Pátek 30. září 2022, svátek má Jeroným, Ráchel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 30. září 2022 Jeroným, Ráchel

První kilometry s BMW Z4. Je to univerzál pro radost, sportování i výlety

Sníh roztál a listí je zpátky na stromech. Nejlepší čas svléknout střechu a přivítat jaro, řekli si v BMW. Na český trh uvedli Bavoři úplně nové auto se starým známým označením Z4. Dlouhé čekání na sportovní roadster s modro-bílým praporem ve znaku je u konce – BMW Z4 splývá s asfaltem a letí jak splašená myš. Krátce jsme ho projeli v okolí Prahy.

BMW Z4 | foto: BMW

Černá linka suchého asfaltu protíná les a mizí daleko za posledním dubem někde v poli. Dvakrát třikrát si široký a nizoučký roadster v barvě zrezlé oceli práskne do výfuku, když pár kapek příliš obohacené směsi unikne škrticí klapce i spalujícímu žáru ve válci a vybouchne až ve výfukovém ústrojí. Šestiválec má zvuk naprosto parádní. Prdí, práská, řve a střílí.

BMW Z4

Z4 je lehoučké auto, navíc dostalo místo plechové střechy plátěnou, kterou stáhne až do rychlosti padesát kilometrů za hodinu. Na silnici se BMW tetelí jak vzduch nad rozpálenou letní silničkou. Takové teplo ještě není, ale jaro úspěšně vypálilo zbytky sněhu, a dokud z nebe netečou čůrky vody, je potřeba se do toho pořádně opřít. Tady jde všechno ráz na ráz: ostré řízení, ostré brzdy, ostrá reakce na plyn. Musíte mít rychlé reakce a být na všechno připraveni. Druhou šanci u rozbouřené zadokolky nedostanete.

Tuhle konkrétní Z4, kterou jsme dostali ke kratičkému svezení jižně od Prahy, žene vpřed stádo 340 koní (250 kW) a největší energii má kolem čtyř tisíc otáček. Hrát si můžete klidně až do šesti a půl tisíc, je to parádní zábava. Točivý moment činí 500 Nm v širokém rozsahu od 1600 do 4500 otáček.

Z4 na opuštěných okreskách tancuje a skotačí, je to neposeda. Vyvážení je příkladné – přesně půl na půl, těžiště se málem dotýká asfaltu, jak je nízko, a roadster je pevně přibitý k zemi. Tedy až do prvních nerovností, které trochu rozeskáčou zadek.

Podvozek je jinak příkladně ovladatelný a u roadsteru z Mnichova si odbývá svou premiéru – má úplně poprvé pětiprvkové uchycení zadní nápravy a vpředu dvojici spodních ramen se svislou otočnou pružicí a tlumící vzpěrou. Vzadu BMW šetřilo kila, náprava je částečně z hliníku. Auto má tunu a půl, ale pocitově přijde řidiči ještě lehčí. Je to rozvrkočená hračka, která ale neumí být na svého majitele úplně zlá. 

Jede hodně rychle, zvlášť v téhle výkonnostně nejzběsilejší verzi M40i. Na ekorežim ovšem umí být líná a na komfortní hedvábně měkká. Takový dvoumístný univerzál se sportovními choutkami.

BMW Z4

Nevlastní sourozenci

V Salt Lake City skončila zimní olympiáda a v Česku začal fungovat Temelín. Už je to dávno, kdy výrobní linka v jihokarolínském Spartanburgu vydala první modely Z4, která nahradila původní BMW Z3. Design čistě řezaných velkých ploch seskládaných zdánlivě nahodile, leč s rozmyslem, dal dohromady Chris Bangle s dánským návrhářem Andersem Warmingem. V roce 2002 působil neotřele a neopakovatelně. Druhá generace vznikla před 10 lety a vyráběla se v Řezně.

Montáž třetí Z4 mají na svědomí šikulové v rakouském Štýrském Hradci, ve stejné fabrice Magna-Steyr, která se na stavbu takových specialit zaměřuje, se na konci března začala vyrábět také nová Toyota Supra.

Kdo o tom spojení neví, nevšimne si ho. Třebaže Supra a Z4 sdílí stejný technický základ nebo motory, na první pohled jsou auta úplně jiná.

„Návrhářské týmy šly svou cestou,“ podotkl koncernový šéf designu u celé BMW Group Adrian von Hooydonk pro britský Top Gear. Zatímco Supra lační po rychlosti a má úplně proděravělý spodek masky, BMW Z4 je spíš vyhlídkovým parťákem než závodní bestií. Přestože šestiválec umí na slavné Severní smyčce Nürburgringu předjet i BMW M2…

Nové BMW Z4 se proporcemi výrazně liší nejen od Supry, ale hlavně i od svého předchůdce. Vpředu je větší rozchod kol o 98 milimetrů, vzadu o 57. Auto je o 85 milimetrů delší a o 74 širší. „Zetko“ se prostě víc rozkročilo, snížilo a natáhlo. Se Suprou mají pochopitelně stejný rozvor – 2470 milimetrů. Jako Fabia. Šípovitá kapota s kapkovitými lampami míří k vertikálně vedeným obloučkům ledkového denního svícení. Ledvinky tu jsou pochopitelně také, ale na dnešní poměry subtilní a ne moc výrazné. Z4 ukazuje trochu jinou tvář soudobých bavoráků.

