Cadillac XT4. Chlapácký Američan vyžehlí českou okresku

Přesně tak má vypadat SUV: svaly, mohutnost, sportování jen s rozumem. Cadillac XT4 je novinka tradiční americké značky, která je ovšem v Evropě exotem. Do Česka se pokouší vrátit právě středně velkým SUV. A vůbec není špatné. Minimálně pro komfort stojí za to o něj zavadit.
Americký mamut General Motors před pár lety Evropu víceméně opustil. Po prodeji Opelu v roce 2017 se auta značek GM dostávají na starý kontinent neorganizovaně přes nezávislé dovozce. Chutím a potřebám Evropanů nejblíž je nabídka Cadillacu.

Americký mamut General Motors před pár lety Evropu víceméně opustil. Po prodeji Opelu v roce 2017 se auta značek GM dostávají na starý kontinent neorganizovaně přes nezávislé dovozce. Chutím a potřebám Evropanů nejblíž je nabídka Cadillacu. | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Bílý nosorožec patří k nejvzácnějším tvorům na zemi. A k XT4 tato přezdívka skvěle pasuje. Jeden z prvních kousků, které do Česka firma Tucar dovezla z Kanady ještě před zahájením importů evropských verzí, je bílý. V uniformním provozu americký pořízek září.

Loňská novinka Cadillacu, vyráběná kromě Kansasu také v Šanghaji, chce být neokoukanou alternativou tradiční nabídce crossoverů jezdících po evropských silnicích. Cadillac má z aktuální americké produkce asi nejpropracovanější a nejvýraznější design. Nezaměnitelné lomené tvary detailů jsou jasně identifikovatelné a jedinečné.

Přípravy motoristické slavnosti Legendy
Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Tuponosá příď dává autu robustnost. Vůbec, celé auto je i přes kompaktní rozměry mohutné, ale ne otylé. Je to americký pořízek moderního stylu.

A jezdí tak, jak vypadá. S tlumeným klapnutím, které podporuje dojem festovnosti, zavřete dveře, hovíte si ve velkých křeslech sedadel dimenzovaných na rozložité americké zadky, kolem hezké materiály, útulno. Přístrojovka je ideální kombinací dotykové moderny a tlačítkové racionality. Co je potřeba ovládat poslepu, to má mechanické tlačítko nebo „točítko“, spolujezdec se pak může brouzdat dotykovým displejem infotainmentu.

Cadillac XT4 v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4599 x 1881 x 1627 x 2779
  • objem kufru: 637 - 1385 litrů
  • motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1998 ccm, 177 kW, 350 Nm
  • základní cena: 1 052 700 Kč

Jediné, co nás otravovalo, bylo pulzní ovládání voliče automatické převodovky (vrací se stále do stejné polohy). Šofér tak musí být přeci jen pozornější, jak s ním hýbe.

Prostoru je v kabině dost v obou řadách, architektura interiéru zdůrazňuje hlavně šířku. Kufr není z největších, hlavně když zatáhnete roletku, je prostor pro bagáž dost nízký.

Pohodlí především

Podvozek je snad přímo dělaný na silniční oraniště v našem ráji retardérů. Vysoké pneumatiky 235/60 R18 a plavný podvozek to vše odfiltrují. Před žlutočernými lentilkami a prahy na silnici nemusíte ani zpomalovat, stejně jako před vysokými schody.

Houpavost amerického tlustokožce ovšem neznamená nejistotu nebo mořskou nemoc. Na skvěle spárovaných pružinách a tlumičích se auto elasticky zhoupne, odtlumí strupy na vozovce a nerušeně si pluje krajinou. Pravda, dovádění v zatáčkách se mu úplně nelíbí, v ostrých zákrutách je spíš těžkopádný, prostě nosorožec. Je to něco za něco: komfort za dravost, to je dobrý obchod.

Je to klasické moderní SUV se samonosnou karoserií, motorem uloženým napříč a pohonem předních nebo všech kol. Postavili ho na platformě E2 koncernu GM, použitou také na Chevroletu Malibu nebo Opelu Insignia (to je dědictví z předchozí éry německé značky, která patřila téměř sto let GM). Cadillac XT4 je dlouhý 4,6 metru, rozvor je 278 centimetrů.

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Dvoulitrový turbobenzin je aktuálně pro XT4 jediná volba. Do sedmnáctimetrákového SUV jsou Evropané zvyklí kupovat spíš nafťáky a čtyřválec spalující benzin v XT4 ukazuje, proč je to dobrá volba a proč ne.

Devítistupňový planetový automat s měničem z produkce GM hladce řadí, se silou motoru hospodaří spíše ve jménu efektivity než dravosti. Převodovka pracuje 350 kroutícími newtonmetry dostupnými od 1 500 otáček; řadí sice často, ale jemně. Když na to dupnete, do té doby tichý motor ukáže i další tóniny, co umí, s XT4 pak pohybuje svižně, ale nějak se to k tomu uklidňujícímu charakteru auta nehodí.

