Za hranicemi se nedá na autě ušetřit

  • 61
Dovoz ojetých automobilů ze západní Evropy dobře prosperuje. Není také už žádný problém, aby si zájemce zajel třeba do Německa koupit auto sám. Zkusit koupit ojetý automobil si redaktoři MF DNES zajeli hned za německé hranice, poblíž Chamu.

Na rozdíl od drtivé většiny českých bazarů v ohradě tam měli vozy vystavené v prosklené výstavní budově. Hitem tu byly rok dva staré vozy, nebourané, s minimem najetých kilometrů.

Jste sám? Tak nic!
"Líbí se vám naše ceny? Ano? Tak to si z nich odpočítejte ještě šestnáct procent daně, kterou vám vrátíme, pokud si vůz odvezete do republiky," říkal prodejce Jürgen Schmid. Nabízel i vyřízení veškerých celních formalit za 240 eur. Zpočátku se zdálo, že nákup bude hračka. Hned se však ukázalo, že zvládnutí nezbytných formalit by byl docela oříšek: zařídit doklad o vývozu, vrátit se pro proplacení daně, zajistit převozní značku, automobil proclít a zaplatit 22procentní daň v Česku a přihlásit se na registrační značku.

"Jestli jste to nikdy nedělal, bude to obtížné. My vám pomůžeme, ale doma si to už budete muset zařídit sám," řekl německý prodejce. Když zjistil, že český zákazník nemá s sebou na pomoc zkušeného dovozce, usoudil, že z obchodu sejde. Nakonec přiznal, že se od počátku divil: "Češi si k nám auta kupovat nejezdí a pro překupníky jsme dražší."

Doma laciněji
Zpáteční cestou jsme vyzkoušeli k porovnání autobazary. Jedním z prvních byl bazar v Březí u Horšovského Týna. Jeho majitel porovnal ceny v německém bazaru a "ty své" a vyšlo najevo, že výslednou cenu bude mít nižší on. Nicméně auta budou mít nepoměrně víc najetých kilometrů. Druhý namátkou oslovený obchodník v Horšovském Týně měl svou nabídku vystavenou přímo v bazaru. O cenách nediskutoval a všechny vyhledal v počítačové databázi. Většina z nich byla podobná těm německým. Protože neměl žádné na skladě, poskytl kontakt na známého, který "dokáže sehnat a přivézt cokoliv".

Koupě víceméně po telefonu
"Ceny, které vám říkám, jsou částky, které za ně dám já venku. Předtím mi navrhněte moji odměnu a určitě se domluvíme," rýsuje obchodník transakci při telefonátu. Slibuje, že na požádání nechá každé auto prověřit, zda nepochází z krádeže: "I já chci ještě nějaký čas obchodovat. Když budete spokojený, třeba mi někdy zavoláte."

Z cenových důvodů jsou tedy všechny trumfy na straně tuzemských dovozců ojetých aut. Obchodníci se staršími auty v západní Evropě jim dávají výrazné slevy, jaké individuální zájemce nikdy nedostane. Ale je třeba se mít na pozoru před špatně opravenými lacinými auty z bouraček. Proto je doporučení třeba doplnit o radu: Při koupi staršího dovezeného auta vezměte technika s sebou!

V zemích západní Evropy je v autobazarech skutečně z čeho vybírat. V Itálii je však třeba dávat velký pozor na technický stav vozidla, ve Francii jsou auta drahá, v Belgii nejlevnější. V nejlepším pořádku bývají vozy ve Švýcarsku. Kdo hledá ideální kompromis mezi cenou a technickým stavem, ten nechť se vydá do Německa.


Témata: hračky