Život v depu Grand Prix: úlovky nenápadného hrdiny s fotoaparátem

Exkluzivně aktualizováno 
Před padesáti roky se začal depem brněnské Velké ceny procházet nenápadný člověk. Na krku fotoaparát, v ruce cigaretu. Více než motorky jej zajímali lidé: jezdci, mechanici, manželky, děti. Amatérský fotograf Zdeněk Zavřel tak vytvořil jedinečný archiv dokumentující čtyři dekády historie brněnského Masarykova okruhu.

Klasická momentka. Steve Ellis spolu se svým synem připravují motorku do závodu. Je rok 1969. | foto: Archiv Automotodromu Brno

Když se na Masarykův okruh po válce vrátila závodní auta, bylo Zdeňku Zavřelovi jedenáct let. Rodák z brněnské čtvrti Jundrov to měl na Masarykův okruh kousek pěšky. A tak podobně jako celou řadu kluků, kteří bydleli okolo, ho to za motory táhlo.

Fotogalerie

Sám jako zámečník v brněnské Zbrojovce na závodění vydělat nemohl. Ale měl fotoaparát a ten se pro něj stal vstupenkou do závodního světa. „Já ho pamatuji, někdy ze začátku šedesátých let. Tehdy jsme připravovali úpravy Masarykova okruhu, aby se na něm mohlo jezdit mistrovství světa. Byli jsme asi na dvou zájezdech podívat se na konkurenci a tam už byl s námi,“ vzpomíná František Tranda, bývalý stavař, který se podílel na přestavbě staré trati i na stavbě té současné.

Bohatství z kartonu

V roce 1965 se v Brně skutečně začalo jezdit mistrovství světa. A z roku 1966 pochází první Zavřelova kronika. Jedna z desítek, které za svůj život vytvořil. Původně jen jako nadšenec, později za odměnu.

Třicet až padesát stran tuhého kartonu, na každé vylepená řada fotek se svéráznými popisky. Většinou Zavřel stihl dvě kroniky za rok, jednu z motocyklové Grand Prix, druhou z evropského automobilového mistrovství. Více se toho na starém okruhu, který vedl po běžných silnicích, za jeden rok obvykle nejezdilo.

Zavřel měl přátelskou povahu. A s ní se dokázal v depu dostat kamkoliv. Na fotografiích je zachycen běžný závodnický život, zdaleka ne jen akční fotky z trati. Spící mechanici, přítelkyně závodníků věšející prádlo, čekání jezdců na technickou přejímku. Právě v tom je síla fotek z kronik Zdeňka Zavřela. Ostatně dnes si je od brněnského Automotodromu půjčují redakce z celého světa.

Závod, z kterého se nevrátil

V roce 1982 slavná éra starého Masarykova okruhu skončila. Ale za Brnem začal růst okruh nový a Zavřel, už téměř padesátník, byl stále u toho. Účastnil se kontrolních dnů, fotil návštěvy komisařů FIA i hlavounů komunistického režimu. Byl u toho, když si trať přijeli prohlédnout emeritní závodníci v čele s Eliškou Junkovou. Fotil, když po dráze poprvé projelo sportovní auto. Fotek bylo tolik, že v době stavby okruhu vznikaly rovnou dvě kroniky za rok.

A fotit nepřestal ani po revoluci, kdy odešel do důchodu. Poslední kroniku Zavřel zkompletoval před deseti roky, za sezonu 2006. V roce 2007, přesně pátého května, vyrazil na Masarykův okruh znovu fotit. Zrovna stál u dráhy, když mu začalo být špatně. Přátelé ho odvezli domů, ale odtud musel do nemocnice. Z ní se už nevrátil.

Autoři:

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

První milionová škodovka šla do výroby už notně zastaralá. Slaví 50 let

Škoda 100

V srpnu 1969 byla v Mladé Boleslavi zahájena sériová výroba osobních vozů typové řady Škoda 100/110. Nové auto nebylo...

Před padesáti roky Rumuni představili dacii, ve výrobě vydržela 35 let

Dacia 1300

Mezi dvěma světovými válkami byla Bukurešť mondénním výstavním městem, říkalo se jí Paříž Východu. Po válce zbídačená...

Porsche 917 byl první Piëchův pomník. Dalo vzniknout hypersportům dneška

Porsche 917

Jeden z nejslavnějších závodních vozů automobilové historie Porsche 917 by nikdy nevzniklo, nebýt umanutého Ferdinanda...

Auto po Bondovi prodáno za 149 milionů. I s olejovou skvrnou

Bondova propracovaná kára je k mání za 6,4 milionu dolarů.

Svět 007 se mění. Elitní agent Jejího Veličenstva bude příště černoška, prohánět padouchy bude v elektromobilu a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz