Otec trabantu: Co jsme měli dělat, když jsme neměli plech?

aktualizováno 
Winfried Sonntag začínal před válkou u Horchu, nakonec skončil jako zastupující šéf celého východoněmeckého autoprůmyslu. Pro německý Zeit vzpomínal nejen na výrobu trabantu.

Trabanty se do Československa oficiálně přestaly dovážet v polovině osmdesátých let. Důvodem byla emisní omezení. | foto: Dan Přibáňpro iDNES.cz

Na konci března bude Winfriedu Sonntagovi 93 let. Rodák ze Cvikova absolvoval průmyslovku a v letech 1938 až 1941 pracoval u místní luxusní značky Horch. Pak nastoupil na vysokou školu do Thornu, kde ale stihnul jen čtyři semestry a musel narukovat. Prošel sovětským zajetím a po propuštění v roce 1949 se vrátil domů, krátce navrhoval u Horchu díly a v roce 1951 dokončil své inženýrské studium na vysoké škole v tehdejším Karl-Marx-Stadtu (dnešní Chemnitz, Saská Kamenice).

Obsluha trabanta nebyla jednoduchá:

Díky svým zkušenostem a úspěšnému studiu byl v roce 1954 jmenován šéftechnikem v Ifa-Kraftfahrzeugwerk Audi, kde byl mimo jiné zodpovědný za vývoj modelů P50 a P70. O čtyři roky později byl pověřen vedením skupiny, která měla sloučit obě tehdejší cvikovské automobilky, Horch a Audi, v jeden podnik VEB Sachsenring.

„Bylo tehdy co dělat. V jedné vesnici bylo zaparkováno 1 200 aut ruské výroby, která zapomněli dodat. Prorůstala jimi tráva. Přitom si mě tehdejší ministr pro výrobu strojů a automobilů, Rudi Georgi, zavolal, že prý musím něco udělat s nedostatkem aut na trhu,“ vzpomíná Winfried Sonntag pro německý Zeit.

Výroba Trabantu 600 začala v roce 1962. „Pracovníci se stěžovali, že montáž auta, při které pod ním museli ležet, je příliš namáhavá. Postaral jsem se tedy o to, aby byl postaven speciální přepravník, který auto zvednul a otočil o 180 stupňů. Při práci tak mohli stát. Výroba jednoho trabantu bez motoru zabrala zpočátku 320 hodin, později jsme to dokázali zkrátit na 29.“

Prohlédněte si legendární vůz:

Navíc si ve fabrikách museli umět poradit s nedostatkem všeho možného. „Museli jsme být kreativní. Ze začátku jsme byli závislí na dovozu plechových karosářských dílů ze zemí mimo východní blok, pak nám ale západní embargo zakázalo dovážet ocelový plech. Začali jsme tedy experimentovat s bavlnou. Vyrobili jsme z ní jakýsi fleece, který se napustil fenolovou nebo kresolovou pryskyřicí a stlačil ve formě. Výsledkem byl Duroplast, z něhož se dělaly karoserie trabantů.“

Fotogalerie

Dnes všichni považují trabant za symbol neschopnosti plánovaného hospodářství přicházet s inovacemi. „Myslím si, že na začátku produkce byl trabant srovnatelný se západní konkurencí. Jeho výroba byla navíc snadná, rychlá a levná. Chtěli jsme ho vylepšovat, chtěli jsme stavět lepšího nástupce, to nám ale zarazilo politbyro.“ V roce 1978 stál Winfried v čele celé výroby osobních aut. Ve spolupráci s Volkswagenem tehdy probíhal vývoj nového čtyřtaktního motoru. Výroba modernějších nástupců trabantů a wartburgů ale politicky neprošla.

Omezení bylo mnoho. „Každý rok bylo nutné splnit plán úspor. Takový plech, z něhož se dělal výfuk, musel být tenčí a tenčí. Došlo to tak daleko, že vydržel jen rok, než prorezl. Nakonec jsme mohli použít pozinkovanou ocel.“

V roce 1990 odešel Winfried Sonntag v 66 letech do důchodu. Jaké auto považuje za nejlepší? Odpověď vás možná překvapí. „Přirozeně, že mám speciální vztah k trabantům a wartburgům. Nestraně bych ale zvolil Citroën C2, to je auto, které ve své době bylo na technické špičce.“

Autoři:

89. ročník ženevského autosalonu se koná od 7. do 17. 3. 2019 ve veletržním komplexu Palexpo ve Švýcarsku. Škoda představí novinky Scala, Kamiq a nový koncept elektromobilu Vision iV. Na letošním ročníku budou chybět expozice Volva, Fordu a britské automobilky Jaguar Land Rover. 

Nejčtenější

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Nová tesla je venku. Elon Musk představil levnější SUV, Model Y

Tesla Model Y se premiérově představuje v kalifornském Hawthorne.

Tesla začne svůj nový Model Y prodávat v roce 2021, řekl při jeho představení šéf automobilky Elon Musk. Dojezd malého...

Tichá hrozba. Elektromobily budou muset povinně vydávat hluk

Model X od Tesly

Jsou zelené, čisté a tiché. Tak vypadá ideální představa o elektromobilech. Že jsou ekologické, jen pokud se domníváme,...

Vykuchaným filtrem pevných částic zabíjíte i sami sebe, prokázal test

Měření emisí u vozu s odstraněným filtrem pevných částic

Desetitisíce aut s vykuchaným nebo poškozeným filtrem pevných částic neotravují jen okolí, ale také vlastní posádku....

Nouzové tlačítko oslaví rok, většinou ale vysílá jen falešné poplachy

Ilustrační snímek

Letos 1. dubna uplyne přesně rok od chvíle, kdy začal být povinný systém pro přivolání pomoci v nouzi z automobilů,...

Další z rubriky

OBRAZEM: První BMW vyrobili před devadesáti lety, pojďte na fotoexkurzi

Muzeum BMW v Mnichově

Společnost BMW (Bayerische Motoren Werke) je známá jako výrobce sportovních a luxusních automobilů a pohodlných...

Autofotka týdne: Munzarova mistrovská tatrovka osiřela

Tatra 602 Tatraplan Sport V8 Luďka Munzara

Ve věku 85 let zemřel Luděk Munzar. Známý herec a dabér Paula Newmanna se proslavil také jako automobilový závodník. V...

OBRAZEM: Fiaty kousnuté škorpionem slaví, Abarthu je sedmdesát

Abarth 70 let Ženevský autosalon

V Turíně žijící Rakušan Karl Abarth stavěl sportovní auta a příslušenství pro ně od 50. let, jeho výfuky přidávající...

BMW Řada 5 3,0...
BMW Řada 5 3,0...

r.v. 2012, naj. 55 000 km, diesel
950 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz