Projeli jsme prezidentský koráb. BMW 7 umí hýčkat i dráždit

Nové BMW 7 je asi nejmodernější auto dneška. Vlajková loď mnichovské značky je nabitá moderními technologiemi. Řidič si tu může připadat jako obsluha palubních systémů, ale také si jízdu užít. Prezidenta, byznysmena nebo filmovou hvězdu trůnící vzadu sedma hýčká. A z garáže toto auto vyparkuje samo.

Na světě je méně parfumérů než astronautů. BMW si jednoho z nich najalo pro sebe, aby pro novou sedmičku vytvořil kolekci vůní, které se speciálním systémem šíří interiérem. Annabelle Kanzow-Coffinet tak míchá parfémy jen pro ni. A to je jen jedna z fajnovostí, kterou si BMW pro novou sedmičku vymyslelo.

Nové BMW 730d

Nejmodernější auto dneška

Nové BMW řady 7 (interní označení automobilky je G11) přijíždí rok a půl po nové generaci Mercedesu třídy S, který je hlavním konkurentem. Tato dvě auta prezidentů a byznysmenů se přetahují o pozici posla budoucnosti. Jako vrcholové modely představují techniku, která se do plebejských aut dostane za deset let. Sedmička je tedy teď vrcholem. Ukazuje, že auta bude možné ovládat na dálku: zmáčknete tlačítko na dálkovém ovladači (sedma má příplatkový klíček s dotykovým displejem umožňující nastavení některých funkcí) a auto vyjede z parkovacího místa. Nebo ovládáte multimediální systém gesty, třeba jen tak mávnete rukou a odmítnete telefonní hovor.

Bonvivánský osmiválec má i přes přeplňování a ředění přímých dojmů osmistupňovým automatem stále šťávu a sílu uragánu. Verze 750Li bude úspěšná hlavně v Rusku nebo Číně, čeští zákazníci jsou přece jen více při zdi a půjdou po dieselovém šestiválci.

Ale limuzína s prodlouženým rozvorem a benzinovým vidlicovým osmiválcem spojeným s osmistupňovým automatem prostě má šťávu. Na stovce je za necelé čtyři a půl sekundy, a když se zadní běhy opřou do asfaltu, na dálnici mu v dynamickém zrychlení stačí máloco. Motor snad nedostanete do úzkých, jen těžko budete hledat situaci, ve které mu nebude stačit výkon. A to měří přes pět a čtvrt metru a váží skoro dvě tuny. Ručku rychloměru zabrzdí v rozletu elektronický omezovač rychlosti na 259 kilometrech v hodině.

Nové BMW 730Li

Komfort a ticho

Dokáže tak být autem, které si užije vážený pasažér na pravém zadním sedadle i jeho šofér. Ten má za volantem pocit, jako by řídil auto o velikost menší. Auto hezky padne do ruky, ale stále dokáže přenést dost informací ke smyslům řidiče. Ten vzadu si zase užívá obrovitý prostor a komfort, jako by letěl byznys-jetem. Dvoustovkou letí sedmička levým pruhem německé dálnice v absolutním klidu a tichu. Odhlučnění kabiny je excelentní.

Podvozkářům se podařil excelentní výkon. Ani při extrémních rychlostech auto neztrácí stabilitu a jistotu. Řidič stále cítí, že je auto pevně přisáté k silnici (v takových rychlostech mívají i velká těžká auta sklony se „vznášet“), a předek působí, jako by byl odpružen tvrději, aby měl šofér jasnější kontakt s autem. To vzadu je to pohoupání, roletu na silnici, kterou vnímá řidič, pasažér necítí. Sedí nečekaně vysoko v polohovatelném trůnu, hraje si pomocí tabletu na dálku s obří obrazovkou nebo zmáčkne tlačítko, odsune tak přední sedadlo, natáhne se na vyklopenou podnožku a zaboří hlavu do měkkého polštářku uchyceného na opěrce. Loketní opěrka mezi zadními místy je vyhřívaná, sedadlo ventilované.

