Pátek 18. září 2020, svátek má Kryštof
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 18. září 2020 Kryštof

První kilometry s BMW Z4. Je to univerzál pro radost, sportování i výlety

Sníh roztál a listí je zpátky na stromech. Nejlepší čas svléknout střechu a přivítat jaro, řekli si v BMW. Na český trh uvedli Bavoři úplně nové auto se starým známým označením Z4. Dlouhé čekání na sportovní roadster s modro-bílým praporem ve znaku je u konce – BMW Z4 splývá s asfaltem a letí jak splašená myš. Krátce jsme ho projeli v okolí Prahy.

BMW Z4 | foto: BMW

Černá linka suchého asfaltu protíná les a mizí daleko za posledním dubem někde v poli. Dvakrát třikrát si široký a nizoučký roadster v barvě zrezlé oceli práskne do výfuku, když pár kapek příliš obohacené směsi unikne škrticí klapce i spalujícímu žáru ve válci a vybouchne až ve výfukovém ústrojí. Šestiválec má zvuk naprosto parádní. Prdí, práská, řve a střílí.

BMW Z4

Z4 je lehoučké auto, navíc dostalo místo plechové střechy plátěnou, kterou stáhne až do rychlosti padesát kilometrů za hodinu. Na silnici se BMW tetelí jak vzduch nad rozpálenou letní silničkou. Takové teplo ještě není, ale jaro úspěšně vypálilo zbytky sněhu, a dokud z nebe netečou čůrky vody, je potřeba se do toho pořádně opřít. Tady jde všechno ráz na ráz: ostré řízení, ostré brzdy, ostrá reakce na plyn. Musíte mít rychlé reakce a být na všechno připraveni. Druhou šanci u rozbouřené zadokolky nedostanete.

Tuhle konkrétní Z4, kterou jsme dostali ke kratičkému svezení jižně od Prahy, žene vpřed stádo 340 koní (250 kW) a největší energii má kolem čtyř tisíc otáček. Hrát si můžete klidně až do šesti a půl tisíc, je to parádní zábava. Točivý moment činí 500 Nm v širokém rozsahu od 1600 do 4500 otáček.

Z4 na opuštěných okreskách tancuje a skotačí, je to neposeda. Vyvážení je příkladné – přesně půl na půl, těžiště se málem dotýká asfaltu, jak je nízko, a roadster je pevně přibitý k zemi. Tedy až do prvních nerovností, které trochu rozeskáčou zadek.

Podvozek je jinak příkladně ovladatelný a u roadsteru z Mnichova si odbývá svou premiéru – má úplně poprvé pětiprvkové uchycení zadní nápravy a vpředu dvojici spodních ramen se svislou otočnou pružicí a tlumící vzpěrou. Vzadu BMW šetřilo kila, náprava je částečně z hliníku. Auto má tunu a půl, ale pocitově přijde řidiči ještě lehčí. Je to rozvrkočená hračka, která ale neumí být na svého majitele úplně zlá. 

Jede hodně rychle, zvlášť v téhle výkonnostně nejzběsilejší verzi M40i. Na ekorežim ovšem umí být líná a na komfortní hedvábně měkká. Takový dvoumístný univerzál se sportovními choutkami.

BMW Z4

BMW Z4

Nevlastní sourozenci

V Salt Lake City skončila zimní olympiáda a v Česku začal fungovat Temelín. Už je to dávno, kdy výrobní linka v jihokarolínském Spartanburgu vydala první modely Z4, která nahradila původní BMW Z3. Design čistě řezaných velkých ploch seskládaných zdánlivě nahodile, leč s rozmyslem, dal dohromady Chris Bangle s dánským návrhářem Andersem Warmingem. V roce 2002 působil neotřele a neopakovatelně. Druhá generace vznikla před 10 lety a vyráběla se v Řezně.

Montáž třetí Z4 mají na svědomí šikulové v rakouském Štýrském Hradci, ve stejné fabrice Magna-Steyr, která se na stavbu takových specialit zaměřuje, se na konci března začala vyrábět také nová Toyota Supra.

Kdo o tom spojení neví, nevšimne si ho. Třebaže Supra a Z4 sdílí stejný technický základ nebo motory, na první pohled jsou auta úplně jiná.

„Návrhářské týmy šly svou cestou,“ podotkl koncernový šéf designu u celé BMW Group Adrian von Hooydonk pro britský Top Gear. Zatímco Supra lační po rychlosti a má úplně proděravělý spodek masky, BMW Z4 je spíš vyhlídkovým parťákem než závodní bestií. Přestože šestiválec umí na slavné Severní smyčce Nürburgringu předjet i BMW M2…

Nové BMW Z4 se proporcemi výrazně liší nejen od Supry, ale hlavně i od svého předchůdce. Vpředu je větší rozchod kol o 98 milimetrů, vzadu o 57. Auto je o 85 milimetrů delší a o 74 širší. „Zetko“ se prostě víc rozkročilo, snížilo a natáhlo. Se Suprou mají pochopitelně stejný rozvor – 2470 milimetrů. Jako Fabia. Šípovitá kapota s kapkovitými lampami míří k vertikálně vedeným obloučkům ledkového denního svícení. Ledvinky tu jsou pochopitelně také, ale na dnešní poměry subtilní a ne moc výrazné. Z4 ukazuje trochu jinou tvář soudobých bavoráků.

Zároveň je to auto, které stejně jako řada podobných kolegů v ringu jménem automobilový trh 21. století schytalo tvrdý levý hák od lenivých zákazníků odmítajících manuální převodovky. Umíráček „šaltpáky“ je v případě BMW o to horší, že ke sportovním autům z Mnichova řazení prostě neodbytně patří.

