BMW X5

BMW X5 | foto: Pavel Srp, auto-mania.cz

Otevřete ho mobilem, ohřeje vám kávu. BMW X5 hýčká a rozmazluje

  • 38
Čtvrtá generace populárního BMW X5 se o vás stará jako žádné jiné auto. Jeden z nejúspěšnějších modelů z Mnichova je prošpikovaný moderními technologiemi a právě teď vstupuje na český trh. Vyzkoušeli jsme ho.

Mobil – víc toho v kapsách do budoucna nebude třeba. Stěhují se do něj mapy, peněženky, fotoaparáty. Aplikace najdou cestu na dovolenou, uschovají peníze ve virtuálním trezoru a umožní bezdotykově zaplatit v obchodě, dokonce zvládnou vyfotit na první dobrou skoro stejně vyvedené fotky jako drahé zrcadlovky. A taky vám otevřou auto.

BMW X5

Místo klíčku k tomu stačí pár megabytů od programátorů z BMW. Dveře se odemknou přiložením telefonu ke klice u řidiče, ve které je schovaný malý čip reagující na technologii zvanou NFC (Near Field Communication). Na vzdálenost zhruba čtyř centimetrů radiové vlny potvrdí kódované spojení a vůz bezdrátově otevřete. Během mžiku, bez prodlevy. Data se mezi autem a mobilem přenášejí pomocí elektromagnetické indukce, takže mobil nemusí být přihlášený k síti, a dokonce nevadí, když je vypnutý, takže se do auta dostanete i po dlouhém dni bez nabíječky.

Mít klíček v kapse a otevřít si pouhým sáhnutím na kliku může být pro někoho stále nedostižně pohodlnější, ale řešením „po mnichovsku“ odpadá nutnost nosit v kapse o zbytečný kus techniky navíc. BMW tak úplně přepisuje desítky let dlouhou historii komunikace s auty, na jakou jsme byli zvyklí.

A je to jen začátek výčtu technologických inovací, které umí na palubě X5 rozmazlit. V Mnichově si například řekli, že vyhřívat volant a sedačky nestačí, takže teplo sálá i z loketních opěrek. Ohřívaný může být dokonce kelímek na kávu odložený ve středovém tunelu. Pouhým stiskem tlačítka proměníte topení v lednici, diodové pásky uvnitř přihrádky zmodrají a výdechy už nebudou ohřívat, ale chladit. Pití budete mít perfektně připravené v zimě i v létě. Mimo to masážní funkce sedadel umí místo beder promačkat i unavené pozadí.

Je to možná všechno tak trochu rozmar a zhýralost, ale objevení kouzla rozmaru je děsně návykové. Zvlášť u auta, kterému Bavoři vůbec nejvíc vděčí za propagaci značky SUV, která teď navzdory zhola marnému chápání odborné veřejnosti láme světové rekordy prodejnosti. BMW X5 je totiž mezi námi už dlouhých 19 let.

Od Britů ke „křišťálu“

Dávno předtím, než propukl megalomanský boom SUV, vznikl v Mnichově nápad na prostorný model, který z rychlých okreskových aut udělá rodinné praktiky, byť se sportovními geny. Pomohla akvizice Rover Group (spolu s Land Roverem) od britského výrobce letadel British Aerospace. První X5 se ukázala v roce 1999 a dostala spoustu ostrovní techniky do terénu, zůstala však věrná asfaltu. A přestože ji tehdy marketéři ještě označovali za SAV (sportovně-aktivní vozidlo), svezla se na první módní vlně aut (spolu třeba s Mercedesem GLE, dříve ML), kterým dnes říkáme shodně SUV.

Prodeje jednotlivých generací rostly spolu se segmentem a minulé evoluce vyráběné od roku 2013 se prodalo už přes tři čtvrtě milionu. Od aktuální novinky v Mnichově očekávají ještě lepší výsledky, možná i ostřelování milionové hranice, k čemuž by mohli hojně přispět Američané, na jejichž domácí půdě se mohutné „bavoráky“ vyrábějí. Fabrika v jihokarolínském Spartanburgu je po léta rodištěm těch největších BMW: dělají se tu všechna „ixka“ od X3 až po nejnovější X7, kterou německá automobilka představila teď v říjnu. Přijde na trh v březnu 2019 a luxus modro-bílé vrtule povýší řádově ještě o úroveň výše.

BMW X5
BMW X5

Stejně jako nová X5 pak bude mít i nadále dělené ledvinky, hlavní znak bavorských modelů, s nímž ostatně do budoucna počítá i hlava mnichovských návrhářů Jozef Kabaň. A propos, BMW X5 pořádně zmohutnělo a spolu s ním i tyto jindy drobné odkazy na historii značky. Dva žebrované „polštáře“ vepředu teď víc než jindy připomínají macatý psí čumák. Samotné auto je delší, širší i vyšší, rozvor má o 42 milimetrů víc (2975 milimetrů dohromady), takže pasažéři vzadu si budou libovat, kolik prostoru navíc dostali. I kufr je podstatně větší, naskládáte do něj 645 litrů zavazadel.

