Autobaterie v horku trpí. Dobrá rada není, připravte se na nákup nové

aktualizováno 
Prodejci autobaterií si mnou ruce, na podzim a v zimě nebudou stíhat prodávat. Stávající horka totiž vadí akumulátorům. Rada, jak poškození zabránit, neexistuje.

Akumulátor je třeba udržovat co nejnabitější. | foto: Bosch

„Největším zabijákem autobaterií je teplo,“ popisuje Petr Semerád, odborník na autobaterie českého zastoupení firmy Bosch. „Bohužel se tomu ale nedá zabránit,“ dodává. Nejhorší jsou podle něj výjezdy na dovolenou k moři, kde auto odstavíte na čtrnáct dnů na horku.

Teplem totiž dochází k velkému samovybíjení, následně k sulfataci desek, které tímto jevem následně ztrácejí kapacitu. Sulfatace je hromadění či usazování síranu olova na povrchu a v pórech aktivního materiálu akumulátorů - olověných elektrodách.

„To, že horko akumulátoru ublížilo, se bohužel projeví až v zimě, kdy potřebujeme roztočit studený motor, jehož vnitřní odpor je větší než v letních měsících,“ vysvětluje Semerád.

Následky letošních veder tedy motoristé pocítí ještě v zimě, až jednoho dne jednoduše nenastartují. Radit nakoupit novou baterku pro jistotu „do zásoby“ se nedá. Budete se pak akorát starat o dvě baterky, jednu v autě a druhou v garáži. Navíc není jisté, že ji doma budete schopni skladovat v ideálních podmínkách. Nezbývá než být připraven na to, že s prvními mrazy baterka „odejde“.

Zima je pro baterii podle Petra Semeráda lepší i proto, že nedochází k velkému samovybíjení. Také pro skladování akumulátorů při dlouhodobé odstávce auta je dobré sucho a chladno. Ideální je teplota 15 až 20 stupňů Celsia, ale nevadí ani hodnoty hluboko pod nulou. Akumulátor však musí být nabitý. Pokud jezdíte převážně krátké trasy, pravidelně ho dobíjejte nabíječkou. Často ho také nechte kontrolovat v servisu.

„Nabitý akumulátor s měrnou hmotností elektrolytu 1,28 kg/l snese teploty do -50 °C. Vybitý akumulátor může zmrznout již při teplotě pod 0 °C,“ uvádí Bosch.

Petr Semerád také doporučuje pravidelně kontrolovat nabití akumulátoru. Pokud nemáte vlastní voltmetr, využijte k tomu každou návštěvu servisu. Nebo aspoň jarní a podzimní akce automobilek.

Nejproblémovější automobilista je podle odborníka Bosche ten, který často startuje, popojíždí jen na malé vzdálenosti a k tomu například zapne další elektrospotřebiče, v létě klimatizaci, v zimě vyhřívání sedadel.

„Akumulátor se v takových situacích nemá šanci pořádně dobít. Zákazníkům říkáme, že pro navrácení energie potřebné pro start je nutné podle dobíjecí soustavy průměrně ujet více než padesát až šedesát kilometrů,“ vysvětluje Semerád.

Nabíječka autobaterií

Nabíječka autobaterií

Pokud se autobaterie vybila třeba kvůli zapomenutým rozsvíceným světlům, je třeba ji ihned nabít, dříve než začne sulfátovat.

„Akumulátoru kromě tepla hodně škodí i nečinnost,“ připomíná Petr Semerád. Typicky víkendoví jezdci by tedy měli jeho nabití kontrolovat častěji.

„Jakákoliv situace, kdy je akumulátor v nedobitém stavu, je špatná,“ doplňuje Petr Semerád a radí pořídit si nabíječku. Ty moderní dnes mají speciální „udržovací“ programy a bývá možné je zapojit na baterku, která je zamontovaná v autě.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Další z rubriky

Ikonické Mini slaví kulatiny. Svezli jsme se v tom starém i v novince

Srovnali jsme staré a nové MINI

Před šedesáti lety, v dubnu 1959, sjelo z výrobní linky továrny Longbridge v Birminghamu první mini. Srovnání starého a...

Jak se jezdí v Řecku. Projeli jsme se autem za největšími památkami

Oktagonová pevnost v Methoni

Prázdninové destinace, jakými jsou Chorvatsko nebo Itálie, berou Češi každoročně útokem. Neméně zajímavé je i donedávna...

Skrytý život muže bez přátel. Niki Lauda měl jizvy na těle i na duši

Niki Lauda

V květnu odešla jedna z legend formule 1. Naposledy vydechl trojnásobný mistr světa Niki Lauda, jedinečný závodník,...

Najdete na iDNES.cz