Neděle 29. ledna 2023, svátek má Zdislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 29. ledna 2023 Zdislava

Cadillac XT4. Chlapácký Američan vyžehlí českou okresku

Přesně tak má vypadat SUV: svaly, mohutnost, sportování jen s rozumem. Cadillac XT4 je novinka tradiční americké značky, která je ovšem v Evropě exotem. Do Česka se pokouší vrátit právě středně velkým SUV. A vůbec není špatné. Minimálně pro komfort stojí za to o něj zavadit.
Americký mamut General Motors před pár lety Evropu víceméně opustil. Po prodeji Opelu v roce 2017 se auta značek GM dostávají na starý kontinent neorganizovaně přes nezávislé dovozce. Chutím a potřebám Evropanů nejblíž je nabídka Cadillacu.

Americký mamut General Motors před pár lety Evropu víceméně opustil. Po prodeji Opelu v roce 2017 se auta značek GM dostávají na starý kontinent neorganizovaně přes nezávislé dovozce. Chutím a potřebám Evropanů nejblíž je nabídka Cadillacu. | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Bílý nosorožec patří k nejvzácnějším tvorům na zemi. A k XT4 tato přezdívka skvěle pasuje. Jeden z prvních kousků, které do Česka firma Tucar dovezla z Kanady ještě před zahájením importů evropských verzí, je bílý. V uniformním provozu americký pořízek září.

Loňská novinka Cadillacu, vyráběná kromě Kansasu také v Šanghaji, chce být neokoukanou alternativou tradiční nabídce crossoverů jezdících po evropských silnicích. Cadillac má z aktuální americké produkce asi nejpropracovanější a nejvýraznější design. Nezaměnitelné lomené tvary detailů jsou jasně identifikovatelné a jedinečné.

Přípravy motoristické slavnosti Legendy
Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Tuponosá příď dává autu robustnost. Vůbec, celé auto je i přes kompaktní rozměry mohutné, ale ne otylé. Je to americký pořízek moderního stylu.

A jezdí tak, jak vypadá. S tlumeným klapnutím, které podporuje dojem festovnosti, zavřete dveře, hovíte si ve velkých křeslech sedadel dimenzovaných na rozložité americké zadky, kolem hezké materiály, útulno. Přístrojovka je ideální kombinací dotykové moderny a tlačítkové racionality. Co je potřeba ovládat poslepu, to má mechanické tlačítko nebo „točítko“, spolujezdec se pak může brouzdat dotykovým displejem infotainmentu.

Cadillac XT4 v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4599 x 1881 x 1627 x 2779
  • objem kufru: 637 - 1385 litrů
  • motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1998 ccm, 177 kW, 350 Nm
  • základní cena: 1 052 700 Kč

Jediné, co nás otravovalo, bylo pulzní ovládání voliče automatické převodovky (vrací se stále do stejné polohy). Šofér tak musí být přeci jen pozornější, jak s ním hýbe.

Prostoru je v kabině dost v obou řadách, architektura interiéru zdůrazňuje hlavně šířku. Kufr není z největších, hlavně když zatáhnete roletku, je prostor pro bagáž dost nízký.

Pohodlí především

Podvozek je snad přímo dělaný na silniční oraniště v našem ráji retardérů. Vysoké pneumatiky 235/60 R18 a plavný podvozek to vše odfiltrují. Před žlutočernými lentilkami a prahy na silnici nemusíte ani zpomalovat, stejně jako před vysokými schody.

Houpavost amerického tlustokožce ovšem neznamená nejistotu nebo mořskou nemoc. Na skvěle spárovaných pružinách a tlumičích se auto elasticky zhoupne, odtlumí strupy na vozovce a nerušeně si pluje krajinou. Pravda, dovádění v zatáčkách se mu úplně nelíbí, v ostrých zákrutách je spíš těžkopádný, prostě nosorožec. Je to něco za něco: komfort za dravost, to je dobrý obchod.

Je to klasické moderní SUV se samonosnou karoserií, motorem uloženým napříč a pohonem předních nebo všech kol. Postavili ho na platformě E2 koncernu GM, použitou také na Chevroletu Malibu nebo Opelu Insignia (to je dědictví z předchozí éry německé značky, která patřila téměř sto let GM). Cadillac XT4 je dlouhý 4,6 metru, rozvor je 278 centimetrů.

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Dvoulitrový turbobenzin je aktuálně pro XT4 jediná volba. Do sedmnáctimetrákového SUV jsou Evropané zvyklí kupovat spíš nafťáky a čtyřválec spalující benzin v XT4 ukazuje, proč je to dobrá volba a proč ne.

Devítistupňový planetový automat s měničem z produkce GM hladce řadí, se silou motoru hospodaří spíše ve jménu efektivity než dravosti. Převodovka pracuje 350 kroutícími newtonmetry dostupnými od 1 500 otáček; řadí sice často, ale jemně. Když na to dupnete, do té doby tichý motor ukáže i další tóniny, co umí, s XT4 pak pohybuje svižně, ale nějak se to k tomu uklidňujícímu charakteru auta nehodí.