Vnitřek je plný decentních designových pozlátek v konzervativním duchu německé střídmosti. Přesto působí nápaditěji než u předchůdců a ještě aby ne, když ho vytvářela nadaná Eva-Maria Güntherová. Letité interiérové architektuře „bavoráků“ vtiskla modernější vizi. Palubka je subtilnější, prostor vepředu teď působí vzdušněji. Pořád je tu ale spousta tlačítek a zůstala i ta pro radiové předvolby. V ovládání klimatizace budete chvíli tápat, klasické rozvržení úplně změnilo tvář, ale za pár týdnů si prsty zvyknou.

Přes dvanáct palců velké displeje jsou hlavním informačním rozbočovačem na palubce. Multimediální centrum je plně orientované na řidiče, centrální displej dosud nikdy nebyl nahnutý ve větším úhlu. Digitální přístrojový štít má pak kompletně novou grafiku, která analogové budíky vyměnila za avantgardní modernu ve stylu „peugeotího“ i-Cockpitu.

Středová konzole stoupá směrem k palubce obdobně jako opěradla dveří. Na první dobrou zaujme řemeslně zpracované křišťálové sklo na řadicí páce, start/stop tlačítku (které se přesunulo od volantu na středový tunel), ovladači systému iDrive, a kruhovém ovladači hlasitosti médií. Připadáte si jako v malém klenotnictví, přitom tyto automobilové šperky vás vyjdou všehovšudy „jen“ na 18 tisíc korun. Kdekdo by možná od bavorské šlechty očekával větší cenu.

Chvála Bavorům

Ale nemažme si olej kolem pístů, však ono si to BMW vybere jindy. I když ani třeba laserové světlomety už nestojí tolik, co dřív, pořídíte je ani ne za 55 tisíc. Za skoro stejnou sumu můžete dokoupit intuitivní systém nočního vidění s rozpoznáváním lidí a zvířat. A za oba tyto pomocníky dohromady můžete mít audiosystém Bowers & Wilkins s 20 reproduktory a ohlušujícím výkonem 1500 W, který z X5 udělá pojízdnou koncertní síň.

Mimochodem je až fascinující, jak je auto odhlučněné a jak dokonale maskuje rychlost. Hravě se přistihnete se, že jedete o 30 až 50 kilometrů rychleji, než chcete. A ani ve vysokých dálničních rychlostech v Německu nebudete mít problém si polohlasně povídat s posádkou, protože v tomto autě je bez hudby ticho jak v kostele. Můžou za to dvojitá skla, která ovšem jistojistě přidávají něco málo na hmotnosti. Ona nová X5 je cvalík, nic si nenalhávejte, ve vrcholném naftovém provedení M50d váží 2350 kilogramů. Ale těžiště je hodně nízko, a proto se hmotnost nenechá snadno rozhoupat. Už tak pohodlné nastavení by ještě změklo, kdybychom měli v testovaném autě vzduchové odpružení, ale pocitově není třeba.

BMW X5

Stabilizaci udržují přesné aktivní stabilizátory s elektromagneticky regulovanými změnami tuhosti. Je pozoruhodné, jak se dokáže hřmotná X5 popasovat s vlhkou silnicí posetou spadaným listím a kličkovat lesem uzoučkými cestami, když pak se stejnou ladností nabere směr dálnice a prostě jede. Do 60 kilometrů za hodinu úplně samo, pak s asistentem, který je však netrpělivý a volant musíte držet prakticky neustále. Technologie to stále není ještě úplně nejpoužitelnější.

Parádní je naopak funkce automatického couvání, která umí využít také integrální řízení s natáčením zadní nápravy pro zmenšení poloměru otáčení. Až do vzdálenosti 50 metrů si auto zapamatuje trajektorii, po které zaparkovalo. A následně po ní samo z těsného místa vyjede. Třeba se vám podaří neodřít si gigantická 22palcová kola.

Ohromný je i výkon šestiválcového naftového třílitru, který ve verzi M50d poskytne 400 koní a až 760 Nm točivého momentu (už od 2000 otáček za minutu). Chvála Bavorům, že nesáhli jako třeba Volvo po malých čtyřválcích. Namlsaný motor při hbitější akceleraci zvedne celou přední kapotu o několik čísel a mohutně se nadechne. Raketový start mírní převody osmistupňový automat, jenž řadí plynule a nepostřehnutelně. BMW nabízí také slabší diesel 30d a benzinovou verzi 40i, vždy jde o šestiválec s pohonem všech čtyř kol. Zážehový osmiválec 50i Evropu bohužel mine.

I tak BMW udělalo obrovský krok dopředu, přičemž zachovalo tradici X5 v únosných mantinelech: na velké ledvinky si zvykneme stejně jako na přepracovaný interiér. Osmiválec nás mrzí, větší vnitřní prostor je naopak významným bodem k dobru. Nejlevnější X5 stojí v základu přes milion a tři čtvrtě, testované provedení přišlo i s příplatky na tři a čtvrt milionu. Teď čekají Mnichovany měsíce poklidného sledování trhu. A pak přijde výzva číslo dvě: příchod plug-in hybridní verze.