Pondělí 1. března 2021, svátek má Bedřich
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 1. března 2021 Bedřich

Východní Německo je rodištěm prvních BMW a slavného hranatého Bauhausu

Díla Bauhausu ovlivňují dodnes vkus lidí po celém světě. Mnohá patří k designovým ikonám a stavby k tomu nejlepšímu, co přinesla moderní architektura. BMW je jednou z nejslavnějších a nejuctívanějších automobilek světa. Bauhaus letos slaví sto let, první automobil značky BMW vyrobili v Eisenachu v roce 1929.

BMW X4 M40d | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Ikonická auta a umělecký směr, který symbolizuje dvacáté století, mají společnou nejen dobu vzniku. První auto značky z Bavorska nevyrobili v Mnichově, ale stovky kilometrů severněji, ve fabrice v Eisenachu, kde se později vyráběly wartburgy a dnes opely.

BMW X4 M40d

Do Výmaru je to ani ne sto kilometrů, tam 1. dubna 1919 založil Walter Gropius uměleckou školu, jež dala vzniknout celému směru pojímajícímu všechny druhy umění, architekturu a řemeslo. Umělecká škola, s níž jsou spojeni světoznámí architekti a designéři jako Mies van der Rohe, Marcel Breuer či Mart Stam, dodnes ovlivňuje tvorbu svých následovníků. Myšlenky Bauhausu, nejslavnější umělecké školy moderní doby, zůstaly platné dodnes a ovlivnily celé generace tvůrců.

Gropius měl představu, že kvalitní design si zaslouží všichni, řešení viděl ve strojové výrobě, standardizaci a stavebnicových systémech. Proto se také studenti nejprve učili tři roky řemeslu, říkalo se jim učni nebo tovaryši. Teprve pak pokračovali ve studiu architektury.

Škola si dávala za cíl sjednotit umění a řemesla, vytvořit novou průmyslovou estetiku: design. Architektura se zde spojovala s kovoprůmyslem, výrobou nábytku, tkalcovstvím i malířstvím. Gropiovi šlo o komplexní návrh, „totální architekturu“, včetně klik u dveří či vypínače. S barvami se studenti seznamovali v ateliérech, které vedli malíři Paul Klee a Vasilij Kandinskij.

BMW X4 M40d

Když musel Bauhaus v roce 1925 Výmar kvůli politickému tlaku opustit, odešel do Desavy (Dessau), kde za jediný rok vznikl propojený komplex budov s prosklenými fasádami, pravými úhly a rovnými střechami. Ten dnes patří k nejslavnějším budovám moderní architektury.

Dálniční bombardér

Do Eisenachu a za Bauhausem jsme vyrazili s dálničním křižníkem BMW X4 M, to je kupé-SUV s dieselovým reaktorem pod kapotou. 

Myslete si o nafťácích co chcete, ale když pod plným plynem dvakrát přeplňovaný šestiválec zabere, je to podmanivý kalup. Čísla mluví jasně: 326 koní (240 kW) a 680 Nm rozdovádí toho mastodonta na stovku za 4,9 sekundy. To se nejvíc využije na výjezdu z oblouku, ze kterého auto pod plynem zadní „běhy“ razantně vynesou.

Osmistupňový automat sází rychlosti s přesností chirurga a z výfuku se ozývá burácení bombardéru. Anebo jedete „na pohodu“ a vystačíte s necelými sedmi litry nafty na sto.

Motor má vyhlazenou charakteristiku a ještě ve čtyřech a půl tisících otáčkách táhne jak o život. Jen jemné manévrování a rozjezdy jsou trochu uskákané.

Jako bombardér se X4 také chová, velké tělo dvoutunové bílé velryby se na okreskách trochu těžkopádně skládá do vraceček, na dálnici je lepší přepnout na sportovní mód, pokud vás při rychlostech nad dvě stě trochu znervozňují pohyby karoserie. Je to hlavně dálniční sprinter, Německo jsme s ním přelétli jako nic. A v táhlých obloucích se opře do náprav a projede je dravě a suverénně, pohon všech kol je nastavený tak, aby upředňostňoval zadní nápravu, na přední pošle elektronika sílu jen pro lepší stabilizaci.

Sedačky skvěle podrží tělo, mohly by být ale o fous měkčí a podvozek taky, obrovité ráfky se na rozbité silnici přeci jen chvílemi trápí. Kabina je prostorná, linie střechy klesá pozvolna, takže je na hlavu místa dost i vzadu. 

Skvěle je rozvržený kokpit řidiče, ten by ale určitě uvítal lepší výhled - tlusté sloupky a boubelatá karoserie manévrování ve stísněných prostorech rozhodně neulehčují. Parkování v podzemních garážích dimenzovaných na předválečná BMW je tak zkouškou nervů. 

A poté, co se občas musíte ven téměř soukat oknem, vám vedlestojící hulvát auto za dva miliony obouchá svými dveřmi.

BMW X4 M40d
BMW X4 M40d

Zobrazit fotogalerii

V Desavě fungovala škola jen šest let, v roce 1932 se musela přestěhovat do Berlína a v roce 1933, jen pár měsíců po nástupu nacistů, byla rozpuštěna pro svou „bolševickou rozvratnou činnost“.

Levicově a pokrokově orientovaná škola, která byla nacisty označená jako dekadentní, bolševická, to však neměla jednoduché ani po druhé světové válce. 

Desava totiž ležela na území bývalé NDR, ta se v padesátých letech k budovám nechovala právě nejlépe. Komunisté tvrdili, že tato škola „vede přímo k destrukci architektury,“ ale zbořit se ji neodvážili.

Německo letos Bauhausem žilo, kromě výstav, přednášek, uměleckých vystoupení se konaly stovky dalších akcí. K výročí se také otevřela dvě nová muzea, jedno právě ve Výmaru.

BMW

Také výroba aut značky BMW se musela z NDR přesunout. Bavorská značka, dnes proslavená výrobou prémiových aut se sportovní náturou, nejprve vyráběla v Mnichově letecké motory, později přidala motocykly. 

Ke čtyřem kolům se dostala převzetím automobilky AWE v Eisenachu, kde také postavili v březnu 1929 první BMW, byl to licenční britský Austin. 

Až do roku 1939 se auta značky BMW vyráběla výhradně v Eisenachu. Když po ukončení války město patřilo do okupační zóny západních spojenců, nesměla továrna podle úmluvy z roku 1952 používat modrobílé logo BMW. 

Auta tak dostávala znal EMW, ve kterém bílou barvu nahradila červená. Následně automobilku znárodnili a jméno se změnilo na VEB Automobilwerk Eisenach, které vozily dvoutaktní wartburgy až do roku 1991. Fotoexkurze do muzea BMW v Mnichově ZDE

Autoři:
  • Nejčtenější

Past na řidiče v Praze. Desítky aut skončily v tramvajovém kolejišti

Nádražní ulice na pražském Smíchově prošla rekonstrukcí. Za autobusovým terminálem u vlakového nádraží čeká ve směru...

Nová Fabia extrémně narostla, dostane až 150 koní. Už jsme s ní jeli

Přiznávám, pro fabie všech generací mám slabost. Hlavně ty kombíkové. Jsou fajn a na úplně normální ježdění pro ty, kdo...

Superbem z hřebčína teď pohne leda šestispřeží, auto je k mání za pár tisíc

Říkáte si někdy, za jak dlouho vám zestárne vaše nové auto natolik, až se s pořádnou porcí kilometrů stane neprodejným?...

Krásný elektrohyundai má být přelomem. Nabije i všechno ostatní

Před dvěma roky uhranul frankfurtský autosalon fantastický koncept Hyundaie. Výrazná studie, která byla poklonou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektromobily ztratí do čtyř let až 70 procent hodnoty, tvrdí studie

Po čtyřech letech přijde majitel auta do zásuvky až o sedmdesát procent původní ceny. Tvrdí to nová zpráva společnosti...

Randění pod rouškou. Reportérka absolvovala sedm pokusů o seznámení

Premium „Jestli si někoho nenajdeš, než ti bude třicet, nainstaluju ti seznamku,“ oznámila mi moje nejlepší kamarádka. Patřím...

Zavřené nezavřené restaurace. Jak vypadá zapovězený společenský život?

Premium Zaplněné stoly, skupinky lidí se sklenicemi vína a smích nesoucí se až na ulici. Nejde o výjev starý víc než rok, ale o...

Mord v hospodě U Dvou koček. Zloději odnesli cigarety, víno a ruce oběti

Premium Okolo pouličních lamp tančily roje vloček. Sníh propůjčil pražským ulicím něžný a romantický vzhled. Jen jediné...

  • Další z rubriky

Souboj českých stálic. Je větší octavia o tolik lepší než menší scala?

Premium Na počátku byla temnota. Pak bůh řekl budiž octavia. A byla. A viděl, že octavia je dobrá... ale že by to chtělo ještě...

Výzva přijata! Umí Audi e-tron S Sportback jezdit smykem?

Premium E-tron S je úplně první elektromobil na světě, v jehož sadě oficiálních fotek najdete smyk. Challenge accepted, takže...

Zvenku originál, uvnitř Leon. Otestovali jsme novou Cupru Formentor

Premium Nová španělská značka Cupra definitivně vystoupila ze stínu SEATu. Už nenabízí jen dále doladěné verze Atecy nebo...

Nabíjení bez starostí: Elektřinu na cestách zajistí automobilky

Přijíždíte k nabíječce, kterou vám vybral a nabídl navigační systém automobilu. Připojujete kabel, přiložíte kartu s...

Bizarní zážitky z těhotenství: Vůně hlíny, hlava v oblacích a neodolatelná chuť na molitan
Bizarní zážitky z těhotenství: Vůně hlíny, hlava v oblacích a neodolatelná chuť na molitan

Těhotenství přináší hodně zajímavých situací a stavů, které jsou jiné než obvykle. Máte chuť na jídlo, které jste předtím nemohla ani vidět,...

Gabriela Koukalová: Exmanžel mě podváděl a myslím, že utrácel mé peníze

Bývalá světová šampionka v biatlonu, dnes moderátorka televizního pořadu Showtime, Gabriela Koukalová přiznává v...

VIDEO: 5 triků, jak v obchodě otevřete mikrotenový sáček. Rychle a bez nervů

Suché ruce a mikrotenové sáčky - často náš největší nepřítel v obchodech. Někdy je to v oddělení pečiva či ovoce a...

Zemřel český DJ Thomas Coastline. Bylo mu 35 let

Zemřel známý český DJ Thomas Coastline, vlastním jménem Tomáš Malina. V minulosti prodělal rakovinu tlustého střeva. O...

Chci kratší pracovní týden a pět týdnů dovolené, říká Maláčová

Válka o kurzarbeit dospěla do fáze podepisování podmínek mírové dohody. Alespoň to tak působí z úst ministryně práce a...

ANALÝZA: Lidé nejsou méně ukáznění. Proč rostou počty případů a co dál

Ze současné situace neexistuje žádné jednoduché a levné východisko. Ale jedna cesta nabízí naději na relativně rychlé...