Audi A3: rychlé, silné, ale drahé

  20:51
hodnocení iDNES 4,7/5 Redakčním testem prošlo Audi A3 druhé generace s novým přeplňovaným dieselovým motorem o objemu dva litry. Od svého předchůdce se liší nejen vzhledem a pohonnou jednotkou, ale především novým koncernovým podvozkem. VNĚJŠÍ VZHLED * INTERIÉR A KUFR * MOTOR A SPOTŘEBA JÍZDNÍ VLASTNOSTI * CENA

Stejný podvozek dostal i Volkswagen Golf V a dostane jej i nová Škoda Octavia. Automobil je dodáván s pohonem jedné nápravy, nebo všech kol Quattro - v závislosti na výbavě a pohonné jednotce.

Rozdíl mezi první a druhou generací je velký. Vůz má o 65 mm větší rozvor, je o 30 mm širší a o 10 mm  nižší. Design není tak usedlý a působí dynamičtěji.

Může se hodit

Přehled modelů a aktuálních nabídek automobilů Audi A3 www.automodul.cz

Z novinek pod kapotou je nejzajímavější nový přeplňovaný vznětový motor s šestnáctiventilovou technikou, který poháněl i testovaný automobil.

VNĚJŠÍ VZHLED

 hodnocení 

PLUSY
- ovladatelnost a jízdní vlastnosti
- pružný a výkonný motor

- nízká spotřeba nafty
- vysoká kvalita dílenského zpracování

MINUSY
- vysoká pořizovací cena
- existuje pouze ve třídveřovém provedení

Vzhled auta
Interiér a provedení
Zavazadelník
Odkládací plochy
Bezpečnost
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti
Volba motoru
Spotřeba
Základní výbava
Poměr cena/užitek
Konečné hodnocení (průměr)
"Á-trojka" upoutá pozornost především horizontálně rozdělenou mřížkou chladiče a trochu zamračeným výrazem světlometů. Mřížkou chladiče prochází přední nárazník a dělí ji tak na horní a dolní část. Oba díly lemuje chromový rámeček, který je opticky zvětšuje. Přední zešikmené světlomety, překryté čirým sklem, jsou nejvýraznějším dynamickým prvkem karoserie.

Při pohledu zepředu i z boku, si nelze nevšimnout výrazných lemů podběhů kol, které ukrývají šestnácti nebo sedmnáctipalcová kola - v závislosti na výbavě. Zadní části karoserie dominují velká koncová světla, zasahující do boků vozu.

INTERIÉR A KUFRCestující na předních, nízko uložených sedadlech, mají prostoru opravdu dostatek a mohou v poklidu vychutnávat jízdu v pohodlných sedačkách s dobrým bočním vedením. Palubní deska automobilu je designérsky velmi zdařilá a i v tak malém voze jako je Audi A3, navozuje pocit luxusu.

Samotné pracoviště řidiče je přehledné a všechny ovladače jsou rozmístěny tak, že je lze už při prvních metrech jízdy intuitivně obsluhovat. Menší výtku máme pouze k umístění ovládání klimatizace, které je příliš nízko na středovém panelu a jeho obsluhu ztěžuje řadicí páka, je-li zařazen lichý rychlostní stupeň.

Třídveřová karoserie má řešen přístup na zadní sedadla pomocí systému "Easy entry". To znamená, že při sklopení opěradla se sedadlo zároveň posouvá vpřed a zvětšuje tak nástupní prostor. Díky tomu, je na zadní sedadla "á-trojky" přístup poměrně snadný.

Přestože v porovnání s předchozí generací nabízí nové "á-tři" prostornější interiér, cestující na zadních sedadlech by jistě uvítali o něco více místa v oblasti kolen. Pochválit musíme zpracování zadních sedadel, které nabízí dostatek pohodlí i pro cesty na delší vzdálenosti.

Zavazadlový prostor Audi A3 disponuje objemem 350 litrů už v základním uspořádání. Je-li potřeba více prostoru, dají se opěradla zadního sedadla sklopit a získat tak zavazadelník o objemu 1100 litrů. Jeho nevýhodou je však poměrně vysoká nákladová hrana a malý vstupní otvor.

