Attack: slovenský supersport, který předjede i ferrari

Slovensko je evropská automobilová velmoc. Na jejím území jsou továrny velkých světových automobilek. Kromě výroben kií, peugeotů a citroënů najdeme v Bratislavě ještě jednu čistokrevnou slovenskou automobilku. A zrovna K1-Attack je bezkonkurenčně nejrychlejší. V Česku se představil jejich závoďák.

K1 Attack Roadster je nekompromisní lehký sporťák, který vzniká v dílnách v Devínskej Novej Vsi. K sériovému provedení teď přibyla i okruhová závodní verze, která svými výkony budí pozdvižení na všech frontách.

Tenhle roadster je založený na modifikované technice čistokrevného okruhového nářadí, placatého britského Radicalu. Tak vznikl závodní speciál Attack R4. "Tento speciál již několik měsíců dominuje na evropských okruzích a je nejrychlejším uzavřeným sportovním vozem německého okruhového mistrovství DTM," říká Zbyněk Passer, který attacky v Česku nabízí. A to slovenský závoďák ještě díky intenzivnímu ladění stále zrychluje. Přitom má cenovku se zlomkem částky konkurence. "Tyto vozy bude možné v silně limitovaném počtu objednávat již od tohoto podzimu i v ČR," říká Passer.

"Před deseti lety jsme vyvinuli auto pro cestovní účely," vypráví Dick Kvietňanský, "tovární" testovací pilot a závodník a hlavně otec celého projektu slovenského supersportu. Kvietňanský navíc říká, že na evropských okruhových závodech K1-Attack R4 prozatím stále jen testují, ale kam přijedou, tam jezdí na úplné špičce. Ve své třídě předjíždějí i okruhová ferrari.

Dvousedadlové kupé má karbonovou karoserii na prostorovém rámu z ušlechtilých ocelových slitin. Uvnitř je integrovaný bezpečnostní rám podle požadavků na okruhové závodění. Specialitou závodních aut je třeba voštinový hliníkový přední "crash box", který se v případě nárazu řízeně deformuje a pohlcuje tak energii.

Závodní předpisy také vyžadují, aby stolitrová hliníková bezpečnostní nádrž byla vyplněna speciální pěnou. Samozřejmostí, kterou má i "obyčejný" attack, jsou nastavitelné pedály a skořepinové sedadlo řidiče s vícebodovým pásem. Závoďáku nechybí odnímatelný volant. Na přání dostanou zájemci plnou telemetrii s GPS modulem, který umožňuje vyhodnocovat jízdu pilota po okruhu s každým ujetým metrem.

Karbonové zadní dvojité křídlo je plně nastavitelné. Nechybí ani další aerodynamické prvky, na rozdíl od tuningových doplňků jsou plně funkční.

Za zády má pilot vidlicový osmiválec originální konstrukce. Jsou to dva čtyřválcové motory ze silniční supersportovní motorky Suzuki Hayabusa, spojené do osmiválce 2,8 litru se suchou skříní a mazáním čtyřmi čerpadly. Výkon je 460 koní při 10 500 otáčkách. Maximum kroutícího momentu je 340 Nm. Motor spolupracuje s šestirychlostní sekvenční převodovkou Quaiffe Q-tec, která je ovládaná páčkami pod volantem; samozřejmostí je diferenciál s omezenou svorností.

Čistokrevné závodní náčiní má plně nastavitelné stabilizátory. Kola vedou nestejně dlouhá dvojitá příčná ramena zavěšení vepředu i vzadu, titanové tlumiče jsou trojitě nastavitelné.

Závoďák poznáte i podle originálních hořčíkovo-hliníkových kol upevňovaných jedinou centrální matkou a hlavně podle závodních brzd. Právě brzdovou soustavou se běžná - byť sportovně vystupující auta - liší od pravého závodního nářadí. K1-Attack R4 zpomalují 4pístkové brzdiče z radicalu. Zakusují se do kotoučů s průměrem 300/260 mm (vpředu/vzadu), plovoucí disky jsou na obou nápravách. Od radicalu si slovenský závoďák vypůjčil i originální speciálně míchané pneumatiky. Celé to váží i se všemi náplněmi a sto litry paliva bez pilota 830 kilogramů.

V Nizozemsku a Anglii je podle Kvieňanského o vůz velký zájem. Mají vyprodáno. "Problém bude stihnout všechno vyrobit. Kapacita produkce je 15 až 18 aut ročně," říká. Cena slovenského závoďáku je 185 tisíc eur (4,6 milionu korun). "Samozřejmě se všechno přizpůsobuje klientovi," ubezpečuje Kvietňanský. Cena se tak může vyšplhat na 200 až 220 tisíc eur. Kvietňanský ještě prozrazuje, že mají už ve vývoji nový sériový model pro běžný provoz, který uvedou příští rok.

Slovenský supersport

Slovenská automobilka začínala před deseti lety se stavebnicemi sporťáků, které měly velký úspěch v USA. Otci attacku jsou Dick Kvetňanský a Juraj Mitro. V roce 2004 jejich karbonový speciál upravený univerzitou ve Filadelfii za přispění firem General Electrics a Boeing, který jezdil na sojový olej, vyhrál soutěž Tour de Sol. Automobilka má kromě Slovenska zastoupení i v Indii a Nizozemí. Hlavním odbytištěm je ale stále Amerika, kam dodává stavebnice svých roadsterů, které si sami postavíte podle návodu na DVD.

K1-Attack Roadster

Dnes nabízí model K1-Attack Roadster. Ten pohání uprostřed uložený v sériovém provedení 242koňový šestiválec od Fordu. I přesto, že je v autě klimatizace, kožené čalounění a třeba i audiosoustava, váží jen 980 kilo. Výrobce zdůrazňuje, že v interiéru nenajdete žádné zbytečnosti, karbon je samozřejmě opravdový a funkční. Žádné tempomaty, ABS, nebo ESP, všechno je na řidiči. Auto vystřelí z nuly na stovku za necelých pět sekund a maximálka je elektronicky omezená na 250 km/h.

Autor:
  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodinný palác na kolech ukazuje klady i zápory domu tahaného „na kouli“

Na první pohled by se mohlo zdát, že obytné přívěsy pomalu vyklízejí pozice a zájem se přesouvá k obytným autům. Jaké jsou výhody a jaké nevýhody domečku na kolech, který se tahá „na kouli“?...

28. září 2024

Škoda ráda Prahu: Felicia na Karlově mostě, Octavia na Staromáku a teď Vltava

Škoda se vrátila s představením nového modelu do srdce Prahy. Česká značka si světovou premiéru nového elektromobilu užila. Elroq se představil pod Pražským hradem, na pontonu u nádherné budovy...

5. října 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových...

4. října 2024

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Před 40 lety, 4. října 1984, představila italská automobilka Ferrari na pařížském autosalonu nový model Testarossa, který patřil do skupiny dvanáctiválcových sportovních kupé.

4. října 2024

Neviditelná rovnátka jsou gamechanger v léčbě dětských pacientů
Neviditelná rovnátka jsou gamechanger v léčbě dětských pacientů

Zjistili jste právě, že bude vaše dítko potřebovat rovnátka, a nevíte, jestli zvolit klasická fixní rovnátka, nebo ta neviditelná? Všechna rovnátka...

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...