korbu...

Mercedes-AMG jako elektromobil nabízí dechberoucí výkony i v základní verzi

Premium Když člověk s láskou k rychlým autům spatří písmena AMG, okamžitě se mu rozpumpuje krev v žilách. Ale když za nimi...

Další neznámé auto v Česku. Prozkoumali jsme novinku od čínského mamuta

Čínská auta, na rozdíl od telefonů, nepatří na úplnou špičku v technické úrovni. Což neznamená, že nemají co nabídnout....

Bojujete s atopickým ekzémem? Pak rozhodně vyzkoušejte řadu LIPIKAR
Bojujete s atopickým ekzémem? Pak rozhodně vyzkoušejte řadu LIPIKAR

Víte, že atopický ekzém je nejčastější kožní onemocnění u dětí? Tímto onemocněním kůže trpí 15 – 20 % dětí a nejčastěji se objevuje u miminek nebo...

Františka Ringo Čecha odvezli do nemocnice. Podle syna měl mrtvici

František Ringo Čech (79) byl v neděli večer podle zdrojů CNN Prima NEWS převezen do pražské Nemocnice Na Homolce....

Prosázel a propil 7 milionů korun. Prodal jsem i Českého lva, říká Vondráček

Televizní reportér, novinář a režisér David Vondráček (59) prohrál za celý svůj život v hazardu sedm milionů korun....

Zemřela herečka Annie Werschingová, královna Borgů i Tess z The Last of Us

V pouhých pětačtyřiceti letech zemřela americká herečka Annie Werschingová. Televizní diváci ji znali jako agentku...

Jágrova expřítelkyně Kopřivová přiznala krizi: Nevím, co bude dál

Ještě nedávno prožívala bývalá modelka Veronika Kopřivová (31) s manželem Miroslavem Dubovickým (31) a jejich roční...

Evu Decastelo mi kdysi vyfoukl Ruppert, měl větší tah na branku, říká Třeštík

Fotograf Tomáš Třeštík vyměnil loni spisovatelku Radku Třeštíkovou, se kterou má dvě děti, za novou partnerku,...