MOTOR A SPOTŘEBATestovaný automobil poháněl přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu dva litry, disponující šestnáctiventilovou technikou. Motor nabízí výkon 103 kW (140 k) při 4000 ot/min a dosahuje maximálního točivého momentu 320 Nm v rozmezí 1750 až 2500 ot/min.

Audi A3 dokáže z klidu rozjet na sto kilometrovou rychlost za 9,5 sekundy. S vozem jsme dosáhli maximální "tachometrové" rychlosti 220 km/h. I při této rychlosti se automobil choval jistě a klidně.

Výrobce udává spotřebu 7,2 litru při jízdě po městě, 4,5 litru mimo město a 5,5 litru na sto kilometrů v kombinovaném provozu. Orientační měření v průběhu testu tyto hodnoty víceméně potvrdilo.

JÍZDNÍ VLASTNOSTIŘíká se, že podvozek má být rychlejší než auto. Přesně to platí o A3. Výborně vyladěný podvozek dovoluje jak ostrou sportovní jízdu na klikatých silničkách, tak pohodlné svezení na delších trasách, či po městě. Nerovnosti tlumí bez potíží a přitom dovoluje pouze malý náklon karoserie v zatáčkách.

Na dobré ovladatelnosti vozu má nemalou zásluhu i výborná šestistupňová manuální převodovka a dobře padnoucí volant, spolu s novým elektromechanickým posilovačem řízení, který mění účinek v závislosti na rychlosti jízdy.

Slabší hodnocení si vysloužily brzdy, které by mohly být účinnější. Nutno však říci, že ani při ostré sportovní jízdě nedochází k jejich vadnutí vlivem přehřátí.

Celkově v nás zanechala "á-trojka" velmi dobrý dojem. Je to pohodlný vůz s živým, ale úsporným motorem, výbornou ovladatelností a jistými jízdními vlastnostmi. Po bezpečnostní stránce se jedná o vyspělý automobil, který nabízí kromě čelních a bočních airbagů, ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly EBV a protiskluzový systém ASR. Testovaný automobil měl ve výbavě například i aktivní hlavové opěrky, ty jsou však za příplatek.

CENACena je zcela jistě největším záporem tohoto vozu. V základní výbavě s motorem o objemu 1,6 litru se totiž prodává za 560 000 Kč. S agregátem 2.0 TDI vyjde minimálně na 720 000. Námi testovaný automobil měl však širokou příplatkovou výbavu (kožené čalounění, hliníková kola atd.), díky které se cena vyšplhala až na neuvěřitelných 938 611 Kč. Za auto nižší střední třídy je to už částka opravdu vysoká.

 konkurenti 

Audi A3 2.0 TDI Attraction

Alfa Romeo 147 1.9 JTD
Toyota Corolla 2.0 D-4D S
objem motoru (cm3) 1968 1910 1995
výkon (kW/k) 103/140 103/140 85/115
max.toč.
moment (Nm)
320 305 280
počet válců/ ventilů 4/16 4/16 4/16
typ motoru přepl. vznět. přepl. vznět. přepl. vznět.
max. rychlost (km/h) 207 206 185
zrychlení 0-100 km/h (s) 9,5 9,1 10,9
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 7,2/
4,5/
5,5
8,0/
4,7/
5,9

7,3/
4,7/
5,7

nádrž (l) 55 60 55
rozměry d/š/v (mm) 4203/
1765/
1421
4170/
1729/
1442
4180/
1710/
1475
rozvor (mm) 2578 2546 2600
objem kufru při nesklop./ sklop. sedačky(l) 350/1100 280/1030 289/*
rozměr pneumatik přední/zadní 205/55 R16 195/60 R15 195/60 R15
airbag řidiče/
spolujezdce
ano/ano ano/ano ano/ano
boční a hlavové airbagy ano/ne ano/ano ano/ne
ABS/ESP ano/ano ano/ne

ano/ne

El. ovl. okna vpředu/vzadu ano/- ano/- ano/-
klimatizace ne manuální automatická
záruka (roky) 2 2 4
cena v Kč (zákl. verze) 720 000 659 000 619 900
*Výrobce neudává

Podběhy kol ukrývají šestnácti nebo sedmnáctipalcová kola - v závislosti na výbavě.