Sílu přenáší převodovka na přední nebo všechna kola. Hydraulicky ovládaná spojka pošle v případě prokluzu sílu také na zadní kola. Ale jen v některých režimech, specialitou systému Cadillacu je i spořivý mód, při kterém je spojka a tedy pohon zadních kol kompletně odpojen.

Hliníkový motor je vybaven systémem odpojování poloviny válců, aby spořil benzin. Za osm se jet dá, ale spíš to bude za deset litrů benzinu. Na 240 koní je to slušná hodnota, jenže ty z XT4 zrovna mladého rebela z Route 66 nedělají. Spíš vyklidněného čtyřicátníka z předměstí Los Angeles. Nutno dodat, že konkurence s podobně výkonným motorem pojede se stejnou spotřebou.

K mání je příplatkový aktivní podvozek s elektronicky řízenými tlumiči, na výběr je z až dvacetipalcových kol, my se obejdeme bez chytrého podvozku a doporučujeme zůstat u základních osmnáctek a obout je do hezky vysokých bačkor, ty totiž k XT4 pasují perfektně a dávají mu ten uklidňující charakter.

Ceny startují těsně nad milionem korun, tento perleťově bílý nosorožec nacpaný až po střechu výbavou je za 1,6 milionu. To naznačuje cílovou skupinu, konkurovat chce prostředním SUV prémiových značek formátu Audi Q5 nebo BMW X3.

  • Nejčtenější

Potvrzeno: Kabaň u VW končí. Novému šéfovi se nelíbily jeho návrhy

Exkluzivně Andreas Mindt, šéfdesignér britské značky Bentley, která patří do koncernu Volkswagen, bude šéfovat stylingu značky VW,...

Powerbanka je skoro zázrak. Malá krabička nastartuje i úplně „mrtvé“ auto

Zima dává autobateriím pěkně zabrat. Pokud už na podzim nebyly v nejlepší kondici, může je první větší mráz dorazit. A...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Na trhu elektroaut začala cenová válka, Tesla je levnější než Škoda

Premium Počátkem roku otřásla Tesla trhem s elektromobily v cenové hladině nad milion korun, když své nejmenší modely radikálně...

KVÍZ: Sníh zasypal Česko. Poznáte, jaké auto je pod sněhovou peřinou?

Zima je období, které nás motoristy dokáže potrápit, ale taky potěšit. Ti odvážnější si vyzkoušejí skluzy na sněhu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejrychlejší traktor světa brzdí padákem. Vznikl, aby pokořil rekord

Ještě než byste dokončili celý nápěv „Jede traktor – je to Zetor“, by nejspíš dorazil z jednoho konce ranveje na druhý....

Několik lidí se dostalo na dotyk ke klenotům. Hrad je označil za odborníky

Premium Zatímco jiní mrzli v několikahodinových frontách venku před katedrálou svatého Víta, aby z několika metrů spatřili na...

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Fotbal se mění, Slavia také. Trpišovský exkluzivně o trendech i návratu Stancia

Premium Když se ve chvilce volna vyrazil projít po pískovcových útesech a díval se, jak do skal narážejí mořské vlny, hlavou mu...

Audi S8 TFSI quattro. Nechybí luxusní výbava ani chování opravdové limuzíny

Premium Když dáte čtyři až pět milionů korun za auto, musí být výsledek něco, z čeho se všichni posadí na zadek. Musí to být...

Obratné Audi SQ8. Auto, které se umí přikrčit k zemi a napnout svaly

Premium Druhá nejlepší verze auta v nabídce bývá často ta nejzajímavější. Dostanete ji zpravidla podstatně levněji, nebývá o...

Mercedes-AMG jako elektromobil nabízí dechberoucí výkony i v základní verzi

Premium Když člověk s láskou k rychlým autům spatří písmena AMG, okamžitě se mu rozpumpuje krev v žilách. Ale když za nimi...

Blesk je brácha nejprodávanějšího auta USA. V útrobách mu bzučí elektrony

Odložme teď stranou všechny koncepční výhrady, které máme k elektromobilitě, a že jich je víc, než by se vešlo na korbu...

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Evropu čeká nemovitostní zvrat, varují experti. Hrozí potíže s financemi

Problémy s financováním exkluzivních staveb v evropských metropolích naznačují, že by Evropu mohl na realitním trhu...

Z šestnáctileté dívky se vlivem vzácného onemocnění stala stařenka

Raizel Grace Calago z Filipín se ještě před dvěma lety účastnila soutěže krásy. Dnes ale vypadá jako padesátiletá žena...

Zemřel hudebník Petr Hošek, hlas a tvář punkové kapely Plexis

Ve věku nedožitých 56 let zemřel po krátké nemoci Petr Hošek, zakladatel a hlavní tvář legendární pražské punkové...

Evu Decastelo mi kdysi vyfoukl Ruppert, měl větší tah na branku, říká Třeštík

Fotograf Tomáš Třeštík vyměnil loni spisovatelku Radku Třeštíkovou, se kterou má dvě děti, za novou partnerku,...