Čtvrtek 29. října 2020, svátek má Silvie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. října 2020 Silvie

Frankfurt 1963: To má být nové porsche? Návštěvníci čekali víc

  8:30
Frankfurtský autosalon zažil přesně před padesáti lety premiéru legendárního modelu Porsche 911, který v té době nesl ještě označení 901. Ovace se nekonaly.

Nejmenší německá automobilka "Dr - Ing. h. c. F. Porsche KG" vyrábí v roce 1963 už patnáctým rokem svůj velmi úspěšný model 356 a její zákazníci netrpělivě vyhlížejí nástupce. Frankfurtský autosalon jich sem přiláká několik desítek tisíc, často však odcházejí s neskrývanými rozpaky.

"Určitá skupina zákazníků," komentuje náladu na stánku Porsche tehdejší šéf závodního oddělení značky Fritz Husche von Hanstein, "se mě ptá zas a znovu: Kdy už konečně dáte autu novou tvář?"  Při pohledu na dvě generace vozů Porsche je jasné, že tentokrát to ještě nebude.

Nový model jako by byl jen variantou na staré téma, navíc má opět vzduchem chlazený motor boxer za zadní nápravou a převodovku před zadní nápravou. Zavazadlový prostor a benzinovou nádrž má naopak pod přední kapotou a kromě dvou plnohodnotných sedadel vepředu ještě dvě zadní nouzová.

Model 911 s novým šestiválcem měl Porsche vrátit na úroveň konkurentů.

Ve skutečnosti je na něm úplně vše nové: karoserie, podvozek i motor. Jeho objem automobilka zvětšila na dva litry a přidala mu dva válce. Auto posílilo z 95 na 130 koní a zatímco "třistapadesátšestka" jela maximálně 185 km/h, novinka zvládá 210. Nová převodovka dostává neuvěřitelných pět stupňů.

Rozvor náprav prodloužený o deset centimetrů má vozu zajistit větší stabilitu. Karoserie, jejímž autorem je Ferdinand Porsche, syn slavného tvůrce "brouka", je oproti předchůdci o sedm centimetrů užší a čtyři centimetry nižší. Přesto je v ní více místa a bohatší prosklení zajišťuje i lepší výhled z vozu.

"Dvě plnohodnotná a dvě nouzová sedadla stačila dosud a není důvod to měnit. Novinka nesmí být rodinným vozem, ale musí si zachovat charakter závodního sportovního vozu," obhajuje svou koncepci na autosalonu Ferdinand Porsche.

Podívejte se na několik generací typu 911 na okruhu:

Vzájemnou podobu obou generací vysvětluje také Huschke von Hanstein: "Tohle je naše typická linie, aerodynamicky správná forma. Porsche musí koneckonců vypadat jako porsche."

Automobilka ve skutečnosti neměla důvod ke změně. Málokteré auto se v historii motorismu stalo kultem tak rychle jako typ 356. Jeho majitelé se navzájem zdravili troubením klaksonu a oslavné kritiky motoristických žurnálů nebraly konce. Praxe však ukázala, že i model 356 má svá slabá místa. Časopis Auto Motor und Sport už v roce 1961 píše, že "řidiči porsche musí na dálnici napjatě sledovat otáčkoměr, aby náhodou nepřekročili maximální otáčky citlivého motoru, zatímco je v klidu předjíždí pán v limuzíně".

Třicet let stará koncepce vzduchem chlazeného čtyřválce byla začátkem 60. let definitivně za svým zenitem, přesto se Porsche rozhodlo s novým šestiválcem na tradici navázat. Časopis Der Spiegel přišel v roce 1964 s teorií, že Porsche, které je úzce propojené s koncernem VW, nemůže zpochybnit volkswagenovské dogma, kterým je právě vzduchem chlazený boxer umístěný vzadu.

"Kdyby tomu bylo jinak, bylo by konstruktivnější jít jinou cestou". Právě nákladný vývoj vzduchem chlazeného šestiválce je podle Spiegelu důvodem pro cenu 911, která "je vyšší, než by v porovnání s konkurencí měla být".

Ještě při premiéře na frankfurtském autosalónu si automobilka myslela, že auto bude prodávat za 23 700 marek. Těsně před zahájením sériové výroby v roce 1964 však cenu snížila na 21 900 marek, aby se tak více přiblížila svému největšímu konkurentu, Mercedesu 230 SL. Ten byl k mání za 20 950 marek.

Ještě jeden problém muselo Porsche řešit. Námitku Peugeotu, že na tříciferná čísla s nulou uprostřed má výhradní právo právě jen francouzská značka. Porsche nakonec nulu nahradilo jedničkou a legenda mohla vyrazit do světa.

Fotogalerie

Paradoxně vše, co tisk modelu 911 při jeho premiéře vyčítal, se s odstupem let ukázalo jako jeho největší přednost. Klasické tvary se zákazníkům vryly pod kůži tak, že jakýkoliv pokus o změnu stylu nesou dodnes se značnou nelibostí. Příkladem může být pátá generace, která dostala namísto kulatých světel reflektory ve tvaru "volských ok", jak je nelichotivě pojmenovali tradicionalisté.

Když se v roce 1977 automobilka snažila etablovat novou vlajkovou loď v podobě osmiválcového Porsche 928, u zákazníků s tímto nápadem nepochodila. A přechod ze vzduchového chlazení motoru na vodní byl v roce 1997 důvodem k mezinárodnímu smutku. V současnosti je na trhu už sedmá generace Porsche 911 a za padesát let jich automobilka vyrobila téměř milion.

Autoři:
  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

Premium Špenát je hnusný, rajčata taky. Do školní jídelny nechodíme, tam nám nechutná. Jíme jen špagety a pizzu. A tak dál....

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Generace nevzdělaných dětí. Jen málokdo dělá při distanční výuce pokroky

Premium Je osm hodin ráno, učitel zakládá virtuální místnost, do které se postupně připojí žáci. Jednomu nejde mikrofon,...

  • Další z rubriky

Nejlepším rodinným autem je dodávka, říká Jan Bordovský. „Tédvojka“ jej odvezla i na svatbu

Je nadšenec do koloběžek. Snaží se kultivovat český karavaning, dostat ho na evropskou úroveň a dal mu hlas ve veřejném...

Transportery jsou jeho život, díly na svůj poklad sháněl osm let

Dodávkové modely Volkswagen Transporter jsou pro mnohé jejich uživatele nedílnou součástí životního stylu. Platí to i...

Poslední malé Mini vyrobili před dvaceti lety

Mini, jednoduchý vůz s výbornými jízdními vlastnostmi a nadčasovým designem, který se zařadil mezi ikony automobilového...

Na záchranu transporteru padlo stavební spoření. Mladá rodina cestuje dodávkou

Lucie Vavrečková z Ostravy má ráda stará auta. Tuhle vášeň jí vštípil tatínek. Nejprve cestovala se Škodou 100. Pak...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...