První jízda: nový teréňák asfaltu BMW X5

Je to pojem a jedna z nejdůležitějších novinek letoška. Mnichovská značka se sice proslavila svými tradičními modely, už skoro patnáct let však těží ze zlaté žíly SUV. Auta, která vypadají jako příbuzní teréňáků, jdou totiž skvěle na odbyt. A BMW X5 je jedním z nejznámnějších z "teréňáků asfaltu".

Hlavně v Česku patří X5 k nejžádanějším bavorákům vůbec. Mezi prvními z Česka jsme novou generaci vyzkoušeli.

BMW ani nemá nějaké velké terénní ambice. O X5 taky nemluví jako o SUV, ale o autě, které bylo vyvinuto pro silnici. Pohon všech kol XDrive vás ze škarpy nebo závěje vytáhne a rozbahněnou polňačkou X5 proskotačí, jeho hlavním revírem jsou ovšem silnice.

BMW X5
BMW X5

Na terén má však nově X5 připravené grafické rozhraní, které ukazuje boční náklon nebo prudkost kopce, do kterého se drápete. Nebo třeba asistent pro sjíždění svahů: nastavíte rychlost a jen točíte volantem, nešlapete na brzdu a auto z prudkého padáku samo udržuje rychlost.

Zpátky na silnici

První X5 se představila v roce 1999, dnes nastupuje třetí generace. O důležitosti modelu mluví za vše čísla, dodnes se prodalo 1,3 milionu X5. A do posledních chvil prodeje stále rostly. Dokonce i letos, kdy už se vědělo, že dorazí nová generace, jsou prodeje v globálním měřítku lepší než loni. Nová generace má tedy o úspěch postaráno už dopředu. Znamená to však také tlak na tvůrce, aby na úspěšný model dobře navázali. Postavili tedy nové auto, které je však pocitově hodně blízké předchůdci. 

Nová X5 působí na pohled subtilnější než "stará". Dali jí jemnější, méně agresivní rysy. V přímém srovnání, když postavíte obě vedle sebe, zjistíte, že však nová X5 mohutnější je. Jen to umí dobře maskovat. 

Velké SUV nikdy nebude lehký atlet, i tak se však vývojáři snažili. Vysokopevnostní ocel kombinují s hliníkem (na kapotě), plastem a třeba i drahým hořčíkem, ze kterého je rám přístrojovky.

Dobrý výhled

Uvnitř se sedí vysoko, jak to mají zájemci o pseudoteréňáky rádi. Mají dobrý rozhled a jakýsi pocit vlády nad situací. V X5 velikost a vzdušnost vnitřního prostoru vyzdvihuje nízká hrana bočních oken. Řidič nesedí utopený za vysokými boky, ocení to i děti vzadu, které aspoň uvidí ven, což u moderních boubelatých aut rozhodně není zvykem.

BMW X5

Přístrojovka jde v duchu interiérů BMW dneška, je spíše umírněně tvarovaná s důrazem na technickou vyspělost. Ne každému se líbí velký displej navigace a multimediálního centra, který trčí z přístrojovky, jako by byl dodaný dodatečně. Designéři sice na prezentaci nové X5 ve Vancouveru, kam BMW redakci pozvalo, básnili o plynulosti linií a návaznosti linek, ale přístrojovka na výplně dveří rozhodně plynule nenavazuje.

BMW X5 30d v číslech

  • motor: vznětový šestiválec, 2 993 ccm 
  • max. výkon: 190 kW (158 kW) 
  • max. toč. moment: 560 Nm 
  • zrychlení 0-100 km/h: 6,9 s 
  • max. rychlost: 230 km/h
  • kombinovaná spotřeba dle výrobce: 6,2 l/100 km 
  • délka x šířka x výška x rozvor 4 886 x 1 938 x 1 762 x 2 933 mm 
  • hmotnost: 2 070 kg 
  • objem kufr: 650-1 870 l 
  • základní cena: 1,51 milionu Kč

Pro čtyři je v kabině místa spousta, pátý se vzadu uprostřed také moc mačkat nemusí, sedadlo pro něj je však přece jen užší. Za příplatek bude i sedmimístné provedení, do sedadel v kufru se usadí pohodlně jen menší postavy. Sedadla v druhé řadě mohou být za příplatek polohovatelná. 

Dvoudílné, horizontálně dělené víko 650litrového kufru je tradicí X5. Menší postavy ho ovšem moc rády nemají. Když se něco zatoulá na konec, loví se to přes sklopený spodní díl špatně. 

Samozřejmostí je plná polní bezpečnostních a komfortních udělátek: hlídání vyjetí z pruhů, hlídač mrtvého úhlu, adaptivní tempomat s funkcí pro popojíždění metrem v koloně, head-up displej, systém automatického brzdění, infrakamera pro noční vidění s detekcí chodců a nově i zvěře. Dorazí i pomocník, který auto sám zaparkuje k chodníku.

Dálniční rychlík

Offroad to rozhodně není, i když na hory se v zimě sněhem s jistotou a bez zaváhání prohrabete. X5 vyznává jiné disciplíny, zase chce totiž patřit k nejlepším autům svého druhu na silnice. Na dálnici je X5 stabilní a jistá, v táhlých obloucích exceluje a do vraceček a ostrých klikatic má BMW jinačí modely. 

Velké, mohutné auto jede hezky zlehka. Pohon všech kol xDrive obstarávaný viskózní mezinápravovou spojkou dlouho zachová neutralitu. Když to na nájezdu přeženete, vykloužete po tečně ven. Mohutné SUV se však drží asfaltky v zatáčkách statečně. 

Na výběr bude ze čtyř verzí podvozku. Kromě základního s ocelovými pružinami ještě tři verze adaptivního vzduchového s různým zaměřením (od komfortního po sportovnější).

