Sobota 24. července 2021, svátek má Kristýna
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 24. července 2021 Kristýna

Jedny gumy na léto i zimu. Test celoročních pneu potvrdil, že ideál to není

Celoroční pneumatiky sice šetří peníze, čas a prostor, ale jsou opravdu tou správnou volbou pro bezpečnou jízdu v létě a zimě? Na to se podívali odborníci z německého autoklubu ADAC a jejich partneři. Otestovali sedm modelů pro auta typu SUV a dodávky střední kategorie ve velikosti 235/55 R17.

Testy celoročních pneumatik_voda | foto: ADAC

Pneumatiky by měly mít za každého počasí dobré bezpečnostní vlastnosti pro zvládání krizových situací, před několika lety to byla jasná volba. Letní pneumatika na léto a zimní na zimu. Ovšem současný trend výrobců pneumatik je také výroba univerzálních celoročních pneumatik. Jejich podíl na trhu je kolem dvaceti procent. Podle ekonomických hodnot s nimi můžete ušetřit, ale jsou i bezpečné?

Zimní pneumatiky s množstvím lamel zajišťují dostatečnou přilnavost na sněhu a zledovatělé silnici. Na druhou stranu letní pneumatiky nabízejí vyšší stabilitu na hranici limitu při letních teplotách. Celoroční pneumatika je už z prvního pohledu mix mezi letní a zimní pneumatikou. 

Navíc kaučuková směs musí být navržena tak, aby fungovala při nízkých i extrémně vysokých teplotních podmínkách. Celoroční pneumatiky jsou proto vždy kompromisem mezi letní a zimní pneumatikou, ale nikdy je plnohodnotně nenahradí.

Pojďme se podívat podrobně, jak dopadlo sedm modelů v náročných testech. Šlo o modely Continental AllSeasonContact, Goodyear Vector 4Season Gen-2, Michelin CrossClimate+, Nokian Weatherproof, Uniroyal AllSeasonExpert 2, Vredestein Quatrac pro a Bridgestone Weather Control A005.

Test celoročních pneumatik

Prvním testem byla reakce a brzdná dráha na mokré letní silnici. Na tomto povrchu se brzdilo z 80 km/h na 0 km/h. Tady byly dokonce dva výrobci lepší než referenční letní pneumatika, která měla brzdnou dráhu 38,9 m. Jde o výrobce Bridgestone s 34,6 m a Goodyear s 37,6 m. Horší než letní pneumatika byly pneumatiky od výrobců Continental s 39,4 m, Uniroyal s 39,5 m, Michelin s 39,6 m, Vredestein s 40,3 m a nejhorší byla pneumatika od výrobce Nokian s 41,4 m, což je o 6,8 m více než vítěz.

Test celoročních pneumatik

Při testu brzdné dráhy ze 100 km/h na 0 km/h na suchém asfaltu za letních podmínek propadly všechny celoroční pneumatiky oproti referenční letní. Letní pneumatika měla brzdnou dráhu 37 m a celoroční od 6,5 m do 14,6 m více. To je obrovský rozdíl, který na okresní silnici znamená vážné důsledky pro chování auta na silnici v krizové situaci. Mezi celoročními dopadla nejlépe Michelin s 43,5 m, následují Bridgestone 44 m, Vredestein 46 m, Continental 46,9 m, Nokian 48,2 m, Goodyear 48,2 m a nejhorší byl Uniroyal s 51,6 metru.

Podobně jako na suchu to bylo na ledu a sněhu. Začněme u brzdné dráhy z 50 km/h na 0 km/h na zasněžené silnici. Zimní pneumatika to zvládla za 24,9 m. Ovšem celoroční pneumatiky byly o 1,4 m až 8,5 m horší. Nokian měl délku brzdné dráhy 26,3 m, Uniroyal 26,8 m, Goodyear 27,6 m, Continental 28,2 m, Michelin 31,3m, Bridgestone 33,3 m a Vredestein 33,4 m. Když toto porovnáme k délce přechodu pro chodce, tak ho ta nejhorší pneumatika přejede skoro tři krát.

Test celoročních pneumatik

U brzdné dráhy z 30 km/h na 0 km/h na zledovatělé silnici byly opět všechny celoroční pneumatiky horší než zimní pneumatika. Ta měla brzdnou dráhu 39,3 m a celoroční od 4,8 m až po 9,1 m horší. Konkrétně Continental 44,1 m, Goodyear a Bridgestone shodně 44,2 m, Michelin 44,3 m, Uniroyal 46,2 m, Nokian 47 m a Vredestein 48,4 metrů.

Kromě brzdné dráhy se měřila i hlučnost, kde se všechny testované pneumatiky umístily na středních hodnotách mezi známkou 2,7 až 3,4. U testu spotřeby paliva však uspěly všechny testované pneumatiky. Tam se hodnoty známek pohybovaly mezi známkou 1,5 až 2,4 (jako ve škole).

Výsledek testu je z předchozích čísel jasný. Nejhorší testovanou pneumatikou je Bridgestone Weather Control A005 a v závěsu ji následuje Vredestein Quatrac pro. O trochu lepší jsou modely Uniroyal AllSeasonExpert 2, Nokian Weatherproof, Michelin CrossClimate+ a Goodyear Vector 4Season Gen-2. Nejlepší testovanou pneumatikou s celkovou známkou 3,6 je Continental AllSeasonContact.