Zároveň je to auto, které stejně jako řada podobných kolegů v ringu jménem automobilový trh 21. století schytalo tvrdý levý hák od lenivých zákazníků odmítajících manuální převodovky. Umíráček „šaltpáky“ je v případě BMW o to horší, že ke sportovním autům z Mnichova řazení prostě neodbytně patří.

„Bohužel se ukazuje, že i u těch sportovně laděných modelů je podíl nízký. Ten trend má tento směr dlouhodobě. U sportovních modelů jsou automatické převodovky, ať už dvouspojkové nebo osmistupňové s hydrodynamickým měničem, v současné době na takové výši, že mě to nepřekvapuje,“ říká Jiří Kopanický, produktový manažer BMW.

Osmistupňový automat Steptronic je pohotový, motor nezdržuje a ani z něj nepumpuje hektolitry benzinu navíc. Konkrétně M40i má stovku za čtyři a půl sekundy a BMW se chlubí, že si vezme jen lehce přes sedm litrů paliva na sto kilometrů. To byste se ale museli courat za traktorem... Tak či tak manuál nebude ani u prostřední verze sDrive 30i, dostane ho jen nejslabší čtyřválec sDrive 20i. O to víc se na něj ale těšíme, protože spojí radost z řazení s rychlejším vyhlídkovým tempem. A právě v tom spočívá celá filosofie Z4.

Autoři:
  • Nejčtenější

Průšvih jako Brno. Kamion jel tunelem v protisměru, dispečink nereagoval

Premium Brněnským Královopolským tunelem projel před dvěma týdny kamion v protisměru. Kamery v dispečinku, které na tunel...

Kvůli plynu přesuneme výrobu z Německa a východní Evropy, hrozí Volkswagen

Německý automobilový koncern Volkswagen by v případě přetrvávajícího nedostatku zemního plynu mohl přesunovat výrobu z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Je redaktor užitečný idiot? Odpovídáme čtenáři rozčílenému elektromobily

Jen málokterá technologie polarizuje společnost tak jako elektromobilita. Někteří jí nekriticky fandí, jiní ji...

Čínská ofenziva elektroaut převálcuje Evropu, varuje analýza

Před pár lety byla čínská auta Evropanům k smíchu. Kopie evropských nebo amerických aut z mnohdy nefunkčními částmi...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spása českého autoprůmyslu naráží na odpor. Boj o továrnu na baterie vrcholí

Premium Rozhodnutí o stavbě továrny na výrobu baterií do elektroaut (tzv. gigafactory) by mohlo padnout do konce tohoto roku....

Sověti ozářili Richarda Nixona radioaktivitou. Jeho agenti to zastavili trikem

Premium Při návštěvě v Sovětském svazu Richard Nixon sice přátelsky hovořil se sovětským vůdcem Nikitou Chruščovem v takzvané...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Alpine A110 S má blízko k dokonalosti. Jak se povedla reinkarnace staré ikony?

Premium Výlet do horských průsmyků snad nemůže být stylovější. Alpine A110 S na klikatých silnicích nejen senzačně vypadá, ale...

Na okruh v „silniční formuli“. S Mercedesem-AMG One můžete jet přes 350 km/h

Premium Mercedes připravil světovou premiéru „sériové“ verze ultimativního supersportu AMG One, který má lidem ochotným...

Audi SQ5 Sportback. Stylový vrchol modelové řady umí i na klikatých okreskách

Premium Audi chce sportovně laděným SUV SQ5 Sportback dokázat, že vznětové motory nepatří do starého železa. High-end moderní...

Klasické silné volvo. Hybridní V90 Recharge nabízí vylepšený motor i 455 koní

Premium Volvo vylepšilo svůj plug-in hybridní systém tak, že z něj je opět nejvýkonnější pohon pro jeho sériové modely. Nabízí...

Digitální závislost u dětí? Poradíme, jak je motivovat k pohybu
Digitální závislost u dětí? Poradíme, jak je motivovat k pohybu

V Česku proběhl rozsáhlý výzkum o digitální závislosti napříč populací. Jeho výsledky vás možná překvapí. Děti školou povinné totiž velkou část...

RECENZE: Pro Pokáče byla O2 arena příliš velkým soustem

Z hlediska návštěvnosti skončil koncert písničkáře Pokáče v O2 areně maximálním úspěchem - pár hodin před začátkem...

Přístroje zjistily výbuchy u Nord Streamu. Úmyslný čin, tvrdí Švédsko

Švédské a dánské měřicí stanice v pondělí zaznamenaly masivní podmořské výbuchy, a to v místech, kde z plynovodu Nord...

Příběh Marty: Syn si přivedl domů přítelkyni, je to líná špindíra

Se synem jsme měli vždycky hezký vztah. Naším společným plánem bylo, že jednou s námi zůstane žít v našem domě v...

Úmrtní list Alžběty II. odhalil příčinu i čas smrti královny

Britská královna Alžběta II. zemřela na stáří. Vyplývá to z jejího úmrtního listu, který ve čtvrtek zveřejnil skotský...

Slovensko vře kvůli cenám elektřiny. Největší výrobce hrozí bankrotem

Největšímu výrobci elektřiny na Slovensku, společnosti Slovenské elektrárne, se příčí dodávání elektřiny slovenským...