Svezení s prototypem sporťáku budoucnosti. BMW i8 benzin jen usrkává

Exkluzivně aktualizováno 
Kabina z lehkých, ale tuhých uhlíkových kompozitů, u zadní nápravy benzinový tříválec s turbem, u přední výkonný elektromotor. Tak vypadá budoucnost sportovních aut v podání automobilky BMW. Jako jediné novináře z Česka nás pozvala do svého testovacího centra ve francouzském Miramas, abychom aspoň krátce usedli za volant prototypu hybridního BMW i8, který se začne vyrábět až za půl roku, na jaře 2014.

Použitými technologiemi se BMW i8 značně vymyká všemu, co se dosud vyrábělo nebo se bude do doby uvedení na trh vyrábět. Vše začíná už těmi uhlíkovými kompozity: BMW spolu se specializovanou firmou SGL vyvinulo vlastní výrobní technologie, a tak jako jediná společnost na světě zvládá jejich velkosériovou výrobu.

Po čistě elektrickém městském voze i3 bude i8 druhým modelem "íčkové" divize BMW. Číslo osm v označení chystaného futuristického kupé navíc dá milovníkům značky vzpomenout na legendární velké kupé řady 8 z devadesátých let, které překypovalo moderní technikou a výkony.

BMW i8

Prototyp se prozatím maskuje dofolie se speciálním potiskem, který znejasňuje tvary.


"Osmička" je kupé s uspořádáním sedadel 2 + 2. Design vozu se vzhůru výklopnými dveřmi a mnoha viditelnými aerodynamickými plochami je nepřehlédnutelný, ovšem i8 je mnohem zajímavější při důkladnějším pohledu do útrob.

Parametry supersportu

Pozoruhodné jsou už základní parametry auta: celkový výkon 266 kW (362 koní), zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než 4,5 s, nejvyšší rychlost 250 km/h. Což jsou všechno parametry supersportu. Spotřeba už ovšem ne, v evropském měřicím kombinovaném cyklu si i8 vezme jen 2,5 litru benzinu na sto kilometrů (což odpovídá produkci emisí CO2 jen 59 g/km). 

Na hodnocení reálné spotřeby je příliš brzy, jisté je, že ji, podobně jako v jiných plug-in hybridech, zásadně ovlivňuje způsob používání. Při běžné jízdě by se podle lidí z automobilky měla spotřeba pohybovat v rozmezí 7 až 9 l/100 km.

BMW i8

BMW i8 dostane šikmo dopředu výklopné dveře jako mívají lamborghini.


Hlavním zdrojem síly expresivního kupé je úplně nový přeplňovaný benzinový tříválec o objemu 1,5 litru, který BMW připravuje i pro své další modely, včetně vozů značky Mini. Součástí motoru je ještě malý generátor o výkonu 10 kW, sloužící pro startování motoru, zrychlování jeho reakcí a rušení rázů při řazení šestistupňové automatické převodovky.

Fotogalerie

Motor s výkonem 170 kW je umístěn vzadu a pohání kola zadní nápravy. Vpředu je elektromotor, který svých 96 kW posílá na přední kola. BMW i8 je tedy vybaveno elektronicky řízeným pohonem všech kol bez mechanického spojení obou náprav. 

Nabíjecí baterie je umístěna na výšku mezi předními sedadly. Celá hnací soustava je navržena jako "plug-in" hybrid, tedy hybrid, jehož akumulátor lze nabíjet z vnějšího zdroje (zásuvky). Auto umí jet i čistě na elektrický pohon, zvládne tak zhruba 35 kilometrů. 

BMW i8

Karbonový monokok šetří hmotnost.


Svezení jako s osmiválcem

Na nizoučko položených sedadlech odvážného kupé máme přibližně půl hodiny na to, abychom zjistili, jak auto funguje. Nastavujeme režim Standard a vyrážíme. Takové zrychlení jsme po pravdě nečekali! Není agresivní, nicméně i zásluhou pohonu všech kol je neobyčejně účinné. Pocitově je lze přirovnat k běžnému autu vybavenému osmiválcovým motorem: je to mohutná, ale přitom jemná a kultivovaná síla.

První zatáčky ukazují značnou obratnost i8, za což může ideální rozložení hmotnosti. Řeč není jen o rovnoměrném vyvážení mezi přední a zadní nápravou, ale také o pozici těžiště. Centrálně a nízko umístěný akumulátor situuje většinu hmotnosti mezi nápravy a zajišťuje, že těžiště je pouze 45 cm nad úrovní silnice. To je jedna z vůbec nejnižších hodnot u sériových aut. Dokonce například i Ferrari 458 Italia má těžiště o několik centimetrů výš! To vše je spolu s hmotností pouhých 1,5 tuny a aktivně řízenými tlumiči základem pro předvídatelný a přitom nečekaně agilní jízdní projev. 

BMW i8

Prototyp měl úplně zakrytou přístrojovou desku.


Systém řízení obou motorů nechává důraz na pohon zadních kol. Elektromotor pomáhá ve výjezdech ze zatáčky účinně, ale jen tak, aby přílišnou horlivostí nevyvolal nedotáčivost. V režimu Sport auto ztuhne a hnací soustava začne působit dravěji. Někdy se zdá, že reakce na sebemenší sešlápnutí plynu je v zatáčkách možná až příliš dravá. Od vývojářů jsme však dostali odpověď, že na naladění systému mají ještě půl roku a že právě tohle je jednou z věcí, na niž se zaměřují. 

Budoucí ikona?

BMW i8 je navržené jako sportovní vůz budoucnosti, tak to alespoň často prohlašují zástupci automobilky. Auto má výrazným design a image nositele nejmodernějších technologií, a to už samo o sobě stačí k tomu, aby se z něj například v Kalifornii stal symbol moderní doby. Podobně, jako se to před lety podařilo Toyotě Prius. 

Kupé i8 ovšem navíc dokáže nabídnout neobyčejné jízdní zážitky se skutečně výkonným vozem, který umí, když je to třeba, projet ve vší tichosti a bez emisí centrem měst. Prostě auto moderní doby, které se dokáže s maximální účinností přizpůsobit nejrůznějším podmínkám. 

BMW i8

Zajímavé prolisy na zádi jsou efektní, hlavně ale mají šlechtit aerodynamiku.


Autoři:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

První svezení s Teslou Model 3: hi-tech prémiovka v laciném provedení

Tesla Model 3

Jeden z nejpopulárnějších a nejdiskutovanějších elektromobilů současnosti, Tesla Model 3, se dostal Prahy. První jízdní...

Hromadná elektrifikace začíná: Audi e-tron startuje, už jsme s nim jeli

Audi e-tron

O elektroautech všichni v autoprůmyslu mluví, někdo nadšeně, jiný s obavami. Do jejich uvádění na trh se ovšem výrobci...

Najdete na iDNES.cz