Život v depu Grand Prix: úlovky nenápadného hrdiny s fotoaparátem

Exkluzivně aktualizováno 
Před padesáti roky se začal depem brněnské Velké ceny procházet nenápadný člověk. Na krku fotoaparát, v ruce cigaretu. Více než motorky jej zajímali lidé: jezdci, mechanici, manželky, děti. Amatérský fotograf Zdeněk Zavřel tak vytvořil jedinečný archiv dokumentující čtyři dekády historie brněnského Masarykova okruhu.

Klasická momentka. Steve Ellis spolu se svým synem připravují motorku do závodu. Je rok 1969. | foto: Archiv Automotodromu Brno

Když se na Masarykův okruh po válce vrátila závodní auta, bylo Zdeňku Zavřelovi jedenáct let. Rodák z brněnské čtvrti Jundrov to měl na Masarykův okruh kousek pěšky. A tak podobně jako celou řadu kluků, kteří bydleli okolo, ho to za motory táhlo.

Fotogalerie

Sám jako zámečník v brněnské Zbrojovce na závodění vydělat nemohl. Ale měl fotoaparát a ten se pro něj stal vstupenkou do závodního světa. „Já ho pamatuji, někdy ze začátku šedesátých let. Tehdy jsme připravovali úpravy Masarykova okruhu, aby se na něm mohlo jezdit mistrovství světa. Byli jsme asi na dvou zájezdech podívat se na konkurenci a tam už byl s námi,“ vzpomíná František Tranda, bývalý stavař, který se podílel na přestavbě staré trati i na stavbě té současné.

Bohatství z kartonu

V roce 1965 se v Brně skutečně začalo jezdit mistrovství světa. A z roku 1966 pochází první Zavřelova kronika. Jedna z desítek, které za svůj život vytvořil. Původně jen jako nadšenec, později za odměnu.

Třicet až padesát stran tuhého kartonu, na každé vylepená řada fotek se svéráznými popisky. Většinou Zavřel stihl dvě kroniky za rok, jednu z motocyklové Grand Prix, druhou z evropského automobilového mistrovství. Více se toho na starém okruhu, který vedl po běžných silnicích, za jeden rok obvykle nejezdilo.

Zavřel měl přátelskou povahu. A s ní se dokázal v depu dostat kamkoliv. Na fotografiích je zachycen běžný závodnický život, zdaleka ne jen akční fotky z trati. Spící mechanici, přítelkyně závodníků věšející prádlo, čekání jezdců na technickou přejímku. Právě v tom je síla fotek z kronik Zdeňka Zavřela. Ostatně dnes si je od brněnského Automotodromu půjčují redakce z celého světa.

Závod, z kterého se nevrátil

V roce 1982 slavná éra starého Masarykova okruhu skončila. Ale za Brnem začal růst okruh nový a Zavřel, už téměř padesátník, byl stále u toho. Účastnil se kontrolních dnů, fotil návštěvy komisařů FIA i hlavounů komunistického režimu. Byl u toho, když si trať přijeli prohlédnout emeritní závodníci v čele s Eliškou Junkovou. Fotil, když po dráze poprvé projelo sportovní auto. Fotek bylo tolik, že v době stavby okruhu vznikaly rovnou dvě kroniky za rok.

A fotit nepřestal ani po revoluci, kdy odešel do důchodu. Poslední kroniku Zavřel zkompletoval před deseti roky, za sezonu 2006. V roce 2007, přesně pátého května, vyrazil na Masarykův okruh znovu fotit. Zrovna stál u dráhy, když mu začalo být špatně. Přátelé ho odvezli domů, ale odtud musel do nemocnice. Z ní se už nevrátil.

Autoři:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Rok 1968 byl pro Mercedes přelomový. Žralok vozil do pivovaru dělníka Havla

Mercedes Benz 240D 3.0

Osmašedesátý rok minulého století zaznamenal nejen politický var, ale také významnou změnu na automobilovém trhu....

Nejslavnější české auto. Rychlá tatra vozila celebrity i zlé estébáky

Tatra 87, rok výroby 1940

Nejslavnějším československým osobním automobilem je aerodynamická Tatra 87 určená původně pro vyšší klientelu. Za...

Autonarozeniny: Regata představila světu start-stop systém v Brně 1983

Fiat Regata

Před 35 lety vyrazily statisíce lidí na brněnský strojírenský veletrh obdivovat modernizovanou řadu škodovek. Čekalo je...

Najdete na iDNES.cz