Sobota 24. července 2021, svátek má Kristýna
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 24. července 2021 Kristýna

Nejvíc si užívám, když mohu cestou zakotvit, kde chci, říká kajakář Hradilek

  6:40aktualizováno  18. září 7:32
I český vodní slalomář a kajakář Vavřinec Hradilek patří k lidem, pro které je Volkswagen Transporter nedílnou součástí jeho životního stylu. Momentálně využívá model T6, se kterým přepravuje jak své lodě a další sportovní vybavení, tak s ním cestuje s rodinou. Baví ho, že se při cestování s Transporterem nemusí nijak omezovat.

Volkswagen Transporter T6 Vavřince Hradilka | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Kajakář Vavřinec Hradilek nepatří k velkým automobilovým nadšencům, to už jej podle jeho vlastních slov víc „berou“ letadla, dokonce si před časem na jednomotorová udělal pilotní průkaz. „V řízení aut se nevyžívám, je to pro mě spíš povinnost,“ říká.

Když už by ho ale mělo nějaké auto charakterizovat, je to rozhodně Volkswagen Transporter. „Vlastně jsem nikdy žádné jiné auto neměl. Multivan je asi jediné auto z celého automobilového spektra, které mě dostalo a přirostlo mi k srdci,“ přiznává se kajakář k lásce k tomuto vozu. Jeho prvním autem bylo provedení generace T4 ve verzi Caravelle s pohonem všech kol. „To jsem po Olympiádě prodal a dodnes toho trochu lituji. Je to takové nezničitelné auto. Ale má ho dnes jeden známý a auto je v dobrých rukou,“ říká Hradilek.

Přes provedení T5 pak přešel ke svému současnému modelu T6 vybavenému motorem 2.0 TDI o výkonu 136 kW, pohonem všech kol a sedmistupňovým automatem DSG. Na silnici ho nepřehlédnete, vzhledem k partnerství s automobilkou a jedním z dealerů je auto opatřeno mimo jiné i jeho vlastnoručním podpisem. Občas můžete na silnici olympijského medailistu potkat i za volantem provedení T2, to si prý sem tam pro radost půjčí od kamaráda.

Skutečný univerzál

Na svém současném autě nejvíc oceňuje, jak je univerzální. „Jeho největší přidaná hodnota je, jak je zároveň osobní i užitkové. Obejdu se díky němu bez menšího auta, mohu ho stejně dobře používat ve městě, jako i na dlouhých cestách po závodech, soustředěních nebo s rodinou,“ říká Hradilek. A zdůrazňuje, že mu ohromně pomáhá to, že při svých cestách nemusí příliš přemýšlet, jak vše do auta sbalí a při návratu nemusí auto hned vyklízet. „Dává mi to obrovskou svobodu. Když se vrátím třeba ze závodů a nemusím auto hned vystěhovat, abych ho mohl používat dál, šetří mi to spoustu času i energie,“ říká Hradilek.

Na druhou stranu si nemyslete, že by to byl „bordelář“. „Jo, znám lidi, co se do auta přezouvají, to já rozhodně nedělám. Při mém stylu používání auta prostě potřebuji místo, kde se převléct, potřebuji tam hodit kolo, sem tam na krátké převezení třeba i loď, nepopírám, že ode mě dostane občas auto zabrat. Na druhou stranu se ale snažím o to auto starat,“ říká Vavřinec Hradilek a pohled do útrob vozu to jen potvrzuje.

Balení zejména před cestou na závody je pro něj díky Transporteru hračka. „Vezmu z garáže tři krabice, dám je do kufru a je to vyřešené. Na střechu se mi vejdou až čtyři lodě, s nakládáním a vykládáním věcí rozhodně není žádný problém. Díky tomu, že je auto velké a nemusím řešit skládání nákladu, šetří mi to opět před odjezdem čas a to je pro mě velmi důležité,“ dodává Hradilek.

Sám nám chvíli na to předvádí, jak „natrénované“ už má vázání kajaku na střechu auta. Je to skutečně otázka pár minut. „No, mívám tu na to schůdky, při mém vzrůstu je to bez nich trochu akrobacie, ale občas je prostě zapomenu v garáži,“ směje se, když se při svém menším vzrůstu musí na střechu dost natahovat. „Na druhou stranu je z auta při jízdě skvělý rozhled a to i pro lidi mé výšky. A dovnitř přitom není nutné nijak šplhat, to je skvělé,“ popisuje Vavřinec Hradilek svou zkušenost.