Nové BMW 730d

BMW řady 7 v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 5098 (5238 prodloužená verze L) x 1902 x 1467 x 3070 (3210)
  • objem kufru: 515 l
  • základní cena: 2 389 426 Kč (730d)

BMW 730d:

  • motor: vznětový šestiválec 2993 ccm
  • max. výkon (kW/k): 195/265
  • max. točivý moment (Nm): 620
  • zrychlení 0-100 km/h (s): 6,1

BMW 750Li xDrive:

  • motor: zážehový osmiválec 4395 ccm
  • max. výkon (kW/k): 330/449
  • max. točivý moment (Nm): 650
  • zrychlení 0-100 km/h (s): 4,5

Karbonová dieta

Že 750Li stojí čtyři miliony a normou je šestnáct litrů spotřeby, je tomu, kdo takové auto má, asi hluboce jedno. Ale zákazníci v Česku podle očekávání většinou sáhnou po pragmatičtějším naftovém, o čtrnáct centimetrů kratším základním provedení (i tak má rozvor přes tři metry), které dokáže jezdit za méně než polovinu (nejméně jsme na palubním počítači viděli hodnotu průměrné spotřeby 4,7 litru, reálná je kolem osmi).

Základní kratší verze působí obratněji. Opřít se o zadní kola a dravě vykroužit oblouk umí krátká i dlouhá sedma s razancí a suverenitou, pomáhá si k tomu natáčecími koly zadní nápravy. Kratší provedení k tomu přidá lehkost.

Však se také úplně nová sedmička představující novou platformu BMW (dostanou ji časem všechny modely s motorem podélně až po řadu 3) chlubí hybridní ocelovo-hliníkovo-karbonovou konstrukcí rámu karoserie, která oproti předchůdci ušetřila 130 kilogramů. Sedma se tak s hmotností dostala na skvělou hodnotu 1,8 tuny.

Podle zkušeností prodejců bude minimálně 80 procent českých zákazníků při objednávce trvat na pohonu všech kol xDrive. Ten sice při rozdělování síly protěžuje zadní nápravu, ale v případě potřeby umí zabrat i přední kola. Jenže to trochu kazí jízdní charakter. Volant se nepřirozeně rychle a uměle vrací do středové polohy a jízda není tak přesná jako s čistokrevnou „zadokolkou“.

Nové BMW 730Li
Nové BMW 730d

Festival moderní techniky

Sedmička je také festivalem moderních technologií, asistenčních a bezpečnostních systémů a dalších lahůdek. Auto je obsypané kamerami, které software navíc umí skládat do různých pohledů, takže s tím pětimetrovým korábem můžete manévrovat na centimetry. Novinkou pro sedmičku jsou dotykové displeje, což se v této třídě moc nenosí. Upatlaný displej totiž na fajnovými materiály vyšňořené přístrojovce nepůsobí moc dobře. Navíc, aby byl dobře v zorném poli, musí být hluboko v palubní desce, tedy daleko pro ruku.

BMW to zkombinovalo, multimediální centrum se dá ovládat hned čtyřmi způsoby: klasickým mechanickým ovladačem, dotykově, hlasem a gesty. Systém je intuitivní a logicky uspořádaný, ale některé funkce bez manuálu nebo nápovědy prodejce asi neodhalíte.

Nechybí možnost nastavování jízdních režimů. Třeba ten superekomfortní je plavně houpavý, sedmička má totiž v základní výbavě vzduchem odpružený podvozek.

Auto umí samo parkovat, hlídat mrtvý úhel, udržovat odstup, samo rozsvěcet dálková světla (laserová světla osvítí na vzdálenost až 600 metrů), v ceníku výbavy stačí jen zaškrtávat položky.

Aspoň jedna piha? Když si šéf vzadu odsune sedadlo spolujezdce úplně dopředu a předkloní opěradlo, aby si natáhl nohy, překáží opěrka hlavy šoférovi tak, že nevidí na pravé zpětné zrcátko.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...