Uprostřed mřížky chladiče je umístěn znak automobilky.

Zadní části karoserie dominují velká koncová světla, zasahující do boků vozu.

"Á-trojka" upoutá pozornost především horizontálně rozdělenou mřížkou chladiče a trochu zamračeným výrazem světlometů.

Mřížkou chladiče prochází přední nárazník a dělí ji tak na horní a dolní část. Oba díly lemuje chromový rámeček, který je opticky zvětšuje.

Otevírání zavazadlového prostoru je umístěno v prolisu nad registrační značkou.

Světlé kožené čalounění oživuje černý interiér vozu.

Palubní deska automobilu je designérsky velmi zdařilá a i v tak malém voze jako je Audi A3 navozuje pocit luxusu.

Palubní deska automobilu je designérsky velmi zdařilá a i v tak malém voze jako je Audi A3 navozuje pocit luxusu.

Samotné pracoviště řidiče je přehledné a všechny ovladače jsou rozmístěny tak, že je lze už při prvních metrech jízdy intuitivně obsluhovat.

Přístrojový panel je přehledný.

Testovaný automobil poháněl přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu dva litry, disponující šestnáctiventilovou technikou.

Motor nabízí výkon 103 kW (140 k) při 4000 ot/min a dosahuje maximálního točivého momentu 320 Nm v rozmezí 1750 až 2500 ot/min.

Přední zešikmené světlomety, překryté čirým sklem, jsou nejvýraznějším dynamickým prvkem karoserie.

"Á-trojka" upoutá pozornost především horizontálně rozdělenou mřížkou chladiče a trochu zamračeným výrazem světlometů.

Testovaný automobil měl širokou příplatkovou výbavu (kožené čalounění, hliníková kola atd.), díky níž se cena vyšplhala až na neuvěřitelných 938 000 Kč.

Zavazadlový prostor Audi A3 disponuje objemem 350 litrů už v základním uspořádání. Je-li potřeba více prostoru, dají se opěradla zadního sedadla sklopit a získat tak zavazadelník o objemu 1100 litrů.

Třídveřová karoserie má řešen přístup na zadní sedadla pomocí systému "Easy entry". To znamená, že při sklopení opěradla se sedadlo zároveň posouvá vpřed a zvětšuje tak nástupní prostor.

Na zadní sedadla "á-trojky" je přístup poměrně snadný.

Pochválit musíme zpracování zadních sedadel, které nabízí dostatek pohodlí i pro cesty na delší vzdálenosti.

Cestující na zadních sedadlech by jistě uvítali o něco více místa v oblasti kolen.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodinný palác na kolech ukazuje klady i zápory domu tahaného „na kouli“

Na první pohled by se mohlo zdát, že obytné přívěsy pomalu vyklízejí pozice a zájem se přesouvá k obytným autům. Jaké jsou výhody a jaké nevýhody domečku na kolech, který se tahá „na kouli“?...

28. září 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových...

4. října 2024

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Před 40 lety, 4. října 1984, představila italská automobilka Ferrari na pařížském autosalonu nový model Testarossa, který patřil do skupiny dvanáctiválcových sportovních kupé.

4. října 2024

ANALÝZA: Krizi evropských automobilek živí Čína a elektromobilizace

Zhoršené prognózy společností Volkswagen, Stellantis a dalších výrobců automobilů vyvolávají obavy, že evropský automobilový průmysl zabředne ještě do hlubšího a delšího útlumu.

3. října 2024

Lucie Zelinková: Nikdy jsem se tématu mateřství věnovat nechtěla. Všechno je jinak
Lucie Zelinková: Nikdy jsem se tématu mateřství věnovat nechtěla. Všechno je jinak

Moje témata patří snad k těm nejvíce nepopulárním, která ve společnosti kolují, říká v podcastu Netabuj knihomolka, influencerka a maminka malé...

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Konec platebních karet? Bankám vadí jejich monopol, pracují na alternativě

Premium Evropské banky se již nějakou dobu snaží vyšachovat ze hry bezmála monopolní poskytovatele platebních karet – firmy...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...