Na těch několika málo dírách, které jsme na silnicích v okolí Vancouveru našli, se ukázal základní podvozek jako tvrdší, mohou za to nízkoprofilové runflatové pneumatiky se zesílenými bočnicemi. 

BMW X5

 

V Evropě bude nejprodávanější provedení X5 30d s třílitrovým turbodieselem s výkonem 258 koní a maximem točivého momentu na 560 newtonmetrech. Klidná plynulá jízda, kterou vám pro kanadský provoz vnutí, je na hony vzdálená tomu, co se odehrává v Evropě a hlavně v Česku. Takže sedmilitrová spotřeba, na kterou jsme se dostali, bude výchozí hodnotou pro normální ježdění, dostat se na ni ale upejpavou jízdou dá. Dieselový rachot je utlumený, díky skvělému odhlučnění kabiny o něm zevnitř nevíte. 

V nabídce je se startem prodeje ještě bonvivánská varianta s přeplňovaným 4,4litrovým osmiválcem X5 50i a ještě verze M50D, ve kterém je naftový třílitrový šestiválec vyladěný na 381 koní. Později přijedou ještě verze 40d, 35i.

Největší zajímavostí bude provedení 25d, ve kterém bude mít poprvé v historii sériová X5 pohon zadních kol. Není to driftovací speciál jako unikátní prototypy vzniklé z první generace, ale provedení zaměřené na nízkou spotřebu.

BMW X5

Osmistupňový automat, který dostanou všechny verze, řadí hladce a rychle. Podřadit můžete pro bezpečné předjíždění manuálně. Když chcete jet v manuálním módu i pak, využijete ukazatel zařazeného stupně, orientovat se v osmi "kvaltech" není lehké. Když před zatáčkou dobržďujete a podřazujete o čtyři stupně, radši se ujistíte, co máte zařazeno.

Nová X5 se bude vyrábět v americké fabrice BMW ve Spartanburgu. V Česku už se dá objednávat, první auta dorazí na přelomu října a listopadu. Ceník startuje na milionu a půl za nejžádanější provedení s třílitrovým turbodieselem.

Nejčtenější

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Konstruktérka motorů rallyových škodovek: Evropě chybí asijský hlad po práci

Premium

S nakažlivým nadšením dvacet minut vypráví o ventilových pružinách, dokonale srozumitelně, poutavým zasvěceným vyprávěním zaujme i naprostého laika. Když pak obcházíme model rallyové fabie, všechno...

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

IFA vozila i sličné brigádnice, fungl nová kuřátka a hodně sajrajtu na pole

IFA W50, která vznikla v bezpočtu účelových verzích, byla nejpočetnějším užitkovým automobilem východoněmecké provenience. Vyráběla se od poloviny šedesátých let až do skonání NDR. Připomeňme si...

Aby dovolená nebyla pod psa. Takovou dodávku si čtyřnozí zamilují

Dlouhá cesta za dovolenou umí být úmorným zážitkem pro pasažéry lidské, natož pak pro ty zvířecí. Snížit jejich stres z převozu na velké vzdálenosti a zvýšit komfort bezpečné přepravy se pokouší...

20. dubna 2025

O pomlázce pozor. Alkohol za volantem znamená průšvih u policie i pojišťovny

Velikonoce a hned v závěsu letní prázdniny. To s sebou pro řadu lidí nese řadu posezení s přáteli nebo po práci spojené s popíjením. Na cestu domů se pak ovšem nevydávejte za volantem auta, taková...

20. dubna 2025

Vzhůru do sedel. Nejkrásnější motorkářské trasy v Evropě

Některé vás budou rozmazlovat nádhernými scenériemi hned od začátku, a užijí si je i začátečníci. Kvůli jiným budete muset vystoupit daleko ze své komfortní zóny a prověří vaše motoristické...

19. dubna 2025

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

18. dubna 2025,  aktualizováno  18:02

Před 130 lety Benz ukázal světu první autobus. Patnáct kilometrů jel hodinu

Premium

Na celém světě se v současnosti prodá ročně přes milion nových autobusů. Podle odhadů číslo poroste. Mnohamiliardový byznys se narodil před 130 lety, kdy v Německu vyjel na trasu historicky první...

18. dubna 2025

V Mostě naposledy. Sraz vytříbených bavoráků čeká stěhování, změní i název

Letošní BMW ///M Day na Autodromu Most byl velkolepý. Na devátý ročník srazu vytříbených bavoráků zavítal rekordní počet majitelů vozů BMW M a M Performance. Rekordní byla i tradiční spanilá jízda po...

18. dubna 2025

Šmírák nebo pomocník? Tesla aktivovala kabinový radar v Ypsilonech

Pokud disponujete novějším modelem Tesla, možná jej máte též. Co? Interiérový radar. Automobilka jej nechala osadit do kabin některých svých vozů. Aby ho teď, po třech letech vyčkávání, konečně...

17. dubna 2025

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

17. dubna 2025

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

17. dubna 2025

S vlakem auto vždy prohraje. Když uváznete mezi šraňkami, nepanikařte

Šraňky mají chránit, ale řidiči je stále ignorují. Souboj nad projíždějícím vlakem přitom jen tak nevyhrají. Víte, jakou rychlostí se může jezdit před přejezd? A umíte zjistit, na jakém přejezdu se...

16. dubna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Růžová mu sluší. Chlapácký Mercedes G upravili pro Barbíny

Posadit se za volant Mercedesu třídy G obvykle znamená, že na ulici nezůstanete bez povšimnutí. Vytvoříte tím o sobě jistý dojem. Ovšem v případě, že u téhož modelu vsadíte na značkovou úpravu Carlex...

16. dubna 2025

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

16. dubna 2025