Frankfurt 1963: To má být nové porsche? Návštěvníci čekali víc

  8:30aktualizováno  8:30
Frankfurtský autosalon zažil přesně před padesáti lety premiéru legendárního modelu Porsche 911, který v té době nesl ještě označení 901. Ovace se nekonaly.

Nejmenší německá automobilka "Dr - Ing. h. c. F. Porsche KG" vyrábí v roce 1963 už patnáctým rokem svůj velmi úspěšný model 356 a její zákazníci netrpělivě vyhlížejí nástupce. Frankfurtský autosalon jich sem přiláká několik desítek tisíc, často však odcházejí s neskrývanými rozpaky.

"Určitá skupina zákazníků," komentuje náladu na stánku Porsche tehdejší šéf závodního oddělení značky Fritz Husche von Hanstein, "se mě ptá zas a znovu: Kdy už konečně dáte autu novou tvář?"  Při pohledu na dvě generace vozů Porsche je jasné, že tentokrát to ještě nebude.

Nový model jako by byl jen variantou na staré téma, navíc má opět vzduchem chlazený motor boxer za zadní nápravou a převodovku před zadní nápravou. Zavazadlový prostor a benzinovou nádrž má naopak pod přední kapotou a kromě dvou plnohodnotných sedadel vepředu ještě dvě zadní nouzová.

Model 911 s novým šestiválcem měl Porsche vrátit na úroveň konkurentů.

Ve skutečnosti je na něm úplně vše nové: karoserie, podvozek i motor. Jeho objem automobilka zvětšila na dva litry a přidala mu dva válce. Auto posílilo z 95 na 130 koní a zatímco "třistapadesátšestka" jela maximálně 185 km/h, novinka zvládá 210. Nová převodovka dostává neuvěřitelných pět stupňů.

Rozvor náprav prodloužený o deset centimetrů má vozu zajistit větší stabilitu. Karoserie, jejímž autorem je Ferdinand Porsche, syn slavného tvůrce "brouka", je oproti předchůdci o sedm centimetrů užší a čtyři centimetry nižší. Přesto je v ní více místa a bohatší prosklení zajišťuje i lepší výhled z vozu.

"Dvě plnohodnotná a dvě nouzová sedadla stačila dosud a není důvod to měnit. Novinka nesmí být rodinným vozem, ale musí si zachovat charakter závodního sportovního vozu," obhajuje svou koncepci na autosalonu Ferdinand Porsche.

Podívejte se na několik generací typu 911 na okruhu:

Vzájemnou podobu obou generací vysvětluje také Huschke von Hanstein: "Tohle je naše typická linie, aerodynamicky správná forma. Porsche musí koneckonců vypadat jako porsche."

Automobilka ve skutečnosti neměla důvod ke změně. Málokteré auto se v historii motorismu stalo kultem tak rychle jako typ 356. Jeho majitelé se navzájem zdravili troubením klaksonu a oslavné kritiky motoristických žurnálů nebraly konce. Praxe však ukázala, že i model 356 má svá slabá místa. Časopis Auto Motor und Sport už v roce 1961 píše, že "řidiči porsche musí na dálnici napjatě sledovat otáčkoměr, aby náhodou nepřekročili maximální otáčky citlivého motoru, zatímco je v klidu předjíždí pán v limuzíně".

Třicet let stará koncepce vzduchem chlazeného čtyřválce byla začátkem 60. let definitivně za svým zenitem, přesto se Porsche rozhodlo s novým šestiválcem na tradici navázat. Časopis Der Spiegel přišel v roce 1964 s teorií, že Porsche, které je úzce propojené s koncernem VW, nemůže zpochybnit volkswagenovské dogma, kterým je právě vzduchem chlazený boxer umístěný vzadu.

"Kdyby tomu bylo jinak, bylo by konstruktivnější jít jinou cestou". Právě nákladný vývoj vzduchem chlazeného šestiválce je podle Spiegelu důvodem pro cenu 911, která "je vyšší, než by v porovnání s konkurencí měla být".

Ještě při premiéře na frankfurtském autosalónu si automobilka myslela, že auto bude prodávat za 23 700 marek. Těsně před zahájením sériové výroby v roce 1964 však cenu snížila na 21 900 marek, aby se tak více přiblížila svému největšímu konkurentu, Mercedesu 230 SL. Ten byl k mání za 20 950 marek.

Ještě jeden problém muselo Porsche řešit. Námitku Peugeotu, že na tříciferná čísla s nulou uprostřed má výhradní právo právě jen francouzská značka. Porsche nakonec nulu nahradilo jedničkou a legenda mohla vyrazit do světa.

Fotogalerie

Paradoxně vše, co tisk modelu 911 při jeho premiéře vyčítal, se s odstupem let ukázalo jako jeho největší přednost. Klasické tvary se zákazníkům vryly pod kůži tak, že jakýkoliv pokus o změnu stylu nesou dodnes se značnou nelibostí. Příkladem může být pátá generace, která dostala namísto kulatých světel reflektory ve tvaru "volských ok", jak je nelichotivě pojmenovali tradicionalisté.

Když se v roce 1977 automobilka snažila etablovat novou vlajkovou loď v podobě osmiválcového Porsche 928, u zákazníků s tímto nápadem nepochodila. A přechod ze vzduchového chlazení motoru na vodní byl v roce 1997 důvodem k mezinárodnímu smutku. V současnosti je na trhu už sedmá generace Porsche 911 a za padesát let jich automobilka vyrobila téměř milion.

Autoři:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Peugeot 407: francouzský hezoun je tajný tip na zajímavou ojetinu

Peugeot 407

Francouzský švihák dodnes neztratil šmrnc. Dnes k tomu navíc jako ojetý láká skvělými cenami. Prostorem v kabině...

Japonský Nissan slaví 85 let, trápí ho obvinění Carlose Ghosna

Datsun 240Z a Nissan 350Z

V historii Nissanu založeného před 85 lety, 26. prosince 1933, je mnoho zajímavých modelů, kromě kultovních sportovních...

Volkswagen motorizoval Čínu, teď prodal třicetimilionté auto

Třicetimiontý v Číně vyrobený volkswagen

V Evropě byl sedan Volkswagen Santana jednoznačný propadák, ale po přesunu výroby do Číny se z něj stal hit. Původně...

Najdete na iDNES.cz