Sobota 26. září 2020, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 26. září 2020 Andrea

První jízda: nový teréňák asfaltu BMW X5

aktualizováno 
Je to pojem a jedna z nejdůležitějších novinek letoška. Mnichovská značka se sice proslavila svými tradičními modely, už skoro patnáct let však těží ze zlaté žíly SUV. Auta, která vypadají jako příbuzní teréňáků, jdou totiž skvěle na odbyt. A BMW X5 je jedním z nejznámnějších z "teréňáků asfaltu".

Hlavně v Česku patří X5 k nejžádanějším bavorákům vůbec. Mezi prvními z Česka jsme novou generaci vyzkoušeli.

BMW ani nemá nějaké velké terénní ambice. O X5 taky nemluví jako o SUV, ale o autě, které bylo vyvinuto pro silnici. Pohon všech kol XDrive vás ze škarpy nebo závěje vytáhne a rozbahněnou polňačkou X5 proskotačí, jeho hlavním revírem jsou ovšem silnice.

BMW X5
BMW X5

Na terén má však nově X5 připravené grafické rozhraní, které ukazuje boční náklon nebo prudkost kopce, do kterého se drápete. Nebo třeba asistent pro sjíždění svahů: nastavíte rychlost a jen točíte volantem, nešlapete na brzdu a auto z prudkého padáku samo udržuje rychlost.

Zpátky na silnici

První X5 se představila v roce 1999, dnes nastupuje třetí generace. O důležitosti modelu mluví za vše čísla, dodnes se prodalo 1,3 milionu X5. A do posledních chvil prodeje stále rostly. Dokonce i letos, kdy už se vědělo, že dorazí nová generace, jsou prodeje v globálním měřítku lepší než loni. Nová generace má tedy o úspěch postaráno už dopředu. Znamená to však také tlak na tvůrce, aby na úspěšný model dobře navázali. Postavili tedy nové auto, které je však pocitově hodně blízké předchůdci. 

Fotogalerie

Nová X5 působí na pohled subtilnější než "stará". Dali jí jemnější, méně agresivní rysy. V přímém srovnání, když postavíte obě vedle sebe, zjistíte, že však nová X5 mohutnější je. Jen to umí dobře maskovat. 

Velké SUV nikdy nebude lehký atlet, i tak se však vývojáři snažili. Vysokopevnostní ocel kombinují s hliníkem (na kapotě), plastem a třeba i drahým hořčíkem, ze kterého je rám přístrojovky.

Dobrý výhled

Uvnitř se sedí vysoko, jak to mají zájemci o pseudoteréňáky rádi. Mají dobrý rozhled a jakýsi pocit vlády nad situací. V X5 velikost a vzdušnost vnitřního prostoru vyzdvihuje nízká hrana bočních oken. Řidič nesedí utopený za vysokými boky, ocení to i děti vzadu, které aspoň uvidí ven, což u moderních boubelatých aut rozhodně není zvykem.

BMW X5

Přístrojovka jde v duchu interiérů BMW dneška, je spíše umírněně tvarovaná s důrazem na technickou vyspělost. Ne každému se líbí velký displej navigace a multimediálního centra, který trčí z přístrojovky, jako by byl dodaný dodatečně. Designéři sice na prezentaci nové X5 ve Vancouveru, kam BMW redakci pozvalo, básnili o plynulosti linií a návaznosti linek, ale přístrojovka na výplně dveří rozhodně plynule nenavazuje.

BMW X5 30d v číslech

  • motor: vznětový šestiválec, 2 993 ccm 
  • max. výkon: 190 kW (158 kW) 
  • max. toč. moment: 560 Nm 
  • zrychlení 0-100 km/h: 6,9 s 
  • max. rychlost: 230 km/h
  • kombinovaná spotřeba dle výrobce: 6,2 l/100 km 
  • délka x šířka x výška x rozvor 4 886 x 1 938 x 1 762 x 2 933 mm 
  • hmotnost: 2 070 kg 
  • objem kufr: 650-1 870 l 
  • základní cena: 1,51 milionu Kč

Pro čtyři je v kabině místa spousta, pátý se vzadu uprostřed také moc mačkat nemusí, sedadlo pro něj je však přece jen užší. Za příplatek bude i sedmimístné provedení, do sedadel v kufru se usadí pohodlně jen menší postavy. Sedadla v druhé řadě mohou být za příplatek polohovatelná. 

Dvoudílné, horizontálně dělené víko 650litrového kufru je tradicí X5. Menší postavy ho ovšem moc rády nemají. Když se něco zatoulá na konec, loví se to přes sklopený spodní díl špatně. 

Samozřejmostí je plná polní bezpečnostních a komfortních udělátek: hlídání vyjetí z pruhů, hlídač mrtvého úhlu, adaptivní tempomat s funkcí pro popojíždění metrem v koloně, head-up displej, systém automatického brzdění, infrakamera pro noční vidění s detekcí chodců a nově i zvěře. Dorazí i pomocník, který auto sám zaparkuje k chodníku.

