Sobota 25. ledna 2020, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. ledna 2020 Miloš

Toyota na bydlení i na spaní. Češi si upravili dodávku podle svého

aktualizováno 
Toyota Proace Verso patří mezi nejprodávanější osobní dodávky a v Česku je hned na třetím místě za Volkswagenem a Fordem. Výrobce ji však nenabízí s obytnou vestavbou a kuchyní. Tedy nenabízel, v Česku se prodává úprava Nomad. Vyzkoušeli jsme, jak se v ní žije.

Toyota Proace Verso Nomad | foto: Petr Holeček, Metro.cz

Jak lze z užitkového vozu vyrobit hotel na čtyřech kolech? Sedačky vyměníte za skládací ležení, zadní část vozu vyplníte praktickou kuchyňkou, kde nechybí zásobníky na vodu nebo plynový vařič. A nesmíte zapomenout na detaily, jako jsou třeba baterky pro noční svícení nebo ochranná síť. Tak vznikne z dodávky Camper Van, u Toyoty Proace Verso Nomad.

Fotogalerie

A jak vypadá test takového auta? Chce to stromy, rybník, menší louku, ešusy, konzervy a pár účastníků zájezdu. Na první pohled může auto vypadat jako skříň na čtyřech kolech, ale zpředu je to čistokrevná toyota. Ačkoli je u všech MPV, vanů a dalších design většinou na druhém místě, toto auto jako kostka lega rozhodně nevypadá a podaří se na něm najít i nějaké ty aerodynamické linie.

Důležitá je funkčnost a prostor. Tady sice velkou část zadku auta zabírají zásobníky na vodu, plynové bomby nebo již zmiňovaná dřevěná pryčna, ale stále zbylo dost místa, aby se dal před druhou řadou sedaček vztyčit prostorný stolek. 

Ve specifikaci Family s paketem Nomad sice není k dispozici třetí řada sedaček, ale někam se to skládací ležení namontovat muselo. Je pod ním kuchyň i druhá řada sedaček a na rozlehlé matraci se dobře vyspí i rozložitější kempař. Ocenění za nečekanou kvalitu by měly dostat matrace, které nejsou ani moc měkké, ani tvrdé a hlavně po celé ploše perfektně rovné, což určitě byl při vymýšlení vestavby největší boj. 

Tu pro Japonce zajišťuje česká firma Egoé, která se specializuje na campingové vestavby. A potom že se toyoty nevyrábějí v Česku. Campovou úpravu si lze nechat zabudovat do téměř jakékoliv verze Proace Verso, klidně i do Shuttle za 650 tisíc.

Toyota Proace Verso Nomad

Nestydí se ani v serpentinách

Jízdní vlastnosti? Nečekaně nedodávkové; 177 koní schopně akceleruje i s plným nákladem. Na dálnici se míháme kolem krajinkářů v pravém pruhu, podvozek slušně žehlí nerovnosti, k čemuž hodně přispívají i měkké sedačky. Ale jinak Toyota do tohoto příběhu svou high-tech image nepřibrala. Sedačky jsou plně ovládané mechanicky a i další věci na palubní desce odpovídají cenovce pod milion korun. Na druhou stranu sledování mrtvého úhlu, upozornění na opuštění jízdního pruhu (ano, hned jsme ho vypnuli) nebo sledování únavy řidiče mohou na delších cestách potěšit.

Toyota Proace Verso

motor: 2.0 D-4D, diesel

max. kroutící moment: 400 Nm (2000 ot./min)

Výkon: 177 koní

Převodovka: 8 A/T

Max. rychlost: 170 km/h

0 - 100 km/h: 10,1

Celková hmotnost: 2770 kg

Cena testovaného vozu: 917 543 Kč, z toho cena vestavby s ledničkou 100 300 Kč

A jak dopadla česká část Toyoty, tedy kempová vestavba? Její vysunutí ze zadní části vozu a spuštění plynového vařiče trvá pár sekund, možná i míň. Kuchyňka z auta vyjede jako na povel, stačí otočit a škrtnout. Menším omezením je gumový dřez, ale jeho rozměry na umytí ešusů a hrnků úplně stačí.