Fotogalerie

„Bohužel se ukazuje, že i u těch sportovně laděných modelů je podíl nízký. Ten trend má tento směr dlouhodobě. U sportovních modelů jsou automatické převodovky, ať už dvouspojkové nebo osmistupňové s hydrodynamickým měničem, v současné době na takové výši, že mě to nepřekvapuje,“ říká Jiří Kopanický, produktový manažer BMW.

Osmistupňový automat Steptronic je pohotový, motor nezdržuje a ani z něj nepumpuje hektolitry benzinu navíc. Konkrétně M40i má stovku za čtyři a půl sekundy a BMW se chlubí, že si vezme jen lehce přes sedm litrů paliva na sto kilometrů. To byste se ale museli courat za traktorem... Tak či tak manuál nebude ani u prostřední verze sDrive 30i, dostane ho jen nejslabší čtyřválec sDrive 20i. O to víc se na něj ale těšíme, protože spojí radost z řazení s rychlejším vyhlídkovým tempem. A právě v tom spočívá celá filosofie Z4.

Autoři:
  • Nejčtenější

NÁZOR: Evropa se definitivně zbláznila. Chce ještě zpřísnit limit emisí

Evropská komise navrhne zpřísnění limitů pro automobilové emise v Evropské unii. Vyplývá to z dokumentu, ke kterému...

Správné používání blinkrů je rutina, kterou skoro nikdo neumí

Používáte blinkry? A používáte je správně? Zdánlivě jednoduchá funkce dělá řadě řidičů problémy. Poradíme vám, jak...

Designéři o nové škodovce. Je hodně zdobná, měla by ubrat na agresivitě

Dva profesionální průmyslové designéry, kteří mimo jiné vychovávají nové generace výtvarníků navrhujících věci...

KOMENTÁŘ: Emisní šílenství udělalo z malého suzuki investiční bombu

V Bruselu o fyzikálních zákonech hlasují, teď zas ověřují ekonomická pravidla pokusem. V nejnovější lekci zjišťovali v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na návštěvě v Karlovi: kráska si přestavěla dodávku na hippie bydlení

Nicolette Havlová je mladá dívka z Havířova. A trochu dobrodruh. Jezdí stopem, což v současnosti téměř nikdo dobrovolně...

Nový most se nepovedl. Kraj žádá firmu, ať ho postaví znovu. Ta odmítá

Premium S takovou situací se Moravskoslezský kraj jako investor ještě nesetkal. Odmítá převzít most přes železnici ve Frýdlantu...

Voříšci Evropy. Češi mají slovanskou krev jen z jedné třetiny, říká vědec

Premium Věda vyvrací dávné mýty o původu obyvatel Česka. A rasové a národovecké mýty obecně. V magazínu Víkend to vysvětluje...

Feťáci lásky stále hledají, ale nikdy nenajdou, říká párový terapeut Vojtko

Premium Lásku si často pleteme se zamilovaností, ale vztah je práce, která nikdy nekončí. „Tolerance není ten správný klíč ke...

  • Další z rubriky

Elektromobil pro všechny. První kilometry s VW ID.3 křížem krážem Českem

O ID.3 výrobce hovoří jako o revoluci a o modelu stejně důležitém, jako byly v historii Brouk a Golf. A má stejnou...

První elektroškodovka je městský čipera. Při výletech dál nevěřte dojezdu

První den školního roku představí Škoda svůj nový elektromobil. Velkému a mohutnému Enyaqu ovšem už přes půl roku...

Ignorovat cukání auta se nevyplácí. Nepravidelnost motoru se přitom dá odstranit

Premium V zimě a vlhku mají zejména starší auta časté problémy s nepravidelným během motoru, což se kromě jiného projevuje...

Tajný tip na extrémní rodinný expres. Zkusili jsme nový Ford Explorer

Explorer je dalším trochu nečekaným americkým překvapením v evropské nabídce značky. Velké SUV je zdaleka nejdražší...

Vybíráte právě jméno pro své miminko? Pomůžeme vám!
Vybíráte právě jméno pro své miminko? Pomůžeme vám!

Výběr jména pro miminko patří mezi ty nejkrásnější povinnosti nastávajících rodičů. Možností je ale tolik, že není snadné vybrat jedno jediné.

Microsoft vytáhl servery z oceánu, jejich nízká poruchovost překvapila

Z mořského dna u skotského souostroví Orkneje námořníci vylovili datacentrum společnost Microsoft. Za více než dva roky...

Benešová: Nečekala jsem, že synova svatba bude tak emocionálně náročná

Závěr prázdnin byl pro Lucii Benešovou ve znamení svatebních příprav. K oltáři dovedla svého nejstaršího syna Luciána,...

Jeho prsty byly najednou ve mně, obvinila fotografa ze zneužití Ratajkowski

Emily Ratajkowski (29) zveřejnila obsáhlou esej, ve které obvinila fotografa Jonathana Ledera ze sexuálního zneužití....

Porno je reklama na fitness, říká jeden z nejstarších českých pornoherců

Je obsazovaný do pornoscén z kategorie „old and young“. Není divu, s natáčením začal před svou padesátkou a točí už...

Nová data ukázala alarmující poměr pozitivních testů. Už je nad 20 %

Epidemie koronaviru se v Česku vymyká kontrole. Napovídá tomu ukazatel, který měří poměr pozitivních testů oproti všem...