Žádný z testovaných typů pneumatik tak není plnohodnotnou náhradou za letní nebo zimní typy pneumatik a až na dva modely na mokré letní silnici nedosahují takových vlastností jako ty letní nebo zimní. Pokud tedy chcete bezpečnost, kupte si raději letní a zimní sadu pneumatik.   

Test celoročních gum ADAC 2020
suchomokrosníhledhlukspotřebaopotře
bení
celkem
váha hodnocení15 %30 %20 %10 %5 %10 %10 %100 %
Continental All season Contact3,6

2,63,0

2,43,01,51,53,6
Goodyear Vector 4Seasons Gen-23,82,63,62,42,81,91,03,8
Michelin Cross Climate +2,62,73,92,43,02,00,63,9
Nokian Weather proof3,92,93,02,73,42,42,03,9
Uniroyal All Season Expert 24,32,73,02,42,72,21,04,3
Vredestein Quatrac pro 3,92,65,22,72,72,51,05,2
Bridgestone Wather Control A0052,62,05,42,42,91,92,05,4
hodnocení: 0,6-1,5 velmi dobře, 1,6-2,5 dobře, 2,6-3,5 dobře, 3,6-4,5 dostatečně, 4,6-5,5 nedostatečně
Autor:
  • Nejčtenější

Do Česka zamíří ojetiny po povodních. Takové auto je dobré jen do šrotu

Německo, Belgie a Nizozemsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do...

Policie přebírá kodiaqy za čtvrt miliardy, Hamáček má elektrický enyaq

Skoro na den přesně před rokem prohlásil ministr vnitra Jan Hamáček, že octavie začínají být policistům malé. Jeho...

Zkusili jsme nejlepší nabíječku v ČR: doplní 1200 km/h, energii bere z vody

Je na ní 12 ultrarychlých nabíjecích stojanů, elektřina pochází výhradně z vodní elektrárny a má nadstandardní zázemí...

Nový problém pro elektromobily: Čína kontroluje dodávky magnetů

Západní svět, zejména Evropská unie, se rozhodl v zájmu záchrany planety v blízké budoucnosti nahradit spalovací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

GLOSA: Stovka za dva miliony je výjimečný nesmysl, cenu mají jiné škodovky

Premium Zázrak, nebo důkaz, že svět se dočista zbláznil? Na české dražbě v Lysé nad Labem se vyšplhala cena Škody 100 z...

Ze sbírky na pohřeb Roma pozůstalí nedostali nic. Byl to podvod

Premium Měl mít velkolepý pohřeb. Balzamování, bíle lakovaná rakev z Ameriky, kočár tažený vraníky... Rodina Roma, který zemřel...

Klaus: Volby nic nepřinesou. Kolem covidismu a genderismu se bude chodit po špičkách

Premium Každý z nás by se měl sám rozhodnout, jakou míru opatrnosti vůči nákaze covidem chce zvolit, říká přesvědčeně bývalý...

Česko formuje domobranu. Výcvik může podstoupit každý, kdo má zbrojní průkaz

Premium Stát zakázal ozbrojené skupiny a lidem nabídl alternativu: absolvujte speciální kurz a můžete Česku pomáhat se zbraní....

  • Další z rubriky

Sportovně střiženému Meganu proměna pomohla. Nabízí kultivované svezení

Premium Ostré Renaulty mám rád. A to nejen kvůli tomu, jak jezdí, ale také pro jejich atmosféru uvnitř. Mají vždy ty...

Kde, jak a za kolik? Poradíme, u koho nejlépe nabíjet auta na baterky

Pokud chcete s elektromobilem jezdit na delší vzdálenosti, nebo jej nemáte doma jak nabíjet, neobejdete se bez čipu či...

Strhující evoluce správným směrem. Nová generace BMW M3/M4 si nebere servítky

Premium Nová generace BMW M3 a M4 je tady. Verze Competition ukázala, že BMW M opět postavilo auto, které svého předchůdce...

Žádný městský „týpek“ v kovbojských botách. Nové Subaru XV umí i v terénu

Premium Subaru XV není ani s e-Boxerem, který dostalo loni, žádný trhač asfaltu. Japonci mu ale přidali několik novinek,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Zemřel slovenský herec Milan Lasica, zkolaboval přímo na jevišti

Ve věku 81 let zemřel slovenský herec Milan Lasica. Web sme.sk uvedl, že vystupoval se skupinou Bratislava Hot...

Možná neadoptujeme. Příprava s psycholožkou byla škola, říká Viktor Vincze

Viktor Vincze (30) promluvil o plánované adopci dítěte i návštěvách psycholožky, které absolvovali s manželkou Adélou...

Petr Rajchert si změnil příjmení a potřetí se oženil, manželka je těhotná

Zakládající člen kapely Chinaski Petr Hradil (rodným příjmením Rajchert) se v třiapadesáti letech potřetí oženil. Po...

Holanová: Rozvod s Šípem? Do vztahu se nám vloudila mlaďounká chybička

Rozhovor s Marcelou Holanovou vznikal v Chateau Šanov na soustředění s finalisty soutěže Muž roku 2021. Zpěvačka, která...

Zemřel František Nedvěd. Folkové legendě se vrátila rakovina plic

V třiasedmdesáti letech zemřel v neděli folkový muzikant František Nedvěd. Prohrál boj s rakovinou plic. Úmrtí na...