VIDEO: Krásné ruské stroje. Podívejte se na výstavu veteránů

  • 10
Březen je pro milovníky aut měsícem ženevského autosalonu, ale tam se hledí hlavně do budoucnosti. Zato v Moskvě se ohlédli za zašlou slávou ruských značek. Klasické volhy a ZILy připomněly, že ruský autoprůmysl má dlouhou tradici.

Přehlídka veteránů ukázala krásu aut z Ruska a Sovětského svazu. Na obdobu slavného pařížského Rétromobilu na moskevské výstaviště Crocus Expo jich dorazily více než dvě stovky. Přijely volhy, moskviče i poběda, nechyběly ani papalášské limuzíny, čajky a ZILy.

Auta na netradiční výstavě představili sběratelé u celého světa. Některé exponáty podle organizátorů nevyjely na silnici déle než půl století. Některé z exponátů už trénují na veteránskou rallye, která je do Moskvy naplánovaná na letošní léto.

Nejnadšenější byli z výstavy pamětníci, kteří auta tradičních značek pamatují v akci. Expozici doplnily také zahraniční vozy: rolls-roycy, mercedesy a cadillacy.

Jednou z hlavních hvězd výstavy byl ZIL-110, prezidentská limuzína, která byla představena v roce 1945. Každý rok se jich vyrobilo jen deset pro potřeby nejvyššího vedení Sovětského svazu. Některé putovaly do spřátelených zemí jako dary. Jezdili v něm třeba čínští papaláši. Hranaté černé limuzíny vozily vedení země i v Československu.

Doba ruských limuzín pro nejvyšší představitele se možná vrátí. Kreml už hledá na domácí půdě stavitele státnických kočárů, do kterých má ruský prezident přesednout z mercedesů. Více o nových limuzínách pro ruské prezidenty ČTĚTE ZDE

Organizátor Ilja Sarogol vysvětluje, že výstava připomíná mladším generacím slávu autoprůmyslu země. Tradice sahá až do začátků automobilismu. K největším výrobcům v předválečných časech patřily podniky GAZ (nejdřív licenční fordy, po válce slavné Volhy) a ZIL (nákladní vozy). Dnes tradiční výrobci jen vzpomínají na zašlou slávu a hledají oporu v zahraničních partnerech. Pokud tedy neskončili úplně, jako třeba Moskvič.

Promarněná příležitost

Už v roce 1907 vznikla třeba značka Russo-Balt, kterou se před lety snažili oživit ruští boháči. Ani po druhé světové válce nebyla o zajímavé nápady nouze. V roce 1957 vznikl třeba Moskvič, který by se dal považovat za předchůdce dnešních SUV. Moskevská automobilka také stavěla speciál pro Formuli 1 a v roce 1964 představila prototyp MPV s pohonem předních kol, který se jmenoval NAMI-107 Vasilek. Stejně jako u mnoha dalších nápadů, které pak museli zrealizovat jiní, nebyl v SSSR o tento projekt zájem a chyběly peníze. Více o moskvičích ČTĚTE VE SPECIÁLNÍ PŘÍLOZE


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž