Vše nejlepší! Lancia stoletá

aktualizováno 
Italská značka Lancia letos oslavila 100 let od založení. Dnes vyrábí s tímto jménem vozy luxusní řady Fiat.

Lancia Aurelia | foto: Lancia

Lancii znají především příznivci automobilového sportu, zvláště pak rallye. V Evropě patřila mezi firmy, které psaly dějiny automobilů díky nekonvenční technice.

Vincenzo Lancia, syn bohatého výrobce mýdla a potravin, je důkazem, jak spletitý může být lidský osud. Vyučil se u firmy, kterou později převzal Fiat.

V roce 1906 založil společně s Claudiem Fagolinem vlastní firmu Lancia & Co Fabbrizia Automobili. Po šedesáti letech i tuto jeho firmu převzal Fiat.

Podle abecedy

Oba továrníci měli jen omezené finanční prostředky. Přesto se pustili do nákladné výroby aut. Tehdejší trend - těžké vozy s velkými motory - se jim však příliš nezamlouval.

Chtěli něco nového, něco originálního. Tak vznikl první čtyřválec, na tehdejší dobu o velmi malém objemu 1,5 litru s výkonem 14 koní. To byl na počátku minulého století velký výkon.

Následovaly další typy označované písmeny řecké abecedy - beta, gama, delta, epsilon, theta… a tady se zastavme.

Theta z roku 1913 si to zaslouží; byla prvním evropským autem s dnes obvyklou elektrickou výbavou a světlomety. Úspěšně se vyvážela také do USA. Koupil si ji například jako jeden ze svých prvních automobilů bankéř Rockefeller.

Po první světové válce začal Lancia s vývojem koncepčně nových motorů. Opustil obvyklé uspořádání válců v řadě a přišel s motory, v nichž jednotlivé válce mají uspořádání do V pod malým úhlem.

A tím se dostáváme k nejslavnějšímu modelu lambda. Jako první na světě opustila obvyklý podvozkový rám a přišla se samonosnou karoserií, u níž nezbytnou tuhost celého vozu tvoří právě samotná karoserie.

Samonosnou karoserii si Lancia nechal patentovat v roce 1919. S ní přišly i další novinky: místo tuhých náprav, které znamenají vlastně navlečení kol na jedné pevné ose, nezávislé zavěšení kol. A také brzdy na všech kolech byly novinkou. Do té doby se používaly jen brzdy vzadu.

Z dalších zajímavých typů stojí za povšimnutí model augusta z roku 1933; byl prvním autem v Evropě s hydraulickým brzdovým systémem. Dříve se používaly systémy mechanické.

Další model, aprillia, byl pro změnu prvním autem, které mělo pro co nejmenší odpor vzduchu karoserii laděnou v aerodynamickém tunelu.

Lancia = sport

Jméno Lancia bylo odjakživa spjato s automobilovým sportem. Už sám zakladatel patřil mezi úspěšné tovární jezdce Fiatu. Jeho vlastní auta pak vyhrávala řadu proslulých soutěží: Chiron v roce 1954 Rallye Monte Carlo, Mille Miglia, Targa Florio.

V roce 1973 začala éra jednoho z nejslavnějších speciálních soutěžních aut Stratos. Poháněl jej šestiválec Ferrari Dino 2,5 litru. Podobné úspěchy pak slavil i model delta.

Pak však slavná éra automobilového sportu pro značku náhle skončila. Přednost dostala v rámci koncernu Fiat, který v roce 1967 Lancii převzal, formule 1.

A jaký vlastně byl Vincenzo Lancia? Byl milovníkem vína a luxusního života, mužem s precizními představami a výrazným citem pro techniku. Jeho auta se vyznačovala chytrostí a technickou převahou.
A ještě zajímavost na závěr: Vincenzo Lancia trochu připomínal továrníka Baťu - například také nechal pro své zaměstnance postavit levné domky.

Autoři:

Nejčtenější

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Autofotka týdne: Punková octavia hvězdou pražské autovýstavy

Hot rody na výstavě Autoshow Praha 2019

Kvůli tomuto exponátu stojí za to vyrazit do Letňan na výstavu Autoshow Praha, která probíhá o tomto víkendu. V zadním...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Ilustrační snímek

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování...

Další z rubriky

Lidová Praga Piccolo byla nejrozšířenějším autem tuzemských silnic

Praga Super Piccolo a Lída Baarová

Model Piccolo československé automobilky Praga, představený veřejnosti před 95 lety 1. dubna 1924, byl konstruován jako...

OBRAZEM: Milovníci starého harampádí otevřeli sezonu

Zahájení sezóny Muzea Výtopna Zdice a sraz vozů Škoda 100/110 u příležitosti...

Sraz vozů Škoda 100 a 110 otevřel veteránskou sezonu. Výročí 50. narozenin zahájení výroby první škodovky, které...

Fiat 128 je průkopníkem koncepce vše vpředu. Jezdil s ním i Ferrari

Fiat 128

Italská továrna Fiat představila před půlstoletím vůz, který předběhl konkurenci a ukázal, jakým směrem se bude ubírat...

Najdete na iDNES.cz