Sílu přenáší převodovka na přední nebo všechna kola. Hydraulicky ovládaná spojka pošle v případě prokluzu sílu také na zadní kola. Ale jen v některých režimech, specialitou systému Cadillacu je i spořivý mód, při kterém je spojka a tedy pohon zadních kol kompletně odpojen.

Hliníkový motor je vybaven systémem odpojování poloviny válců, aby spořil benzin. Za osm se jet dá, ale spíš to bude za deset litrů benzinu. Na 240 koní je to slušná hodnota, jenže ty z XT4 zrovna mladého rebela z Route 66 nedělají. Spíš vyklidněného čtyřicátníka z předměstí Los Angeles. Nutno dodat, že konkurence s podobně výkonným motorem pojede se stejnou spotřebou.

K mání je příplatkový aktivní podvozek s elektronicky řízenými tlumiči, na výběr je z až dvacetipalcových kol, my se obejdeme bez chytrého podvozku a doporučujeme zůstat u základních osmnáctek a obout je do hezky vysokých bačkor, ty totiž k XT4 pasují perfektně a dávají mu ten uklidňující charakter.

Ceny startují těsně nad milionem korun, tento perleťově bílý nosorožec nacpaný až po střechu výbavou je za 1,6 milionu. To naznačuje cílovou skupinu, konkurovat chce prostředním SUV prémiových značek formátu Audi Q5 nebo BMW X3.

Nejčtenější

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

Frajeři nastartovali své krásky a projeli Prahou. Brali i spolujezdkyně

Už po dvanácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných gentlemanů. V neděli 18. května probíhala opět téměř v tisíci městech po celém světě. V Praze se jí zúčastnilo...

24. května 2025

Automobilky MPV odepsaly, rodiny na ně nedají dopustit. Které je nejlepší?

Automobilky je definitivně odepsaly, přitom rodiny je milují. Auta kategorie MPV ovšem v praktické využitelnosti máloco nahradí. Dnes je snaží zastoupit SUV či osobní verze dodávek. Aures Holdings ve...

24. května 2025

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

23. května 2025

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

23. května 2025

V autě bojujeme s moderní technikou, před bouračkou nás nezachránila

Málem jsme šli domů pěšky, řidič fordu se na kruhovém objezdu rozhodl vyzkoušet reakce řidiče. Naše technologiemi nabité audi vůbec nezareagovalo na auto, které se rozhodlo, že naše přednost na...

23. května 2025

Brusel chtěl zakázat karbon v autech, pak si to rozmyslel. Prozatím

Seznam materiálů, které nesmí být v evropských automobilech přítomny, se měl rozrůst o uhlíková vlákna. Nová směrnice je klasifikuje coby škodlivý materiál. Což překvapuje. Jsou asi bezpečnější než...

22. května 2025

Nový forester dělá z polňačky asfaltku. A kromě Kuřátek si veze i kolibříky

Subaru Forester šesté generace přiváží tradicionalismus v modernějším pojetí. Vypadá sice trochu jinak, ale je jako dobře padnoucí boty, které si po čase opět obujete, a hned se v nich cítíte pevní v...

22. května 2025

Sezona kabrioletů začíná. Nečekaný šampion mezi ojetinami stojí od 100 tisíc

Ještě nedávno patřil do slušné nabídky i „obyčejných“ značek kabriolet, dnes se krčí v koutě nabídky jen prémiovek, a tam mají namále. Kabriolety jsou možná iracionální, ale rozhodně prímové. A...

22. května 2025

Renault a Stellantis: zachraňte malá auta, předpisy je zbytečně zdražují

Vztah mezi automobilkou Renault a koncernem Stellantis je komplikovaný, společnosti jsou si na evropském trhu konkurenty. Přesto šéfmanažeři obou skupin umí dospět k vzájemné shodě. To když kritizují...

21. května 2025

Senzor Volva vám usmaží foťák v mobilu. Lidským očím prý neškodí

Že vyfotit auto, které nevlastníte, může být zdrojem problémů, možná tušíte. Nemusí jít jen o klasické záseky při pořizování snímků mimo veřejná místa, bez souhlasu majitele, anebo dokumentaci špatně...

21. května 2025

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

21. května 2025

ANALÝZA: Maroko je rájem výrobců aut. Německá honorace spěje k záhubě

Premium

Proč domácí výroba automobilů v Německu upadá? Důvodem není jen všeobecný propad trhu, tlak čínských automobilek nebo celní smrště amerického prezidenta Trumpa. Tím nejsilnějším argumentem je výše...

20. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.