Dálniční rychlík

Offroad to rozhodně není, i když na hory se v zimě sněhem s jistotou a bez zaváhání prohrabete. X5 vyznává jiné disciplíny, zase chce totiž patřit k nejlepším autům svého druhu na silnice. Na dálnici je X5 stabilní a jistá, v táhlých obloucích exceluje a do vraceček a ostrých klikatic má BMW jinačí modely. 

Velké, mohutné auto jede hezky zlehka. Pohon všech kol xDrive obstarávaný viskózní mezinápravovou spojkou dlouho zachová neutralitu. Když to na nájezdu přeženete, vykloužete po tečně ven. Mohutné SUV se však drží asfaltky v zatáčkách statečně. 

Na výběr bude ze čtyř verzí podvozku. Kromě základního s ocelovými pružinami ještě tři verze adaptivního vzduchového s různým zaměřením (od komfortního po sportovnější).

Na těch několika málo dírách, které jsme na silnicích v okolí Vancouveru našli, se ukázal základní podvozek jako tvrdší, mohou za to nízkoprofilové runflatové pneumatiky se zesílenými bočnicemi. 

BMW X5

 

V Evropě bude nejprodávanější provedení X5 30d s třílitrovým turbodieselem s výkonem 258 koní a maximem točivého momentu na 560 newtonmetrech. Klidná plynulá jízda, kterou vám pro kanadský provoz vnutí, je na hony vzdálená tomu, co se odehrává v Evropě a hlavně v Česku. Takže sedmilitrová spotřeba, na kterou jsme se dostali, bude výchozí hodnotou pro normální ježdění, dostat se na ni ale upejpavou jízdou dá. Dieselový rachot je utlumený, díky skvělému odhlučnění kabiny o něm zevnitř nevíte. 

V nabídce je se startem prodeje ještě bonvivánská varianta s přeplňovaným 4,4litrovým osmiválcem X5 50i a ještě verze M50D, ve kterém je naftový třílitrový šestiválec vyladěný na 381 koní. Později přijedou ještě verze 40d, 35i.

Největší zajímavostí bude provedení 25d, ve kterém bude mít poprvé v historii sériová X5 pohon zadních kol. Není to driftovací speciál jako unikátní prototypy vzniklé z první generace, ale provedení zaměřené na nízkou spotřebu.

BMW X5

Osmistupňový automat, který dostanou všechny verze, řadí hladce a rychle. Podřadit můžete pro bezpečné předjíždění manuálně. Když chcete jet v manuálním módu i pak, využijete ukazatel zařazeného stupně, orientovat se v osmi "kvaltech" není lehké. Když před zatáčkou dobržďujete a podřazujete o čtyři stupně, radši se ujistíte, co máte zařazeno.

Nová X5 se bude vyrábět v americké fabrice BMW ve Spartanburgu. V Česku už se dá objednávat, první auta dorazí na přelomu října a listopadu. Ceník startuje na milionu a půl za nejžádanější provedení s třílitrovým turbodieselem.

  • Nejčtenější

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...

Prověřeno na vlastní sklo: na čelní okno povinné ručení nestačí

Loni kolem toho byl skandál mezi pojišťovnami na českém trhu. Jeden z menších hráčů na trhu prohlásil, že pojištění na...

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Emisní šílenství udělalo z malého suzuki investiční bombu

V Bruselu o fyzikálních zákonech hlasují, teď zas ověřují ekonomická pravidla pokusem. V nejnovější lekci zjišťovali v...

Sundej vlajku, nebo ti vypálíme dům. Agresivita demonstrantů v USA roste

Premium Demonstrace proti policejní brutalitě, jak to nazývají protestující i média, začínají být docela brutální i vůči...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

  • Další z rubriky

Elektromobil pro všechny. První kilometry s VW ID.3 křížem krážem Českem

O ID.3 výrobce hovoří jako o revoluci a o modelu stejně důležitém, jako byly v historii Brouk a Golf. A má stejnou...

První elektroškodovka je městský čipera. Při výletech dál nevěřte dojezdu

První den školního roku představí Škoda svůj nový elektromobil. Velkému a mohutnému Enyaqu ovšem už přes půl roku...

Jízda snů: Maserati Levante s osmiválcem je supersport maskovaný za SUV

SUV hýbou prodeji napříč všemi segmenty: od malých aut, kde vytlačují kombi, přes velké koráby, které vypalují rybník...

Ignorovat cukání auta se nevyplácí. Nepravidelnost motoru se přitom dá odstranit

Premium V zimě a vlhku mají zejména starší auta časté problémy s nepravidelným během motoru, což se kromě jiného projevuje...

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...