Když je cesta (mimo jiné) i cíl

Se svým Transporterem T6 jezdí opravdu hodně. Za dva roky provozování auta s ním má najeto přes 65 000 kilometrů. „A to jsem z té doby byl sedm měsíců mimo Evropu, kam samozřejmě sebou své auto neberu a tak se s ním po tu dobu nejezdí,“ naznačuje, že by jinak „nakroutil“ autu ještě větší porci kilometrů. Po Evropě s ním jezdí ale doslova všude. Míří s ním na veškerá soustředění, závody a tréninky. „Zrovna teď jsem se vrátil z Itálie,“ říká při rozhovoru v závěru srpna s tím, že to znamenalo porci asi tří tisíc kilometrů. Cesty na závody jsou podle jeho slov většinou „rychlá akce“ s minimem zastávek, je prostě potřeba se včas dopravit na místo a pak zase co nejdříve dorazit domů za rodinou.

Ale zejména při cestách s partnerkou Lucií a jejich letos narozenou dcerou Sárou si užívá klidný styl cestování, pro který je Transporter T6 jako stvořený. „Mám rád, když si mohu zvolit své tempo, zastavit se, kde chci a prostě si to jen užívat,“ svěřuje se Hradilek. Stále ještě relativně novopečený otec oceňuje právě i kvality T6 coby rodinného auta. „Nemusíme řešit, kde budeme na cestách malou Sáru přebalovat, můžeme se v autě v klidu odpočinout, když se někde zastavíme, můžeme dát vzadu malou do peřinky, je to prostě pohoda,“ usmívá se vodní slalomář.

70 Years of Happiness

Ve svém oblíbeném poklidném stylu absolvoval s T6 i prozatím svou asi nejdelší cestu, která vedla na Island. „Jel jsem tam samozřejmě na kajak, ale spojili jsme to s přítelkyní s dovolenou. Na cestu k trajektu do Dánska jsme si dali dostatečnou časovou rezervu a objevovali jsme severní části Německa a západní pobřeží Dánska,“ popisuje Vavřinec Hradilek styl cestování. A dodává, že rádi s přítelkyní využívají auto k přespávání, přímo na Islandu takto strávili dva týdny a cestou tam a zpět další týden. „Někdy spíme v autě, někdy ve stanu, to když se nám například nechce uvnitř něco přeskládávat, to je pak stan jednodušší a praktičtější záležitost,“ říká. A prozrazuje, že když byla Lucie těhotná, na výletech a cestách se jí nejlépe spalo právě přímo v autě.

Auto, které spojuje

Podle Vavřince Hradilka je navíc Volkswagen Transporter určitým typem auta, které se vymyká i běžným „válkám“ o co nejlepší auto. „Nemám moc rád ten styl, kdy Češi nahlíží na auto jako na měřítko postavení ve společnosti,“ přiznává. Transporter je ale vzhledem ke své povaze z tohoto hlediska takříkajíc jinde. Je to auto, které se kupuje kvůli určitým potřebám a životnímu stylu. „Nedávno se mi stalo, že jsme se po letech potkali v Rakousku parta pěti kamarádů, co jsme se kvůli časovému vytížení a rodině už nějakou dobu neviděli. No a až na tom parkovišti jsme zjistili, že najednou máme všichni Transportera, v něm pádlo, loď a dítě,“ směje se Hradilek.

Líbí se mu, že je auto určitou komunitní záležitostí. „Řidiči se zdraví, já se to snažím dodržovat,“ vykládá. Na srazy transporterů ale nejezdí. „Nejsem příznivcem masových akcí. Ale je hezké, že se takové věci pořádají a možná až budu starší, tak na nějakou takovou zavítám,“ dodává.

S jakým autem by to mohlo být, to je ve hvězdách. Ale v Hradilkových představách by klidně mohlo být elektrické. Momentálně se sice chystá přesednout do novějšího T6.1, ale rád by v budoucnu okusil i elektromobilitu. „Infrastruktura se lepší a mě by při mém stylu cestování nevadilo, kdybych si měl někde počkat hodinu, než se auto nabije,“ zasní se vodní slalomář. Šanci k tomu jistě mít bude, vždyť minibus odvozený ze studie ID Buzz zamíří do výroby někdy zhruba v roce 2022.

Časová osa: jak šel čas s Téčkem

Autor:
  • Nejčtenější

Do Česka zamíří ojetiny po povodních. Takové auto je dobré jen do šrotu

Německo, Belgie a Nizozemsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do...

Policie přebírá kodiaqy za čtvrt miliardy, Hamáček má elektrický enyaq

Skoro na den přesně před rokem prohlásil ministr vnitra Jan Hamáček, že octavie začínají být policistům malé. Jeho...

Zkusili jsme nejlepší nabíječku v ČR: doplní 1200 km/h, energii bere z vody

Je na ní 12 ultrarychlých nabíjecích stojanů, elektřina pochází výhradně z vodní elektrárny a má nadstandardní zázemí...

Nový problém pro elektromobily: Čína kontroluje dodávky magnetů

Západní svět, zejména Evropská unie, se rozhodl v zájmu záchrany planety v blízké budoucnosti nahradit spalovací...

GLOSA: Stovka za dva miliony je výjimečný nesmysl, cenu mají jiné škodovky

Premium Zázrak, nebo důkaz, že svět se dočista zbláznil? Na české dražbě v Lysé nad Labem se vyšplhala cena Škody 100 z...

Ze sbírky na pohřeb Roma pozůstalí nedostali nic. Byl to podvod

Premium Měl mít velkolepý pohřeb. Balzamování, bíle lakovaná rakev z Ameriky, kočár tažený vraníky... Rodina Roma, který zemřel...

Klaus: Volby nic nepřinesou. Kolem covidismu a genderismu se bude chodit po špičkách

Premium Každý z nás by se měl sám rozhodnout, jakou míru opatrnosti vůči nákaze covidem chce zvolit, říká přesvědčeně bývalý...

Česko formuje domobranu. Výcvik může podstoupit každý, kdo má zbrojní průkaz

Premium Stát zakázal ozbrojené skupiny a lidem nabídl alternativu: absolvujte speciální kurz a můžete Česku pomáhat se zbraní....

  • Další z rubriky

Vyrovná se legendárnímu Evu a STI? Vyzkoušeli jsme GR Yaris i jeho rivaly

Premium Pohon všech kol, přefouknuté motory, napružené pohony, kompaktní karoserie. Ingredience, které v osmdesátých letech...

KOMENTÁŘ: Jak vás jízda s youngtimerem vyléčí z lásky ke starým autům

Premium Vlastnit osobité klasické auto typu Aston Martin nebo Rolls-Royce je krásná představa. Dokud s ním nechcete vyrazit na...

Toyota Celica: legendární drsňácké kupé ukončilo kariéru před 15 lety

Premium Toyota Celica je aktuálně mrtvé auto, i když její návrat může být jen otázkou dobře načasovaného marketingu. Projeli...

Obrazová encyklopedie slavné Škody RTO a jejích následovníků

Vajíčko, knedlík či okurka. Takové přezdívky si díky aerodynamickému tvaru vysloužil legendární autobus Škoda 706 RTO....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Zemřel slovenský herec Milan Lasica, zkolaboval přímo na jevišti

Ve věku 81 let zemřel slovenský herec Milan Lasica. Web sme.sk uvedl, že vystupoval se skupinou Bratislava Hot...

Možná neadoptujeme. Příprava s psycholožkou byla škola, říká Viktor Vincze

Viktor Vincze (30) promluvil o plánované adopci dítěte i návštěvách psycholožky, které absolvovali s manželkou Adélou...

Petr Rajchert si změnil příjmení a potřetí se oženil, manželka je těhotná

Zakládající člen kapely Chinaski Petr Hradil (rodným příjmením Rajchert) se v třiapadesáti letech potřetí oženil. Po...

Holanová: Rozvod s Šípem? Do vztahu se nám vloudila mlaďounká chybička

Rozhovor s Marcelou Holanovou vznikal v Chateau Šanov na soustředění s finalisty soutěže Muž roku 2021. Zpěvačka, která...

Zemřel František Nedvěd. Folkové legendě se vrátila rakovina plic

V třiasedmdesáti letech zemřel v neděli folkový muzikant František Nedvěd. Prohrál boj s rakovinou plic. Úmrtí na...