Tlak vody v kohoutku není ideální, ale jsou věci, které v určitém prostoru nevyřešíte, ať se snažíte sebevíc. Stejně jako nelze objem autoledničky roztahovat donekonečna. Hodně potěší množství šuplíků a odkládacích prostor, kdejaká kuchyňka v pražském 1+kk by mohla závidět. Možná by ohromné zadní dveře mohly mít elektrické otvírání, aby si kempař nepřipadal, jako když zvedá vrata do garáže.

Oyasuminasai

Jak už bylo řečeno, přespání v autě na velkých a pohodlných matracích dostává s nomádem zcela jiný rozměr. Rozložení dřevěného roštu máte s trochou praxe do půl minuty hotové a můžete stlát. A před zadními sedačkami vznikne dost volného prostoru pro další dva méně rostlé spáče. Ve čtyřech už sice není nocování úplně na Oyasuminasai (japonsky zdvořile „dobrou noc“), ale toto není auto na čtrnáctidenní dovolenou. A už vůbec ne ve čtyřech.

Toyota Proace Verso Nomad

Ale na víkend na lyže, proč ne. To by sice s námi testovanou verzí nešlo, ale jinak to není problém. Výrobce dodá za příplatek i doplňkové nezávislé topení. Takže v noci u sjezdovky neumrznete.

V obytném prostoru mile potěší drobnosti, jako jsou odkládací prostory na sklenice s vodou nad úrovní lůžek nebo třeba vyjímatelná baterka, která v klidové poloze osvětluje úložný prostor. Její pomoc oceníte zejména v nočních hodinách, když hledáte ve svém novém bytě záchod. Ten však bohužel nenajdete. I toto auto má své mouchy. Takže musíte do tmy (a zimy).

Autor:
  • Nejčtenější

Laciné nabíjení elektroaut je jen vějička. Začíná se zdražovat, a pořádně

Už samotný nákup elektromobilu vyžaduje hodně ústupků, tučné konto a změnu řidičských (a životních) zvyklostí. S novým...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

VIDEO: Moderní auta ostrým bílým světlem oslepují řidiče

Halogenům odzvonilo, motoristé si v moderních vozech chválí, jak xenonové, častěji LEDkové i laserové světlomety...

Premium

KOMENTÁŘ: Hysterie jménem elektroauta. Budoucnost to není

Český člověk zase vyzrál na zákony. Stačí si udělat registrační značku na přání – a máte elektromobil i z naftového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tesla postaví německou továrnu bleskově. Překážejí voda, stromy a bomby

Z nečekané strany dostal úder výrobce elektromobilů Tesla, modla ekologických aktivistů. Proti jeho plánům postavit u...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky
Premium

Před faceliftem, nebo po něm? Auto po vylepšeních nemusí být vždycky lepší

I ta nejpropracovanější auta rychle stárnou. Karoserie přestávají odpovídat nejnovějším trendům, multimediální systémy...

Premium

Jedinečné dovádění po stopách českých králů. Podívali jsme se na dno Orlíku

Podívat se na dno Orlíku znamenalo na začátku 90. let velice nehezký konec podnikatelské kariéry. V těchto dnech je to...

Premium

Volvo XC60: hybridizace dává čtyřválci šestiválcovou důstojnost

O čtyřválcích můžeme diskutovat donekonečna, protože vždy bude někdo, kdo se s nimi prostě nesmíří. Jenže pak jsou v...

Premium

Vyplatí se šetření? Test brzdových destiček přinesl překvapivé výsledky

V testech na zkušební dráze jsme ověřili účinnost jak nejlevnějších, tak jedněch z nejdražších brzdových destiček pro...

NAPSAL SÁM ŽIVOT: Mladá maminka už potřetí bojuje s rakovinou
NAPSAL SÁM ŽIVOT: Mladá maminka už potřetí bojuje s rakovinou

Před třemi lety se Janě Ryšánkové obrátil život naruby. Byla v pátém měsíci těhotenství, když jí lékaři oznámili, že má rakovinu v pokročilém stádiu.

Najdete na iDNES.cz