Frankfurt 1963: To má být nové porsche? Návštěvníci čekali víc

  8:30aktualizováno  8:30
Frankfurtský autosalon zažil přesně před padesáti lety premiéru legendárního modelu Porsche 911, který v té době nesl ještě označení 901. Ovace se nekonaly.

Nejmenší německá automobilka "Dr - Ing. h. c. F. Porsche KG" vyrábí v roce 1963 už patnáctým rokem svůj velmi úspěšný model 356 a její zákazníci netrpělivě vyhlížejí nástupce. Frankfurtský autosalon jich sem přiláká několik desítek tisíc, často však odcházejí s neskrývanými rozpaky.

"Určitá skupina zákazníků," komentuje náladu na stánku Porsche tehdejší šéf závodního oddělení značky Fritz Husche von Hanstein, "se mě ptá zas a znovu: Kdy už konečně dáte autu novou tvář?"  Při pohledu na dvě generace vozů Porsche je jasné, že tentokrát to ještě nebude.

Nový model jako by byl jen variantou na staré téma, navíc má opět vzduchem chlazený motor boxer za zadní nápravou a převodovku před zadní nápravou. Zavazadlový prostor a benzinovou nádrž má naopak pod přední kapotou a kromě dvou plnohodnotných sedadel vepředu ještě dvě zadní nouzová.

Model 911 s novým šestiválcem měl Porsche vrátit na úroveň konkurentů.

Ve skutečnosti je na něm úplně vše nové: karoserie, podvozek i motor. Jeho objem automobilka zvětšila na dva litry a přidala mu dva válce. Auto posílilo z 95 na 130 koní a zatímco "třistapadesátšestka" jela maximálně 185 km/h, novinka zvládá 210. Nová převodovka dostává neuvěřitelných pět stupňů.

Rozvor náprav prodloužený o deset centimetrů má vozu zajistit větší stabilitu. Karoserie, jejímž autorem je Ferdinand Porsche, syn slavného tvůrce "brouka", je oproti předchůdci o sedm centimetrů užší a čtyři centimetry nižší. Přesto je v ní více místa a bohatší prosklení zajišťuje i lepší výhled z vozu.

"Dvě plnohodnotná a dvě nouzová sedadla stačila dosud a není důvod to měnit. Novinka nesmí být rodinným vozem, ale musí si zachovat charakter závodního sportovního vozu," obhajuje svou koncepci na autosalonu Ferdinand Porsche.

Podívejte se na několik generací typu 911 na okruhu:

Vzájemnou podobu obou generací vysvětluje také Huschke von Hanstein: "Tohle je naše typická linie, aerodynamicky správná forma. Porsche musí koneckonců vypadat jako porsche."

Automobilka ve skutečnosti neměla důvod ke změně. Málokteré auto se v historii motorismu stalo kultem tak rychle jako typ 356. Jeho majitelé se navzájem zdravili troubením klaksonu a oslavné kritiky motoristických žurnálů nebraly konce. Praxe však ukázala, že i model 356 má svá slabá místa. Časopis Auto Motor und Sport už v roce 1961 píše, že "řidiči porsche musí na dálnici napjatě sledovat otáčkoměr, aby náhodou nepřekročili maximální otáčky citlivého motoru, zatímco je v klidu předjíždí pán v limuzíně".

Třicet let stará koncepce vzduchem chlazeného čtyřválce byla začátkem 60. let definitivně za svým zenitem, přesto se Porsche rozhodlo s novým šestiválcem na tradici navázat. Časopis Der Spiegel přišel v roce 1964 s teorií, že Porsche, které je úzce propojené s koncernem VW, nemůže zpochybnit volkswagenovské dogma, kterým je právě vzduchem chlazený boxer umístěný vzadu.

"Kdyby tomu bylo jinak, bylo by konstruktivnější jít jinou cestou". Právě nákladný vývoj vzduchem chlazeného šestiválce je podle Spiegelu důvodem pro cenu 911, která "je vyšší, než by v porovnání s konkurencí měla být".

Ještě při premiéře na frankfurtském autosalónu si automobilka myslela, že auto bude prodávat za 23 700 marek. Těsně před zahájením sériové výroby v roce 1964 však cenu snížila na 21 900 marek, aby se tak více přiblížila svému největšímu konkurentu, Mercedesu 230 SL. Ten byl k mání za 20 950 marek.

Ještě jeden problém muselo Porsche řešit. Námitku Peugeotu, že na tříciferná čísla s nulou uprostřed má výhradní právo právě jen francouzská značka. Porsche nakonec nulu nahradilo jedničkou a legenda mohla vyrazit do světa.

Fotogalerie

Paradoxně vše, co tisk modelu 911 při jeho premiéře vyčítal, se s odstupem let ukázalo jako jeho největší přednost. Klasické tvary se zákazníkům vryly pod kůži tak, že jakýkoliv pokus o změnu stylu nesou dodnes se značnou nelibostí. Příkladem může být pátá generace, která dostala namísto kulatých světel reflektory ve tvaru "volských ok", jak je nelichotivě pojmenovali tradicionalisté.

Když se v roce 1977 automobilka snažila etablovat novou vlajkovou loď v podobě osmiválcového Porsche 928, u zákazníků s tímto nápadem nepochodila. A přechod ze vzduchového chlazení motoru na vodní byl v roce 1997 důvodem k mezinárodnímu smutku. V současnosti je na trhu už sedmá generace Porsche 911 a za padesát let jich automobilka vyrobila téměř milion.

Autoři:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

OBRAZEM: Nádherná alfa hvězdou Paříže

Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta na veteránském veletrhu Retromobile v...

Autosalon Retromobil patří mezi nejdůležitější veteránské akce Evropy, je to jednou z největších svého druhu. Letos se...

Přelomovou škodovku začal vyrábět nový závod s moderními technologiemi

Škoda 1000 MB

Přelomovým vozem v historii československého automobilismu se stala Škoda 1000 MB. Pro výrobu tohoto prvního tuzemského...

Stoletá značka se jmenuje po citronech, založil jí vizionář André

Citröen 2CV

Citroën v letošním roce slaví stoleté výročí. Ovšem historie značky, která má v památníku legendární modely, začala...

Najdete na iDNES.cz