VIDEO: Krásné ruské stroje. Podívejte se na výstavu veteránů

  18:00aktualizováno  18:00
Březen je pro milovníky aut měsícem ženevského autosalonu, ale tam se hledí hlavně do budoucnosti. Zato v Moskvě se ohlédli za zašlou slávou ruských značek. Klasické volhy a ZILy připomněly, že ruský autoprůmysl má dlouhou tradici.

Přehlídka veteránů ukázala krásu aut z Ruska a Sovětského svazu. Na obdobu slavného pařížského Rétromobilu na moskevské výstaviště Crocus Expo jich dorazily více než dvě stovky. Přijely volhy, moskviče i poběda, nechyběly ani papalášské limuzíny, čajky a ZILy.

Auta na netradiční výstavě představili sběratelé u celého světa. Některé exponáty podle organizátorů nevyjely na silnici déle než půl století. Některé z exponátů už trénují na veteránskou rallye, která je do Moskvy naplánovaná na letošní léto.

Nejnadšenější byli z výstavy pamětníci, kteří auta tradičních značek pamatují v akci. Expozici doplnily také zahraniční vozy: rolls-roycy, mercedesy a cadillacy.

Jednou z hlavních hvězd výstavy byl ZIL-110, prezidentská limuzína, která byla představena v roce 1945. Každý rok se jich vyrobilo jen deset pro potřeby nejvyššího vedení Sovětského svazu. Některé putovaly do spřátelených zemí jako dary. Jezdili v něm třeba čínští papaláši. Hranaté černé limuzíny vozily vedení země i v Československu.

Doba ruských limuzín pro nejvyšší představitele se možná vrátí. Kreml už hledá na domácí půdě stavitele státnických kočárů, do kterých má ruský prezident přesednout z mercedesů. Více o nových limuzínách pro ruské prezidenty ČTĚTE ZDE

Organizátor Ilja Sarogol vysvětluje, že výstava připomíná mladším generacím slávu autoprůmyslu země. Tradice sahá až do začátků automobilismu. K největším výrobcům v předválečných časech patřily podniky GAZ (nejdřív licenční fordy, po válce slavné Volhy) a ZIL (nákladní vozy). Dnes tradiční výrobci jen vzpomínají na zašlou slávu a hledají oporu v zahraničních partnerech. Pokud tedy neskončili úplně, jako třeba Moskvič.

Promarněná příležitost

Už v roce 1907 vznikla třeba značka Russo-Balt, kterou se před lety snažili oživit ruští boháči. Ani po druhé světové válce nebyla o zajímavé nápady nouze. V roce 1957 vznikl třeba Moskvič, který by se dal považovat za předchůdce dnešních SUV. Moskevská automobilka také stavěla speciál pro Formuli 1 a v roce 1964 představila prototyp MPV s pohonem předních kol, který se jmenoval NAMI-107 Vasilek. Stejně jako u mnoha dalších nápadů, které pak museli zrealizovat jiní, nebyl v SSSR o tento projekt zájem a chyběly peníze. Více o moskvičích ČTĚTE VE SPECIÁLNÍ PŘÍLOZE

  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Audioknížka o životě Jeana-Paula Belmonda, vyprávěná Jiřím Krampolem. Zcela zdarma

Jiří Krampol daboval Belmonda ve 28 filmech a jeho hlas je tak s tímto hercem téměř neoddělitelně spojen. Stylově tedy...

Premium

Červenobílý život na hraně. Čína se zlobí, Tvrdík i celá Slavie trnou

Žádná legrace to není. Aspoň pro slávisty určitě ne. Sám prezident republiky naznačil, že do slavného fotbalového klubu...

  • Další z rubriky

Hogo fogo škodovky obsadily Poděbrady, stovky slavily padesátiny

HundertGang 2019 anebo 50 let Stovky, to byl tradiční sraz pořádaný Veteran Car Clubem Poděbrady o posledním zářijovém...

Fiatu je 120 let, na oslavy do Prahy dorazil i dvoutaktní Maluch

Příznivci italské automobilky Fiat slavili výstavou v zahradách Trojského zámku v Praze 120 let značky. Návštěvníci...

Poprvé a naposledy. Před 70 lety Československo zažilo „formuli 1“

Přesně před sedmdesáti lety v Brně odstartovali světoví automobiloví závodníci do první a poslední poválečné Velké ceny...

Opel Mokka jede do důchodu. Je z něj perspektivní ojetina, nekazí se

Malé SUV od Opelu má ve své třídě výlučné postavení. Začalo se prodávat jako jedno z prvních, na rozdíl od většiny...

České porodnice nepodporují kojení tak, jak se chlubí, ukázal průzkum
České porodnice nepodporují kojení tak, jak se chlubí, ukázal průzkum

České porodnice nedokážou poskytnout rodičkám dostatečnou podporu pro úspěšné kojení. Vyplývá to z průzkumu, který poukazuje na to, že každá šestá rodička nebyla spokojená s přístupem personálu.

Najdete na iDNES.cz